Dekarbonizacija, nove vrste goriva, dual fuel motori... Pomorstvo se razvojem novih tehnologija nezaustavljivo mijenja te je edukacija posade postala ključ za prilagodbu novim trendovima koji su se, ne tako davno, činili poput daleke budućnosti. Rad u „makinji” danas nosi neke nove izazove i biti vrstan strojar ili električar na brodu gotovo je nemoguće bez kvalitetne izobrazbe.
Odgovore na pitanje što se danas sve traži od budućih pomorskih strojara, odnosno koji tečajevi im trebaju da bi se ukrcali na moderne putničke brodove ili sofisticirane tankere potražili smo u tvrtki Split Ship Managment/Brodsko upravljanje d.o.o., partneru i ovlaštenom posredniku za zapošljavanje renomiranih svjetskih kompanija koji u svom trening centru u Splitu obučava i priprema za brodske izazove veliki broj ljudi iz Hrvatske i inozemstva.
Da smo došli na prava vrata znali smo odmah kada su nam predstavili Simulator Dual Fuel – najnoviji model simulatora vezan za obuku kandidata za rad na najmodernijim dual fuel motorima. Riječ je o motorima s dvojnim gorivom: plinom i dizelom koji služi za paljenje, a zadovoljavaju najstrože ekološke norme tzv. Tier 3. U skoroj budućnosti, a prema sadašnjim trendovima, čak 50 posto svjetske flote plovit će s motorima na dvojno gorivo.
- Split Ship Managment/Brodsko upravljanje d.o.o kao trening centar je prepoznalo potrebe naših pomoraca jer ukrcaj tekućeg plina nije isti kao ukrcaj dizela i teškog goriva. Upravo zato smo nabavili novi simulator koji simulira ukrcaj tekućeg prirodnog plina. Naime, da bi plin bio u tekućem stanju treba ga ohladiti na -162 stupnja Celzijusa pa je rukovanje plinom na tim temperaturama jako delikatno te zahtjeva posebnu obuku koju pružamo u „Brodskom upravljanju” - objašnjava nam Srećko Mimica, iskusni pomorski strojar, tehnički inspektor i predavač u trening centru tvrtke Split Ship Managment/Brodsko upravljanje d.o.o dok nam pokazuje simulator visokog napona, obaveznu „stanicu” svih električara i strojara koji se planiraju ukrcati na neki od brodova.
- Postavljeni su ciljevi da se do 2035. godine postotak emisije stakleničkih plinova smanji za više od 50 posto, a to se, kada govorimo o pomorstvu, polako i ostvaruje. Ide se na plinovita goriva koja traže jedan potpuno drugačiji pristup brodskim motorima, a od strojara zahtjevaju da prođu dodatne edukacije – tumači Mimica, te dodaje:
- Ovdje na simulatoru visokog napona pripremamo ljude za ono što ih može čekati u nepredviđenim situacijama budući sve više brodova koristi dizel električnu propulziju koja zahtjeva veći napon. Primjerice, jedan kruzer s ovakvim motorom koji nosi 2000 članova posade i 4000 putnika za sve svoje potrebe troši struje kao grad Zadar!
Riječ je o jako visokim naponima i tu nema mjesta za greške jer je svaka doslovce – fatalna. Postoji strogo propisani protokol te ga kandidati koji su kod nas na obuci moraju jako dobro savladati ukoliko se misle ukrcati na brod. Naime, prema regulacii IMO-a svi električari i strojari koji plove na brodovima opremljenima visokim naponom mora proći ovaj tečaj.
Tečaj je prvenstveno sigurnosne naravi, s tim da je podijeljen na upravljački i radni dio ovisno o radnom mjestu na brodu – kazao nam je Srećko Mimica na kraju našeg obilaska „strojarskih” simulatora, poentiravši još jednom zanimljivošću:
- Tvrtka Split Ship Managment/Brodsko upravljanje d.o.o jedina ima odobrenje za ovaj tečaj izvan zemalja Commonwealtha, uz zeleno svijetlo našeg Ministarstva mora. Drugim riječima, isti ovakav tečaj se sluša i priznat je u SAD-u, Japanu, Velikoj Britaniji...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....