Yamaha Motor Europe po tradiciji u listopadu predstavlja nove vodene skutere za 2017. godinu. Ovog puta su specijalizirane novinare iz cijele Europe pozvali na portugalsko jezero Montargil nedaleko od Lisabona kako bi se uvjerili u kvalitetu i brzinu pet novih japanskih jurišnika koji će na tržištu biti dogodine.
Japanci su, naime, izuzetno motivirani da uz pomoć vlastitih inovacija i tehničkog napretka stalno predstavljaju nova, još bolja rješenja. Moglo bi se kazati da slijede onu rimsku izreku citius, altius, fortius (brže, više, jače) koja je ujedno krilatica olimpijskih igara.
Jači, brži i ljepši
Naime, njihovi su Waverunneri uistinu sve jači i brži, te nude više prostora i dodatne opreme. Tome svakako valja dodati da umijećem dizajnera slavne kompanije iz Iwate postaju i sve ljepši. Osim toga, uvođenje izuzetno učinkovitog sustava kočenja na valovima pod nazivom RiDE (Reverse with Intuitive Deceleration Electronics) 2015. oduševilo je kupce. Sasvim logično kada stiskanjem lijeve ručice na upravljaču skuter koči gotovo u mjestu bez da nos pritom potone. Usto se s RiDE sustavom vozi unatrag i lakše manevrira prilikom pristajanja ili kretanja na uskom prostoru kao što je marina.
Prije nego što krenemo s impresijama iz Portugala o skuterima nove generacije, vrijedi kazati što sam doznao u razgovoru s Yamahinim nazočnim stručnjacima – Takashijem Yamadom (Product Planning), Toshihiko Onom (Service Manager) i inženjerom Hideyoshi Satom.
Svi su oni potvrdili da Yamaha pažljivo osluškuje kretanja na tržištu i prati što radi najveći konkurent BRP čiji je jeftini Sea-Doo Spark, predstavljen 2013., privukao kupce malo manje platežne moći. Stoga su im odlučili parirati kreacijom nove EX serije modela za 2017. koji bi trebali koštati manje. To, naravno, neće ići na uštrb kvalitete, jer su svjesni da bi takav potez vodio u krivom pravcu s obzirom na visoki renome Yamaha Waverunnera.
Glavna zvijezda GP 1800
S druge strane, Yamaha mudro kreira sinergiju sa svojim drugim odjelima i nastoji pozitivne stvari implementirati i tehnički i vizualno. Najbolji primjer je njihova nova perjanica i glavna zvijezda prezentacije u Motargilu. Riječ je o modelu Waverunner GP 1800 koji plijeni pažnju ne samo snagom, nego i agresivnim izgledom.
Nimalo slučajno su Japanci baš u Portugalu odabrali verziju plavo-bijele Racing Blue boje koja asocira na motociklistički model YZR-M1 s kojim legendarni Valentino Rossi već godinama postiže sjajne rezultate u Moto GP utrkama i reklamira Yamahu kao uspješni brend. Istini za volju, postoji i crveno-bijela verzija koja će se sviđati onima što ne prate Moto GP...
Ipak, nije naodmet podsjetiti se da i njihova cestovna raketa YZF-R1 spada u kategoriju od kojih svi motoristi imaju strahopoštovanje. E sad, ono što je spomenuti R1 u motosvijetu, predstavlja novi GP 1800 u marine kategoriji. Preciznije rečeno, to je R1 na valovima...
Eksplozija snage
U njegove performanse sam se mogao uvjeriti u Motargilu vrlo brzo nakon što sam sjeo na udobno sjedalo. Skuter s laganim, ali čvrstim NanoXcel 2 trupom, ima četverocilindrični SVHO motor zapremine od 1812 cm3 sa 16 ventila, turbopunjač i Vortex kompresor. Usto raspolaže s novom Race Inpired pumpom od 160 mm i EFI sustavom ubrizgavanja.
Ta kombinacija rezultirala je eksplozijom snage, pa je trebalo dobro paziti da se ostane u sedlu kod približavanja najvećim brzinama. Naime, GP1800 može jurnuti do 70 milja na sat odnosno 112 km/h. A to je na moru ili jezeru jako, jako brzo. Da nimalo ne pretjerujemo, vidi se na fotografijama slovenskog kolege Juliana Višnjeveca kojem se koža na licu deformirala pri brzini od 70 milja.
S obzirom na to da imam 10 godina iskustva voženja motocikla, i to barem 340 dana u godini, mogu slobodno kazati da je GP 1800 top klasa u svakom pogledu. Iz Yamahe u pravilu nerado pričaju o konjskim snagama, ali smo off-the-record doznali da ima nešto više od 260 KS, pa je snaga impresivna. Obilje snage također omogućava i iskakanje iz vode te daje osjećaj moći.
Sjajan odziv
Odziv na gas (desna ručica) je sjajan i torpedo iz Iwate s lakoćom ubrzava unatoč robusnoj konstrukciji. Po pitanju manevriranja može mu se dati najviša ocjena – vodeni skuter sluša kada za milimetar pomaknete upravljač lijevo ili desno, radi vrlo uske krugove u mjestu, a RiDE sustav reagira momentalno.
Dakle, stiskanjem ručice gasa na desnoj strani volana, odnosno ručice RiDE kočenja na lijevoj strani, s ovim se plovilom lako upravlja i usmjerava na željeno mjesto kod parkiranja.
Najvažniji parametri s instrument table se lako očitavaju, iako valja priznati da u velikoj brzini baš i nema vremena gledati u njih. Na ono što valja paziti kod jurnjave ovim Waverunnerom je - zaustavljanje. Naime, brzine su toliko velike da naglim puštanjem gasa inercija vozača gura prema naprijed, pa je bolje postupno smanjivati gas. U suprotnome se prilikom naglog puštanja ručice gasa može naprosto poletjeti prema naprijed u vodu.
Shodno svemu, ne preporučamo ga mladim i neiskusnim osobama, nego vozačima koji su sposobni ukrotiti toliku ergelu konja bez opasnosti za sebe i druge. Zaključak nakon 20-minutne vožnje s GP1800 je jasan – Yamahina raketa na vodi je vizuelno atraktivna, stabilna i moćna. Brzina je impresivna, a manevriranje zaslužuje najvišu ocjenu. Japanci – kapa dolje!
Brzi EX Sport
U Montargilu smo također na raspolaganje dobili dva nova modela EX serije za 2017. Najprije sam probao EX Sport 2017. opremljen trocilindričnim motorom TR1 zapremine 1049 cm3 i ostao ugodno iznenađen. Jer, čovjek bi očekivao da modeli iz entry segmenta nemaju takvu agilnost i brzinu. Međutim, EX Sport je brz kao metak i s njime se bez problema juri preko 60 km/h te s lakoćom prolazi kroz valove.
Ne zaboravimo da EX modeli imaju manju pumpu (960,7 mm, 14 kg) u odnosu na prošlogodišnji V1 model (1080,7 mm, 15,8 kg), te općenito manje dijelova i kilograma.
Upravljanje je na najvišoj razini što promjenu pravca plovidbe čini izuzetno lakom. Krugove pravi u radijusu 2-3 metra i vozač ima stalni osjećaj da ga skuter besprijekorno sluša. Kupačima je penjanje na skuter olakšano montažom rasklopne stepenice.
No, velika mu je mana to što nema RiDE sustav kočenja i vožnju unatrag nego se u te svrhe rabi mehanički hod s kontrolom trakcije. A to znači lijevom rukom povlačenje poklopca na desnoj strani što je malo nezgodno...
EX Deluxe za rodeo
Yamaha EX Deluxe 2017. je model koji se može pohvaliti metalik bojom, živahnim motorom i vrlo dobrim brzinskim performansama. Stabilan je i lagan za upravljanje i manevriranje, te opremljen s RiDE sustavom. Sjedalo je udobno, ali bi retrovizori i displej ipak mogli biti malo veći. No, to nimalo ne smeta u vrhunskoj zabavi i rodeu po vodi.
Doseg VX Cruisera HO
Imao sam i prigodu isprobati VX Cruisera HO iz Mid Size Cruising segmenta s NanoXcel trupom. Njegovi su retrovizori dosta široki i pregledni, dok su nasloni za noge malo plići. Impresivna brzina ne čudi, jer je u trupu smješten pogonski stroj s 4 cilindra i kubikažom od 1812 cm3. Zbog Cruising sjedala je vožnja izuzetno udobna i čovjek s pravom dobiva osjećaj da je ovaj VX dobro rješenje za duže plovidbe. Što bi se reklo, s njime se može od Jadrana do Italije...
Moćni FX SVHO Cruiser
Za duže đite s familijom idealan je FX SVHO Cruiser s RiDE sustavom. Ova ploveća krstarica iz Zemlje izlazećeg sunca zbog agresivnih linija trupa odlično izgleda. Ispred vozača se nalazi širi dio što podsjeća na velike spremnike na motociklima. Na vodi se ponaša poput sedmice BMW-a na cesti, što su u Portugalu onako u šali priznali i Japanci. Široki pregledni retrovizori poboljšavaju osjećaj sigurnosti kod svakog vozača, a menevriranju nema zamjerke.
O stabilnosti ne treba trošiti riječi – SVHO Cruiser ima suhu težinu od 379 kg i upravo je dizajniran da vožnja bude udobna uživancija. Nisu Japanci zaboravili na snagu – motor s 4 cilindra i 1812 cm3 osigurava jurnjavu do 96 km/h. Estetike radi, na preglednoj instrument tabli su analogni i digitalni pokazivač brzine pa je ugođaj cijele priče kompletan.