stdClass Object ( [id] => 1196832 [title] => ​Jednim udarcem dvije muhe: ruta koja spaja malo od Kornata i malo od južnih šibenskih otoka [alias] => jednim-udarcem-dvije-muhe-ruta-koja-spaja-malo-od-kornata-i-malo-od-juznih-sibenskih-otoka [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

​Jednim udarcem dvije muhe, kako kaže uzrečica – tako u ovoj ruti možemo spojiti malo od Kornata i malo od južnih šibenskih otoka. U cjelini to je izvanredno atraktivna i zaokružena plovidba; zaokružena je ne samo oblikom na karti već i raznolikošću sadržaja.

Uz dva dana u karakterističnim kamenim krajolicima Žuta i južnih Kornata, tu su još i zelenilom obrubljena i osamljena Stupica Vela (ili, po izboru, Mala) na pučinskom Žirju, pa živahna i uvijek jedinstvena plovidba rijekom Krkom.

​Uvala za dobar zaklon ovdje ima posvuda, ali ima i jakih vjetrova: bure, koja se zna olujnom snagom spustiti s kopna ponad Šibenika, te juga, koje s otvorenog mora iz smjera južnoga Jadrana donosi ponekad vrlo uzburkano more.

Valjat će pažljivo broditi ponekim područjima gusto posutima opasnim hridima, otočićima i pličinama; osobito se to odnosi na Sitski kanal i akvatorij neposredno N od otoka Žuta, ali i na Kornate, te vode uz Žirje i Kaprije.

Ovdje ćemo opisati plovidbu s polaskom iz biogradskih ili murterskih marina; ako krećete iz onih nešto jugoistočnijih, sve tamo do duboko u rijeku Krku zavučene skradinske, ovo će kolo biti bolje zaplesati u obrnutom smjeru. ​Usto, marine između Jezera na Murteru i Skradina opisane su u idućem poglavlju.

U nautičkom epicentru

Biograd i Murter su, po mnogima, najpogodnije smještena nautička središta na cijeloj istočnoj obali Jadrana. Blizu su jadranske autoceste, a kad krećete iz njih podjednako su udaljena sjeverna i južna odredišta; otprilike 60 milja je do Lošinja i do Visa, 90 do Pule i do Lastova, 160 do Venecije ili Dubrovnika. Usto, biogradske i murterske marine dobro su opremljene, u njima su baze više velikih čarterskih tvrtki pa ćete ovdje lako pronaći brod po svojim željama.

​Prije nego što zaplovimo ovom rutom naglasimo još nešto. I Biograd i Murter imaju složen akvatorij oko sebe. Biograd je – krenimo s opisom od njega – smješten na najjužnijoj i ujedno najužoj točki Pašmanskog kanala gdje valja poštovati posebne propise i preporuke o plovidbi plitkim prolazima između više ugusto razbacanih otočića.

Kažemo: plitkima – s gledišta male navigacije jahtama i brodicama tu je dovoljno dubine pod kobilicom, na obilježenim putanjama najmanje 6 m.

No za veća plovila propisi su jasni: suprotni smjerovi jasno su odijeljeni i označeni svjetlima za noćnu plovidbu. Nekoć je ovuda svake noći prolazila brza linija Rijeka – ​Dubrovnik, no već godinama je nema upravo zbog složenosti navigacije; sada veliki brodovi plove sigurnijim Srednjim kanalom.

Pogledajte plan desno. Dio Pašmanskog kanala od otočića Garmenjaka na pašmanskoj strani do uvale Soline na kopnu plovan je samo za plovila do 500 brt. Kanal je podijeljen na dva plovidbena prolaza, zapadni i istočni.

Plovila veća od 50 brt moraju koristiti desni prolaz u svome smjeru plovidbe. Ona ispod 50 brt mogu prelaziti iz jednog prolaza u drugi u bilo kojem dijelu kanala, ali uz oprez, jer pritom nemaju prednost. Poprijeko plovi i trajekt na liniji Biograd –​ Tkon, na njega treba posebno pripaziti! Zabranjeno je sidrenje na plovidbenim rutama!

Povremeno su posvuda pojačane morske struje, za juga do 3 čv, a tada se javljaju i vrlo jaki vrtlozi. Ipak, ekstremni uvjeti orkanske bure i juga javljaju se ovdje u pravilu samo zimi. Od jeseni do ranoga proljeća može se pojaviti i magla. Plovidba kanalom je u potpunosti zabranjena kada vidljivost padne na manje od 0.2 Nm.

Ako krećete iz biogradskih marina

O murterskom akvatoriju više će riječi biti malo kasnije, sad još riječ-dvije o samom Biogradu. Gradić je to nalik većini obalnih gradova, što će reći da ga krasi mnogo automobilskog prometa, u središte se, sve do kolodvora, zavlače brojni autobusi, oko tržnice i uz rivu između grada i marine diže se ljeti prašina zbog neuređena okoliša, u sezoni posvuda vlada vreva i buka...

Ali stari dio grada posjeduje neosporan šarm. Uske kale vrludaju kao bez reda, tu se lako izgubiti, a iza svakoga ugla mami kakva konoba, restorančić ili pizzerija. Duž gradske luke nanizali su se restorani i štekati (kafići), natkrilivši svojim stolovima, golemim tendama i suncobranima gotovo svaki centimetar rive. Sve u svemu, tu ljeti vlada tipična vreva ljetovališta nadomak autocesti.

Biograd ima dvije marine. Ima nominalno i treću, ali nju ipak ovdje nećemo previše opisivati – Marina Ilirija, smještena usred mjesta, ustvari je plitka hotelska luka (dubine su uglavnom oko 1,5 m), a pripada istoimenom hotelu; prima plovila do 9 m duljine, ponajviše manje glisere i poneku lokalnu barku. Svojom izgradnjom 1974. godine ova mini-marina kao da je odredila nautičku budućnost Biograda. Prave biogradske marine su dvije, imena Kornati i Šangulin.

Najveća i najstarija biogradska marina je Marina Kornati. Mnogi vole njezin šarm, Olivu i Popaja (izdaleka uočljivi likovi iz crtića obilježavaju sanitarne prostore!), mnogi cijene njezine brojne servisne radionice i cjelokupnu kvalitetnu tehničku podršku.

Ipak, to je razmjerno skupa marina, pregusto natrpanih vezova (jer je građena u vrijeme kad se jahte duge deset metara smatralo velikima). Kasnijim proširenjem marine uz južni lukobran dodana su još dva gata, usto i treći koji marina dijeli s marinom Šangulin, ali oni nisu prirodno povezani s glavnim dijelom marine, do njega treba uokolo pješačiti oko 700 metara.

Marina Šangulin znatno je manja i slabije opremljena, a ugurala se između dvaju krakova Marine Kornati.

Izlazeći i ulazeći u bilo koju od ovih marina treba oprezno ploviti 40 metara širokim prolazom između dva kamena lukobrana na kojima su crveno i zeleno svjetlo, dajući prednost onima što vam stižu zdesna i svima koji izlaze. Ovako uzak ulaz nužan je, jer upravo s te strane, iz W-NW, u ljetnim popodnevima maestral zna podići prilične valove.

Ako krećete iz murterskih marina

I murterske marine Hramina i Betina (a nedaleko je i ona u Pirovcu) nalaze se u navigacijski zahtjevnom akvatoriju (plan dolje). Prema otvorenome moru ispriječila se gusta skupina otočića koja od Pirovačkog zaljeva čini gotovo jezero s više plitkih i uskih prolaza prema van. Između otočića Tegina, Vinik Veli, Vinik Mali i W obale uvale Hramina ne može se proći, tu su dubine tek oko 1 m! Ovdje predlažemo HHI kartu 100-21 i (u ovoj knjizi često hvaljeni) plan 512.

---

image

Murter

Shutterstock
---

Prema jugu može se i kroz tjesnac s pokretnim mostom kod Tisnog (most se od 15. svibnja do 15. rujna diže svakodnevno u 9 i 17 sati, ostatak godine ponedjeljkom, srijedom i petkom samo u 9 sati, a otvoren je 30 minuta).

Najkraći plovni put iz ovih marina do otvorenoga mora je između Žminjaka i Vinika Velog, ako vam je 2,8 m dubine dovoljno. Ako možda gazite više, predlažemo najsjeverniji prolaz s dubinom 4,8 m, onaj između Arte Vele i crno-žute zidane oznake na pličini Krušija (dvostruki obrnuti čunjevi na vrhu i svjetlom). Ovuda je ujedno i najkraći put između Murtera i Biograda. Između Prišnjaka Malog i Radelja dubina je 5 m, a Arte Vele i Arte Male 3,5 m.

Betina i Murter su ljupka mjestanca čiji šarm autohtonih ribarskih lučica ne može zatrti ni gust automobilski promet.

Murterini su, kako rekosmo u poglavlju o Kornatima, vlasnici najvećeg dijela tog najčarobnijeg jadranskog otočja, što je itekako vidljivo kad iz murterske luke ili marine bacite pogled duž zaljeva. Brojni mulići od nabacana kamenja nižu se ispred naselja i svjedoče da ovdje žive ljudi od mora. Gotovo svaka kuća, svaka obitelj, vezuje ovdje svoju gajetu za plovidbu do Kornata.

U uskim uličicama Murtera pronaći ćete zanimljive konobe i restorančiće, a oko malog središnjeg trga uz luku navečer vlada pravi mediteranski šušur i veselje.

Susjedna Betina je posebno zanimljiva zbog svoje duge povijesti gradnje drvenih brodova. Još 1848. godine otvoreno je (za ono vrijeme vrlo moderno) brodogradilište, a tradicija se održala do danas, pa se u betinskom brodogradilištu mogu graditi ili vršiti popravci na brodovima do 300 tona težine. Lijepo mjestance Betina svilo se oko uvalice na drugoj strani poluotoka, a tamo je i mjesna lučica. No škver je i dalje u srcu i duši Betinjana, jednih od posljednjih jadranskih kalafata.

Danas su Murter i Betina gotovo spojena naselja, šetnjom se iz jednoga u drugo stiže laganim hodom za petnaestak minuta.

Uvala Soline ili Vrgada

Konačno, krenimo na prvu etapu ove rute. Nudimo, rekosmo, više mogućnosti. Žut i Soline dobar su izbor ako krećete iz Biograda. Prema Žutu ipak ne krećite ako postoji mogućnost da vas prije cilja dohvati noć! Cijeli otok Žut, kao i okolni akvatorij, nema svjetlosnih oznaka za noćnu plovidbu!

Svjetlo na grebenu Galijolica označava SW stranu plovnog puta iz Srednjeg kanala u Murtersko more, a u njegovu potamnjenom sektoru gusto su posijane hridi i otočići na koje treba dobro pripaziti i danju, a noću se pretvaraju u pravo minsko polje. Dakle, ako prvoga dana zbog priprema i preuzimanja broda krećete kasnije poslijepodne, Soline ili neka od obližnjih pašmanskih uvala jedina su razumna odluka.

Za one koji će krenuti zaista (pre)kasno popodne, a ne žele prvu noć provesti u luci polaska, uz Žut i Soline nudi se i Vrgada kao znatno bliže odredište; ovim ćete izborom prvoga dana prijeći samo 5 milja (do Solina ili Žuta je 14-18 milja). Vrgada je svakako manje uzbudljiv izbor, no zaslužuje nekoliko riječi.

Lijep je to otok, s dugom i burnom prošlošću (kuga i ratovi više su puta uzrokovali migracije, uspone i padove otoka). Nautičarima koji stižu jedrilicama problem s Vrgadom može biti otežan pristup. Otok ima dvije lučice, ali obje su plitke (osobito ona u uvali Sv. Andrija, mještani je nazivaju Pocrikve, od pod crkvom), usto su izložene maestralu ili buri.

No, s obje strane N rta Vrgade i oko otočića Artina mnogo je sidrenih bova za privez. Na tim ćete bovama noć provesti možda malo nemirno (ako zapuše jači noćni burin), ali ćete se nagledati zvjezdanoga neba. Veći brodovi u prolazu možda će vas povremeno zaljuljati svojim valovima. Ali i to je bolje od prvoga noćenja u polaznoj marini, bez ijedne preplovljene milje.

Važna napomena: Nikako nemojte pokušati proći naizgled plovnim prolazom između Artine i Vrgade – vrlo plitko i grebenasto dno opasno je i za male čamce. Nasred prolaza je zato na nisku hrid nasađena ploča s obavijesti o sidrištu, koja ujedno i označava opasno mjesto. Pripazite da vam to ne promakne ako bovama prilazite u sumrak!

---

BURA

Murtersko more, šibenski otoci od Zlarina do Žirja, kao i okolina Šibenika te kanjona Krke i Prokljanskoga jezera područja su vrlo jake bure! I jugo puše snažno, osobito na vanjskim otocima gdje razvija teško more.

---

---

MARINA KORNATI

Biograd, Obala kneza Branimira 1

tel: +385(0)23 383 800

www.marinakornati.com, info@marinakornati.com

Marina ima 750 vezova za plovila duljine do 23 m i 70 mjesta za plovila na suhome. Struja i voda na vezu. Dizalice 50 i 10 t, travel-lift 54 t, igla za jarbol. Servisi za sve vrste popravaka na plovilu. Restoran, prodavaonica hrane i nautičke opreme (u gradu ih ima još). Crpka za gorivo je uz glavnu gradsku rivu, morem oko 400-700 m. Čuvano parkiralište za 700 vozila. Sjedište flote od više stotina plovila u vlasništvu je brojnih čarterskih tvrtki.

Oprez! Uzak ulaz u marinu – ploviti pažljivo (prolaz je širok 40 m)! Najveća dopuštena brzina u marini je 3 čv. Pod kopnom, N od marine, daleko od obalne crte je plitko!

Prilaz: Crveno i zeleno svjetlo na prilaznim lukobranima. Paziti na trajekt koji više puta dnevno plovi preko Pašmanskog kanala, a pristaje nedaleko od marine.

Vjetrovi: U marini je dobra zaštita, bez valova. Zimi bura puše snažno. U kanalu su jugo i maestral jaki.

---

---

​MARINA ŠANGULIN

Biograd, Uvala Jaz bb

tel: +385(0)23 385 020

web: www.sangulin.hr

e-mail: info@sangulin.hr

Marina ima 200 vezova za plovila duljine do 23 m i gaza do 3 m. Struja i voda na vezu, sanitarni blok smješten u kontejnerima. Nema servisa, za tu vrstu usluga treba prijeći u Marinu Kornati. U mjestu su brojni restorani i trgovine, a crpka za gorivo uz trajektni pristan.

Prilaz, vjetrovi: Kao za Marinu Kornati, ploviti pažljivo kroz ulaz! Najveća dopuštena brzina 3 čv. Pripaziti u uskim prolazima do vezova Marine Šangulin.

---

---

MARINA HRAMINA

Murter, Put gradine bb

tel: +385 (0)22 43 44 11

web: http://marina-hramina.com

e-mail: info@marina-hramina.hr

Nalazi se u E dijelu uvale Hramine, 700 m od središta Murtera. Ima 370 vezova u moru i 120 mjesta na suhome. Dubina na gatovima 1,5 do 3 m. Struja, voda i priključak kabelske TV na vezu. Restoran, kafić, sanitarni čvor, praonica rublja, prodavaonice namirnica i nautičke opreme, rent-a scooter, 24 sata web-kamera. U sastavu marine je i mali hotel s 10 soba. Sjedište više charter tvrtki. Servisne radionice: drvo, plastika, lakiranje, elektrika, brodski motori svih vrsta. Dizalica nosivosti 15 t i travel-lift od 70 t za plovila do 25 m. Crpka za gorivo, uz nju dubina je 2,5 m. Marina tijekom sezone organizira više jedriličarskih regata.

Oprez! Ulaz u akvatorij marine je nautički složen, paziti na pličine i nautičke oznake! Za jake bure završni manevri uplovljavanja mogu biti otežani!

Prilaz: Kanalom između Žminjaka i Vinika Velog (dubina 2,8 m), zatim s N strane otoka Tegine. Postoje i dublji prolazi (vidi tekst). Na vrhu lukobrana marine je svjetlo (C Bl(2) 4s 3M).

Vjetrovi: U marini je dobra zaštita, ali prilaz je otvoren na buru koja može biti olujna. Jugo i maestral pušu umjereno.

---

---

MARINA BETINA

Betina, Nikole Škevina bb

tel: +385 (0)22 43 44 97; VHF kanal 17

www.marina-betina.com; marina-betina@si.t-com.hr

Morem je 1,5 milja udaljena od Marine Hramina, kopnom oko 800 m. Ima 240 vezova u moru i 80 mjesta na suhome. Struja i voda na vezu. Dubina na gatovima je 3 do 4 m. Stalan videonadzor. Restoran i kafić, sanitarni čvor, praonica rublja, prodavaonica prehrambenih namirnica, prodavaonica nautičke opreme. Nekoliko charter tvrtki. Kako je marina u sastavu brodogradilišta, mogućnosti popravaka i redovitog održavanja plovila su izvanredne. Dva su travel-lifta: manji (20 t) u samoj marini i veći (260 t) u brodogradilištu. Najbliža crpka za gorivo nalazi se uz Marinu Hramina.

Oprez! Vrijede iste napomene kao uz Marinu Hramina. Bura ovdje izravno puše na vezove, donekle ih štiti lukobran brodogradilišta.

Prilaz: Kao za Marinu Hramina, potom još oko rta Gradine. Na vrhu lukobrana je svjetlo (C Bl 3s 3M). Do obje marine može se doploviti i kroz Tisno – pokretni most diže se ljeti u 9 i 17 sati (zimi 3 puta tjedno u 9 sati), dubina pod mostom 2,4 m.

Vjetrovi: Na vezovima je sigurno. Preko marine puše jaka bura, ali u njoj ne podiže valove. Jugo iz ESE također zna biti jako. Zaštita od vjetrova iz W i NW je dobra.

---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => jadranske đite [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => jadranske đite 0 10475 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2021-10-04 11:48:48 [created_by] => 3261 [created_by_alias] => Iz knjige Darka Tralića "Najljepše jadranske plovidbe" [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2022-05-31 09:56:00 [modified_by] => 3261 [publish_up] => 2022-05-31 09:56:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 39 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2021\/10\/04\/22227468.jpg","\/images\/slike\/2021\/10\/04\/22227470.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Shutterstock","Shutterstock"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

Vrgada<\/p>","

Murter<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1280","hd_22227468_1920.jpg":"1920x1080","k_22227468_1280.jpg":"1280x1280","k_22227468_1024.jpg":"1024x1024","k_22227468_640.jpg":"640x640","k_22227468_480.jpg":"480x480","k_22227468_340.jpg":"340x340","k_22227468_220.jpg":"220x220","o_22227468_1280.jpg":"1280x853","o_22227468_1024.jpg":"1024x682","o_22227468_640.jpg":"640x426","o_22227468_480.jpg":"480x320","o_22227468_340.jpg":"340x226","o_22227468_220.jpg":"220x146","h_22227468_1280.jpg":"1280x854","h_22227468_1024.jpg":"1024x683","h_22227468_640.jpg":"640x427","h_22227468_480.jpg":"480x320","h_22227468_340.jpg":"340x227","h_22227468_220.jpg":"220x147","pp_22227468_1280.jpg":"1006x1280","pp_22227468_1024.jpg":"805x1024","pp_22227468_640.jpg":"503x640","pp_22227468_480.jpg":"377x480","pp_22227468_340.jpg":"267x340","pp_22227468_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1439","hd_22227470_1920.jpg":"1920x1080","k_22227470_1280.jpg":"1280x1280","k_22227470_1024.jpg":"1024x1024","k_22227470_640.jpg":"640x640","k_22227470_480.jpg":"480x480","k_22227470_340.jpg":"340x340","k_22227470_220.jpg":"220x220","o_22227470_1280.jpg":"1280x959","o_22227470_1024.jpg":"1024x767","o_22227470_640.jpg":"640x479","o_22227470_480.jpg":"480x359","o_22227470_340.jpg":"340x254","o_22227470_220.jpg":"220x164","h_22227470_1280.jpg":"1280x854","h_22227470_1024.jpg":"1024x683","h_22227470_640.jpg":"640x427","h_22227470_480.jpg":"480x320","h_22227470_340.jpg":"340x227","h_22227470_220.jpg":"220x147","pp_22227470_1280.jpg":"1006x1280","pp_22227470_1024.jpg":"805x1024","pp_22227470_640.jpg":"503x640","pp_22227470_480.jpg":"377x480","pp_22227470_340.jpg":"267x340","pp_22227470_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7606691 Threads: 5 Questions: 1616330382 Slow queries: 4799010 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110915115 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/jednim-udarcem-dvije-muhe-ruta-koja-spaja-malo-od-kornata-i-malo-od-juznih-sibenskih-otoka-1196832 [printLink] => /om/nautika/jednim-udarcem-dvije-muhe-ruta-koja-spaja-malo-od-kornata-i-malo-od-juznih-sibenskih-otoka-1196832?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 629605 [name] => jadranske đite [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-01-30 07:59:20 [main_article_id] => 0 [alias] => jadranske-dite [link] => /tag/jadranske-dite ) [1] => stdClass Object ( [id] => 638746 [name] => Darko Tralić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-05-14 20:59:21 [main_article_id] => 0 [alias] => darko-tralic [link] => /tag/darko-tralic ) [2] => stdClass Object ( [id] => 658855 [name] => darko tralić otvoreno more [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-12-05 08:05:18 [main_article_id] => 0 [alias] => darko-tralic-otvoreno-more [link] => /tag/darko-tralic-otvoreno-more ) [3] => stdClass Object ( [id] => 679059 [name] => murter vrgada krstarenje [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-05-30 17:51:53 [main_article_id] => 0 [alias] => murter-vrgada-krstarenje [link] => /tag/murter-vrgada-krstarenje ) [4] => stdClass Object ( [id] => 673692 [name] => kornati krstarenje [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-04-11 11:23:33 [main_article_id] => 0 [alias] => kornati-krstarenje [link] => /tag/kornati-krstarenje ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => jadranske đite [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => ​Jednim udarcem dvije muhe: ruta koja spaja malo od Kornata i malo od južnih šibenskih otoka [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3261 [name] => Miomir Štrbac [username] => miomir.strbac [email] => miomir.strbac@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$oBa2AAEGUKq/Ymg095Mrh.7uW.yCfYXSNnHxeF4nyWHs8x3qBlQvy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/miomir-strbac-3261 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1775 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/96410507fb7745ab8b7da88e9937be54?s=100&default=https%3A%2F%2Ff02.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/10/04/22227468.jpg [galleryCount] => 2 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Shutterstock [mainImageDesc] =>

Vrgada

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/10/04/22227468.jpg [title] => Shutterstock

Vrgada

) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/10/04/22227470.jpg [title] => Shutterstock

Murter

) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

​Jednim udarcem dvije muhe, kako kaže uzrečica – tako u ovoj ruti možemo spojiti malo od Kornata i malo od južnih šibenskih otoka. U cjelini to je izvanredno atraktivna i zaokružena plovidba; zaokružena je ne samo oblikom na karti već i raznolikošću sadržaja.

Uz dva dana u karakterističnim kamenim krajolicima Žuta i južnih Kornata, tu su još i zelenilom obrubljena i osamljena Stupica Vela (ili, po izboru, Mala) na pučinskom Žirju, pa živahna i uvijek jedinstvena plovidba rijekom Krkom.

​Uvala za dobar zaklon ovdje ima posvuda, ali ima i jakih vjetrova: bure, koja se zna olujnom snagom spustiti s kopna ponad Šibenika, te juga, koje s otvorenog mora iz smjera južnoga Jadrana donosi ponekad vrlo uzburkano more.

Valjat će pažljivo broditi ponekim područjima gusto posutima opasnim hridima, otočićima i pličinama; osobito se to odnosi na Sitski kanal i akvatorij neposredno N od otoka Žuta, ali i na Kornate, te vode uz Žirje i Kaprije.

Ovdje ćemo opisati plovidbu s polaskom iz biogradskih ili murterskih marina; ako krećete iz onih nešto jugoistočnijih, sve tamo do duboko u rijeku Krku zavučene skradinske, ovo će kolo biti bolje zaplesati u obrnutom smjeru. ​Usto, marine između Jezera na Murteru i Skradina opisane su u idućem poglavlju.

U nautičkom epicentru

Biograd i Murter su, po mnogima, najpogodnije smještena nautička središta na cijeloj istočnoj obali Jadrana. Blizu su jadranske autoceste, a kad krećete iz njih podjednako su udaljena sjeverna i južna odredišta; otprilike 60 milja je do Lošinja i do Visa, 90 do Pule i do Lastova, 160 do Venecije ili Dubrovnika. Usto, biogradske i murterske marine dobro su opremljene, u njima su baze više velikih čarterskih tvrtki pa ćete ovdje lako pronaći brod po svojim željama.

​Prije nego što zaplovimo ovom rutom naglasimo još nešto. I Biograd i Murter imaju složen akvatorij oko sebe. Biograd je – krenimo s opisom od njega – smješten na najjužnijoj i ujedno najužoj točki Pašmanskog kanala gdje valja poštovati posebne propise i preporuke o plovidbi plitkim prolazima između više ugusto razbacanih otočića.

Kažemo: plitkima – s gledišta male navigacije jahtama i brodicama tu je dovoljno dubine pod kobilicom, na obilježenim putanjama najmanje 6 m.

No za veća plovila propisi su jasni: suprotni smjerovi jasno su odijeljeni i označeni svjetlima za noćnu plovidbu. Nekoć je ovuda svake noći prolazila brza linija Rijeka – ​Dubrovnik, no već godinama je nema upravo zbog složenosti navigacije; sada veliki brodovi plove sigurnijim Srednjim kanalom.

Pogledajte plan desno. Dio Pašmanskog kanala od otočića Garmenjaka na pašmanskoj strani do uvale Soline na kopnu plovan je samo za plovila do 500 brt. Kanal je podijeljen na dva plovidbena prolaza, zapadni i istočni.

Plovila veća od 50 brt moraju koristiti desni prolaz u svome smjeru plovidbe. Ona ispod 50 brt mogu prelaziti iz jednog prolaza u drugi u bilo kojem dijelu kanala, ali uz oprez, jer pritom nemaju prednost. Poprijeko plovi i trajekt na liniji Biograd –​ Tkon, na njega treba posebno pripaziti! Zabranjeno je sidrenje na plovidbenim rutama!

Povremeno su posvuda pojačane morske struje, za juga do 3 čv, a tada se javljaju i vrlo jaki vrtlozi. Ipak, ekstremni uvjeti orkanske bure i juga javljaju se ovdje u pravilu samo zimi. Od jeseni do ranoga proljeća može se pojaviti i magla. Plovidba kanalom je u potpunosti zabranjena kada vidljivost padne na manje od 0.2 Nm.

Ako krećete iz biogradskih marina

O murterskom akvatoriju više će riječi biti malo kasnije, sad još riječ-dvije o samom Biogradu. Gradić je to nalik većini obalnih gradova, što će reći da ga krasi mnogo automobilskog prometa, u središte se, sve do kolodvora, zavlače brojni autobusi, oko tržnice i uz rivu između grada i marine diže se ljeti prašina zbog neuređena okoliša, u sezoni posvuda vlada vreva i buka...

Ali stari dio grada posjeduje neosporan šarm. Uske kale vrludaju kao bez reda, tu se lako izgubiti, a iza svakoga ugla mami kakva konoba, restorančić ili pizzerija. Duž gradske luke nanizali su se restorani i štekati (kafići), natkrilivši svojim stolovima, golemim tendama i suncobranima gotovo svaki centimetar rive. Sve u svemu, tu ljeti vlada tipična vreva ljetovališta nadomak autocesti.

Biograd ima dvije marine. Ima nominalno i treću, ali nju ipak ovdje nećemo previše opisivati – Marina Ilirija, smještena usred mjesta, ustvari je plitka hotelska luka (dubine su uglavnom oko 1,5 m), a pripada istoimenom hotelu; prima plovila do 9 m duljine, ponajviše manje glisere i poneku lokalnu barku. Svojom izgradnjom 1974. godine ova mini-marina kao da je odredila nautičku budućnost Biograda. Prave biogradske marine su dvije, imena Kornati i Šangulin.

Najveća i najstarija biogradska marina je Marina Kornati. Mnogi vole njezin šarm, Olivu i Popaja (izdaleka uočljivi likovi iz crtića obilježavaju sanitarne prostore!), mnogi cijene njezine brojne servisne radionice i cjelokupnu kvalitetnu tehničku podršku.

Ipak, to je razmjerno skupa marina, pregusto natrpanih vezova (jer je građena u vrijeme kad se jahte duge deset metara smatralo velikima). Kasnijim proširenjem marine uz južni lukobran dodana su još dva gata, usto i treći koji marina dijeli s marinom Šangulin, ali oni nisu prirodno povezani s glavnim dijelom marine, do njega treba uokolo pješačiti oko 700 metara.

Marina Šangulin znatno je manja i slabije opremljena, a ugurala se između dvaju krakova Marine Kornati.

Izlazeći i ulazeći u bilo koju od ovih marina treba oprezno ploviti 40 metara širokim prolazom između dva kamena lukobrana na kojima su crveno i zeleno svjetlo, dajući prednost onima što vam stižu zdesna i svima koji izlaze. Ovako uzak ulaz nužan je, jer upravo s te strane, iz W-NW, u ljetnim popodnevima maestral zna podići prilične valove.

Ako krećete iz murterskih marina

I murterske marine Hramina i Betina (a nedaleko je i ona u Pirovcu) nalaze se u navigacijski zahtjevnom akvatoriju (plan dolje). Prema otvorenome moru ispriječila se gusta skupina otočića koja od Pirovačkog zaljeva čini gotovo jezero s više plitkih i uskih prolaza prema van. Između otočića Tegina, Vinik Veli, Vinik Mali i W obale uvale Hramina ne može se proći, tu su dubine tek oko 1 m! Ovdje predlažemo HHI kartu 100-21 i (u ovoj knjizi često hvaljeni) plan 512.

---

image

Murter

Shutterstock
---

Prema jugu može se i kroz tjesnac s pokretnim mostom kod Tisnog (most se od 15. svibnja do 15. rujna diže svakodnevno u 9 i 17 sati, ostatak godine ponedjeljkom, srijedom i petkom samo u 9 sati, a otvoren je 30 minuta).

Najkraći plovni put iz ovih marina do otvorenoga mora je između Žminjaka i Vinika Velog, ako vam je 2,8 m dubine dovoljno. Ako možda gazite više, predlažemo najsjeverniji prolaz s dubinom 4,8 m, onaj između Arte Vele i crno-žute zidane oznake na pličini Krušija (dvostruki obrnuti čunjevi na vrhu i svjetlom). Ovuda je ujedno i najkraći put između Murtera i Biograda. Između Prišnjaka Malog i Radelja dubina je 5 m, a Arte Vele i Arte Male 3,5 m.

Betina i Murter su ljupka mjestanca čiji šarm autohtonih ribarskih lučica ne može zatrti ni gust automobilski promet.

Murterini su, kako rekosmo u poglavlju o Kornatima, vlasnici najvećeg dijela tog najčarobnijeg jadranskog otočja, što je itekako vidljivo kad iz murterske luke ili marine bacite pogled duž zaljeva. Brojni mulići od nabacana kamenja nižu se ispred naselja i svjedoče da ovdje žive ljudi od mora. Gotovo svaka kuća, svaka obitelj, vezuje ovdje svoju gajetu za plovidbu do Kornata.

U uskim uličicama Murtera pronaći ćete zanimljive konobe i restorančiće, a oko malog središnjeg trga uz luku navečer vlada pravi mediteranski šušur i veselje.

Susjedna Betina je posebno zanimljiva zbog svoje duge povijesti gradnje drvenih brodova. Još 1848. godine otvoreno je (za ono vrijeme vrlo moderno) brodogradilište, a tradicija se održala do danas, pa se u betinskom brodogradilištu mogu graditi ili vršiti popravci na brodovima do 300 tona težine. Lijepo mjestance Betina svilo se oko uvalice na drugoj strani poluotoka, a tamo je i mjesna lučica. No škver je i dalje u srcu i duši Betinjana, jednih od posljednjih jadranskih kalafata.

Danas su Murter i Betina gotovo spojena naselja, šetnjom se iz jednoga u drugo stiže laganim hodom za petnaestak minuta.

Uvala Soline ili Vrgada

Konačno, krenimo na prvu etapu ove rute. Nudimo, rekosmo, više mogućnosti. Žut i Soline dobar su izbor ako krećete iz Biograda. Prema Žutu ipak ne krećite ako postoji mogućnost da vas prije cilja dohvati noć! Cijeli otok Žut, kao i okolni akvatorij, nema svjetlosnih oznaka za noćnu plovidbu!

Svjetlo na grebenu Galijolica označava SW stranu plovnog puta iz Srednjeg kanala u Murtersko more, a u njegovu potamnjenom sektoru gusto su posijane hridi i otočići na koje treba dobro pripaziti i danju, a noću se pretvaraju u pravo minsko polje. Dakle, ako prvoga dana zbog priprema i preuzimanja broda krećete kasnije poslijepodne, Soline ili neka od obližnjih pašmanskih uvala jedina su razumna odluka.

Za one koji će krenuti zaista (pre)kasno popodne, a ne žele prvu noć provesti u luci polaska, uz Žut i Soline nudi se i Vrgada kao znatno bliže odredište; ovim ćete izborom prvoga dana prijeći samo 5 milja (do Solina ili Žuta je 14-18 milja). Vrgada je svakako manje uzbudljiv izbor, no zaslužuje nekoliko riječi.

Lijep je to otok, s dugom i burnom prošlošću (kuga i ratovi više su puta uzrokovali migracije, uspone i padove otoka). Nautičarima koji stižu jedrilicama problem s Vrgadom može biti otežan pristup. Otok ima dvije lučice, ali obje su plitke (osobito ona u uvali Sv. Andrija, mještani je nazivaju Pocrikve, od pod crkvom), usto su izložene maestralu ili buri.

No, s obje strane N rta Vrgade i oko otočića Artina mnogo je sidrenih bova za privez. Na tim ćete bovama noć provesti možda malo nemirno (ako zapuše jači noćni burin), ali ćete se nagledati zvjezdanoga neba. Veći brodovi u prolazu možda će vas povremeno zaljuljati svojim valovima. Ali i to je bolje od prvoga noćenja u polaznoj marini, bez ijedne preplovljene milje.

Važna napomena: Nikako nemojte pokušati proći naizgled plovnim prolazom između Artine i Vrgade – vrlo plitko i grebenasto dno opasno je i za male čamce. Nasred prolaza je zato na nisku hrid nasađena ploča s obavijesti o sidrištu, koja ujedno i označava opasno mjesto. Pripazite da vam to ne promakne ako bovama prilazite u sumrak!

---

BURA

Murtersko more, šibenski otoci od Zlarina do Žirja, kao i okolina Šibenika te kanjona Krke i Prokljanskoga jezera područja su vrlo jake bure! I jugo puše snažno, osobito na vanjskim otocima gdje razvija teško more.

---

---

MARINA KORNATI

Biograd, Obala kneza Branimira 1

tel: +385(0)23 383 800

www.marinakornati.com, info@marinakornati.com

Marina ima 750 vezova za plovila duljine do 23 m i 70 mjesta za plovila na suhome. Struja i voda na vezu. Dizalice 50 i 10 t, travel-lift 54 t, igla za jarbol. Servisi za sve vrste popravaka na plovilu. Restoran, prodavaonica hrane i nautičke opreme (u gradu ih ima još). Crpka za gorivo je uz glavnu gradsku rivu, morem oko 400-700 m. Čuvano parkiralište za 700 vozila. Sjedište flote od više stotina plovila u vlasništvu je brojnih čarterskih tvrtki.

Oprez! Uzak ulaz u marinu – ploviti pažljivo (prolaz je širok 40 m)! Najveća dopuštena brzina u marini je 3 čv. Pod kopnom, N od marine, daleko od obalne crte je plitko!

Prilaz: Crveno i zeleno svjetlo na prilaznim lukobranima. Paziti na trajekt koji više puta dnevno plovi preko Pašmanskog kanala, a pristaje nedaleko od marine.

Vjetrovi: U marini je dobra zaštita, bez valova. Zimi bura puše snažno. U kanalu su jugo i maestral jaki.

---

---

​MARINA ŠANGULIN

Biograd, Uvala Jaz bb

tel: +385(0)23 385 020

web: www.sangulin.hr

e-mail: info@sangulin.hr

Marina ima 200 vezova za plovila duljine do 23 m i gaza do 3 m. Struja i voda na vezu, sanitarni blok smješten u kontejnerima. Nema servisa, za tu vrstu usluga treba prijeći u Marinu Kornati. U mjestu su brojni restorani i trgovine, a crpka za gorivo uz trajektni pristan.

Prilaz, vjetrovi: Kao za Marinu Kornati, ploviti pažljivo kroz ulaz! Najveća dopuštena brzina 3 čv. Pripaziti u uskim prolazima do vezova Marine Šangulin.

---

---

MARINA HRAMINA

Murter, Put gradine bb

tel: +385 (0)22 43 44 11

web: http://marina-hramina.com

e-mail: info@marina-hramina.hr

Nalazi se u E dijelu uvale Hramine, 700 m od središta Murtera. Ima 370 vezova u moru i 120 mjesta na suhome. Dubina na gatovima 1,5 do 3 m. Struja, voda i priključak kabelske TV na vezu. Restoran, kafić, sanitarni čvor, praonica rublja, prodavaonice namirnica i nautičke opreme, rent-a scooter, 24 sata web-kamera. U sastavu marine je i mali hotel s 10 soba. Sjedište više charter tvrtki. Servisne radionice: drvo, plastika, lakiranje, elektrika, brodski motori svih vrsta. Dizalica nosivosti 15 t i travel-lift od 70 t za plovila do 25 m. Crpka za gorivo, uz nju dubina je 2,5 m. Marina tijekom sezone organizira više jedriličarskih regata.

Oprez! Ulaz u akvatorij marine je nautički složen, paziti na pličine i nautičke oznake! Za jake bure završni manevri uplovljavanja mogu biti otežani!

Prilaz: Kanalom između Žminjaka i Vinika Velog (dubina 2,8 m), zatim s N strane otoka Tegine. Postoje i dublji prolazi (vidi tekst). Na vrhu lukobrana marine je svjetlo (C Bl(2) 4s 3M).

Vjetrovi: U marini je dobra zaštita, ali prilaz je otvoren na buru koja može biti olujna. Jugo i maestral pušu umjereno.

---

---

MARINA BETINA

Betina, Nikole Škevina bb

tel: +385 (0)22 43 44 97; VHF kanal 17

www.marina-betina.com; marina-betina@si.t-com.hr

Morem je 1,5 milja udaljena od Marine Hramina, kopnom oko 800 m. Ima 240 vezova u moru i 80 mjesta na suhome. Struja i voda na vezu. Dubina na gatovima je 3 do 4 m. Stalan videonadzor. Restoran i kafić, sanitarni čvor, praonica rublja, prodavaonica prehrambenih namirnica, prodavaonica nautičke opreme. Nekoliko charter tvrtki. Kako je marina u sastavu brodogradilišta, mogućnosti popravaka i redovitog održavanja plovila su izvanredne. Dva su travel-lifta: manji (20 t) u samoj marini i veći (260 t) u brodogradilištu. Najbliža crpka za gorivo nalazi se uz Marinu Hramina.

Oprez! Vrijede iste napomene kao uz Marinu Hramina. Bura ovdje izravno puše na vezove, donekle ih štiti lukobran brodogradilišta.

Prilaz: Kao za Marinu Hramina, potom još oko rta Gradine. Na vrhu lukobrana je svjetlo (C Bl 3s 3M). Do obje marine može se doploviti i kroz Tisno – pokretni most diže se ljeti u 9 i 17 sati (zimi 3 puta tjedno u 9 sati), dubina pod mostom 2,4 m.

Vjetrovi: Na vezovima je sigurno. Preko marine puše jaka bura, ali u njoj ne podiže valove. Jugo iz ESE također zna biti jako. Zaštita od vjetrova iz W i NW je dobra.

---

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Shutterstock Shutterstock
Shutterstock

Vrgada

Shutterstock

Murter

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/jednim-udarcem-dvije-muhe-ruta-koja-spaja-malo-od-kornata-i-malo-od-juznih-sibenskih-otoka-1196832 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=5d6a3bfa33afb91b99e9329d98f9980c456163af [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=%E2%80%8BJednim+udarcem+dvije+muhe%3A+ruta+koja+spaja+malo+od+Kornata+i+malo+od+ju%C5%BEnih+%C5%A1ibenskih+otoka&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fjednim-udarcem-dvije-muhe-ruta-koja-spaja-malo-od-kornata-i-malo-od-juznih-sibenskih-otoka-1196832 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fjednim-udarcem-dvije-muhe-ruta-koja-spaja-malo-od-kornata-i-malo-od-juznih-sibenskih-otoka-1196832 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => jadranske đite [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

jadranske đite​Jednim udarcem dvije muhe: ruta koja spaja malo od Kornata i malo od južnih šibenskih otoka

Piše Iz knjige Darka Tralića "Najljepše jadranske plovidbe"
31. svibnja 2022. - 11:56

​Jednim udarcem dvije muhe, kako kaže uzrečica – tako u ovoj ruti možemo spojiti malo od Kornata i malo od južnih šibenskih otoka. U cjelini to je izvanredno atraktivna i zaokružena plovidba; zaokružena je ne samo oblikom na karti već i raznolikošću sadržaja.

Uz dva dana u karakterističnim kamenim krajolicima Žuta i južnih Kornata, tu su još i zelenilom obrubljena i osamljena Stupica Vela (ili, po izboru, Mala) na pučinskom Žirju, pa živahna i uvijek jedinstvena plovidba rijekom Krkom.

​Uvala za dobar zaklon ovdje ima posvuda, ali ima i jakih vjetrova: bure, koja se zna olujnom snagom spustiti s kopna ponad Šibenika, te juga, koje s otvorenog mora iz smjera južnoga Jadrana donosi ponekad vrlo uzburkano more.

Valjat će pažljivo broditi ponekim područjima gusto...

13. svibanj 2024 10:48