Hrvatska je trenutno jedna od najpopularnijih svjetskih lokacija za čarter, što se najbolje vidi po rijekama jedrilica koje se petkom i subotom slijevaju oko velikih marina. Unosan posao iznajmljivanja, započet osamdesetih godina, ponovni uzlet je doživio u prošlom desetljeću, kada su za tu potrebu kupljene tisuće novih plovila.
Nestabilna politička situacija na Bliskom istoku i stabilna anticiklona nad Jadranom ove sezone pridonijeli su odličnom bukingu, pa se za većinu jedrilica očekuje i više od 20 tjedana najma. Iako je potražnja visoka, agenti uvijek rade na pomlađivanju flote i na svojim stranicama i posredstvom brokera nude značajan broj rabljenih plovila.
To je dobra prilika za kupnju jer je u pravilu riječ o dobro opremljenim i održavanim jedrilicama pred kojima je još dug radni vijek. Najviše je jedrilica proizvedenih od 2002. do 2008. godine, ali u ponudi ima i onih s odrađenom samo jednom sezonom iznajmljivanja.
Cijene bez poreza
– Najbolji trenutak za kupnju je na kraju amortizacije od pet do sedam godina. Vlasnici su banci isplatili rate i ako su sve troškove redovito pokrivali, prodajom broda ostvaruju čistu zaradu. Većina novijih brodova je registrirana na tvrtke iako u čarter-menadžmentu ima i onih starijih registriranih na fizičke osobe koji su najbolja prilika za one koji kupuju za vlastite potrebe. Inače, ako za vlastite potrebe kupite brod od tvrtke na oglašene cijene ćete morati platiti PDV – objasnio je Ante Ćurković, direktor brokerske tvrtke Sol Navis.
Upravo taj visoki porez od 25 posto je motiv za mnoge da brodove kupe od čarter tvrtki i zadrže ih u čarter-menadžmentu i barem pokriju troškove veza i održavanja. Jedan od načina uštede PDV-a je da plovilo prebace na novu tvrtku u svom vlasništvu, ali to sa sobom nosi dodatne troškove upravljanja kompanijom i problem korištenja u privatne svrhe. No, postoji i drugi način.
Zakup plovila
Ćurković je prije nekoliko mjeseci u Italiji kupio pet godina staru Delphiju 33, deset metara dugačak vlasnički brod s dvije kabine. Budući da je stari vlasnik kod kupnje novoga broda već platio PDV, prigodom registracije u Hrvatskoj nije potrebno platiti nikakav porez.
Kako bi ipak mogao iskoristiti PDV od svih računa, vlasnik Ćurković kao fizička osoba je potpisao ugovor o zakupu plovila sa, u ovom slučaju, svojom tvrtkom Sol Navis koja brod iznajmljuje, snosi troškove održavanja i koristi PDV. Nakon podmirenja svih troškova, agencija vlasniku isplaćuje 65 posto preostalih prihoda na koji je on državi još dužan platiti 13 posto poreza i prireza (ovisno o mjestu prebivališta).
Angažman posrednika
Kupnja broda u inozemstvu isplativa je samo u slučaju da tražite manji model od 8 do 10 metara jer, po sudu domaćih brokera, naše tržište u čarteraškoj klasi od 11 do 15 metara ima bogatu ponudu i povoljne cijene. Činjenica je da su u inozemstvu brodovi uglavnom s plaćenim porezom i dobro održavani, ali troškovi potrage i transporta znaju biti visoki, pa sve treba uzeti u obzir.
– Ako tražite brod za vlastite potrebe, moj savjet je kupiti nešto dužine od 10 do 11 metara jer je za takav brod lakše pronaći mjesto u sportskim lučicama, a za iznajmljivanje su najisplativiji modeli od 13-14 metara. Treba znati da brod u čarteru svakih pet godina ima ciklus investiranja i agencije ga najčešće prodaju kad dođe vrijeme za veće ulaganje. Komplet jedara je pet tisuća eura, tende dvije tisuće eura, motor i akumulatori tisuću eura... Svakako vrijedi razmisliti o angažmanu brokera koji već za 500 eura može detaljno pregledati brod i dokumentaciju, te procijeniti vrijednost plovila i očekivana ulaganja – savjetuje Ćurković.
Razlika između tražene i postignute cijene je ponekad i do 30 posto, ovisno o stanju broda i hitnosti prodaje. Brokeru se možete obratiti za pomoć kad pronađete željeni brod što je najsigurnija opcija.
Jesenska trgovina
U slučaju da cijeli posao traženja prepustite stručnjacima, to može potrajati i troškovi posredovanja mogu narasti. Kad kupujete brod oglašen u ponudi agencije provizija je od dva do četiri posto postignute cijene.
Jedna od najvećih domaćih čarterskih tvrtki Euromarine nudi tridesetak rabljenih jedrilica Jeanneau, a broker Đuro Majkovica za jesen je najavio još bogatiju ponudu.
- Godina je bila dosta dobra i flote se obnavljaju. Po završetku sezone ćemo imati još tridesetak jedrilica, što naših, što drugih čarteraških firmi. Brod je nakon osam godina iznajmljivanja dosta istrošen, teže ga je iznajmiti i onda u njega treba dosta uložiti ili ga prodati.
Najčešći kupci su stranci koji kupuju brodove na firmu da uštede na PDV-u. Jedni Bugari su tako kod nas kupili brod od 40 stopa i odveli ga u Grčku jer ih tamo marina košta 170 eura mjesečno, a za isti brod su u Splitu platili 800 eura. Hrvati kupuju brod samo ako će ga moći iskoristiti za posao. Onima koji ga kupuju za svoj gušt je najveći problem vez jer jednostavno nemaju gdje s brodom - objašnjava Majkovica dodajući da se nešto vezova može pronaći jedino u kategoriji do 10 metara iako po njemu najbolji omjer cijene i komfora nude brodovi od 36 ili 39 stopa vrijedni pedesetak tisuća eura.
Strukturalna oštećenja
Uspoređujući cijene na međunarodnom tržištu Hrvatska je zbilja među najpovoljnijima, ali isključivo zbog velike ponude komercijalnih brodova registriranih na firme. Majkovicu smo pitali koliko su čarteraški brodovi u lošijem stanju od vlasničkih.
- Privatno korišten i održavan brod je uvijek bolji. Čarteraši vode računa o brodovima, ali neke stvari se brže potroše. Motori u čarteru po sezoni odrade po 300-400 sati jer gosti rijetko jedre, a neki Yanmari su izdržali i po osam tisuća sati. Moj savjet bi svakako bio direct drive jer su troškovi održavanja manji nego kod sail drive pogona, a i upravljivost je bolja jer je propela bliže listu kormila. Puno je detalja koje treba obnoviti poput izmjene brtvi na prozorima da voda ne ulazi unutra.
Ako nema većih strukturalnih oštećenja brod se može ulaganjem osposobiti za vlasničko korištenje još dugi niz godina. Općenito, nakon deset godina starosti cijena rabljenog broda stagnira - navodi broker Euromarinea i upozorava ljude da ne nasjedaju na jeftine ponude iz inozemstva jer su posebno talijanski trgovci na lošem glasu.