stdClass Object ( [id] => 1180376 [title] => Naš kroničar donosi priču o dva uistinu posebna parobroda: Petka još uvijek krije tajnu, a Lovćen je bio jedan od najljepših na Jadranu [alias] => petka-jos-uvijek-krije-tajnu-a-lovcen-je-bio-jedan-od-najljepsih-na-jadranu [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Teško je reći koliko je godina prošlo otkako mi je gospar Ivo Batričević, svestrani dubrovački čovjek od mora, poslao dvije unikatne fotografije parobroda Petka potopljenoga uz sami gat u Velikome Zatonu.

Bilo je to, malo je reći, izvanredno iznenađenje, jer nije bilo nijednoga pisanoga traga da se takvo što dogodilo tek nekoliko milja od Dubrovnika. Dakako da sam odmah krenuo u potragu za detaljima uvjeren da negdje postoji zapisana istina o potapanju Petke.

Kako sam se ljuto prevario! Prolazile su godine, ali ratne tajne Petke ostale su iste do danas.

Najzanimljivije je da dubrovački autori, a ni drugi kroničari, uopće ne spominju stradanje Petke u Velikome Zatonu! U službenome popisu brodova potopljenih u Drugome svjetskome ratu, kojega je objavilo Ministarstvo pomorstva FNRJ, navodi se da je Petka stradala 1943. u bombardiranju Rijeke.

Ali fotografije iz zbirke Iva Batričevića, kazuju da to nije točno. Da nema tih slika ni danas ne bi bilo moguće tvrditi da je Petka uistinu bila potopljena nadomak Dubrovniku.

Upitne okolnosti

No, i dalje nije moguće odrediti kad je točno i u kakvim okolnostima Petka stradala, tko ju je izvadio iz mora ni gdje je popravljena. Šturi podatci kazuju da je bila u njemačkoj službi i da je uistinu potopljena u Rijeci, ali tek u proljeće 1945. godine. U dokumentima Brodospasa navodi se da je parobrod 1952. godine podvodno izrezan. I ni retka više.

Mišljenje je pomorskih znalaca da su Petku 1945. potopili saveznički zrakoplovi koju su silovito bombardirali Rijeku, uništivši i luku i brodogradilište i praktički sve brodove koji su se tamo zatekli.

Činjenica da ju je Brodospas izrezao pod morem, potvrđuje da je brod bio toliko oštećen da se nije ni razmišljalo o vađenju i popravku. A sva je prilika da su je i prvi puta, u Velikome Zatonu, potopili Saveznici! Povijest Petke do tada je puna podataka i bez nepoznanica.

Davne 1895. godine Dubrovačka parobrodarska plovidba naručila je u prestižnome njemačkome brodogradilištu Howaldtswerke u Kielu tada najmoderniji putničko-teretni parobrod za održavanje dužobalne pruge Trst – Kotor. Bio je dug 55 i širok 8.1 metar, a mogao je ukrcati 300 tona tereta. Parni stroj od 700 konjskih snaga davao mu je brzinu od 12 čvorova.

---

image

Prepoznatljivi dio Dubrovnika – Petka na razglednici

Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

Kao tada najveći dubrovački putnički brod svečano je isporučen u Kielu u travnju 1896. Brzo je došao na dobar glas, a postao je i prepoznatljivi dio Gradske luke na razglednicama Dubrovnika. Kad je 1914. izbio rat, uz putnike i teret, preuzima i prijevoz pošte duž Dalmacije, da bi ga 1917. preuzela K. und K. Kriegsmarine i pretvorila u trupni transporter.

Ratne kronike bilježe da se 16. travnja 1918., ploveći uz obalu Kvarnera između Lovrana i Medveje, sudario s razaračem Streiter koji je odmah potonuo.

Vjetrovi ratova

Popravljen je u Trstu i vraćen u službu. No, ne zadugo. Rat je prestao, a svi austro-ugarski brodovi našli su se pod upravom Saveznika. Tako Petku u prosincu 1918. preuzima u najam francuska vlada, te je stavlja u službu svojih mornaričkih baza u Bejrutu i Istanbulu. Tek 14. travnja 1920. brod je doplovio u Tivat gdje je predan Dubrovčanima.

Godine 1932. Petka je temeljito preuređena, izgled starca iz 1896. se posve promijenio. No, u društvu mnogo većih, potpuno novih ili preuređenih, dubrovačkih parobroda nije privlačila osobitu pozornost, pa su njezine fotografije iz toga doba izuzetno rijetke. Jednu, ali vrijednu, objavljujemo.

---

image

Petka nakon preuređenja 1932. godine

Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

A onda stiže novi svjetski rat, novi gospodari su Talijani. U dramatičnim danima njihove kapitulacije 1943. godine Petka se našla u Velikome Zatonu. Okolnosti toga bijega iz Dubrovnika bile su i ostale tajnom. Čini se vrlo vjerojatnim da je brod maknut u Zaton kad su u jesen 1943. počela bombardiranja Dubrovnika.

Saveznici su na Gruž gledali kao strateški značajnu luku koja bi mogla poslužiti Nijemcima u povlačenju s Balkana, pa su je odlučili razoriti. Osobito je silovit bio zračni napad 28. studenoga 1943., razaranja su bila velika, a potopljeno je mnogo brodova.

Moguće je da su u nekom od bombardiranja američki zrakoplovi uočili Petku na mulu u Velikome Zatonu, te je napali i potopili. Na fotografijama Iva Batričevića vidi se da brod nije bio ozbiljnije oštećen, pa su ga Nijemci mogli brzo osposobiti i poslati u sjeverni Jadran. A moguće je da je sve to s potapanjem Petke bilo drugačije...

---

image

Fotografija kao krunski dokaz – Petka uz gat

Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

Plovidbe izrezanog broda

Neki od najstarijih Dubrovčana mogli bi se sjećati parobroda Lovćen kojega su mnogi smatrali najljepšim putničkim brodom na Jadranu između dva svjetska rata. Upravo u Gružu počinjala je njegova linija prema lukama istočnog Sredozemlja.

Jadranska mu je epizoda trajala prekratko, tek nekoliko godina, pa se jamačno njime ne bi ni bavili. Ali Lovćen pokazuje da povijest nikada nije posve zatvorena knjiga, da se nešto novo može doznati i s odmakom od mnogo desetljeća.

U knjigama Lloyd's Registera, a onda i u svim pomorskim publikacijama svijeta, objavljen je podatak da je panamski brod Teresa izrezan u NR Kini 1953. godine. Time je i knjiga o Lovćenu bila zatvorena prije 70 godina. No, onda su se pojavili dokumenti iz kineskih arhiva koji kazuju da je nekadašnji Lovćen plovio još punih 15 godina nakon što je proglašen mrtvim!

Pomorski su povjesničari imali pune ruke posla jer im se s dostupnim kineskim arhivima otvorio cijeli novi svijet. Pokazalo se da su Kinezi izrezali tek dio brodova kupljenih za staro željezo, a većinu su zaposlili u svojoj obalnoj plovidbi.

Dvojica australskih pomorskih povjesničara objavila su 2021. godine podatke o brodovima koji su održavali redovite linije između Šangaja i luka Ningbo, Wenzhou, Qingdao i Dalian. Na vrhu njihova popisa je parobrod Min Chu 1 za kojeg se pokazalo da je nekadašnji Lovćen!

Slikoviti životopis

---

image

Najljepši na Jadranu – elegantni Lovćen

Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

I bez toga, uistinu neobičnoga obrata, životopis Lovćena nadasve je slikovit, a danas posve nepoznat. Zaronimo zato 111 godina u povijest, u 1911., kada je u škotskome brodogradilištu Clyde Shipbuilding & Engineering Co. Ltd. u Port Glasgowu izgrađen parobrod Lady Gwendolen.

Ne osobito veliki, ali skladni brod naručila je tada vrlo ugledna tvrtka British & Irish Steam Packet Co. iz Dublina. Bio je dug 92 i širok 12 metara, s parnim strojem od 2100 KS i brzinom od 13 čvorova.

Pet godina poslije vjetrovi rata odnijet će ga u ledena mora! Rusija je brod unajmila kako bi postao ploveća rezidencija guvernera Arhangelska. Dobio je ime Ludmila i ostao je na sjeveru sve dok tamo nisu stigli boljševici. Samo nakratko ponovno brodi kao Lady Gwendolin, da bi već 1919. otplovio sve do Kanade.

Kupila ga je londonska tvrtka C.T. Bowring & Co. i upisala na kompaniju zvučna imena: New York, Newfoundland & Halifax Steamship Co. Pod imenom Rosalind punih će deset godina ploviti u kanadskim i američkim vodama, da bi 1929. otišao mnogo južnije i toplije, do Bermuda.

Tamo će ga u proljeće 1936. kupiti Zetska plovidba A.D., sa sjedištem na Cetinju, a s matičnom lukom u Kotoru. U srpnju je Lovćen iz New Yorka stigao u Trst, gdje je u cijelosti preuređen. To je potrajalo pa je na liniji Jadran-Crno more zaplovio tek početkom 1938.

Kad su zapuhali vjetrovi novoga rata prebačen je na liniju između Dubrovnika i luka istočnoga Sredozemlja. Nije prošlo ni godinu dana, a Lovćen je već bio u New Yorku! Vlasnici, točnije veliki crnogorski poduzetnik Lale Zuber, su ga u studenome 1940. upisali u Panami, gdje su utemeljili tvrtku Cia. Centroamericana de Navegacion.

---

image

Ležaljke čekaju putnike – detalj s Lovćena

Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

Kineska imena

Ali i to je bila kratka epizoda. U listopadu 1941., u luci Mobile, preuzela ga je vlada Sjedinjenih Država i dodijelila američkoj vojsci pod imenom Columbia. Podatci iz američkih arhiva pokazuju da je u ožujku 1942. vlada za 475.000 dolara brod otkupila od panamske kompanije, te Lovćen postaje trupni transporter Brigadier General Harry F. Rethers.

Nakon rata prodan je Kinezima iz Hong Konga i dobiva ime Wah Chung. Nova prodaja slijedi 1950., vlasnik je panamska tvrtka Grande Shipping Corp., a novo ime Teresa. No pravi vlasnik bila je NR Kina, koja je na kraju taj svoj brod formalno kupila za rezanje.

U stvarnosti je starac poslan u brodogradilište Kiangnan gdje je preuređen, dobio je ime Min Chi 1 i preuzeo je liniju Dalian-Yantai. Kasnije mu je ime promijenjeno u Gong Nong Bing 1, da bi tek 1968. godine nekadašnji Lovćen bio konačno otpravljen u zasluženu mirovinu.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => BRODOVI I SUDBINE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => BRODOVI I SUDBINE 2 0 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2022-03-09 13:14:15 [created_by] => 3261 [created_by_alias] => Marijan Žuvić [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2022-04-01 05:53:27 [modified_by] => 3261 [publish_up] => 2022-04-01 05:41:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 38 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2022\/03\/09\/21200548.jpg","\/images\/slike\/2022\/03\/09\/21200538.jpg","\/images\/slike\/2022\/03\/09\/21200540.jpg","\/images\/slike\/2022\/03\/09\/21200542.jpg","\/images\/slike\/2022\/03\/09\/21200544.jpg","\/images\/slike\/2022\/03\/09\/21200546.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Privatna arhiva Marijana \u017duvi\u0107a","Privatna arhiva Marijana \u017duvi\u0107a","Privatna arhiva Marijana \u017duvi\u0107a","Privatna arhiva Marijana \u017duvi\u0107a","Privatna arhiva Marijana \u017duvi\u0107a","Privatna arhiva Marijana \u017duvi\u0107a"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

\u200bJesu li joj presudili ameri\u010dki avioni ili...<\/p>","

Fotografija kao krunski dokaz \u2013 Petka <\/em>uz gat<\/p>","

Le\u017ealjke \u010dekaju putnike \u2013 detalj s Lov\u0107ena<\/em><\/p>","

Najljep\u0161i na Jadranu \u2013 elegantni Lov\u0107en<\/em><\/p>","

Petka <\/em>nakon preure\u0111enja 1932. godine<\/p>","

Prepoznatljivi dio Dubrovnika \u2013 Petka <\/em>na razglednici<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1183","hd_21200548_1920.jpg":"1920x1080","k_21200548_1280.jpg":"1280x1280","k_21200548_1024.jpg":"1024x1024","k_21200548_640.jpg":"640x640","k_21200548_480.jpg":"480x480","k_21200548_340.jpg":"340x340","k_21200548_220.jpg":"220x220","o_21200548_1280.jpg":"1280x788","o_21200548_1024.jpg":"1024x630","o_21200548_640.jpg":"640x394","o_21200548_480.jpg":"480x295","o_21200548_340.jpg":"340x209","o_21200548_220.jpg":"220x135","h_21200548_1280.jpg":"1280x854","h_21200548_1024.jpg":"1024x683","h_21200548_640.jpg":"640x427","h_21200548_480.jpg":"480x320","h_21200548_340.jpg":"340x227","h_21200548_220.jpg":"220x147","pp_21200548_1280.jpg":"1006x1280","pp_21200548_1024.jpg":"805x1024","pp_21200548_640.jpg":"503x640","pp_21200548_480.jpg":"377x480","pp_21200548_340.jpg":"267x340","pp_21200548_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1294","hd_21200538_1920.jpg":"1920x1080","k_21200538_1280.jpg":"1280x1280","k_21200538_1024.jpg":"1024x1024","k_21200538_640.jpg":"640x640","k_21200538_480.jpg":"480x480","k_21200538_340.jpg":"340x340","k_21200538_220.jpg":"220x220","o_21200538_1280.jpg":"1280x862","o_21200538_1024.jpg":"1024x690","o_21200538_640.jpg":"640x431","o_21200538_480.jpg":"480x323","o_21200538_340.jpg":"340x229","o_21200538_220.jpg":"220x148","h_21200538_1280.jpg":"1280x854","h_21200538_1024.jpg":"1024x683","h_21200538_640.jpg":"640x427","h_21200538_480.jpg":"480x320","h_21200538_340.jpg":"340x227","h_21200538_220.jpg":"220x147","pp_21200538_1280.jpg":"1006x1280","pp_21200538_1024.jpg":"805x1024","pp_21200538_640.jpg":"503x640","pp_21200538_480.jpg":"377x480","pp_21200538_340.jpg":"267x340","pp_21200538_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x2610","hd_21200540_1920.jpg":"1920x1080","k_21200540_1280.jpg":"1280x1280","k_21200540_1024.jpg":"1024x1024","k_21200540_640.jpg":"640x640","k_21200540_480.jpg":"480x480","k_21200540_340.jpg":"340x340","k_21200540_220.jpg":"220x220","o_21200540_1280.jpg":"1280x1740","o_21200540_1024.jpg":"1024x1392","o_21200540_640.jpg":"640x870","o_21200540_480.jpg":"480x652","o_21200540_340.jpg":"340x462","o_21200540_220.jpg":"220x299","h_21200540_1280.jpg":"1280x854","h_21200540_1024.jpg":"1024x683","h_21200540_640.jpg":"640x427","h_21200540_480.jpg":"480x320","h_21200540_340.jpg":"340x227","h_21200540_220.jpg":"220x147","pp_21200540_1280.jpg":"1006x1280","pp_21200540_1024.jpg":"805x1024","pp_21200540_640.jpg":"503x640","pp_21200540_480.jpg":"377x480","pp_21200540_340.jpg":"267x340","pp_21200540_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1411","hd_21200542_1920.jpg":"1920x1080","k_21200542_1280.jpg":"1280x1280","k_21200542_1024.jpg":"1024x1024","k_21200542_640.jpg":"640x640","k_21200542_480.jpg":"480x480","k_21200542_340.jpg":"340x340","k_21200542_220.jpg":"220x220","o_21200542_1280.jpg":"1280x940","o_21200542_1024.jpg":"1024x752","o_21200542_640.jpg":"640x470","o_21200542_480.jpg":"480x352","o_21200542_340.jpg":"340x249","o_21200542_220.jpg":"220x161","h_21200542_1280.jpg":"1280x854","h_21200542_1024.jpg":"1024x683","h_21200542_640.jpg":"640x427","h_21200542_480.jpg":"480x320","h_21200542_340.jpg":"340x227","h_21200542_220.jpg":"220x147","pp_21200542_1280.jpg":"1006x1280","pp_21200542_1024.jpg":"805x1024","pp_21200542_640.jpg":"503x640","pp_21200542_480.jpg":"377x480","pp_21200542_340.jpg":"267x340","pp_21200542_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1225","hd_21200544_1920.jpg":"1920x1080","k_21200544_1280.jpg":"1280x1280","k_21200544_1024.jpg":"1024x1024","k_21200544_640.jpg":"640x640","k_21200544_480.jpg":"480x480","k_21200544_340.jpg":"340x340","k_21200544_220.jpg":"220x220","o_21200544_1280.jpg":"1280x816","o_21200544_1024.jpg":"1024x653","o_21200544_640.jpg":"640x408","o_21200544_480.jpg":"480x306","o_21200544_340.jpg":"340x216","o_21200544_220.jpg":"220x140","h_21200544_1280.jpg":"1280x854","h_21200544_1024.jpg":"1024x683","h_21200544_640.jpg":"640x427","h_21200544_480.jpg":"480x320","h_21200544_340.jpg":"340x227","h_21200544_220.jpg":"220x147","pp_21200544_1280.jpg":"1006x1280","pp_21200544_1024.jpg":"805x1024","pp_21200544_640.jpg":"503x640","pp_21200544_480.jpg":"377x480","pp_21200544_340.jpg":"267x340","pp_21200544_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1117","hd_21200546_1920.jpg":"1920x1080","k_21200546_1280.jpg":"1280x1280","k_21200546_1024.jpg":"1024x1024","k_21200546_640.jpg":"640x640","k_21200546_480.jpg":"480x480","k_21200546_340.jpg":"340x340","k_21200546_220.jpg":"220x220","o_21200546_1280.jpg":"1280x744","o_21200546_1024.jpg":"1024x595","o_21200546_640.jpg":"640x372","o_21200546_480.jpg":"480x279","o_21200546_340.jpg":"340x197","o_21200546_220.jpg":"220x127","h_21200546_1280.jpg":"1280x854","h_21200546_1024.jpg":"1024x683","h_21200546_640.jpg":"640x427","h_21200546_480.jpg":"480x320","h_21200546_340.jpg":"340x227","h_21200546_220.jpg":"220x147","pp_21200546_1280.jpg":"1006x1280","pp_21200546_1024.jpg":"805x1024","pp_21200546_640.jpg":"503x640","pp_21200546_480.jpg":"377x480","pp_21200546_340.jpg":"267x340","pp_21200546_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15283188 Threads: 5 Questions: 3178351390 Slow queries: 7127389 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235531708 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/petka-jos-uvijek-krije-tajnu-a-lovcen-je-bio-jedan-od-najljepsih-na-jadranu-1180376 [printLink] => /om/nautika/petka-jos-uvijek-krije-tajnu-a-lovcen-je-bio-jedan-od-najljepsih-na-jadranu-1180376?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 672460 [name] => parobrod petka [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-03-31 15:03:56 [main_article_id] => 0 [alias] => parobrod-petka [link] => /tag/parobrod-petka ) [1] => stdClass Object ( [id] => 648163 [name] => brod petka [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-09-01 16:55:31 [main_article_id] => 0 [alias] => brod-petka [link] => /tag/brod-petka ) [2] => stdClass Object ( [id] => 652334 [name] => marijan žuvić otvoreno more [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-10-09 15:23:19 [main_article_id] => 0 [alias] => marijan-zuvic-otvoreno-more [link] => /tag/marijan-zuvic-otvoreno-more ) [3] => stdClass Object ( [id] => 611496 [name] => marijan žuvić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2020-06-29 11:28:55 [main_article_id] => 0 [alias] => marijan-zuvic [link] => /tag/marijan-zuvic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 672461 [name] => brod lovćen [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-03-31 15:03:56 [main_article_id] => 0 [alias] => brod-lovcen [link] => /tag/brod-lovcen ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => BRODOVI I SUDBINE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Naš kroničar donosi priču o dva uistinu posebna parobroda: Petka još uvijek krije tajnu, a Lovćen je bio jedan od najljepših na Jadranu [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3261 [name] => Miomir Štrbac [username] => miomir.strbac [email] => miomir.strbac@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$oBa2AAEGUKq/Ymg095Mrh.7uW.yCfYXSNnHxeF4nyWHs8x3qBlQvy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/miomir-strbac-3261 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1775 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/96410507fb7745ab8b7da88e9937be54?s=100&default=https%3A%2F%2Fmore.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/03/09/21200548.jpg [galleryCount] => 6 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Privatna arhiva Marijana Žuvića [mainImageDesc] =>

​Jesu li joj presudili američki avioni ili...

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/03/09/21200548.jpg [title] =>

​Jesu li joj presudili američki avioni ili...

Privatna arhiva Marijana Žuvića ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/03/09/21200538.jpg [title] =>

Fotografija kao krunski dokaz – Petka uz gat

Privatna arhiva Marijana Žuvića ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/03/09/21200540.jpg [title] =>

Ležaljke čekaju putnike – detalj s Lovćena

Privatna arhiva Marijana Žuvića ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/03/09/21200542.jpg [title] =>

Najljepši na Jadranu – elegantni Lovćen

Privatna arhiva Marijana Žuvića ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/03/09/21200544.jpg [title] =>

Petka nakon preuređenja 1932. godine

Privatna arhiva Marijana Žuvića ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/03/09/21200546.jpg [title] =>

Prepoznatljivi dio Dubrovnika – Petka na razglednici

Privatna arhiva Marijana Žuvića ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Teško je reći koliko je godina prošlo otkako mi je gospar Ivo Batričević, svestrani dubrovački čovjek od mora, poslao dvije unikatne fotografije parobroda Petka potopljenoga uz sami gat u Velikome Zatonu.

Bilo je to, malo je reći, izvanredno iznenađenje, jer nije bilo nijednoga pisanoga traga da se takvo što dogodilo tek nekoliko milja od Dubrovnika. Dakako da sam odmah krenuo u potragu za detaljima uvjeren da negdje postoji zapisana istina o potapanju Petke.

Kako sam se ljuto prevario! Prolazile su godine, ali ratne tajne Petke ostale su iste do danas.

Najzanimljivije je da dubrovački autori, a ni drugi kroničari, uopće ne spominju stradanje Petke u Velikome Zatonu! U službenome popisu brodova potopljenih u Drugome svjetskome ratu, kojega je objavilo Ministarstvo pomorstva FNRJ, navodi se da je Petka stradala 1943. u bombardiranju Rijeke.

Ali fotografije iz zbirke Iva Batričevića, kazuju da to nije točno. Da nema tih slika ni danas ne bi bilo moguće tvrditi da je Petka uistinu bila potopljena nadomak Dubrovniku.

Upitne okolnosti

No, i dalje nije moguće odrediti kad je točno i u kakvim okolnostima Petka stradala, tko ju je izvadio iz mora ni gdje je popravljena. Šturi podatci kazuju da je bila u njemačkoj službi i da je uistinu potopljena u Rijeci, ali tek u proljeće 1945. godine. U dokumentima Brodospasa navodi se da je parobrod 1952. godine podvodno izrezan. I ni retka više.

Mišljenje je pomorskih znalaca da su Petku 1945. potopili saveznički zrakoplovi koju su silovito bombardirali Rijeku, uništivši i luku i brodogradilište i praktički sve brodove koji su se tamo zatekli.

Činjenica da ju je Brodospas izrezao pod morem, potvrđuje da je brod bio toliko oštećen da se nije ni razmišljalo o vađenju i popravku. A sva je prilika da su je i prvi puta, u Velikome Zatonu, potopili Saveznici! Povijest Petke do tada je puna podataka i bez nepoznanica.

Davne 1895. godine Dubrovačka parobrodarska plovidba naručila je u prestižnome njemačkome brodogradilištu Howaldtswerke u Kielu tada najmoderniji putničko-teretni parobrod za održavanje dužobalne pruge Trst – Kotor. Bio je dug 55 i širok 8.1 metar, a mogao je ukrcati 300 tona tereta. Parni stroj od 700 konjskih snaga davao mu je brzinu od 12 čvorova.

---

image

Prepoznatljivi dio Dubrovnika – Petka na razglednici

Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

Kao tada najveći dubrovački putnički brod svečano je isporučen u Kielu u travnju 1896. Brzo je došao na dobar glas, a postao je i prepoznatljivi dio Gradske luke na razglednicama Dubrovnika. Kad je 1914. izbio rat, uz putnike i teret, preuzima i prijevoz pošte duž Dalmacije, da bi ga 1917. preuzela K. und K. Kriegsmarine i pretvorila u trupni transporter.

Ratne kronike bilježe da se 16. travnja 1918., ploveći uz obalu Kvarnera između Lovrana i Medveje, sudario s razaračem Streiter koji je odmah potonuo.

Vjetrovi ratova

Popravljen je u Trstu i vraćen u službu. No, ne zadugo. Rat je prestao, a svi austro-ugarski brodovi našli su se pod upravom Saveznika. Tako Petku u prosincu 1918. preuzima u najam francuska vlada, te je stavlja u službu svojih mornaričkih baza u Bejrutu i Istanbulu. Tek 14. travnja 1920. brod je doplovio u Tivat gdje je predan Dubrovčanima.

Godine 1932. Petka je temeljito preuređena, izgled starca iz 1896. se posve promijenio. No, u društvu mnogo većih, potpuno novih ili preuređenih, dubrovačkih parobroda nije privlačila osobitu pozornost, pa su njezine fotografije iz toga doba izuzetno rijetke. Jednu, ali vrijednu, objavljujemo.

---

image

Petka nakon preuređenja 1932. godine

Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

A onda stiže novi svjetski rat, novi gospodari su Talijani. U dramatičnim danima njihove kapitulacije 1943. godine Petka se našla u Velikome Zatonu. Okolnosti toga bijega iz Dubrovnika bile su i ostale tajnom. Čini se vrlo vjerojatnim da je brod maknut u Zaton kad su u jesen 1943. počela bombardiranja Dubrovnika.

Saveznici su na Gruž gledali kao strateški značajnu luku koja bi mogla poslužiti Nijemcima u povlačenju s Balkana, pa su je odlučili razoriti. Osobito je silovit bio zračni napad 28. studenoga 1943., razaranja su bila velika, a potopljeno je mnogo brodova.

Moguće je da su u nekom od bombardiranja američki zrakoplovi uočili Petku na mulu u Velikome Zatonu, te je napali i potopili. Na fotografijama Iva Batričevića vidi se da brod nije bio ozbiljnije oštećen, pa su ga Nijemci mogli brzo osposobiti i poslati u sjeverni Jadran. A moguće je da je sve to s potapanjem Petke bilo drugačije...

---

image

Fotografija kao krunski dokaz – Petka uz gat

Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

Plovidbe izrezanog broda

Neki od najstarijih Dubrovčana mogli bi se sjećati parobroda Lovćen kojega su mnogi smatrali najljepšim putničkim brodom na Jadranu između dva svjetska rata. Upravo u Gružu počinjala je njegova linija prema lukama istočnog Sredozemlja.

Jadranska mu je epizoda trajala prekratko, tek nekoliko godina, pa se jamačno njime ne bi ni bavili. Ali Lovćen pokazuje da povijest nikada nije posve zatvorena knjiga, da se nešto novo može doznati i s odmakom od mnogo desetljeća.

U knjigama Lloyd's Registera, a onda i u svim pomorskim publikacijama svijeta, objavljen je podatak da je panamski brod Teresa izrezan u NR Kini 1953. godine. Time je i knjiga o Lovćenu bila zatvorena prije 70 godina. No, onda su se pojavili dokumenti iz kineskih arhiva koji kazuju da je nekadašnji Lovćen plovio još punih 15 godina nakon što je proglašen mrtvim!

Pomorski su povjesničari imali pune ruke posla jer im se s dostupnim kineskim arhivima otvorio cijeli novi svijet. Pokazalo se da su Kinezi izrezali tek dio brodova kupljenih za staro željezo, a većinu su zaposlili u svojoj obalnoj plovidbi.

Dvojica australskih pomorskih povjesničara objavila su 2021. godine podatke o brodovima koji su održavali redovite linije između Šangaja i luka Ningbo, Wenzhou, Qingdao i Dalian. Na vrhu njihova popisa je parobrod Min Chu 1 za kojeg se pokazalo da je nekadašnji Lovćen!

Slikoviti životopis

---

image

Najljepši na Jadranu – elegantni Lovćen

Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

I bez toga, uistinu neobičnoga obrata, životopis Lovćena nadasve je slikovit, a danas posve nepoznat. Zaronimo zato 111 godina u povijest, u 1911., kada je u škotskome brodogradilištu Clyde Shipbuilding & Engineering Co. Ltd. u Port Glasgowu izgrađen parobrod Lady Gwendolen.

Ne osobito veliki, ali skladni brod naručila je tada vrlo ugledna tvrtka British & Irish Steam Packet Co. iz Dublina. Bio je dug 92 i širok 12 metara, s parnim strojem od 2100 KS i brzinom od 13 čvorova.

Pet godina poslije vjetrovi rata odnijet će ga u ledena mora! Rusija je brod unajmila kako bi postao ploveća rezidencija guvernera Arhangelska. Dobio je ime Ludmila i ostao je na sjeveru sve dok tamo nisu stigli boljševici. Samo nakratko ponovno brodi kao Lady Gwendolin, da bi već 1919. otplovio sve do Kanade.

Kupila ga je londonska tvrtka C.T. Bowring & Co. i upisala na kompaniju zvučna imena: New York, Newfoundland & Halifax Steamship Co. Pod imenom Rosalind punih će deset godina ploviti u kanadskim i američkim vodama, da bi 1929. otišao mnogo južnije i toplije, do Bermuda.

Tamo će ga u proljeće 1936. kupiti Zetska plovidba A.D., sa sjedištem na Cetinju, a s matičnom lukom u Kotoru. U srpnju je Lovćen iz New Yorka stigao u Trst, gdje je u cijelosti preuređen. To je potrajalo pa je na liniji Jadran-Crno more zaplovio tek početkom 1938.

Kad su zapuhali vjetrovi novoga rata prebačen je na liniju između Dubrovnika i luka istočnoga Sredozemlja. Nije prošlo ni godinu dana, a Lovćen je već bio u New Yorku! Vlasnici, točnije veliki crnogorski poduzetnik Lale Zuber, su ga u studenome 1940. upisali u Panami, gdje su utemeljili tvrtku Cia. Centroamericana de Navegacion.

---

image

Ležaljke čekaju putnike – detalj s Lovćena

Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

Kineska imena

Ali i to je bila kratka epizoda. U listopadu 1941., u luci Mobile, preuzela ga je vlada Sjedinjenih Država i dodijelila američkoj vojsci pod imenom Columbia. Podatci iz američkih arhiva pokazuju da je u ožujku 1942. vlada za 475.000 dolara brod otkupila od panamske kompanije, te Lovćen postaje trupni transporter Brigadier General Harry F. Rethers.

Nakon rata prodan je Kinezima iz Hong Konga i dobiva ime Wah Chung. Nova prodaja slijedi 1950., vlasnik je panamska tvrtka Grande Shipping Corp., a novo ime Teresa. No pravi vlasnik bila je NR Kina, koja je na kraju taj svoj brod formalno kupila za rezanje.

U stvarnosti je starac poslan u brodogradilište Kiangnan gdje je preuređen, dobio je ime Min Chi 1 i preuzeo je liniju Dalian-Yantai. Kasnije mu je ime promijenjeno u Gong Nong Bing 1, da bi tek 1968. godine nekadašnji Lovćen bio konačno otpravljen u zasluženu mirovinu.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Privatna arhiva Marijana Žuvića Privatna arhiva Marijana Žuvića Privatna arhiva Marijana Žuvića Privatna arhiva Marijana Žuvića Privatna arhiva Marijana Žuvića Privatna arhiva Marijana Žuvića
Privatna arhiva Marijana Žuvića

​Jesu li joj presudili američki avioni ili...

Privatna arhiva Marijana Žuvića

Fotografija kao krunski dokaz – Petka uz gat

Privatna arhiva Marijana Žuvića

Ležaljke čekaju putnike – detalj s Lovćena

Privatna arhiva Marijana Žuvića

Najljepši na Jadranu – elegantni Lovćen

Privatna arhiva Marijana Žuvića

Petka nakon preuređenja 1932. godine

Privatna arhiva Marijana Žuvića

Prepoznatljivi dio Dubrovnika – Petka na razglednici

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/petka-jos-uvijek-krije-tajnu-a-lovcen-je-bio-jedan-od-najljepsih-na-jadranu-1180376 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=96b0e801384cbe245a3f70f2ab0c59fb7f3f8060 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Na%C5%A1+kroni%C4%8Dar+donosi+pri%C4%8Du+o+dva+uistinu+posebna+parobroda%3A+Petka+jo%C5%A1+uvijek+krije+tajnu%2C+a+Lov%C4%87en+je+bio+jedan+od+najljep%C5%A1ih+na+Jadranu&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fpetka-jos-uvijek-krije-tajnu-a-lovcen-je-bio-jedan-od-najljepsih-na-jadranu-1180376 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fpetka-jos-uvijek-krije-tajnu-a-lovcen-je-bio-jedan-od-najljepsih-na-jadranu-1180376 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => BRODOVI I SUDBINE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

BRODOVI I SUDBINENaš kroničar donosi priču o dva uistinu posebna parobroda: Petka još uvijek krije tajnu, a Lovćen je bio jedan od najljepših na Jadranu

Piše Marijan Žuvić
1. travnja 2022. - 07:41

Teško je reći koliko je godina prošlo otkako mi je gospar Ivo Batričević, svestrani dubrovački čovjek od mora, poslao dvije unikatne fotografije parobroda Petka potopljenoga uz sami gat u Velikome Zatonu.

Bilo je to, malo je reći, izvanredno iznenađenje, jer nije bilo nijednoga pisanoga traga da se takvo što dogodilo tek nekoliko milja od Dubrovnika. Dakako da sam odmah krenuo u potragu za detaljima uvjeren da negdje postoji zapisana istina o potapanju Petke.

Kako sam se ljuto prevario! Prolazile su godine, ali ratne tajne Petke ostale su iste do danas.

Najzanimljivije je da dubrovački autori, a ni drugi kroničari, uopće ne spominju stradanje Petke u Velikome Zatonu! U službenome popisu brodova potopljenih u Drugome svjetskome ratu, kojega je objavilo Ministarstvo pomorstva F...

16. svibanj 2024 08:30