Prošlogodišnji izvještaj s nautičkog sajma u Genovi započeli smo s crvenom polupodmornicom biogradske Agene marin koja je privukla veliku pažnju tamošnjih medija. Brojne su se novinarske ekipe skupile oko neobičnoga plovila i napunile medijske stupce hvalospjevima o inovativnom projektu s velikim turističkim potencijalom.
Pogled na ovogodišnji reklamni plakat na štandu pokazao je šest lokacija širom Apenina, a prema riječima talijanskog distributera, dogodine će ih u akciji biti deset.
Sjajna priča zvuči još bolja kad se zna da se hrvatske polupodmornice već izvoze u 12 zemalja širom svijeta. U okvirima uz ovaj tekst mogu se pročitati iskustva hrvatskih izlagača, malobrojnih, ali zadovoljnih rezultatima.
Tržište za jedrilice
Zahvaljujući velikom trudu distributera, među kojima je bio i veliki prijatelj Hrvatske, nedavno preminuli Beppe Lucatello, i naše jedrilice imaju dobru priliku za plasman u Italiji. Preduvjet je naravno spremnost na veće narudžbe jer se tržište od 60 milijuna ljudi ne može zadovoljiti s dugim čekanjima na isporuku.
Prodati nešto Talijanima je zaista veliki uspjeh jer su oni izvozno orijentirana nacija i ostvaruju odlične rezultate, pogotovo u klasi gumenjaka iznad sedam metara ili jahti iznad 24 metra, gdje imaju čak 46 posto svjetskih narudžbi. Ukupan iznos prihoda od nautike u Italiji je u dvoznamenkastom rastu već četiri godine i iznosi 4,27 milijardi eura, od čega polovica ide u izvoz – najveći dio (24 posto) odlazi u SAD. Sektor nautike izravno zapošljava 22 tisuće ljudi i nacionalnom BDP-u pridonosi s 2 posto.
Generalno visoke stope pridonijele su i rastu sajma, službene brojke kažu 986 izlagača i tisuću plovila, a osjetio se i veći broj posjetitelja 188 tisuća (7 posto više nego lani). Organizaciju UCINA-ine priredbe je nakon formalnog napuštanja kormila te organizacije (Talijanske udruge nautičke industrije) potpuno preuzela Carla Demaria, i odradila odličan posao s 98 pratećih manifestacija kao uvertiru za jubilarnu proslavu iduće godine.
Svjetske premijere
Jedan od razloga uspješnosti izvoza je u mreži 70 međunarodnih predstavništava Talijanskog instituta za vanjsku trgovinu, među kojima je i zagrebački ured kao domaćin hrvatske delegacije u Genovi. Ove godine je u organizaciji ITA-e stiglo 150 poslovnih ljudi i novinara iz cijeloga svijeta, među kojima i potpisnik ovih redaka.
Tjedan raniji sajam u Cannesu očekivano je pokupio gotovo sve svjetske premijere koje su redom izložene i u Genovi, a Talijanima su pak za prestiž ostali brodovi ispod deset metara.
Predstavljanje premijera počet ćemo s prepoznatljivim otvorenim gliserima, poput novoga Marinella Fishermana 17, tipičnog predstavnika sicilijanske male brodogradnje. Nakon niza godina taj je model od 5,30 metara dobio moderniju konzolu i mali redizajn unutrašnjosti, koliko se to u zadanim parametrima može provesti u djelo. Svi jastuci i nasloni su deblji, pa će sada plovidba za svih šest putnika biti još ugodnija.
Cijena je 13.200 eura, bez motora maksimalne snage 115 "konja", iako će 490 kilograma težak brod moći glisirati i s čuvenim talijanskim pentama od 40, a u naravi snage 60 ili 70 "konja". Garancija kvalitete je u tradiciji jer se plastičnim brodovima u Marinellu bave od 1973. godine.
Jeftina Barracuda
Sa Sicilije stiže i Scar Next 195, novo ime na tržištu, ali s istim korijenima. Dizajn jest nešto moderniji i s povišenom skiperskom klupom za upravljanje stojeći, malo podsjeća na stil gumenjaka, ali je u principu to vrlo sličan trup. Dimenzije su 5,90x2,24 m i dopuštena snaga 115 "konja". S tim motorom brod težak 650 kilograma moći će dostići 40 čvorova iako konstruktori zbog uštede predlažu 40 (70) KS. Cijena bez motora je 15 tisuća eura.
Ugradnja kabine moguća je i na tim dužinama, no za koliko-toliko skladan izgled potrebno je preći granicu od šest metara. Jedan od modela koji to uspijeva je poljski Okiboats Barracuda 595 WA, platformama produženi trup od 5,45 metara. S centralnim ulazom u kabinicu, sunčalištem i cijenom od 16 tisuća eura taj je model mnogim posjetiteljima sajma bio vrlo zanimljiv. Na krmu se može staviti penta do 150 "konja" i sedam ljudi odvesti na kupanje.
Skupi Eolo
Brend Eolo spada među poznatije sicilijanske proizvođače i s novim modelom 650 Day L ima ambiciju zadržati taj status. Iako ostaje u skromnim gabaritima 6,50x2,55 metara, s cijenom od 34 tisuće eura bez motora jasno je da puca visoko. Brod težak tonu ima lijepe platformice s rukohvatima i otvor u sredini krme za lakši ulazak preko polukružne klupe u kokpit.
U lijevom uglu, pak, postavljen je veliki hladnjak s lavandinom na vrhu i stepenicama za prolaz do sunčališta. Kabina je lijepo tapecirana i udobna, iako bi za komodnije sjedenje unutra bio poželjan desetak centimetara viši strop. Eolo nosi najviše osam putnika i 200 "konja". Sve u svemu, dobro složen i malo precijenjen brod.
Saver je predstavio dva nova modela u toj klasi, 660 WA i 700 WA. Dok je manji cijene 30 tisuća eura bez motora tradicionalnije uređen, model od sedam metara je puno moderniji i privlačniji. Košta 4 tisuće eura više, ali dobije se veća kabina s ormarićem i prostorom za WC, te krmeno sunčalište. Budući da je registriran za 9 putnika moguća je i ugradnja dvaju motora ukupne snage do 300 "konja".
Druga kabina
Za iste novce recimo Italmar 22 WA Plus nudi kabinu visoku 160 cm i cijeli krevet više. Da, cijelom širinom pod kokpitom je dodatni ležaj širine 80 cm, uglavnom namijenjen djeci jer je visina stropa svega 35 cm. WC kabina je odvojena, ima čak i tuš s odvodom i sa 150 cm visine izgleda dobro iako su projektanti očito zaboravili nacrtati prozorčić.
Kokpit je solidan, s visokim naslonom i kuhinjskim blokom pod skiperskom klupom, a na pramcu je veliko sunčalište. Još samo treba zakačiti 200 "konja" na krmu i brod dužine 6,70 metara je spreman za brzu đitu.
Na tom je terenu i u Italiji najjači Jeanneau i zato im je svečano predstavio drugu generaciju Merry Fishera 695 do kojeg se od zainteresiranih posjetitelja bilo teško probiti. S prodanih 1400 primjeraka u pet godina može se reći kako je u pitanju jedan od najuspješnijih modela u povijesti.
S redizajnom interijera i rješenjima preuzetima s većih modela nema sumnje kako će se taj broj značajno povećati. S modernom konzolom, novim krmenim kokpitom i većim platformama, nudi dvije opcije uređenja salona – tri stolice i okrugli stol na stropu ili kvadratni stol pretvoriv u ležaj. Svakako je zadržao svestranost i maksimalnu iskorištenost prostora za spavanje i dnevni boravak.
Na sreću ili nažalost, široka lista opcija može gotovo udvostručiti osnovnu cijenu, pa je izloženi primjerak koštao čak 58 tisuća eura, bez motora najveće snage 175 "konja".
Još jedan Jeanneau je bio vrlo zanimljiv. Jedrilica Sun Fast 330 vrijedna 130 tisuća eura uz agresivan oblik trupa ima ugodnu unutrašnjost za šestero. Nije to čarterski komfor, ali ako zanemarimo gole stijenke tu se može lijepo (pre)živjeti. Visina unutrašnjosti je 175 cm, toaletni prostor je smješten u pramcu, ima kuhinjski blok i dva ležaja u salonu.
Posebno zanimljive su velike bočne pleksi stijenke kroz koje se savršeno može pratiti akciju na palubi. Svakako, vrlo zanimljiv svat za regatni čarter.
Povratak Rodmana
Nekoć popularan španjolski proizvođač Rodman u Genovi se predstavio s novim modelom 1090 Evolution. Privlačan dizajn, a opet ne previše moderan mogao bi privući mnoge poglede. U trupu dužine 10,70 metara, širokom 3,44 m smještene su dvije kabine i toaletni prostor s velikim prozorom.
Prednja kabina je visoka 190 cm, opremljena s dva ormarića i bogato tapecirana. Dječja kabina ima krevete na kat, ali postavljene unakrsno, pa je iznad nogu gornjeg djeteta samo 20 cm visine. Salon je zato vrlo širok i ugodan za cjelodnevni boravak. Dvije Volvo Pente snage po 270 KS su zaslužne za brzinu od 31 čvora, ali i glavni krivac što je cijena otišla u nebo do 268 tisuća eura. Tko se može naći u tome budžetu možda će razmisliti i o istom modelu u flybridge verziji.
Među atraktivnim novitetima posebno mjesto ostavili smo za Wonder Boats Katanu 39, čudnovato biće nastalo u Indoneziji. Dizajnerski pothvat stvaranja vrlo uskog broda s rasklopivim bokovima izgleda malo previše futiristički, ali hrabrost treba pohvaliti. Na računalu je sve sigurno izgledalo bolje jer uživo izgleda kao nedovršeni model. S dva benzinska Mercruisera snage po 200 "konja" istaknuta je vrlo primamljiva cijena od 200 tisuća eura.
Život prema krmi
Među gumenjacima nije bilo toliko dizajnerske već uglavnom dužinske ekstravagancije. U ovom pregledu zadržali smo se na onima zemaljskih dimenzija jer gumene jahte od 15 do 20 metara i ne bi trebale spadati u kategoriju pneumatskih brodica.
S dvadesetak izloženih modela Capelli spada među najpopularnije brendove, a uz pomoć našega novinarskog prijatelja Riccarda Masnate došli smo do vlasnika Umberta Capellija koji nam je na primjeru novoga Tempesta 700 otkrio nove trendove u dizajnu.
– Sve se više kopira izgled automobila, ne samo s detaljima poput crnog panela u kokpitu već i širokom paletom boja i materijala kako bi svatko imao originalan proizvod. Povećavaju se površine platformi i klupa ima okretan naslon jer se sve više vremena provodi na krmi. Dodali smo pretinac ispred sidrenog prostora kako bi se povećalo gazište i spremište učinilo dostupnijim. Vjetrobran je povećan i više okomit da ostane što više prostora za sunčalište. I roll-bar sada ima profile s velikim inoks pločama za atraktivniji izgled – naveo je direktor Capelli, te dodao kako on prodaje oko 100 primjeraka godišnje ovoga modela, iako cijena s Yamahom 175 iznosi nemalih 66 tisuća eura.
Najprodavaniji SACS
Gdje je granica rasta velikih gumenjaka i tko ih kupuje otkrio nam je direktor prodaje Lomaca Paolo Lo Manto. Po njegovim procjenama na talijanskom tržištu ostaje samo deset posto produkcije i većina brodograditelja se fokusira na Francusku, gdje ostvaruju najbolje rezultate.
– Graditi veliki brod nije jednostavno jer nama s 25 zaposlenih i još toliko kooperanata za 14-metarski model trebaju tri mjeseca. Na taj korak smo čekali sve dok nismo bili sigurni da ćemo ostvariti dobar rezultat. Ovo što radi Novamarine s dužinom od 22 metra je nedostižno jer su oni dugo u toj klasi i ikona su dizajna.
Znam, recimo, da se, nazovimo je srednjom kategorijom, najbolje prodaje SACS-ov model od 13 metara. Unutrašnji motori su definitivno ispali iz igre jer su izvanbrodski motori sve jači, pa s kombinacijama dva ili tri motora možete imati dovoljno snage. Kabine su tu samo za stvari jer realno u njima nitko ne spava, iako znam jedan par koji je sa psima na gumenjaku od osam metara prošao od Sicilije do Španjolske – kazao je Lo Manto.
U njegovoj gami je posljednji novitet Lomac 850 IN, s dva velika sunčališta, spremištima, kuhinjom, WC-om i tendom do pramca, vrlo poželjan za obiteljske potrebe. S jednim ili dva motora može se lako prilagoditi karakteru vlasnika. Cijena još nije poznata.
Hrvatski ZAR
Među hrvatskim kupcima kultni status ima ZAR Formenti, a njihov novitet 79 SL Plus Sport Luxury ima sve karakteristike flote, uključujući i mjesto proizvodnje u Hrvatskoj koju Talijani nerado otkrivaju, što je prava šteta jer su završna obrada i svi materijali zaista vrhunski. Svidio nam se veliki špirun i komforni toaletni prostor, a malo manje cijena od 78 tisuća eura, bez motora.
Jokerov Clubman 30 s 122 tisuće eura bez motora još je nedostupniji. Zaštićeni putnički prostor može se zaobići s gazištima od tikovine s obje strane, što je vrlo praktičan detalj. Presvlake od smeđe kože izgledaju odlično, roll-bar je nešto niži, ali onima koji ugrade dvije pente po 400 "konja" to neće biti toliko važno.
Safari look u verziji Trofeo nudi i Ranieri Cayman 27.0 Sport Touring. Zbog dodatne opreme cijena je sa 72 tisuće skočila na 104 tisuće eura, no na to treba dodati i motore, najviše dva puta 250 "konja". Trup težak 1800 kilograma dimenzija 8,60x3,20 m može u kategoriji B ugostiti 20 putnika.
Veći brat Cayman 35.0 Executive pak može nositi najveće pente snage po 450 "konja" i zato košta 180 tisuća eura.
Paket na kredit
Istoimena kompanija drugog Ranierija s modelom Ginbaleo dimenzija 6x2,39 m cilja nešto niže i za verziju Tricolore sa živopisnim crvenim presvlakama traži 24 tisuće eura. Zanimljiv estetski detalj su vanjski bočni ukrasi od umjetne tikovine, što s niskim rukohvatom izgleda vrlo efektno. Maksimalna snaga motora je 150 "konja".
Manje zahtjevni ljubitelji gumenjaka mogli su odabrati i neke od prigodnih paketa. Recimo, Bombard Explorer 500 s Tohatsuom 40 i ručnom komandom košta 10.500 eura. Guma iz Tunisa sivomaslinaste boje s tubusima od Strongan Duotexa teška je 240 kg i u području plovidbe C može ponijeti 10 ljudi. Na sajmu se brod mogao kupiti i bez novca, na 36 rata po 310 eura.
Na istom štandu smo primijetili i zanimljiv novitet – Tohatsu MFS 60 ETL vrijedan 7800 eura. Motor iste snage dosad su Japanci posuđivali od Honde i samo mijenjali etiketu, ali ovo su razvili u svojem odjelu i znatno uštedjeli na težini. Motor s devet ventila i tri cilindra raspoređena na 866 kubika ima samo 96 kilograma, za troling može spustiti broj okretaja na 650. Nudi se u zanimljivoj modroj i bijeloj boji.
Velika peta za glisiranje
Zbog zakonskih ograničenja, među Talijanima su najpopularniji modeli nazivne snage 40 "konja", a u stvarnosti prigušene snage od 60 ili 70 "konja". To mediteransko varanje se toliko udomaćilo da više nitko i ne spominje da bi možda bilo logičnije promijeniti zakon.
Suzuki je specijalno za Talijane pripremio čistu 40-icu nazvanu ARI, no s ogromnom petom, spojlerom i propelom za jači potisak. Tri cilindra zapremnine 941 kubik s elektronskim ubrizgavanjem bit će dovoljna za glisiranje većinom laganijih brodica od 5 do 6 metara, što pokriva veliki dio tržišta.
Suzuki je uz toga moćnog mališana vrijednog sedam tisuća eura predstavio i pentu od 300 "konja" DF300B izvedenu iz svoga top modela zapremnine 4,4 litre. Maksimalnu snagu razvija na nižih 5300 okretaja i težak je 330 kilograma. To je zapravo jednako potentan V6 stroj i jedini mu je smisao zadovoljiti kriterije dopuštene snage za manje brodice. Istaknuta cijena je 31.400 eura, odnosno 3500 eura niža od 350-ice.
Nabrijani Mercury
U proteklih godinu dana prestižne Yamahe 425 i 375 napunile su krme mnogih glisera i megagumenjaka, a od ovoga sajma ljestvicu je podigao Mercury 450 Racing, uz američke pente Seven marine, trenutno najsnažnija opcija na tržištu. Uz pomoć Racing kompresora 450 "konja" izvlači iz 4600 kubika raspoređenih na osam cilindara u V formaciji.
Okretni moment je za nevjerojatnih 40 posto veći od Mercuryja 400. Aluminijski blok mu osigurava težinu od svega 313 kilograma. Cijena za europsko tržište još nije poznata, no priča se o iznosu od oko 60 tisuća eura.
Novost u Genovi je bio i primjena Evinrudeove G2 tehnologije na motore od 115, 140 i 150 "konja". To bi bio veliki povratak dvotaktnih motora u najpopularniju tržišnu nišu, samo je ključno pitanje koliko će distributeri biti aktivni jer, barem u Hrvatskoj, nisu puno radili na promociji. Zapremnina tri cilindra je 1900 kubika, a stane sedam litara ulja za podmazivanje, što će pokriti pedesetak sati rada.
Najbolji dio priče je servisni interval od 500 sati što za mnoge vikendaše znači pravu vječnost. Proizvođači tvrde da će potrošnja biti do 20 posto niža u usporedbi s konkurencijom što je prilično hrabra izjava. Cijena najslabijeg motora u Italiji je 12.900 eura.
Ono čime Evinrude privlači pažnju mlađe publike je čak 400 kombinacija raznih boja, pa su po tome (bili) jedinstveni na tržištu. Zadnjih godina su se s bojama poigrali i drugi, a u Genovi je paletu proširila Honda s novom Sporty White verzijom za modele od 200, 225 i 250 "konja". Izgleda odlično i košta 25.500 eura, što je 600 eura više od standardne sive verzije.
VIŠE FOTOGRAFIJA SA SAJMA POGLEDAJTE U NAŠOJ GALERIJI GORE.