Deset tisuća eura jedna je od psiholoških granica u svijetu trgovine koja u kućnim budžetima neće izazvati potres. Bilo iz ušteđevine ili karticom na rate bez kamata taj se iznos može izdvojiti ako je motiv dovoljno zanimljiv svim članovima familije. A u današnjem izlogu nudi se zanimljiva obiteljska brodica - Roto 450 S.
Nazvana je po istoimenoj slovenskoj tvornici plastičnih masa, sa 480 zaposlenih u nekoliko zemalja vodećoj u segmentu raznih vrsta proizvoda od polietilena. Rotacijski lijev su toliko usavršili da njihov tim inženjera može složiti kalupe za gotovo sve što požele.
S kajacima su počeli prije petnaestak godina, a prije nego su ušli u segment motornih brodica postali su jedan od glavnih proizvođača brodskih tankova i jedrilica klase laser tako da im plovila nisu nepoznanica.
S partnerima iz Norveške dizajnirali su trup pogodan za razne namjene ponuđen u četiri boje i pet verzija opreme: goli Basic za male pente, komforniji Family s konzolom za daljinsko upravljanje i jastucima, ribolovni Fishing, brzi Rescue, te Eco s električnim motorom.
Za čitatelje Otvorenog mora smo isprobali Family s Yamahom 25 i Rescue s Mercuryjem 40 izložene na Danima male brodogradnje u Kaštelima.
Troslojni sendvič
Polietilenske brodice nisu novost na tržištu, već desetljećima se koriste na slatkim vodama, a najviše u Skandinaviji i centralnoj Europi. Kod nas nisu imale veći uspjeh jer su uglavnom dužine od tri do pet metara i tradicionalne moreplovce previše podsjećaju na dječje igračke.
Predrasuda o čvrstoći i kvaliteti materijala je zapravo najveća zabluda jer je troslojni polietilenski sendvič po mnogo čemu superioran klasičnim strukturama od poliesterske smole. U prvom redu je materijal u potpunosti moguće reciklirati, bez gelcoata je vrlo otporan na udarce i UV zračenje, nije ga potrebno premazivati antivegetativnom bojom i u konačnici je vrlo lagan.
Težina bez konzole je svega 210 kilograma što je vrlo zgodno za prijevoz i manipulaciju, te u plovidbi znači veću brzinu s manjom snagom.
Da odmah riješimo to pitanje, s Yamahom 25 na punom gasu postigli smo 20 čvorova, a s Mercuryjem 40 - punih 27. Više nego dobar rezultat za barke od deset tisuća eura.
Mjerači protoka goriva su za ovu klasu motora i brodica luksuz pa smo ostali uskraćeni za taj podatak iako se može očekivati lagano glisiranje uz prosječnu potrošnju 5-6 litara na sat.
Snimanje smo odradili s dvoje djece kao putnicima iako po registru Roto može nositi pet odraslih osoba ili s motorom ukupno 677 kilograma. U plovidbi klase C dopušten broj putnika je 4, a nosivost 582 kilograma.
Snažniji motor se pokazao eksplozivnijim i bržim, no zbog veće težine pramac je pri malim brzinama podignut i volan je puno teže okretati bez hidraulike tako da nam je više legla slabija Yamaha.
Za doći do glisiranja nju treba dobro razvući, no za ovaj trup je po našem sudu primjerenija. Tih par čvorova brzine crvenom spasilačkom brodu puno znače jer su u pitanju ljudski životi i stoga je ugradnja maksimalno dopuštene snage razumljiva.
Popravak zavarivanjem
Maritimne sposobnosti oba broda su vrlo dobre, trup odlično drži pravac pri maksimalnoj brzini i plovidba je vrlo zabavna. Zbog male težine trupa odziv na gas je i s ovim malim motorima trenutan tako da je osjećaj sličan onome na gumenim bajbotima. Tu nije jedina sličnost s pneumatskim brodicama jer bez osjetljivog gelcoata puno lagodnije možete pristajati uz drugi brod ili obalu.
Najviše što se može dogoditi su ogrebotine slabo vidljive na matiranoj površini. Ako kojim nevjerojatnim slučajem i dođe do pukotine Roto zahvaljujući zračnim komorama neće potonuti, a rupa se na kopnu bez velikih problema zavari.
Polumetarski valovi od maestrala malo su nas smočili pri brzini od 5 do 10 čvorova, ali čim se trup izdignuo prskanje je prestalo. Za kupače to nije poseban problem, no ljetna popodneva znaju biti izazovna i za puno veće brodove od Rota. Tu bi možda pomogli desetak centimetara viši bokovi što je sugestija koju smo dali brodograditeljima, a oni su rekli kako već rade na 70 cm dužem modelu koji će biti prilagođeniji višim valovima.
Vrhunac prilagodbe potrebama korisnika se manifestira kroz unutrašnjost lako složivu po principu lego-kocaka. Na internetskoj stranici proizvođača se mogu odabrati boje i sastavni dijelove buduće brodice, gotovu narudžbu poslati u tvornicu, te čekati isporuku.
Dvanaest je dostupnih elemenata, od najskupljeg trajlera vrijednog 1800 eura, biminija 770 i čeličnog roll-bara od 960, do ljestvi za kupanje i navigacijskog svjetla po 120 eura.
Za udobniju unutrašnjost dostupni su jastuci za dvije poprečne i dvije bočne klupe, kao i okrugli modeli za bokove. Kad se tako opremi, Roto postaje ploveći dnevni boravak sa sunčalištem dimenzija 200 x 140 cm.
Lepeza korisnika
Za opremu i razne sitnice na raspolaganju su spremnici ispod klupe, te prostor uz bokove dok neiskorišten ostaje samo pramac gdje će uskoro doći sidro s konopom. Svi jastuci i pregrade se lako vade tako da se brod bez straha od krađe ili propadanja može ostaviti na otvorenom.
Slovenci s Rotom 450 nisu otkrili Ameriku jer se već godinama na tržištu nude slična plovila - Pioner, Whaly, Riverboats..., ali su uspjeli s jednim modelom zadovoljiti cijelu lepezu korisnika i unaprijediti čvrstoću konstrukcije s jedinstvenom troslojnom izvedbom.
Sa snažnom industrijskom pozadinom neće im biti problem konkurirati s cijenom i opremom. U kategoriji obiteljskih bajbota za vikendicu će svakako biti jedan od favorita.