U nautičkom svijetu se sve češće susrećemo s proizvodima koji su prije nekoliko godina izgledali realistični i komercijalni tek u dalekoj budućnosti. Zahvaljujući rastu svijesti o potrebi očuvanja okoline i razvoju tehnologije, došlo je do sniženja cijene opreme potrebne za realizaciju takvih projekata.
Danas imamo električne izvanbrodske motore sve veće snage i alternativne izvore električne energije otporne na agresivnu morsku okolinu sposobne proizvesti znatno više struje.
Akumulatori su sve manji i s većom mogućnošću skladištenja energije, gradbeni materijali su sve lakši i čvršći, a i projekti podvodnog dijela trupa su sve učinkovitiji.
Futuristički katamaran
Poljsku tvrtku Green Dream Boats smještenu na Baltičkom moru, osnovali su nautičari zaljubljeni u moderne tehnologije i čist okoliša. Njihov prvijenac, Green Dream Solliner smo imali prilike provozati na prošlogodišnjem sajmu plovila u Biogradu.
Katamaran dug 6,2 i širok nešto više od 2 metra, futurističkog izgleda, konceptom je osmišljen kao dnevno plovilo za smještaj do 10 osoba. Vizualno se najviše ističe tvrdi krov s integrirane četiri solarne ćelije od 250 vati, a svojom veličinom dobro štiti cijeli kokpit od sunca ili kiše.
Karakterizira ga i mogućnost spuštanja krova pritiskom na dugme čime se dodatno osigurava unutrašnjost kad je plovilo na vezu.
Sam kokpit je prostran, pod je obložen tikovinom, a prednjim dijelom dominira sklopivi drveni stol.
Pod klupama s udobnim jastucima su suha spremišta za prsluke i druge stvari.
Na pramčanom dijelu je postavljeno i malo sunčalište s dodatnim spremištem. Korišteni materijali su kvalitetni i svaki detalj je lijepo izveden što je za svaku pohvalu.
Električna penta
Krmeni dio je predviđen za skipera i futurističku upravljačku konzolu. Pod udobnim jastucima se nalaze spremišta i pogonska jedinica. Navikli na klasične motore prilikom isplovljenje najviše smo ostali impresionirani tišinom, samo smo dodali gas i plovilo je neprimjetno krenulo.
Testirano plovilo opremljeno je elektromotorom Torqeedo 2.0 Cruise RL i dvije Exide gel baterije od 210 Ah. To je bilo dovoljno za postizanje maksimalne brzine od pet čvorova.
Budući da se radi o izuzetno laganom plovilu kojeg karakterizira velika silueta zbog katamaranskog trupa i tvrdog krova, na brzinu značajno utječe smjer kretanja u odnosu na vjetar, tako da prilikom vožnje u vjetar i valove koji nisu bili značajni, brzina pada na četiri čvora. Isto tako, prilikom testiranja na plovilu su bile samo tri odrasle osobe pa je upitno kakve bismo rezultate postigli s nakrcanih 10 ljudi.
Nadzor baterija
Iako postoji mogućnost ugradnje Torqeedova dvostruko jačeg brata od 4 kW to bi povećalo brzinu za 30 posto, ali s postojećim baterijama bi drastično smanjilo autonomiju. Dodatne baterije bi mogle stati u trupove, ali treba uzeti u obzir da svaka teži po 70 kilograma pa bi to sigurno utjecalo na ukupnu nosivost plovila.
Praćenje potrošnje je omogućeno zahvaljujući sofisticiranom uređaju Victron BMV 702 koji računa potrošnju i nadopunjavanje baterija te preostalu autonomiju kretanja. Tako smo primijetili da pri maksimalnom opterećenju motora trošimo više nego solari nadopunjuju iako je bio sunčan dan.
Optimalno je bilo ploviti na 63% opterećenja kada smo trošili nešto manje nego smo proizvodili struje, a kretali smo se brzinom malo iznad tri čvora. Proizvođač predviđa da bi testirano plovilo po bonaci bez sunca moglo ploviti do 9 sati. Izdržljivost nije upitna jer je prvi primjerak u dvije godine napravio više od tisuću sati bez punjenja na kopnu.
Turistička namjena
Ono što zanima većinu čitatelja je namjena broda. Iako je velik dio produkcije ovoga modela završio na riječnim kanalima i jezerima, na moru može ploviti u zaljevima i duž obale kad to uvjeti dopuštaju. Svakako će najviše biti zanimljiv u turističke svrhe jer je vrlo atraktivan i jeftin za eksploataciju.
Prijevoz od hotela do gradske rive ili plaže, obilazak morskih znamenitosti ili uvala u nacionalnim parkovima, sve su funkcije gdje bi se Solliner odlično snašao.
Kad bi se u to uklopili poticaji za korištenje alternativne energije i marketinški potencijal visokih bokova neobičnog broda, onda bi i cijena od 37 do 50 tisuća eura za testirani primjerak bila puno prihvatljivija.