StoryEditorOCM

jahanje na valovimaOtvoreno more na predstavljanju novih modela plovila Sea Ray na Mallorci: budućnost je u hibridima

Piše Gordan Jelavić
20. svibnja 2017. - 15:15

Sea Ray, kao dio globalne grupacije Brunswick marine, za predstavljanje novih modela uvijek odabire egzotične lokacije. Prošle godine su novinari europskih magazina krstarili područjem oko Šolte, Drvenika i Hvara, a ovoga je svibnja odabran španjolski otok Mallorca. Biser Baleara još nije bio u punom turističkom pogonu, ali je s atraktivnim krajolikom poslužio kao lijepa kulisa za fotografije koje će obići nautički svijet.

image
Za testiranje je odabrana egzotična uvala Porto Cristo
Gordan Jelavić

S bazom u malenom mjestu Porto Cristo, gdje slobodno vrijeme na jahti Monte Carlo 76 i u modernoj vili na litici provodi najpoznatiji stanovnik toga mjesta Rafael Nadal, isprobali smo najnovije uzdanice američke male brodogradnje. To ne treba shvatiti doslovno jer je samo jedan od četiri ponuđena modela stigao iz Knoxvillea u državi Tennessee.

Poznato je kako je Poljska već godinama europska baza Sea Raya ne samo zbog niže cijene rada već i carine i visokih troškova prijevoza koji uvozne modele čine značajno skupljima. Navedeni devet metara dugačak 310 SLX košta 275 tisuća eura, što je za otvoreni gliser s toaletnom kabinom kao jedinim znakom luksuza zaista mnogo.

Razvojni centar

Kako nam je rekao šef marketinga i organizator događanja Glenn Zelen, za europsko tržište samo 15 posto Brunswickovih plovila stiže iz SAD-a i taj se broj stalno smanjuje. Zanimljivo je kako europski razvojni centar ne radi samo na štancanju i kozmetičkoj prilagodbi američkih glisera već ima i vlastite adute.

image
Nizozemska ekipa Sea Ray Europe
Gordan Jelavić

Uz modele izrađene samo za europske kupce, sa Sundancerom 320 napravljena je mala revolucija jer je to prvi model potpuno dizajniran u Europi koji će se istodobno proizvoditi i u Americi. To je značajan iskorak i dokaz kako je kooperantska podružnica postala nositelj budućeg razvoja. Do kraja godine će se u Poljskoj proizvoditi 14 različitih modela što je prije desetak godina malo tko mogao i zamisliti.

image
Sundancer 320 ima dvije kabine
Gordan Jelavić

U gospodarstvu je teško zamisliti i rast od 26 posto, ali točno toliko više je prošle godine zaradio Sea Ray što samo potvrđuje kako je nautika na uzlaznom valu. Zelen nam je posvjedočio kako raste i udio izvanbrodskih motora što je već otprije prisutan trend. Jedan od razloga za odabir penti su i strogi ekološki zakoni koji u zemljama poput Francuske vlasnicima dizelaša nameću posebna davanja od nekoliko stotina eura naviše, ovisno o snazi motora.

Snaga prirode

U svijetu Sea Raya više je bolje pa su testni modeli redom bili opremljeni sa snažnijim benzinskim motorima i Bravo 3 prijenosnim nogama. Najmanji novitet SPX 230 s Mercruiserom zapremnine 4500 kubika razvija 250 konja, što 2300 kilograma težak trup na punom gasu potjera do 38 čvorova uz potrošnju od 75 litara na sat.

image
SPX 230 košta 59 tisuća eura
Gordan Jelavić

Sedammetarski brod je najštedljiviji na 3000 okretaja, kada na 20 čvorova troši 22 litre na sat, što je vrlo dobar rezultat za snažan benzinski motor. Osjećaj za timunom je kao i kod manjih pripadnika linije SPX – sjajan odaziv na gas i vrhunski gliserski trup. Neobični dugački valovi na Mallorci, od pola do metra i pol visine, nisu bili baš pogodni za isprobavanje performansi, ali bilo je zanimljivo okušati se u jahanju niz val.

Poput surfera smo hvatali idealan položaj i s povremenim dodavanjem gasa uživali u snazi prirode. Iskustvo je bilo bliže jedriličarskom, zabavnije za skipera nego za putnike. Koncept bowridera sa središnjim otvorom je klasičan, ispod svakog udobnog sjedala je spremnik, a uz veliku krmenu platformu i prednji prostor sklopiv u sunčalište zanimljiv detalj je kabinica visine 110 centimetara za eventualni kemijski zahod. Cijena sedam metara dugačkog glisera predviđenog za 13 osoba s PDV-om je 59 tisuća eura.

Dva snažna motora

Metar duži SLX 250 s Mercruiserom 350 predstavljen je lani u Splitu, a ove je godine u najvećem dijelu služio za snimanje drugih brodova i vuču raspoloženih za daskanje po ne baš toplome moru. Sa sportski oblikovanim interijerom, roll-barom, toaletnom kabinom i snažnim motorom u Hrvatskoj košta 101 tisuću eura.

image
SLX 250 stvoren je za daskaše
Gordan Jelavić

To je značajno manje od 275 tisuća eura za američki SLX 310, srednjeg predstavnika linije u rasponu od 7 do 12 metara. Osim države podrijetla, razlog visoke cijene su dva motora snage po 300 konja, te niz detalja za dnevne aktivnosti na visokoj nozi.

Uz zanimljivo opremljenu toaletnu kabinu visine 130 centimetara, najupečatljiviji dio broda je električno pokretani roll-bar ili tower, kako ga daskaši zovu.

Ta funkcija sklapanja je najvažnija kod prijevoza kako bi se zauzelo što manje visine, no krov se može naručiti i u fiksnoj verziji s izvlačivim biminijem za natkrivanje krme. Interijer je bogato presvučen kožom i s tikovinom na podu zaista je vrlo ugodan za boravak. Uz kvalitetu materijala vrijedi istaknuti i multifunkcijsku kontrolnu ploču s ugrađenom navigacijom i praćenjem svih tehničkih parametara plovila.

Nama je tehnički zanimljiv detalj tvrda platforma za kupače skrivena između propelera i krme. U plovidbi ne zauzima mjesto, a idealna je za lakši ulazak iz mora.

Jaki aduti

S težinom od gotovo šest tona na punom gasu dostiže 43 čvora, a tko želi četiri čvora više, mora doplatiti za po 50 konja nabrijanije verzije istih motora zapremnine 6200 kubika. Naravno, dostupni su i štedljiviji dizelaši od tri litre ukupne snage 520 konja za najveću brzinu od 41 čvora. To su sve tvornički podaci koje zbog visokih valova nismo stigli do kraja izmjeriti.

U svakom slučaju možemo zaključiti kako je Sea Ray uspješno zajašio na val gospodarskog rasta i s novom generacijom američkih poljaka ima jake adute za tržišnu utakmicu. Mališani iz linije SPX su i dalje najprodavaniji, no najsnažniji dojam je ostavio novi Sundancer, zbog široke lepeze mogućnosti sigurno zanimljiv i brojnim jadranskim iznajmljivačima.

VRIJEME CRUISERA JE PROŠLO

Predstavljajući novi hibridni koncept Sundancera 320, direktor europske podružnice Sea Raya Marcel Rijnbeek iskreno je rekao kako je sve teže prodati klasičan gliser s kabinom od 30 do 40 stopa.

– Svijet se promijenio i kupci imaju sve manje vremena za duga obiteljska krstarenja. Po našim podacima, svi proizvođači bilježe pad u tome segmentu. S druge strane, naši sportski modeli se sve bolje prodaju i dizajnerima smo zato dali zadatak da slože bowrider s dvije kabine i rezultat je vrlo komforan i zanimljiv brod.

Iako je samo 30 centimetara duži od SLX-a 310, zbog visine izgleda dvostruko veći. Ta visina nije značajno utjecala na stabilitet, ali tko želi zadržati savršene performanse, može naručiti automatske flapsove sa žiroskopom. Prije su svi tražili klima-uređaj i velike televizore, a sada žele što više korisnog prostora vani.

Dobili smo tri odvojene cjeline da svaki dio ekipe ima svoj mir – dok se djeca odmaraju u kabinama, roditelji se mogu opuštati ispod biminija na pramcu, a djedovi i bake sjediti u komfornom salonu s kuhinjom i okretnom klupom. Sve to na brodu od deset metara – naveo je Rijnbeek, otkrivajući kako je nakon svjetske premijere u Düsseldorfu brod već naručilo 17 kupaca i dilera.

U standardnoj verziji isporučuje se s masivnim roll-barom, a tvrdi pomični krov i pramčani bimini su dodatna oprema. Osnovni pogon su benzinci snage po 250 konja, uz doplatu mogu ići do 350 konja i Axius pogonom, a vrh ponude su Mercuryjevi 3.0 TDI dizelaši snage po 260 konja.

Iz prve ruke smo doznali kako će do kraja godine biti predstavljena i verzija s dva Mercury Verada, što će sigurno snažno odjeknuti među poklonicima izvanbrodskih motora.

image
Marcel Rijnbeek: Navike nautičara su se promijenile
Gordan Jelavić
01. studeni 2024 03:38