Sea Ray, kao dio globalne grupacije Brunswick marine, za predstavljanje novih modela uvijek odabire egzotične lokacije. Prošle godine su novinari europskih magazina krstarili područjem oko Šolte, Drvenika i Hvara, a ovoga je svibnja odabran španjolski otok Mallorca. Biser Baleara još nije bio u punom turističkom pogonu, ali je s atraktivnim krajolikom poslužio kao lijepa kulisa za fotografije koje će obići nautički svijet.
S bazom u malenom mjestu Porto Cristo, gdje slobodno vrijeme na jahti Monte Carlo 76 i u modernoj vili na litici provodi najpoznatiji stanovnik toga mjesta Rafael Nadal, isprobali smo najnovije uzdanice američke male brodogradnje. To ne treba shvatiti doslovno jer je samo jedan od četiri ponuđena modela stigao iz Knoxvillea u državi Tennessee.
Poznato je kako je Poljska već godinama europska baza Sea Raya ne samo zbog niže cijene rada već i carine i visokih troškova prijevoza koji uvozne modele čine značajno skupljima. Navedeni devet metara dugačak 310 SLX košta 275 tisuća eura, što je za otvoreni gliser s toaletnom kabinom kao jedinim znakom luksuza zaista mnogo.
Razvojni centar
Kako nam je rekao šef marketinga i organizator događanja Glenn Zelen, za europsko tržište samo 15 posto Brunswickovih plovila stiže iz SAD-a i taj se broj stalno smanjuje. Zanimljivo je kako europski razvojni centar ne radi samo na štancanju i kozmetičkoj prilagodbi američkih glisera već ima i vlastite adute.
Uz modele izrađene samo za europske kupce, sa Sundancerom 320 napravljena je mala revolucija jer je to prvi model potpuno dizajniran u Europi koji će se istodobno proizvoditi i u Americi. To je značajan iskorak i dokaz kako je kooperantska podružnica postala nositelj budućeg razvoja. Do kraja godine će se u Poljskoj proizvoditi 14 različitih modela što je prije desetak godina malo tko mogao i zamisliti.
U gospodarstvu je teško zamisliti i rast od 26 posto, ali točno toliko više je prošle godine zaradio Sea Ray što samo potvrđuje kako je nautika na uzlaznom valu. Zelen nam je posvjedočio kako raste i udio izvanbrodskih motora što je već otprije prisutan trend. Jedan od razloga za odabir penti su i strogi ekološki zakoni koji u zemljama poput Francuske vlasnicima dizelaša nameću posebna davanja od nekoliko stotina eura naviše, ovisno o snazi motora.
Snaga prirode
U svijetu Sea Raya više je bolje pa su testni modeli redom bili opremljeni sa snažnijim benzinskim motorima i Bravo 3 prijenosnim nogama. Najmanji novitet SPX 230 s Mercruiserom zapremnine 4500 kubika razvija 250 konja, što 2300 kilograma težak trup na punom gasu potjera do 38 čvorova uz potrošnju od 75 litara na sat.
Sedammetarski brod je najštedljiviji na 3000 okretaja, kada na 20 čvorova troši 22 litre na sat, što je vrlo dobar rezultat za snažan benzinski motor. Osjećaj za timunom je kao i kod manjih pripadnika linije SPX – sjajan odaziv na gas i vrhunski gliserski trup. Neobični dugački valovi na Mallorci, od pola do metra i pol visine, nisu bili baš pogodni za isprobavanje performansi, ali bilo je zanimljivo okušati se u jahanju niz val.
Poput surfera smo hvatali idealan položaj i s povremenim dodavanjem gasa uživali u snazi prirode. Iskustvo je bilo bliže jedriličarskom, zabavnije za skipera nego za putnike. Koncept bowridera sa središnjim otvorom je klasičan, ispod svakog udobnog sjedala je spremnik, a uz veliku krmenu platformu i prednji prostor sklopiv u sunčalište zanimljiv detalj je kabinica visine 110 centimetara za eventualni kemijski zahod. Cijena sedam metara dugačkog glisera predviđenog za 13 osoba s PDV-om je 59 tisuća eura.
Dva snažna motora
Metar duži SLX 250 s Mercruiserom 350 predstavljen je lani u Splitu, a ove je godine u najvećem dijelu služio za snimanje drugih brodova i vuču raspoloženih za daskanje po ne baš toplome moru. Sa sportski oblikovanim interijerom, roll-barom, toaletnom kabinom i snažnim motorom u Hrvatskoj košta 101 tisuću eura.
To je značajno manje od 275 tisuća eura za američki SLX 310, srednjeg predstavnika linije u rasponu od 7 do 12 metara. Osim države podrijetla, razlog visoke cijene su dva motora snage po 300 konja, te niz detalja za dnevne aktivnosti na visokoj nozi.
Uz zanimljivo opremljenu toaletnu kabinu visine 130 centimetara, najupečatljiviji dio broda je električno pokretani roll-bar ili tower, kako ga daskaši zovu.
Ta funkcija sklapanja je najvažnija kod prijevoza kako bi se zauzelo što manje visine, no krov se može naručiti i u fiksnoj verziji s izvlačivim biminijem za natkrivanje krme. Interijer je bogato presvučen kožom i s tikovinom na podu zaista je vrlo ugodan za boravak. Uz kvalitetu materijala vrijedi istaknuti i multifunkcijsku kontrolnu ploču s ugrađenom navigacijom i praćenjem svih tehničkih parametara plovila.
Nama je tehnički zanimljiv detalj tvrda platforma za kupače skrivena između propelera i krme. U plovidbi ne zauzima mjesto, a idealna je za lakši ulazak iz mora.
Jaki aduti
S težinom od gotovo šest tona na punom gasu dostiže 43 čvora, a tko želi četiri čvora više, mora doplatiti za po 50 konja nabrijanije verzije istih motora zapremnine 6200 kubika. Naravno, dostupni su i štedljiviji dizelaši od tri litre ukupne snage 520 konja za najveću brzinu od 41 čvora. To su sve tvornički podaci koje zbog visokih valova nismo stigli do kraja izmjeriti.
U svakom slučaju možemo zaključiti kako je Sea Ray uspješno zajašio na val gospodarskog rasta i s novom generacijom američkih poljaka ima jake adute za tržišnu utakmicu. Mališani iz linije SPX su i dalje najprodavaniji, no najsnažniji dojam je ostavio novi Sundancer, zbog široke lepeze mogućnosti sigurno zanimljiv i brojnim jadranskim iznajmljivačima.