Marservis iz Kaštelira pokraj Poreča, tvrtka osnovana 1994. godine, danas je renomirani proizvođač niza poznatih brodica. Osnivač i vlasnik, Luciano Beg, prije pokretanja vlastita poduzeća iskustva je stjecao nešto u Hrvatskoj, ali najviše u škverovima i tvrtkama u Italiji: u Caorlama, u Marini 4, te Porto Cervu i Canigioneu na Sardiniji, u Sardinia Yachtingu. Kao vrlo mlad odlučio se za vlastitu tvrtku...
Korak po korak
– Pitate kako je počelo? Jednostavno, s 23 godine odlučio sam se okušati u vlastitu poslu, uvjeren da to mogu. U inozemstvu sam stekao neka znanja i iskustva u koja sam vjerovao.
U počecima Luciano poduzeće temelji na poslovima vezanim uz elektroniku i elektriku, što mu je zapravo i struka kao digitalnom električaru. Ubrzo postaje servisni partner Autohelma, sadašnjeg Raymarinea, te Wispergena-Victrona, a zatim širi posao na ugradnju bow i sternthrustera, hidrauličnih pasarela i servis motora.
Zahtjevi vlasnika plovila okreću ga i prema popravcima i preinakama dijelova iz stakloplastike, te izradu paluba od tikovine. Nabavlja i vakuum sistem Hot-Vac za sanacije osmoza na plovilima, a ubrzo izrađuje i prve poliesterske dijelove iz kalupa. Svi ti poslovi pomalo se objedinjuju i smjer se okreće prema budućem malom škveru koji će dovesti i do proizvodnje vlastitih plovila.
– Godine 2002. dobili smo kalup Adrije i ubrzo počeli s odlijevanjem brodice Adria 501 jer se pokazao znatan interes kupaca. Uz tu proizvodnju pokrenuli smo i razvoj kalupa vlastita projekta – fishermana, te nakon dvije godine rada na tržište izbacili prvi Picaro 20 WA – prisjeća se Luciano, te dodaje kako je taj walk around fisherman s centralnom konzolom, dugačak šest metara, tržište odlično prihvatilo.
Stoga u Marservisu ubrzo dovršavaju i model Picaro 20 SD, fisherman s pramčanim sunčalištem, dva ležaja te ugrađenim motorom sa Z-pogonom. Za njim je slijedio i posljednji u gami, model Picaro 20 OB, fisherman pogonjen izvanbrodskim motorom koji ima pramčano sunčalište i dva ležaja.
Brodice na struju
No Luciano ne staje s projektima.
– Sa švicarskom tvrtkom Grove Boats 2005. godine započeli smo suradnju na razvoju i gradnji plovila Aquabus za prijevoz putnika, dužine 8,5 metara i 10,5 metara, pogonjenih jedino elektromotorima i solarnim panelima. Zbog širenja poslova stari nam je pogon postao premali, pa smo se preselili u Industrijsku zonu Kaštelir-Labinci, u novi pogon od 600 četvornih metara. U međuvremenu smo redizajnirali i Adriju 501 koja je dobila i moderan električni pogon, te novi komercijalni naziv Eco line 501 – niže nam podatke o razvojnom putu svoje tvrtke vlasnik Marservisa.
U zadnjih pet godina na red je stiglo i modeliranje novog plovila Fisherline 35, višenamjenske radne brodice dužine 10,94 metra, koje su započeli 2011. godine, a 2013. porinuli prvi brod. Iste godine Marservis je preuzeo i proizvodnju poznatih poludeplasmanskih plovila Grašo pod oznakom G, i to modela G 19, G 20, G 23, G 646 i G 696, tako da je danas gama njihovih modela doista impresivna i prilagođena vrlo različitim potrebama kupaca.
Golemo iskustvo u proizvodnji 2014. uložili su i u suradnju s dva hrvatska brodograditelja, Calafatus i Interadria, za koja odrađuju laminiranje i isporuku u kit izvedbi modela Vegliatura, Trogir 600 i Nika. Najnoviji projekt od kojeg mnogo očekuju je velik iskorak – proizvodnja katamarana kapaciteta čak 100 putnika za turističku tvrtku Valamar.
Kada Luciana danas pitate o odluci da krene u osnivanje vlastita škvera, iskreno će reći:
– Kad promislin dublje o svemu, nije tu bilo velikog odlučivanja, više želje i mladenačkog zanosa. Ča san ja tada puno mislija? S 23 lita ne misliš previše. Hitiš se na glavu za emocijon i ambicijami... Dela san tada u Italiji i za ono vrime odlično zarađivao. Mnogi su se uhvatili za glavu kad sam se odjednom odlučio vratiti i najprije poć pomoć na ratište. To sam osjećao kao prvu dužnost, a nakon ratnih godina okrenuo sam se snu o vlastitoj tvrtki i počeo u radioni kraj kuće.
A sada, evo, i novu halu moramo proširivati, jer počinjemo izgradnju velikog katamarana s električnim pogonom koji je kompletno naš proizvod. Mislimo da takav brod može imati veliku budućnost. Očekujemo da će to biti nova velika stepenica našeg razvoja – ponosno nam govori Luciano, pokazujući dio hale na kojem je već počela gradnja aneksa za projekt katamaran.
Velika obitelj
Tvrtka koju Luciano vodi zajedno sa suprugom Sandrom danas ima razgranato poslovanje. Uz lepezu brodova što ih proizvode, tu je i niz dodatnih poslova, od klasičnog servisa do iznajmljivanja plovila, turističkih izleta polupodmornicom, izrade raznih dijelova od stakloplastike.
Za sebe Luciano kaže da je uvijek znao pronaći ideje i poslove tamo gdje ih mnogi ne vide, a svoju tvrtku doživljava ponajprije kao obiteljski posao. U tom smislu i dvadesetak svojih radnika smatra ponajprije prijateljima i jednom velikom obitelji, pa se tako i nastoji odnositi prema njima.
– Osim brodskog programa radimo i druge stvari od stakloplastike koje ne radi nitko u Istri, jer tako osiguravamo ljudima posao i plaću izvan sezone. To su dobri ljudi i radnici, a takve treba poštovati i čuvati.
Njegovi poznanici nam govore da se Luciano već kao mladić pokazao radoholičerom, koji je s nepunih dvadeset godina radio i po tri posla. Ujutro u jednoj tvrtki, popodne u čarteru, a navečer je znao još kući popravljati televizore. Takav je i danas. Nedavno je prijatelju koji ga je pitao kad mu je zadnji put bilo dosadno odgovorio – u šestom razredu osnovne.
– Uvijek nađem nešto za radit. I to mi je gušt. Najgore mi je za praznike. Sve zamre i onda mi fali akcije, tada barem nešto slažem po radionici. To me ispunjava...
Luciano je kao neki nepresušan izvor koji stalno želi naprijed i otkriva nove izvore i poslove čija ga realizacija veseli. Trenutno je najviše u planovima za veliki katamaran, a nakon njega, sigurni smo, bit će još zanimljivih ideja i novih projekata iz Marservisa.