Mali otvoreni gliseri savršeno opisuju duh talijanske kulture – brzinu, sunce i vjetar u kosi. Na nekadašnjim sajmovima u Genovi takvih je brodica bilo izloženo na stotine, svaka slična kao jaje jajetu. U toj masovnoj produkciji prednjačile su majstorske radionice sa Sicilije, poznate po trupovima s dobrim plovidbenim svojstvima i jednostavnom konceptu interijera.
Problem je nastao kad su njihova dizajnerska rješenja počeli kopirati drugi i za istu cijenu nuditi više dodatne opreme. Uz to, talijansko je tržište praktički nestalo, pa su proizvođači morali pronaći načine kako se probiti u inozemstvo.
Neki su se počeli udruživati u klastere i zajednički nastupati na stranim sajmovima, dok su drugi tražili pomoć europskih fondova za unaprjeđenje proizvodnje.
Zamjena za tri modela
Za to vrijeme Francuzi i Poljaci preuzeli su dominaciju i redovito izbacivali sve bolje i atraktivnije modele. Kao sicilijanski odgovor konkurentima, predstavljen je Saver 22 Open, atraktivan gliser dužine 6,60 metara. Njegov dolazak smatra se malom revolucijom u povijesti tog uglednog škvera s tri desetljeća tradicije jer s jednim modelom smjenjuju tri dosadašnja – 600, 650 i 690.
Studiozno pristupanje glavni je razlog što je najavljena svjetska premijera preskočila Genovu i Düsseldorf, te je velika čast pripala sajmu u Zagrebu. Nažalost, kopneno predstavljanje morske zvjerke bilo je teško doživjeti na pravi način, stoga smo iskoristili prvu priliku i brod smo isprobali u moru.
S povišene rive u Kraljevici uvjerili smo se u tlocrtnu iskorištenost svakog centimetra dužine. Turistički potencijal u prvom redu ispunjavaju prostrana sunčališta na pramcu i u krmi, toaletni prostor ispod konzole, te kokpit zaštićen 75 centimetara visokim bokovima. Ta visina je prepreka za ulazak s boka, no zato i postoje vratašca na desnoj strani krme za elegantan pristup.
Prostora uz motorni dio nema previše, taman dovoljno da se ugazi. Pod poklopcem su inače skrivene sklopljene ljestve, a testni je primjerak taj dio opreme imao pod naknadno ugrađenom inoks platformom s rukohvatom i tikovinom.
Platforma nije tvornička, ali je dodana s razlogom jer bi se inače bilo vrlo teško iz mora popeti do visoke krme. Uz lijevu stranu motora je pripremljen bazen za živu ješku s jednako dobro izvedenim protukliznim poklopcem. S unutrašnje strane motornog zdenca je tuš skriven pod diskretnim poklopcem.
Osam sjedaćih mjesta
Kvaliteta plastike i inoksa je na vrlo visokoj razini, što je i razumljivo jer je 22 Open zamišljen kao izvozni proizvod i Talijani ništa nisu htjeli prepustiti slučaju. Rukohvati uokolo konzole odlično su raspoređeni i nadopunjuju se s vrlo čvrstom ogradom. Ono što je za prijevoz putnika najvažnije je prostor za osam sjedaćih mjesta, dva u sredini i po tri naprijed i straga.
Jastuci retro kombinacije sive i boje pijeska su od modernih brzosušećih materijala. Svako mjesto ima udoban naslon, nažalost bez mogućnosti skidanja, što znači da je obavezna doplata cerade za zaštitu od sunca ili kiše u zimskim mjesecima.
Dodavanjem umetaka i dodatnih jastuka i pramac i krma pretvaraju se u sunčalište. Svi dodaci, uključujući i kvadratni stol dimenzija 94 x 58 cm, mogu se smjestiti u veliki krmeni spremnik. Za vrijeme blagovanja vrlo je korisna bočna polica sa stabilnim postoljima za čaše ili boce.
Preklapanjem skiperske klupe otvara se plastični sudoper sa slavinom i radnom plohom za pripremu hrane. Tu se može postaviti električni roštilj, a u podnožje kuhinjskog bloka može se ugraditi hladnjak. Hladovinu nad stražnjom polovicom broda osigurava klasičan bimini.
Iako se skiperska klupa ne može podešavati, položaj je lako zauzeti uz pomoć inoks naslona za noge. Jednostavna konzola uz centralni nakošeni prostor za instrumente ima i gornju slobodnu plohu, te suhi pretinac za dokumente. Kolo upravljača i ručica optimalno su postavljeni, a okomiti vjetrobran učinkovito obavlja svoju funkciju.
Toaletna kabina
S prednje strane konzole je udobno sjedalo s naslonom, a ispod njega lijepo spremište visine 140 centimetara, tlocrtnih dimenzija 110 x 120 cm. Unatoč velikom otvoru s dva amortizera, unutra se malo teže zavući, ali jednom kad uđete, shvatite da je prostor dovoljno velik za postavljanje kemijskog WC-a.
Drugo iznenađenje krije se ispod pramčanog jastuka. Trapezoidni poklopac natkriva metar široku kadicu duboku 35 centimetara u kojoj lako možemo zamisliti neko dijete kako se veselo praćaka. Na tom poklopcu jedino nedostaje siguran amortizer.
Sidreni gavun i otvor nisu veliki, ali dovoljni su za ovakav tip broda i prosječnu dužinu lanca. Privezne bi bitve mogle smetati kod gaženja preko pramca, pa bismo ih radije vidjeli postavljene bliže bokoštitniku.
Od Savera smo već navikli na trupove uzorne stabilnosti i ovaj primjerak nije iznimka. Sicilijansko je more često valovito, a s takvim se uvjetima na moru redovito susreću i naši nautičari, pa se može reći da nam brodovi projektirani za takve uvjete najbolje odgovaraju. Oštri rebrasti pramac i oštri stabilizacijski završeci na V-krmi u plovidbi funkcioniraju odlično.
Lako ubrzanje, mekano nasjedanje na valove i udobno odrađivanje zavoja karakteristike su za poželjeti. Kao i glisiranje za četiri sekunde, krstarenje brzinom od 20 čvorova na 4200 okretaja uz potrošnju od 18 litara na sat.
Odabir motora
S obzirom na to da Motonavis uz Savera zastupa i Suzuki, složili su atraktivan paket s motorom i cijenom nižom od 30 tisuća eura. Kao što je poznato, Suzuki ima vrlo konkurentnu pentu snage 140 KS, koja je samo 10 konja ispod maksimalne dopuštene snage za Saverov trup.
Uz umjerenu potrošnju motora zapremnine dvije litre, s troje ljudi ostvarili smo brzinu od 31 čvora, što će zadovoljiti većinu korisnika. Čak i sa sedmero putnika brzina ne pada ispod 28 čvorova, što je prvenstveno zasluga high trust prijenosnog omjera motora od 2,59, te propelera koraka 19 inča.
Uz to, motor težak 179 kilograma ima osam centimetara izmaknutu pogonsku osovinu u odnosu na radilicu, čime je težište sa zrcala prebačeno više prema brodu. Sve su to detalji, ali zajedno čine osjetnu razliku.
Tko je spreman uložiti 5000 eura više, može očekivati brzinu od 40 čvorova jer su toliko pokazala tvornička mjerenja s motorom od 150 konja. Prema onome što smo iskusili, trup bi se bez problema mogao nositi i s još snažnijim motorima.
U osnovnoj opremi su tuš, sudoper i jastuci, a testni je primjerak imao bimini, produžetak sunčališta sa stolom, te posebne platforme od inoksa s tikovinom. Za višu razinu komfora preporučili bismo ugradnju hladnjaka i kemijskog WC-a u pramčani odjeljak.