Puno sreće imali su organizatori ovogodišnjega nautičkog sajma u Biogradu, održanog po 22. put u marini Kornati. Prvo s vremenom, jer je od pet dana četiri obilježilo sunce, a potom i s terminom taman prije drugog vala opasnog virusa, koji bi već idućega vikenda vjerojatno zaustavio cijelu manifestaciju. To bi bila prava šteta jer je sajam bio i više nego uspješan, kako za 240 izlagača, tako i za posjetitelje, koji su mogli nakratko maštati o idućem ljetu kada će opet bezbrižno moći ploviti Jadranom.
Gotovo ljetna atmosfera bila je idealna za nautički sajam jer se dobar dio pretežno motornih plovila mogao i isprobati. Iako je marina bila otvorena zbog još uvijek žive čarterske sezone, posebne gužve nije bilo. Svima se na ulazu mjerila temperatura, dezinficijensi su bili dostupni na svakom koraku, a dobar dio posjetitelja je nosio maske.
Organizacijska promjena najviše se osjetila u polupraznim unutrašnjim šatorskim prostorima, gdje se nije ni smjelo primiti veći broj ljudi. Kako je sajam odmicao, tako su se ljudi više opuštali i od priča o virusima prebacilo se na komentare o novitetima.
Ukupno manji broj izloženih plovila posljedično je donio i nešto manje premijera iako su posjetitelji mogli biti zadovoljni jer je ponuda bila doista šarolika. Za cijenu ulaznice od 40 kuna ili s besplatnim kuponom iz Otvorenog mora moglo se steći uvid u aktualne trendove u svjetskoj nautici.
Domaći zaokret
Za početak izvještaja možemo izdvojiti veliki povratak brenda Kosanović. Nasljednica Marinela preuzela je obiteljski biznis pokrenut prije 45 godina i odlučila sa šestero zaposlenih osvojiti i rijeke i more. Izložila je dorađeni model produžene pasare Kos 570, težak 750 kilograma, s gigantskom platformom za sve djelatnosti, a posebno ribolovne.
Rebrasti dizajn je totalno retro, no to se očito još uvijek traži. Na cijenu trupa od 44 tisuće kuna neće trebati još puno ulagati jer je najviše dopušten motor od 10 konja, a zahvaljujući dugoj vodenoj liniji već s pentom od tri konja postiže pet čvorova.
Tako izgleda prošlost. A budućnost je električna, kako vole reći direktori automobilskih kompanija. Danska brodica Rand Mana 23 proizvodi se u Kaštelima i ne samo to, već u razvoju toga jednostavnog, a tehnološki naprednog broda značajnu ulogu imaju i hrvatski inženjeri. S dimenzijama 720x230 cm i težinom od 690 kilograma (bez baterija i motora) u materijalu i u radnim satima teži slično kao i Kos. No, na tržištu vrijedi sedam puta više – 49 tisuća eura. Kako to, rekao bi Vojko.
Pa, jednostavno, nudi ono što kupci širom svijeta žele – lijep dizajn i pomodan električni pogon. Onda sigurno juri sto na sat? Ne, na punom gasu smo dosegnuli šest čvorova jer je ugrađen Torqueedo od četiri kilovata, što po potisku odgovara benzinskoj penti od osam konja. Ovaj će slabašan primjerak ploviti po rijeci pa će se za izazovnije morske uvjete standardno ugrađivati motor od 10 kW.
Baterije nisu preskupe litijske, već AGM od 95 Ah. Osam komada spojeno u dvije skupine daju napon od 48 volta. S tim će se cijeli dan moći lagano voziti ukrug, slušati glazbu i uživati u piću iz ugrađenog hladnjaka. Navečer se jednostavno ukopčati na struju i sutra opet. Taj koncept brodica za dnevni najam sve je popularniji i vjerojatno će brzo doći do nas. Pitanje je samo hoće li brodovi stizati iz Kine, Poljske ili ćemo ih sami proizvoditi. Pametnome dosta.
Biogradski inovator Mladen Peharda, nakon uspješne polupodmornice i taksi-katamarana, zajašio je na taj novi val i složio električni retro brod, malo nespretno nazvan Solar Ferry iako s prijevozom automobila nema veze. Dakle, osam i pol metara dugačak trup izbačene elegantne krme vozit će 12 putnika po jezeru Vrana isključivo na solarni pogon.
Na tvrdom krovu visine dva metra ugrađeno je 1700 vata fleksibilnih panela koji struju šalju u četiri ili osam AGM baterija od 230 Ah. S Torqueedom od 4 kW ići će brzinom od 5,5 čvorova. Trup je izveden u poliesteru i vakuumskoj infuziji, a nadgrađe u sendviču ispunjenom recikliranim plastičnim bocama tako da ima dodatnu ekološku komponentu.
Preskupi dizelaši
S obzirom na to da će brod biti dovršen u veljači, za prva tri naručitelja je navedena promocijska cijena od 50 tisuća eura. Ljubitelji drvene brodogradnje bit će zadovoljni jer je pramčana statva izvedena baš kao da je od hrastovine.
Ako ćemo gledati kvalitetu i dizajn, hrvatski proizvod za svjetsku pozornicu je i Terra Nauta 30, nedavno preimenovana i lagano redizajnirana 28-ica. Ona impresionira svakoga prolaznika, ali s akcijskom cijenom od 175 tisuća eura nedostižna je prosječnoj domaćoj publici.
Za uspjeh u inozemstvu potrebno je puno ulaganja u marketing i sajmove, što bi cijenu podignulo za još dvadesetak posto. Demo brod s Mercuryjem 350 i punom dodatnom opremom odradio je ove sezone 120 sati i zato se nudi po nešto nižoj cijeni.
Na prvi pogled vidljive razlike su u platformi i konstrukciji biminija, a u interijeru je malo spušten pod i poboljšano čerdesetak detalja. S obzirom na velik broj takvih upita, sada je otvorena i mogućnost ugradnje Volvo Pente 330 sa Z-nogom, ali svakoga zagrizenog dizelaša brzo ohladi visoka cijena takve izvedbe, tako da će i dalje najbolja varijanta biti osnovni model s porezom i Mercuryjem 300 vrijedan 125 tisuća eura.
Iz pogona je dosad izišlo deset komada, uglavnom u vlasništvu Slovenaca koji ih drže oko Krka i u sjevernom Jadranu. Upravo ta razlika u standardu razlog je što veći broj Hrvata ne plovi na hrvatskom brodu. Srećom za domaće kupce, još uvijek postoje proizvođači poput Leidi, koji još uvijek nude plastiku s dušom.
Kako smo i pisali u prošlom broju, Colnagovi legendarni aluminijski transporteri dobili su konkurenciju u obliku Felixa 33, lijepo izvedenoga i laganoga glisera s predivnim sunčalištem i putničkim prostorom. Taj je brod prvi put izložen javnosti i bit će zanimljivo vidjeti hoće li nešto povoljnija cijena od 137 tisuća eura rezultirati narudžbama za iduću neizvjesnu sezonu.
Od domaćih noviteta spomenimo i Open verziju splitskoga Superriba, ekstremnoga gumenjaka za brzine od 60 čvorova. Na krmi su ugrađena dva Mercuryja snage po 350 konja, tako da gliser od devet metara zaista podiže morsku prašinu. Kvaliteta izrade je vrlo visoka, izgled je dobar i sve bi bilo super kao u imenu da cijela priča ne košta 195 tisuća eura.
Domaćih kupaca za takve pile je malo, a stranci će, nažalost, radije izabrati neki poznati brend koji će i rabljen držati cijenu.
Aluminij iz Kine
Kupci gumenjaka za taj tip broda se odlučuju zbog nižih troškova veza i održavanja, pa im je i cijena često primarni kriterij. Domaću Barracudu uvijek se može dobiti po dobroj cijeni, Grandovi modeli spadaju u best buy, BSC je vero italiano, a pravu ekspanziju u Biogradu imali su Highfieldi svih boja i veličina.
Gumenjaci aluminijskog trupa stižu iz Kine u kontejnerima i distributerima je marža vjerojatno tako dobra da se mogu nadmetati s bilo kojim europskim proizvođačem. Želja da se nametnu kao prvi izbor u segmentu radnih plovila stvorila je cijelu družbu obožavatelja, koja ponosno nosi sponzorske jakne kao s bajkerskim klupskim natpisom.
Čak i veliki distributeri poput Baotića prepoznali su potencijal kineske robe pa su izložili prvi bunt 3D tendera francuskog dizajna u rasponu od 2 do 5,5 metara. Sve varijante trupa su u ponudi, od zračnih, preko plastičnih do aluminijskih, te naravno tubusi od PVC-a ili hypalona.
Uz paletu boja i dodatne opreme, karakterizira ih mala težina, pa tako izloženi Ultimate rib 390 nosivosti sedam osoba ima svega 69 kilograma. Bez motora košta 31 tisuću kuna, a može nositi pentu kratke osovine do 25 konja.
Zanimljiva alternativa gumenjacima su polietilenske brodice, sve zastupljenije i kod nas. Uz nizozemski Whally i slovenski Roto, biogradskoj publici je predstavljen poljski Roto Tech Kontra 450, cijenom vrlo pristupačan. S Hondom 60 i svom dodatnom opremom ponuđen je za 13.200 eura, ili 99 tisuća kuna, što se lako može financirati preko kreditne kartice. To je maksimalno dopuštena snaga motora pa mališan leti do 35 čvorova, ali dobro je znati da je sposoban i za te brzine.
Iz iste zemlje stiže i Saxdoor 200 Sport, zanimljiv hibrid jet-skija i glisera, za mlade ovisnike o adrenalinu koji se ne boje kapljica mora. Futuristički Mad max dizajn s robusnim cijevima izaziva strahopoštovanje iako cijena nije tako strašna – 41 tisuću eura. Tu je uključen Mercury 115 iako se može staviti i 175 konja za vratolomne brzine od 45 čvorova. Ovo je prvi i najmanji model nove linije, tako da iz pera studija Jakopin možemo očekivati još uzbudljivih rješenja.
Distributeri iz NC Nave izložili su i napuhljivu jedrilicu Tiwal, kao i paletu popularnih Beneteau Antaresa 7 i 8, kao i Flyer 8 Spacedeck.
Finski standard
Uz Antarese, kultni status imaju Jeanneau Merry Fisheri dostupni u raznim veličinama. Posljednji novitet je model 795 Serie 2 vrijedan 70 tisuća eura. Sa svime što nudi na malome trupu od sedam metara teško mu je naći konkurenciju. Kupaonica, četiri ležaja, kuhinja i životni prostor za obiteljsko krstarenje sve su što treba za početak otkrivanja ljepota Jadrana.
To se smatra ulaznim modelom za svijet nautike jer ubrzo većina zaželi nešto veće, što zahtijeva i dvostruko veća ulaganja, kako za kupnju, tako i za održavanje.
Jedan od takvih modela s dvije kabine je Flipper 900 ST, najpopularniji finski brend, ali i model u posljednjih nekoliko godina. Grupacija Bella, kojoj pripada, ukupno godišnje proizvodi 800 brodova, a najviše se traži upravo 900-ica. Zastupnik iz Poljske zadužen i za Hrvatsku u Biogradu je prodao dva broda, a za nekoliko je još u pregovorima, tako da je vrlo zadovoljan rezultatima i već je najavio dolazak na proljetni sajam u Split.
Izloženi brod dug devet metara s velikim staklenim plohama i krmenom kabinom s odvojenim ulazom sve je što možete poželjeti za cijenu od 160 tisuća eura. Hidraulični pomični krov, dizelsko kuhalo, obilje punoga drva, odlične presvlake, modularni kokpit i sunčalište...
Sve je točno kako treba. S dva izvanbrodska motora snage po 200 konja s lakoćom postiže 36 čvorova, tako da je i užitak plovidbe zajamčen. Inače, brod se ljeti iznajmljuje u Pirovcu po cijeni od tri tisuće eura tjedno, tako da ga se i tamo može isprobati.
Kuće na dva trupa
Biograd jest pokrenut kao čarterski sajam pa ne čudi kako su jedrilice i katamarani i dalje najzastupljeniji. Ako bi se za jedrilice moglo reći da su dosegnule maksimum, dvotrupci se izgleda tek zagrijavaju za osvajanje Jadrana. Uz flotu Hansea, Croatia Yachting je izložio čak tri nova Balija – Catspace, 4,8 i motorni 4,3.
Malo tko priča o performansama pod jedrima, već isključivo o rasporedu prostora kako bi se na vodi omogućio komfor raskošne vile. Nekoć neiskorišten pramac s mrežama u modelu 4,8 sada je terasa s direktnim izlazom kroz salon, kao u kući. Šest kabina i šest kupaonica na trupu ispod 15 metara pravo je arhitektonsko čudo. Ali i cijena od 616 tisuća eura bez poreza iako je čarterski potencijal takvoga broda puno veći od jednotrupnog.
Bali Catspace dužine 11,4 metra košta upola manje i može se smatrati opcijom dostupnom i za vlasnika koji želi puno životnog prostora, flybridge i velike bočne prozore s puno svjetla. Motorni 4,3 pak kreće od 536 tisuća eura i nudi se već s dva Yanmara snage po 250 konja.
I najveći svjetski brend Jeanneau je nakon sestrinskog Lagoona ušao u taj svijet s dvotrupcima Excess, pa je zastupnik Euromarine priredio i malu svečanost, koliko su to mjere dopuštale. Njihov favorit ima nešto veći naglasak na performanse i moderniji zaobljen izgled trupova, a gradi se u verzijama od 11 do 15 metara. U ovih 11,74x6,73 metra stanu čak četiri kabine i dvije kupaonice. Cijena bez poreza počinje na 285 tisuća eura.
Među jednotrupcima svakako vrijedi izdvojiti Beneteau First 53 Yacht, jednu od najljepših jedrilica predstavljenih posljednjih godina. S cijenom od 700 tisuća eura izgleda daleko od realnih mogućnosti našega tržišta, no u godinu dana je širom svijeta prodano tridesetak komada, što dokazuje kako postoji interes za regatnim brodom s visokom razinom luksuza.
U vlasničkoj verziji s tri kabine i kupaonice obiluje svjetlom i komforom u dva metra visine, a opet izvana s potpuno ravnom palubom izgleda spremno za regatnu akciju. I ovakav specifičan brod je ove krnje sezone odradio šest tjedana, što će vlasniku sigurno pokriti troškove održavanja.
VIŠE FOTOGRAFIJA SA SAJMA POGLEDAJTE U NAŠOJ GALERIJI GORE.