StoryEditorOCM

BOOT 2015.Raport s nautičkog sajma u Düsseldorfu: snimili smo pregršt novih i zanimljivih proizvoda, od bajbota preko jedrilica svih veličina pa do atraktivnih motornih jahti

Piše Gordan Jelavić
29. siječnja 2015. - 09:55

Na valu njemačke dominacije europskim gospodarstvom, i nautički sajam u Düsseldorfu drži visoku razinu kvalitete, što je za mnoge slične manifestacije posljednjih godina nemoguća misija. Sa 1700 izlagača i isto toliko plovila smještenih u 17 hala uz rijeku Rajnu organizatori i 240 tisuća posjetitelja može biti vrlo zadovoljno jer je broj zanimljivih noviteta na 46. po redu sajmu puno veći od jednodnevnih kapaciteta prosječnog ljubitelja mora i brodova.

Uz bogatu turističku, sportsko-rekreacijsku, pa i gastronomsku ponudu, posjet sajmu omiljena je zabava za cijele obitelji, makar mnogi od njih nikada neće doći do morske pučine. No, upravo je privlačenje novih generacija u svijet nautike glavni zadatak organizatora, koji su shvatili da je ključ u mladima i da je presudno da što prije kupe svoj prvi brod, makar onaj na napuhivanje.

Jedna od mjera popularizacije nautike podizanjem granice na 15 konja bez potrebe za posebnom dozvolom već je dala rezultate u povećanom interesu mladih, a može se očekivati da će biti još sličnih odluka.

Gliseri za početnike

Iako je svih ovih godina najstabilniji bio ujedno i najbogatiji sloj nautičara, pa se škverovi i dalje nadmeću u podizanju granica više – brže – jače, u ponudi je, kao i svake godine, poseban prostor posvećen onima slabije platežne moći pa se već za desetak tisuća eura može kupiti gliser za četveročlanu obitelj.

U taj su se segment proteklih godina uključili mnogi eminentni proizvođači kao što su Bayliner s modelom Element ili Quicksilver Activ 455. Ciparski Karnic predstavio je najmanji model iz linije Smart oznake 1.48. Dužinom trupa od 4,80 metara i težinom od 550 kilograma, taj se svestrani mališan duboka trupa, poput svojeg prethodnika Smarta 1.55, može naručiti u stotinu različitih verzija interijera. Osnovnom cijenom od 8000 eura spada u kategoriju lako dostupnih igračaka, a s motorom od 60 konja, konzolom, biminijem i još dodatne opreme ponuđen je za 17.000 eura.

image
Karnic je predstavio i maloga Smarta 1.48
Gordan Jelavić

Kome je to puno, mogao se odlučiti za nešto stariji model Oceanmaster 470 WA Sport osnovne cijene 4800 eura, u paketu s pentom od 15 konja 8300 eura, a sa Suzukijem 60 samo 13.000 eura. Za početnike u svijetu nautike takav gliser s 4-5 sjedaćih mjesta više je nego dovoljan.

Toaletni prostor

Naravno, tajna niske cijene maloga norvežanina krije se u Poljskoj, odakle već godinama stižu cijele flote glisera grupacija Brunswick i Jeanneau/Beneteau. Upravo su velike korporacije zaslužne za podizanje kvalitete, pa i ugleda poljske brodogradnje u svijetu.

Među novim modelima posebnu je pažnju plijenio Merry Fisher 6,95, najmanji Jeanneau s odvojenim toaletnim prostorom. Visina toga prostora širokog 80 centimetara je samo 130 centimetara i nema prozor pa nije namijenjen dužem zadržavanju, no korisniku će osigurati dovoljno intime.

Uz veliki radni kokpit, najbolji dio broda je površina ležajeva. Uz glavni ležaj dimenzija 180 x 160 centimetara, s dodatnim udubljenjem za noge od 30 centimetara ispod salonskog sjedala, spuštanjem stola dobiva se i pomoćni ležaj od 170 x 110 cm. Salon visine 195 centimetara ima krovni otvor i bočne klizne prozore pa daje dojam većega broda.

Nasuprot maloj blagovaonici je kuhinjski blok, dijelom skriven ispod skiperskog sjedala koje se može podešavati po dubini. Sajamska cijena paketa s Yamahom 115 je 42.000 eura.

Sličan recept primijenili su vlasnici njemačke tvrtke Smartliner izgradivši u Poljskoj ribolovnu krstaricu Pilothouse 23. Malo tradicionalniji, da ne kažemo zastarjeli dizajn svakako je minus, no plus je cijena jer se za 17.000 eura dobije prostran ribolovni trup od punih sedam metara. U unutrašnjosti nema drvenih detalja ni toaletne kabine, ali to pravom ribolovcu i nije toliko važno. Na krmu se može ovjesiti motor do 150 konja.

image
Njemačka ribarica iz Poljske - Smartliner Pilothouse 23
Gordan Jelavić

Aduti za čarter

U postizanju niske cijene značajnu ulogu ima i prilagodljivost trupa, pa tako novi Sea Ray 19 SPX, umjesto unutrašnjeg motora, može imati i pentu. Atraktivan šestmetarski gliser s trajlerom i Mercuryjem F115 ponuđen je po cijeni od 35.000 eura, a darežljivi Amerikanci u seriji isporučuju i puno detalja poput biminija i protupožarne zaštite. Uz moderan dizajn dobije se i komforan prostor za sedam putnika, pa ne čudi veliki interes iznajmljivača za uvođenjem tih brodova u jadransku flotu.

Adut za tu namjenu predstavio je i poljski Atlantic marine s modelom Open 750, otvorenom verzijom poznatog 730 Suncruisera. S putničkim prostorom umjesto pramčanog sunčališta i kabinicom ispod centralnog kokpita, uspjeli su postići uštede u proizvodnji pa s Mercuryjem 150 cijena iznosi vrlo konkurentnih 39.000 eura.

image
Atlantic 750 Open s motorom košta samo 39 tisuća eura...
Gordan Jelavić

Za trup težak 1800 kilograma i veći broj putnika potrebno je malo više snage, ali sa 100 konja više, tikovinom i s malo dodatne opreme cijena je već 54.000 eura. Vrijedi napomenuti da je u kabini s lijeve strane ležaj dužine 160 centimetara, a s desne umivaonik, hladnjak i WC školjka.

Prateći trendove u maloj brodogradnji, može se zaključiti da su otvoreni modeli ponovno u modi. Priznanja struke redovito odlaze na adrese skandinavskih kreatora uskih glisera nove generacije –XO, Draco, Flipper... Popularnost jurilica prilagođenih današnjem ritmu života nije iznenađujuća jer sve manje nautičara ima vremena za višednevno krstarenje. Nasljednik uspješnog modela XO 240 RS nazvan je XO 250 i dizajnerskim linijama oduševit će sve zaljubljenike u brzinu, a posebno sportske automobile, s kojima ima puno dodirnih točaka.

Izrazito profilirana sjedala, brojni rukohvati i modularni raspored interijera uljepšat će boravak na moru za najviše osam osoba čak i pri brzinama iznad 50 čvorova. Finac aluminijskog trupa dimenzija 7,52 x 2,28 metara težak je 1250 kilograma i košta 50.000 eura, a u paketu s novim Evinrudeom 300 cijena je 93.000 eura.

S obzirom na to da je riječ o specifičnom proizvodu, mogućnost prilagodbe kupcima je velika, pa je uz bijeli primjerak izložen i jedan potpuno crnog trupa i interijera s atraktivnim natjecateljskim naljepnicama.

Otvorene krme

Povratak brenda Draco smatra se jednom od najboljih odluka norveške grupacije Windy jer su dobili priliku razviti potpuno novu liniju brodova sa snažnom povijesnom pozadinom. Njihov Draco 27 RS (Retro Sport) započeo je sajam u Düsseldorfu na najbolji mogući način – s nagradom Europski brod godine, što je potvrda pogođenog odabira britanskog dizajnerskog studija Dubois, inače specijaliziranog za megajahte.

Elegantan gliser dužine 8,31 metar, širok 2,5 metara i težak 1850 kilograma pokreću pente od 200 do 300 konja pa ukupna cijena varira od 90.000 do 100.000 eura. Po uzoru na njega, uskoro stiže i umanjena verzija Draco 22 RS, također otvorene krme, koji će maksimalnih 45 čvorova postizati s 200 konja.

Nešto klasičnije, ali i jeftinije rješenje nudi finski Flipper 600 u dvije verzije, DC s a sklopivim vjetrobranskim staklom, te ST nešto većih staklenih ploha i zaklonjenije kabine. Kvalitetna plastika, puno tikovine, udobne klupe i iskoristiva unutrašnjost zaštitni su znakovi sjevernjačke male brodogradnje. Cijena s Mercuryjem 115 je 46.000 eura.

Za one koji žele malo više prostora za spavanje jedno od najpovoljnijih rješenja je novi Quicksilver Activ 805 Cruiser ponuđen u paketu s Mercuryjem 150 za 52.800 eura. Kabina u pramcu i pod krmom, odvojeni toaletni prostor i širok kokpit s kuhinjom preduvjeti su za uspješno obiteljsko krstarenje. S primjerenijim Veradom 300 i dodatnim opcijama cijena raste na 80.000, ali mnogima će za početak biti dovoljan i osnovni paket opreme.

Paprena druga kabina

Ulaskom u kategoriju dviju kabina i cijena raste u nebo iako brodovi ne prelaze granicu od 10 metara. Nimbus 305 Coupe, švedski primjer savršenog obiteljskog broda dužine devet metara sa štedljivom Volvo Pentom od 150 konja, košta čak 250.000 eura. U njemu je sve lijepo složeno i bogato opremljeno drvom, pa vas u salonu obuzme takva toplina da bi čovjek u njemu rado ostao i živjeti.

Za razliku od tog ipak klasičnog broda za đitu, Sealine je pod pokroviteljstvom Hanse grupe predstavio C330, obiteljsku krstaricu vrlo modernih linija. Koristeći trup i koncept modela S330 uz dodatak vrata na kokpitu i velikog kliznog krova, dobio se brod za korištenje i u hladnijim mjesecima.

Dizajn Billa Dixona donosi atraktivne velike staklene plohe koje će sigurno trebati rashlađivanje u ljetnim mjesecima. S dvije Volvo Pente D3-220 brzina je 30 čvorova, a na raspolaganju je i jedan motor snage 400 KS. U donjem su dijelu dvije velike kabine i toaletni prostor, a u gornjem su salon i kuhinja. Cijena je 200.000 eura.

U toj klasi i hrvatska ima svoga aduta, Elan 30 Power doslovno je spasio tvornicu u Obrovcu jer je u malo više od godinu dana prodano 26 primjeraka od Australije do Čilea. Na krilima tog uspjeha dovršava se novi Elan 38, a u Düsseldorfu je predstavljen Elan 41, modificirana verzija Elana 42 koji uspješno plovi već 10 godina. Na njemu su Elanovi inženjeri, uz blagoslov dizajnera Tonyja Castra, u verziju s tri kabine uspjeli ubaciti i drugi toaletni prostor nauštrb veličine salonskog stola.

Uz veći vlasnički krevet, bogatiju kožnu armaturu i materijale interijera, koncepcijska je promjena u krmenoj platformi, koja više nije dio trupa, nego njegov dodatak, što omogućava smještaj većega bajbota ili jet-skija. S dvije Volvo Pente snage po 300 konja cijena broda dugog 13 metara je 328.000 eura.

Nema do Talijana

Njemačka verzija toga broda zove se Bavaria 450 Sport i na istoj dužini nudi pola metra veću širinu od Elana, ukupno 4,4 metra. To svakako utječe na performanse, ali s druge strane daje puno više korisnog prostora, no i košta 400.000 eura. Prostor se može podijeliti na dvije ili tri kabine, te dva toaletna prostora, za ugodan smještaj šest osoba.

Volvo Penta i ovdje je standard, a novu Bavariju mogu pokretati dva dizelaša od 370 do 400 KS ili IPS-ovi s 435 konja. Sve je puno staklenih ploha, što u kombinaciji s talijanskim dizajnom interijera daje vrlo raskošan efekt. Talijanski original u toj klasi zove se Atlantis 43 i uprava grupacije Azimut sačuvala je njegovu premijeru za Düsseldorf.

image
Atlantis 43 je imao spektakularnu promociju
Gordan Jelavić

Na brodu je sve na botune, od velikog krova, preko krmene platforme i garaže za bajbot, pa sve do odvojenih kreveta koji se spajaju u jedan. Drvo, koža i presvlake u unutrašnjosti tako su savršeni da ih je šteta kvariti mokrim stopalima. Dimenzije su 13,86 x 4,25 metara, a težina 13 tona, koju do 35 čvorova guraju dvije Volvo Pente snage 400 KS. Cijena ove atraktivne jahte s pet ležajeva i dvije kupaonice je 450.000 eura.

Uz bok Talijanima bez problema može stati Fjord 48 Open , koji u Hanseu cijene na okruglo milijun eura. Sa samo dvije luksuzne kabine pod palubom, jasno je da je brod namijenjen pokazivanju na terasi za birano društvo, koje zaštitu od sunca može potražiti pod futurističkim karbonskim krovom. Za pogon se brinu dvije ili tri Volvo Pente snage po 435 KS.

image
Fjord 48 Open cijeni se na milijun eura
Gordan Jelavić

Bajboti svih veličina

Kupce ovakvih brodova najviše zanima koliko velik bajbot može nositi jer je za imidž ponekad važnije čime će doći od sidrišta do restorana. Jedno od rješenja nudi talijanska tvrtka Phiequipe s vrlo zanimljivim dizajnom. Manji primjerak MB11, dužine 3,35 metara, ima središnju konzolu s kožnim jahačkim sjedalom i s pentom od 40 konja ide 30 čvorova. Ima visoke bokove, pun je tikovine i sa stilom će dovesti četvero putnika na bilo koje mjesto na obali. Model MB12 duži je 40 centimetara, ima klasična sjedala pa košta tisuću eura manje.

Nijemci su osmislili i nešto između bajbota i jet-skija naziva Baraquda BAQ 261. Dimenzije 261 x 153 cm zvuče primamljivo, pogotovo jer se na krmu može staviti motor do 30 konja za brzinu od 40 čvorova. Brodić težak 109 kilograma može nositi čak 300 kilograma iako na klupi ima mjesta samo za dvoje. Najzabavniji je dio cijena od 3500 eura bez motora.

image
Baraquda BAQ 261 ide 40 čvorova
Gordan Jelavić

U borbi s centimetrima vrijedi istaknuti i već poznato rješenje talijanske tvrtke Aermarine – mehanizam za sklapanje pente koji više nije toliko skup. Model Cabrio Espace 240 s plastičnom podnicom i Suzukijem 6 ponuđen je po cijeni od 4400 eura. Visina sklopljenog bajbota je samo 55 centimetara, a težina s motorom 60 kilograma.

U moru klasičnih gumenjaka svidio nam se jedan maskirni iz Kine naziva WaveFun, cijene 400 eura. Materijal je PVC, podnica od tri metra može biti aluminijska ili na napuhivanje, a u normalnoj boji cijena je 360 eura.

Mlazni pogon

Vodeće ime u svijetu pomoćnih brodova za jahte, britanski Williams, u Njemačkoj je predstavio novi model iz serije Sport Jet dužine 5,20 metara za šest osoba. Osim mlaznog pogona sigurnog za kupače, novost je Rotaxov motor snage 200 konja. Težina od 600 kilograma je velika, ali kad se uzme u obzir maksimalna brzina od 48 čvorova, dobro je imati masu koja će putnicima dati osjećaj sigurnosti. Cijena je 51.000 eura.

No, to nije vrhunac ponude jer se tenderima nazivaju i brodovi s kojima bi se moglo i na duži put. Recimo, nizozemska tvrtka Eastcraft dovela je otvoreni gliser uskog trupa naziva Tender 850. Industrijski dizajn oštrih rubova i spartanska unutrašnjost podsjećaju na aluminij, no u pitanju je plastika teška dvije tone. Volvo Penta snage 140 KS pokreće ga brzinom od 33 čvora i dovodi pred vašu megajahtu za 165.000 eura.

VIŠE FOTOGRAFIJA SA SAJMA POGLEDAJTE U NAŠOJ FOTOGALERIJI GORE. 

Podmornica kao atrakcija

 

Uz tvrtke iz turističke branše koje godinama pohode Dusseldorf, ove su godine nastupila i tri hrvatska brodograditelja. Salona nažalost nije izložila brod već samo kataloge, prekinuvši desetogodišnju tradiciju, no zato su stigla dva nova imena. Zagrebački Remia-plast uz pomoć Europskog fonda za regionalni razvoj dovezao je tri broda, otvoreni Nautika 500, te modele s kabinom 600 K i 650 K.

S obzirom na vrlo konkurentnu cijenu i klasičan tip brodova kakvih na sjeveru Europe baš i nema tržišni potencijal je velik, a dogovorena su zastupstva za Njemačku, Norvešku, Švedsku i Nizozemsku pa će u ožujku Remia biti gost na sajmovima u Oslu i Berlinu. Najveće iznenađenje je bio nastup crvene polupodmornice biogradske Agene marin.

Mjesecima pripreman i vrlo efektno složen štand bio je pravi mamac pa su rijeke posjetitelja iskoristile priliku za razgledanje unutrašnjosti neobičnoga broda. Ni poslovnog interesa nije manjkalo pa bismo taj originalni hrvatski proizvod uskoro mogli vidjeti širom svijeta. Pregovori sa zainteresiranim kupcima su u tijeku tako da direktor Mladen Peharda smatra kako će se ovaj nastup i ulaganje isplatiti u naredne dvije godine.

Zaštita broda i posade

U kratkom obilasku hala s opremom i motorima zamijetili smo nekoliko noviteta vrijednih posebne pažnje. Prvi je predstavljanje nove serije radnih motora imena Mercury Sea Pro snage 75, 90, 115 i 150 konja.

Motori su dizajnirani za profesionalce - ribare, ronioce i iznajmljivače kako bi se osigurala pouzdanost i veći broj sati pod višim opterećenjem. Uz ojačanja na nosačima motora, snažnije mjenjače i dimenzije kućišta i veće propelere, za Sea Pro seriju su karakteristični manji maksimalni broj okretaja u usporedbi s motorima iste snage i duži servisni intervali.

Uz sve to idu separator goriva, te instrument s jasnim dijagnostičkim signalima. Yanmar je na sajmu predstavio potpuno novu seriju common rail dizelaša s izravnim ubrizgavanjem snage od 45 do 110 KS. Četverocilindrični motori oznake JHCR zapremnine dvije litre zadovoljavaju najviše ekološke standarde Tier 3 što je za ovu kategoriju veliki napredak. Predviđeni su za klasične kopče i saildrive prijenos, a cijena je od 14 do 21 tisuću eura.

Njemačka tvrtka Weatherdock predstavila je dva nova AIS osobna lokatora. Model Easy One težak 150 grama stane u svaki džep i automatski se aktivira kad se smoči. Svaki AIS primač signala u krugu od 7 nautičkih milja će dobiti informacije o GPS poziciji i osobnim podacima. Trajanje baterije je 36 sati, snaga odašiljanja jedan vat, a cijena 300 eura.

Easy Rescue Pro košta 700 eura, ali ima funkciju DSC tako da čovjeka u moru mogu pronaći i plovila bez AIS sustava. Pozicija zajedno s osobnim podacima se emitiraju preko VHF frekvencije osam puta u minuti iduća četiri dana. Prije nego signal postane javan, uređaj se prvo javlja matičnom brodu i čeka pet minuta. Važno je navesti da oba uređaja plutaju i da zadovoljavaju sve potrebne certifikate.

Uz zaštitu posade jednako važno je i zaštititi brod u trenucima kad niste na njemu. Tomu služi slovenski proizvod Boatguard X, anđeo čuvar vašega broda vrijedan 480 eura. Sustav sastavljen od modula, detektora i antene nadzire osnovne parametre broda poput baterije, kaljužne pumpe, promjene lokacije i u slučaju potrebe šalje poruku na vaš pametni telefon.

Sve što trebate je spojiti modul na vaše brodske uređaje i na mobitel instalirati aplikaciju. Godišnja potrošnja struje za rad modula je 16Ah.

23. studeni 2024 05:43