Ove su godine posjetitelji zagrebačke Nautike imali prigodu vidjeti nekoliko novih brodskih motora budući da su proizvođači lani bili aktivni u lansiraju noviteta, a domaći generalni zastupnici potrudili su se izložiti ih na prvom ovogodišnjem sajmu. Po već ustaljenom običaju, tvrtke TM Zagreb i Delta Team u najvećem su paviljonu pokazale sve svoje adute za nastupajuću sezonu.
Onima koji vole brzinu jamačno će se svidjeti Yamaha F130AETL. Ta četverotaktna penta s četiri cilindra teži 174 kg, ima elektrostart, Y-COP sustav protiv krađe, EFI ubrizgavanje, LAN tahometar i Power Trim/Tilt. S inoks propelerom i alternatorom od 35A prodaje se za 97.500 kn.
Još je snažniji izvanbrodski motor F150 s četiri cilindra i obujmom od 2670 cm³. Težina mu varira od 222 do 227 kg, a cijena za gotovinu kreće se od 114.500 do 121.500 kn. Vlasnicima manjih plovila namijenjena je potpuno nova Yamaha F8. Obujam ovog četverotaktnog modela od dva cilindra povećan je na 212 cm³ s ciljem ostvarenja većeg potiska i okretnog momenta.
Upravljačka ručka dobila je novi oblik – duža je, ergonomičnija i sada se na njoj nalazi ručica mjenjača. CDI mikroračunalno paljenje jamstvo je da će motor startati u svim vremenskim uvjetima, a kupcima će transport olakšati udobnija ručka za nošenje motora.
Japanski su dizajneri očito mislili na sve, pa nova uporišta na kućištu omogućuju skladištenje na boku, odnosno stražnjom stranom prema dolje. Penta težine 42 kg ima rasplinjač, ručni start, aluminijski propeler i odvojeni spremnik goriva od 12 l, te opciju postavljanja alternatora od 6 ampera. TM Zagreb model F8FMHL prodaje po cijeni od 17.900 kuna.
Četiri Suzukija
Riječki Motonavis na sajmu je za 2015. prezentirao čak četiri nove pente Suzuki, koje na tržište stižu u godini kada poznata japanska kompanija slavi 50. godišnjicu svojih izvanbrodskih motora.
Najviše pažnje plijenio je njihov DF 200 ATX, moćni stroj crne boje koji košta 120.638 kn, a nudi se uz jamstvo od tri godine. Ova četverotaktna penta s četiri redna cilindra i 16 ventila ima zapremninu od 2867 cm³, a snagu od 200 KS razvija u rasponu od 5500 do 6100 o/min. Promjer i hod klipa su mu 97x97 mm, dok je omjer prijenosa 2,50:1, što je ekvivalentno tzv. bigfoot motorima.
Poseban je po konstrukciji, jer mu je radilica izmaknuta kako bi se težište nalazilo više prema brodu. Na taj se način manje opterećuje krmeno zrcalo i poboljšavaju performanse, navode Japanci. Ovisno o verziji, teži od 226 do 231 kg. Ima višestruko slijedno ubrizgavanje goriva, te LeanBurn tehnologiju koja osigurava optimalan omjer smjese goriva i zraka kako bi se smanjila potrošnja. Ima i senzor za otkrivanje vode u smjesi, te VVT tehnologiju varijabilnih ventila za veću toplinsku učinkovitost.
Ostali noviteti Suzukija su modeli DF30A (cijena od 36.596 do 38.448 kn), DF25A (cijena od 30.785 do 37.833 kn), te mali DF2,5 (7062 kn) s dugom osovinom.
Nove izvanbrodske samuraje pokazala je i tvrtka Duing iz Viškova. Riječ je o europskoj premijeri japanskih Tohatsu motora BFT90AL i BFT150A koje proizvodi – Honda. Naime, kada se skine poklopac s natpisom Tohatsu, unutra se nalazi motor na kojem jasno piše Honda.
Razlog tome je dogovor dviju japanskih tvrtki o proizvodnji modela BFT serije od 60 do 250 KS, pa im je i cijena bliska Hondi, uz napomenu da propeler nije uključen u cijenu. Penta BFT90AL ima četiri cilindra, zapremninu od 1496 cm³ i težinu od 166 kg. Promjer i hod klipa su 73x89 mm, a snagu od 90 konja nudi u rasponu od 5300 do 6300 điri.
Četiri cilindra ima i jači motor BFT150A, ali mu je zapremnina 2354 cm³. Razvija 150 KS u rasponu od 5000 do 6000 o/min, provrt i hod su mu 87x99 mm, dok je težina nešto veća i doseže 220 kg. Budući da su to strojevi iz Hondine kuhinje, opremljeni su tehnologijama Variabile Valve Timing and Lift Control, Multi-port Programmed Fuel Injection, BLAST i ECOmo.
Penta s jet-pogonom
Fred Bobek iz Vodica je kao generalni zastupnik Honde na svojem štandu prezentirao pogon Propguard i Jet-Drive. Kao što engleski naziv sugerira, Propguard je konstrukcijsko rješenje koje štiti propeler od oštećenja, te ujedno sprječava slučajno ozljeđivanje ljudi u moru.
Zapravo je dodatna sigurnost u plovidbi, jer priječi oštećenja propelera u plićacima. Dvodijelna zaštita napravljena je od polikarbonata i montira se na kavitacijsku ploču i donji dio kućišta stope. Konstrukcija je otporna na koroziju, a kupac jedino treba odabrati odgovarajuću veličinu za vlastiti motor. Zaštita se može postavljati na pente snage od 4 do 300 KS, a cijene se, ovisno o veličini, kreću od 1985 kuna naviše.
John Deere 6135 AFM 85 spada u motore koje je teško potrošiti Brodski dizelaš FPT NEF 280 na štandu Pabuluma Kineski vanbrodski motori Seanovo Nova Yamaha 130 bila je dobrom društvu Novitet u ponudi tvrtke Fred Bobek je i jet stopa za izvanbrodske motore. Outboard Jet izrađuje kompanija iz San Leandra u Kaliforniji i može se, osim na Honde, postaviti na modele većine svjetskih brendova snage od 40 do 225 KS.
Robusno izrađena konstrukcija, koja funkcionira uz pomoć impelera povezanog s osovinom motora, omogućava plovidbu u ekstremno plitkim područjima, s time da redukcija snage iznosi 30 posto.
U Hrvatskoj su se prvi put pojavili i kineski izvanbrodski motori Seanovo, koje nudi slovenska tvrtka Seawave Marine iz Lesca. Proizvodi ih Hangzhou Seanovo Power Machinery, a Slovenci pente snage od 2,5 do 25 KS prodaju uz tri godine jamstva.
U Zagrebu su izložili 4T verziju F9,9BMS s dva cilindra obujma 212 cm³. Osim ručnog i električnog starta s CDI paljenjem, penta težine 38 kg ima promjer i hod klipa 56x43 mm, kao i hlađenje tekućinom. Na 4500-5500 điri nudi snagu od 9,9 konja, a košta 1399 eura, odnosno 12.090 kn.
Aduti Mercuryja
Brojnim novitetima na velikom je štandu prednjačila tvrtka MCM iz Salzburga, koja zajedno s mrežom dilera u Hrvatskoj distribuira izvanbrodske motore Mercury. Proizvode se u saveznoj državi Wisconsin i dominiraju na američkom tržištu, ali ambiciozni šefovi kompanije Brunswick Marine žele još veći uspjeh na globalnoj razini. Stoga su, obilježavajući 75. godišnjicu osnutka Mercuryja, predstavili cijelu ergelu penti prepoznatljive crne boje – F80 EFI, F100 EFI, F115 EFI, F115 Fourstroke SeaPro i F250 SeaPro.
Od spomenutih motora izdvojit ćemo verziju F115 EFI Fourstroke, koja na 5000- 6000 điri iz četiri redna cilindra obujma 3000 cm³ razvija 115 KS. Ima elektropokretač, SmartCraft kompatibilnost, daljinsko upravljanje (Big Tiller u opciji) i težinu od 163 kg. Prijenosni omjer motora je 1,92:1, a cijena mu se kreće od 97.591 kn naviše.
Novi četverotaktni Parsun 20 uzdanica je pak riječke tvrtke Jadran Motor. Ovaj kineski motor s dva cilindra ima obujam od 362 cm³, CDI paljenje, hlađenje tekućinom i težinu od 52 kg. Maksimalna potrošnja mu je prema navodima tvornice 6,9 l benzina na sat, a Riječani ga nude u tri verzije – s kratkom i dugom nogom, te s dugom nogom i elektrostartom. Cijene Parsuna 20 kreću se od 18.890 do 26.599 kn.
Novi Yanmari
Za razliku od izvanbrodskih motora, noviteta u klasi ugradbenih nije bilo mnogo, no jedna promocija bila je vrlo značajna i zanimljiva. Naime, pulska tvrtka Navela predstavila je novu seriju poznatih dizelaša Yanmar s oznakom JH-CR u kojoj su inačice s 45, 57, 80 i 110 KS.
Sve ih odlikuje common rail ubrigavanje, iznimna ekonomičnost u potrošnji goriva, te zadovoljavanje najnovijih ekoloških normi IMO Tier 3, koje su od 1. siječnja 2015. postale obavezne na tržištima SAD-a i Kanade. Svi novi motori imaju i pripremu za CAN konverter koji omogućava direktno slanje i očitavanje parametara rada motora na brodskom chart-ploteru. Kupac također može birati želi li elektronske komande ili pak klasične mehaničke sa sajlama.
Za ovaj tekst izdvojili smo motor 4JH-57 s četiri redna cilindra. Iz obujma 2,19 litara na 3000 o/min razvija 57 KS, a bez kopče teži 220 kg. Ima aternator od 125 ampera, te promjer i hod klipa 88x90 mm. Navela ga s kopčom KM35A/P prodaje po cijeni od 115.200 kuna. Splitska tvrtka GM Turbo već je godinama distributer ugradbenih motora John Deere, koji su u SAD-u pojam pouzdanosti u kategoriji traktora i građevinskih strojeva svih vrsta, ali i iznimno trajnih brodskih motora.
U njihovu izložbenom prostoru bio je model 6135 AFM 85. Golemi turbodizelaš sa šest cilindara obujma 13,5 litara predviđen je za radne brodove, ribarice i jahte. Teži 1497 kg i nudi se u četiri verzije snage – s 365, 425, 500 i 575 KS, s time da se cijena određuje po dogovoru.
Splitski Pabulum je, pak, uz paletu motora Nanni Diesel prikazao i talijanske brodske dizelske motore Fiat Power Train, čiji je zastupnik nedavno postao. Na njegovu su štandu bila izložena dva modela – FPT NEF 570, koji razvija 570 KS na 3000 điri, te komercijalni FPT NEF 280, čija je snaga 280 konja na 2800 o/min.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....