StoryEditorOCM

55 PAXIsprobali smo novu polupodmornicu tvrtke Agena marin: Biograđani su sagradili crvenu neman od 17 metara sposobnu primiti cijeli autobus turista

Piše Gordan Jelavić
28. prosinca 2015. - 10:19

Mi ne prodajemo brod već biznis, uspješna je krilatica biogradskog poduzetnika Mladena Peharde kojom je proteklih godina na nautičkim sajmovima nudio svoj originalan projekt turističke polupodmornice. Iako to nitko nije mogao predvidjeti, u protekle (za malu brodogradnju sušne) četiri godine duž Jadrana prodao je čak 30 biznisa odgovornih za barem stotinjak sezonskih radnih mjesta.

Po Pehardinim procjenama našim morem plovi i dvadesetak kopija njegovoga broda, ali to je posebna tema o kojoj bi se moglo dugo pričati. Glavna vijest je da je nakon desetmetarske poluronilice za 12 osoba iz proizvodnog pogona Agene marin izišla crvena zvijer od 17 metara nazvanu 55 PAX koja bi simpatičnu prethodnicu mogla pojesti za doručak. To se najbolje vidi kad jedna drugoj stanu uz bok.

image
Velikoj crvenoj prethodnica je kao bajbot
Božidar Vukičević/Cropix

Komunikacija s putnicima

- Najveća mana male podmornice je što nema dovoljno prostora za komunikaciju s putnicima. Sada je situacija potpuno drugačija i napokon možemo ostvariti dugo planiranu priču s animacijom gostiju. U 55 PAX-u ima mjesta za cijeli autobus turista. Unutra su 34 sjedeća mjesta, a ostali mogu biti na palubi. Mi smo u Biogradu znali imati cijelu ekskurziju od 150 djece koja bi satima čekala u redu na svoju plovidbu.

Mogućnosti su puno veće, ali potrebno je i više znanja za punjenje tih kapaciteta. Mi smo kod prodaje brodova uvijek tražili ozbiljne partnere koji će dobro raditi i nismo htjeli pod svaku cijenu raditi konkurenciju na istim lokacijama, navodi Peharda objašnjavajući kako kupci ovoga prototipa Milojka i Kruno Mršić s Krka već imaju dvije male polupodmornice.

image
Mladen Peharda, idejni tvorac polupodmornice
Božidar Vukičević/Cropix

Bez njihove odluke da povećaju flotu projekt bi teško ugledao svjetlo dana, a i ovako se kasnilo nekoliko mjeseci. Vrlo važnu ulogu u cijeloj priči je odigrala i država dodjelom Poduzetničkog impulsa od 630 tisuća kuna za jačanje konkurentnosti malog gospodarstva. Za malu tvrtku poput Agene Marin s 14 zaposlenih (ljetos ih je bilo 23) to je velika obveza i priznanje za dosadašnji rad.

A rezultat njihova višemjesečnog truda je zbilja impresivan. Sjajni crveni gelcoat, moćna ograda od inoksa, kapetanska kupola sa zatamnjenim staklom - sve je na vrlo visokoj razini, kako estetski tako i funkcionalno. S obzirom na širinu od 3,75 metara na palubi se može ugodno mimoilaziti veći broj ljudi. Osim preko otvora na bokovima palubi će se moći pristupiti preko karbonske pasarele na pramcu.

image
Glavni ulaz u potpalublje je s krme
Božidar Vukičević/Cropix

Sve gazne površine su presvučene protukliznom gumom tako da neće biti neugodnih iznenađenja. Iako je maksimalan broj putnika 55, imamo dojam kako će 27 tona teško plovilo i pod punim opterećenjem ponuditi uzornu stabilnost.

Kapetanske stepenice

S obzirom na kapacitet i hrvatske propise, na brodu će uz zapovjednika s brevetom morati biti i drugi član posade. Sukladno statusu, kapetan ima zatvoreno upravljačko mjesto s dvojim bočnim vratima. Uz pogled kroz veliki zaobljeni pleksiglas, zapovjednik se može popeti na dvije razine preko unutarnjih stuba i nadgledati plovidbu kroz otvoreni krov. Stražnji dio nadgrađa namijenjen je za veliki toalet ili dva manja jer je opremljen vratima sa svake strane.

Oko cijele kupole ima dovoljno mjesta za mimoilaženje, što je važno jer će atraktivni pramac biti vrlo tražena kulisa za snimanje fotografija. Sigurnost jamči visoka i čvrsta ograda od inoksa iako nikad ne znate kada će nekome sudioniku ekskurzije pasti na pamet penjati se preko ruba.

Prema zahtjevima registra, za slučaj potrebe na pramcu je i sigurnosno okno promjera 60 centimetara koje će biti povezano s ljestvama sklopivim uz krov. Osim impresivnim vanjskim dimenzijama, nova polupodmornica oduševljava i prostranom unutrašnjošću. Podizanjem velikoga krmenog poklopca otvara se pristup čeličnim stubama širine 60 centimetara postavljenima pod kutom od 45 stupnjeva.

Spuštanjem niz 11 gazišta ulazi se u jajoliku utrobu visine 220, a širine 160 centimetara. Te se brojke na papiru možda ne čine posebno velikima, ali dojam bijele prostorije zbilja je odličan, ponajprije zbog velikih zakrivljenih staklenih površina u donjem dijelu. Osam poliakrilnih ploča dimenzija 2,5x1 metar stvara osjećaj kao u velikim akvarijima, a njihova zakrivljenost stvara neobičan vizualni efekt.

Hodajući kroz sredinu broda, to čak izaziva nelagodu jer se slika kreće neobično i zbunjuje kao kad stavite tuđe naočale s dioptrijom. No, jednom kad sjednete na svoje mjesto i namjestite se na željenoj udaljenosti od stakla, dobijete kristalno jasnu sliku podmorja.

Duž stijenki su raspoređene 34 okrugle sjedalice promjera 36 centimetara sa zglobnim postoljem, tako da će svatko lako pronaći idealan položaj. Približavanje dna Za razliku od ravnog stakla, zakrivljeno izaziva povećanje pa na tri metra dubine imate dojam kao da klizite po dnu. To će u svakom slučaju povećati atraktivnost turistima i omogućiti kapetanu da se malo odmakne od kraja. Osim morskog dna i ribljeg svijeta, zanimljivo je promatrati i mjehuriće zraka koji nastaju u plovidbi, pogotovo noću kada trup obasjaju podvodni reflektori.

image
Unutrašnjost je vrlo komforna
Božidar Vukičević/Cropix

Osim na rasvjetu, struja se troši za snažni pramčani potisnik i klima-uređaj snage 6 kW. Za proizvodnju struje zadužen je generator Cummins Onan od 9,5 kW, dok je glavni stroj Yanmar snage samo 86 “konja”. Oko odabira snage motora vodilo se puno rasprave, ali na kraju se pokazalo kako je uz pametan odabir kopče i propelera unutar sapnice, japanski common rail dizelaš zapremnine 4400 kubika dovoljan za najveću brzinu od osam čvorova.

Pod punim opterećenjem to će biti putna brzina od pet-šest čvorova uz minimalnu potrošnju, što je za eksploataciju plovila predviđenog za tisuće radnih sati vrlo značajna stavka. Inače, u konstrukciju je otišlo devet tona laminata na pojedinim mjestima debelog više od četiri centimetra. Kobilica je postavljena na čeličnoj ploči i u slučaju zapinjanja za dno amortizirat će udarac na strukturu broda.

S obzirom na gabarite, cijeli brod se mogao napraviti i od čelika, no onda bi se teško postigla ova razina dizajnerske atraktivnosti. Konačna cijena 55 PAX-a još nije određena, ali krajnje mogućnosti isporuke su tri do pet plovila godišnje, što je za hrvatsko tržište više nego dovoljno. Kad se uhoda proizvodnja velike crvene, od Peharde možemo očekivati nove zanimljive projekte, poput deplasmanskog katamarana dužine 20 metara.

Namijenjen prijevozu od 100 do 150 putnika, brod bi trebao biti vrlo štedljiv s potrošnjom od litre dizela po prijeđenoj milji, idealan za jeftino povezivanje otoka s kopnom. No, o tom ćemo više nekom drugom prigodom.

OSOBNA KARTA


Dužina 17,10 m
Širina 3,75 m
Istisnina 27 tona
Kategorija C/55 osoba
Spremnik goriva 2x400 l
Motor Yanmar 86 KS
Proizvođač Agena Marin, Biograd

BRODOSPLITOV DIZAJNERSKI STUDIO


Projekt 55 PAX-a potpisuje dizajner Nikola Orešković, široj javnosti poznat po projektima Adriane i Elana Power, trenutno voditelj istraživanja i razvoja tvrtke Marine & Energy Solutions DIV u koju je prešlo 15 zaposlenika posrnulog Hrvatskog brodarskog instituta.

S obzirom na to da je MES DIV vlasnički povezan s Brodosplitom, inženjeri trenutno rade na projektima najvećeg turističkog jedrenjaka, flote za obalnu stražu i specijalnih plovila poput nedavno porinutog broda betonare za Plovput. Iako uhodana ekipa ima puno iskustva u raznim projektima, polupodmornica im je ipak bila nešto novo.

- Ključna je bila ergonomija unutrašnjosti da se putnici osjećaju kao u podmornici, a da opet imaju sav komoditet i sigurnost jer mnogi od njih prvi put ulaze u takav prostor. Na to dolaze strogi zahtjevi Hrvatskog registra brodova koji ga tretiraju kao klasičan putnički brod što uključuje sigurnosni otvor s čeličnim ljestvama za bijeg preko pramca u slučaju opasnosti, protupožarni sustav, splavi, prsluke i sve što taj broj putnika donosi.

- Kako ste proračunali trup s tako velikim staklenim površinama?
- Konstrukcija trupa jest komplicirana i cilj je bio da sve bude jednostavno i sigurno, a krutost smo dobili s velikim rebrima. Proračun smo radili na razne načine jer je takav spoj stakla i plastike izvan teorija nauke o čvrstoći. Ljepilo mora biti čvrsto i debelo da primi dilatacije stakla na raznim temperaturama. To na kraju izgleda odlično.

- Postoje li slični primjeri plovila u svijetu?
- Ima puno brodova slične namjene, ali nekako su ružniji i jednostavno industrijski složeni. Nijedan nije toliko ergonomičan i atraktivno dizajniran i nijedan nije imao toliko malu snagu motora i kormilo u sapnici. Na kraju smo vrlo zadovoljni s brzinom od osam čvorova.

- Ima li prostora na tržištu za slične turističke projekte?
- Ja sam uvjeren da je prostora jako puno i samo se trebaju poklopiti dobar projekt i poduzetnička priča oko toga. Trideset prodanih polupodmornica je zanimljiv podatak i samo pokazuje veliki interes tržišta. Ja očekujem velike promjene u nautičkoj industriji koja će se sve više otvarati prema nenautičarima i donositi sve više plovila za zabavu.

image
Projekt potpisuje Nikola Orešković
Božidar Vukičević/Cropix
PRVA ISPORUKA NA MALDIVE


Ovih dana se u pogonu Agene Marin intenzivno radi na dovršetku male podmornice za isporuku na daleke Maldive. S obzirom na to da cijela podmornica mora ući u standardni kontejner unutrašnje dužine 12 i širine 2,33 metra napravljeno je posebno postolje i skinuti svi elementi koji bi mogli zapinjati.

U teoriji bi sve trebalo stati, ali dok se ne zatvore vrata nitko neće biti miran.

- Iako smo već odavno planirali ovo nam je prvi put da idemo na prijevoz kontejnerom. Prodaja na Maldive je jedan od rezultata izlaganja na prošlome sajmu u Dusseldorfu koji nas je koštao 45 tisuća eura.

Riječ je o jednom velikom hotelskom poduzeću sa 17 resorta i nadamo se kako će nam to otvoriti mnoga vrata, navodi Peharda pred kojim je težak zadatak odabira ekipe koja će ići na isporuku.

27. prosinac 2024 21:06