Mercury Marine je u svom sjedištu, Fond du Lacu u Wisconsinu 11. veljače pompozno predstavio najnoviji izvanbrodski Verado motor obujma 7,6 litara koji razvija čak 600 KS. Riječ je o prvoj penti na svijetu koja ima 12 cilindara u V konfiguraciji, stoga ne čudi najava predsjednika Mercuryja Chrisa Dreesa kako će upravo ovaj Verado promijeniti budućnost plovidbe.
U prilog toj najavi ide i podatak da njihov novi benzinski motor kao prvi na svijetu ima automatski mjenjač s dvije brzine koji optimizira broj okretaja prema opterećenju i osigurava impresivno ubrzanje. Drees ističe kako je ovo najsnažniji izvanbrodski motor u povijesti Mercuryja, te da su na njegovu razvoju radili osam godina.
Zapravo je riječ o najsnažnijoj penti na svijetu, ako u obzir uzmemo objavu Volvo Pente od 6. studenoga 2020. u kojoj stoji da od 1. siječnja 2021. prestaju s prodajom penti Seven Marine snage 627 KS.
Slušali želje mušterija
Amerikanci tvrde kako su cijelo vrijeme slušali želje potencijalnih kupaca i vjernih mušterija, te zaključili kakve smjernice treba slijediti u izradi nove perjanice.
- A one ukratko rečeno stanu u jednu rečenicu – vlasnici plovila žele moćne, ali i pouzdane motore s kojima se lako upravlja, s time da servis ne predstavlja veliki problem. Upravo sve te stavke, uključujući slobodu, luksuz i još mnogo toga, objedinjuje naš novi Verado – rekao je samouvjereno Drees.
Prodaja brodova i izvanbrodskih motora u SAD-u stalno raste, a pandemija je redefinirala način provođenja slobodnog vremena pa mnogi provode više sati na moru nego ikada ranije. Iz te perspektive Mercury nije mogao izabrati bolji trenutak za prezentaciju modela V12, znajući jako dobro kako njihove brojne sunarodnjake oduševljava pomisao na motore s mali milijun konja i to ne samo u nautici, nego i u automobilskom segmentu.
Automatski mjenjač
Da bi dobio više snage Mercury nije želio ugrađivati kompresore, nego se odlučio na izdržljivi atmosferski motor s četiri bregasta vratila (Quad-cam powerhead, dva po cilindarskom redu) radi što većeg okretnog momenta. Konstrukcijski gledano su na njihov V8 model dodana još četiri cilindra.
To je napravljeno da se previše ne izlazi iz gabarita, stoga je motor s 12 cilindara u V konfiguraciji pod kutom od 64 stupnja tek jedan cm širi od Verada 400. Što se tiče okretnog momenta, Amerikanci kažu da je velik, ali točnu brojku još nisu objavili.
Novi Verado ima četiri ventila po cilindru i indirektno ubrizgavanje goriva. Šeststotica iz Wisconsina će svakako ući u povijest kao prvi motor na svijetu s automatskim mjenjačem s dvije brzine. Riječ je revolucionarnom rješenju i zbog toga što se kućište mjenjača može okretati ulijevo i udesno.
Točnije rečeno, kod mijenjanja pravca plovidbe blok i kućište motora ostaju fiksni pod kutom od 90 stupnjeva prema brodu, ali se zato pomiče mjenjač s pogonskom osovinom i dvostrukim propelerima na njenom kraju.
U prijevodu – iznad mora se ništa ne miče nego se samo zakreće uronjeni dio osovine i to za 45 stupnjeva, što je više nego kod standardnih motora čiji ukupan kut pomicanja doseže 30 stupnjeva.
Bolja upravljivost
Usto iz Wisconsina napominju da suprotno rotirajući propeleri na njemu bolje grizu more i pomažu kod manevara na uskim područjima. Usput rečeno, sprijeda je propeler s četiri lista, a straga verzija s tri lista. Naravno, motor se isporučuje s novim Mercury Digital Throttle & Shift (DTS) sustavom, kao i indikatorom položaja pogona jer više nema koristi od gledanja unatrag prema krmi kad su kućišta motora fiksna.
Ovakvo rješenje s pokretnim donjim dijelom, osigurava niz prednosti. Osim bolje upravljivosti i kontrole u svim režimima rada, a posebno kod pristajanja dodatno se štedi na prostoru nužnom za smještaj motora na krmi, posebno kada ih ima više.
Automatski mjenjač optimizira broj okretaja motora sukladno opterećenju, te osigurava jako ubrzanje. Mjenjač u prvom stupnju prijenosa ima manji prijenosni omjer (20 posto) zbog lakšeg izvlačenja teških trupova iz mora, nakon čega se uključuje drugi prijenosni omjer koji nakon ulaska u glisiranje smanjuje broj okretaja do željene brzine, a time i potrošnju goriva.
Veći domet, tihi rad
Zbog toga, kao i odluke da izrade usisni (atmosferski) motor i odbace kompresorska ili turborješenja, Amerikanci kažu da je V12 štedljiv i osigurava korisniku veći domet, odnosno više vremena provedenog na moru. Međutim, konkretne brojke potrošnje još nisu navedene. U adute mu ubrajaju uglađeni i tihi rad budući da su kupci htjeli motor čija konjica neće na krmi praviti enormnu buku, nego će ljudima na brodu dozvoliti da ugodnije razgovaraju tijekom plovidbe.
Drees i njegova ekipa stručnjaka su vodili računa i o jednostavnosti osnovnog servisa. Upravo zato V12 ima veliki poklopac koji se pritiskom na tipku podigne što omogućuje zamjenu ulja u motoru i getribi čak i kada je brod u moru. A to znači da otpadaju problemi tipa – je li dizalica slobodna, kad ću doći na red i slično...
Amerikanci su toliko sigurni u kvalitetu ovog Verada da su rutinski servisi propisan nakon svakih 200 sati rada, dok je veliki servis (s podizanjem iz mora) predviđen tek nakon 5 godina ili 1000 sati rada.
U kategoriji težine, nekako je logično očekivati da V12 takve snage piza enormno. To je dijelom točno jer teži 544 kg. S druge strane, kada se gleda odnos snage i kilaže, podaci malo drukčije izgledaju. Naime, V12 ima omjer 1,1 KS po kilogramu, dok kod značajno lakšeg, ali kompresorom nabijenog V8 Mercurya 450 iz svakog kilograma izvuče 1,44 KS.
Stiže na ljeto
Što se dizajnerskog stila tiče, Verado V12 će se kupcima nuditi u više boja. Osim Phantom Black crne, na raspolaganju će biti tri nijanse bijele boje - Pearl Fusion White, Cold Fusion White i Warm Fusion White. - Naš Verado 7,6 V12 600 je snažan, izdržljiv, pouzdan i jednostavan za održavanje. Ne postoji ništa slično njemu danas na tržištu – poručuje predsjednik Mercury Marine Chris Drees.
Novi Verado će se u SAD nuditi već krajem proljeća po očekivanoj cijeni od 77.000 USD (63.500 eura). Cijena u EU će vjerojatno biti oko 75.000 eura, a u prodaji će biti već na ljeto. Podsjetimo se, kod nas će ga preko mreže svojih hrvatskih dilera nuditi ekskluzivni zastupnik za ovaj dio Europe, tvrtka MCM iz Salzburga.