Nedostatak zabavnih sadržaja jedna je od glavnih zamjerki turista na Jadranu kojima za kvalitetan godišnji odmor nisu dovoljni samo more i sunce. Kao dobri domaćini i u tom području smo posljednjih godina značajno napredovali, pa se na sve više mjesta sada mogu pronaći zanimljive igračke za ljetno ubijanje dosade.
Uza sve traženije kajake i jet-skije sve češće se za gliserima vuku razne banane i leteći jastuci. Jedan od najatraktivnijih oblika zabave je parasailing - povlačenje turista padobranom na visini od stotinjak metara za uzbudljivi panoramski let. Sam izum je nastao 1961. godine kao jeftina zamjena za početnu obuku padobranaca iako za razliku od klasičnog padobrana kod ove aktivnosti putnik nema nikakvu kontrolu nad letom.
To se naizgled može činiti kao nedostatak, ali s obzirom na to da su putnici u pravilu bez ikakvog letačkog iskustva puno je bolje da padobranom upravlja iskusniji operater. Iako se na prvi pogled čini da je za vuču padobrana dovoljno bilo kakav gliser, za sigurno povlačenje je ipak potrebno plovilo s posebnim tehničkim rješenjima.
Vinč na nozi
Turska tvrtka Mercan Tekne uz široku paletu različitih tipova glisera proizvodi i četiri modela specijalizirana za vuču padobrana dužine od sedam do 10 metara. Dva su primjerka u pogonu u Cavtatu, a mi smo isprobali manji model oznake 28 Parasailing. Naš domaćin Boris Obradović, profesor tjelesnog odgoja, instruktor ronjenja i vlasnik centra Epidaurum, ujedno i uvoznik tih brodica za Hrvatsku, zajedno sa sinom Brunom i Denisom Braičevićem predstavio nam je brod i tehniku parasailinga.
- Brod je napravljen tako da skiper može istovremeno voziti i nogom upravljati vinčem od padobrana, ali svakako je pomoć dobra za podizanje i skupljanje padobrana. Hidraulično vitlo od 700 vata je spojeno s motorom tako da nema problema sa snagom. Vremenski uvjeti su ljeti uglavnom povoljni jedino su bura i tramontana malo problematični. Jugo je stabilno kao i maestral koji puše sve do visine od 300 metara. Mi počinjemo s poslom oko 10 sati i radimo sve dok ima zainteresiranih - navodi Obradović koji je u dvije sezone s Mercanom 34 napravio čak tisuću radnih sati.
Inače, u Cavtatu vožnja od 10 minuta košta 300 kuna, odnosno 500 kuna kada je pod padobranom dvoje turista tako da je računica isplativosti vrlo jasna. Osim pedesetak tisuća eura za kupnju broda preduvjet uspješnosti poslovnog pothvata je odabir atraktivne lokacije, naravno, uz općinsko koncesijsko odobrenje. U konkretnom slučaju lokacija je izvanredna jer osim ljepote Cavtata s visine se pruža i pogled na Dubrovnik kao stvoren za mobitelski autoportret.
Složeni konopi
No, prije uzlijetanja potrebno je pažljivo rasporediti konope kako bi na moru sve prošlo bez zapinjanja. Glavno i najdeblje uže dužine 300 metara je namotano na vitlo i provučeno preko koloturnika na centralnom stupu od inoksa. Najbrojniji konopi od padobrana (18 komada) prebačeni su preko visokog roll-bara i nategnuti preko pramca kako bi se spriječilo mršenje.
Kad je sve bilo spremno, ukrcali smo se na mulu ispred hotela Epidaurus i krenuli u smjeru Dubrovnika. Kad smo se odmakli od obale, Bruno i Denis su pažljivo podignuli padobran s hrpom složenih konopa i polako ga punili zrakom dok je brod plovio lagano u vjetar. Napunjen zrakom padobran je bio spreman za kačenje putnika. Maneken Bruno je već ranije obukao obvezni plutajući prsluk u slučaju pada u more, a navlačenjem širokih pojaseva oko bedara i struka napravio je udobnu sjedalicu gambetima čvrsto povezanu s padobranom.
Ploveći brzinom od 12 čvorova padobran je čitavo vrijeme bio nategnut i dovoljno je bilo nogom aktivirati papučicu vitla da se Bruno odvoji od platforme i uputi prema nebu.
- Što više dajete gasa padobran ide više. Ne treba vam više od 15 milja, kazuje nam Obradović stariji dok mu se sin penje do visine od 130 metara što je izvuklo nešto više od 200 metara konopa.
Dok Bruno uživa u pogledu s visine gliser se okreće i pozira našem fotoreporteru. Spuštanjem gasa padobran se polako približava površini mora i skiper se može igrati sa strpljenjem padobranca i gotovo ga pustiti da stopalima dodirne površinu mora.
Ovaj probni let je završio ugodnim spuštanjem na veliku krmenu platformu Mercana, a vješte ruke domaćina su u nekoliko pokreta složile ispuhani padobran na brod bez da je dodirnuo more. Ako bi slučajno koji dio konopa ili padobrana završio u moru, lako će se osušiti, bitno je da ne dođe do propelera.
Živahni Mercruiser
Kad smo završili s letačkim dijelom, isprobali smo gliserski potencijal maloga Mercana. S benzinskim Mercruiserom zapremnine 5700 kubika nema iznenađenja jer je riječ o jednom od najpopularnijih motora na svijetu. Ovaj je model opremljen DTS Smartcraft sustavom s elektronskim komandama za glatko mijenjanje brzina i precizno upravljanje.
S obzirom na težinu broda od 1400 kilograma, snaga od 300 konja je više nego dovoljna za živahnu plovidbu i lako postizanje brzine od 40 čvorova. Benzinsku rastrošnost uvijek valja imati na umu, pa je svakako preporučljivo ostati na 3500 okretaja gdje je brzina 24 čvora, a potrošnja 25 litara na sat. Z-noga je postavljena prilično visoko pa u okretima lako hvata zrak iako je to za ovu namjenu broda manje važan podatak.
Najvažniji dio je veliko krmeno uzletište s hrapavom podlogom koje su Cavtaćani dodatno produžili kako bi mogli vući i veći padobran za više turista. Pod gazištem je veliki poklopac prostranog motornog prostora s širokim radnim prostorom oko motora i pristupom vitlu. Pramčani prostor za sjedenje je dvije stepenice niže i tu se mogu udobno zavaliti svi koji čekaju red na letenje ili s fotoaparatom žele snimiti uspomenu s ljetovanja.
Skiperu je namijenjen mali kokpit i standardna sjedalica iako za vrijeme povlačenja najčešće stoji na nogama i pedalom regulira rad vitla. Pod konzolom je slobodan prostor za odlaganje stvari ili eventualno WC školjku. Nad kokpitom je atraktivan polukružni roll-bar širokog profila s diskretnom tendom za skipera. U svakom slučaju, riječ je o radnom brodu s visokom kvalitetom plastike i robusnom konstrukcijom napravljenom za dugogodišnje korištenje.