StoryEditorOCM

Dizelska raketaFrauscher 747 Mirage: lagana igračka predviđena za benzinske motore do 430 konja, odlično se drži s najnovijim Mercuryjevim dizelašem

Piše Gordan Jelavić
11. rujna 2015. - 08:59

Priča o obiteljskom brodogradilištu Frauscher započela je 1927. godine otvaranjem male radionice pokraj Beča, uz popravke klasičnih drvenih jedrilica i proizvodnju malih glisera s vanjskim motorom, te električnih brodica za bešumno krstarenje po jezerima.

Nakon Drugog svjetskog rata otvoren je veći pogon nedaleko od Salzburga na jezeru Traunsee, a posljednje tri godine gliseri stižu iz obližnjeg modernog kompleksa u Ohlsdorfu površine 3000 kvadrata.

U tim uvjetima 40 zaposlenika godišnje proizvede 80 plovila i ostvari promet od 10 milijuna eura. Vlasnici su vrlo ponosni na to što kompoziti, drvo i inoks dolaze iz Austrije, dok po narudžbi dizelski motori stižu iz Volkswagenova pogona u Wolfsburgu.

Za megajahte

Upravo jedan takav motor glavni je razlog što smo pozvani na testiranje novoga Frauschera 747 Mirage. Koncept legendarnih talijanskih Riva, dizajniran u stilu Zvjezdanih staza, pogodio je ukus sredozemnih, ali i kontinentalnih moreplovaca koji bez puno iskustva mogu sjesti za upravljač brze igračke i nekoliko sati uživati u morskim (jezerskim) radostima.

Umanjenu verzija vrlo uspješnoga metar dužega Fantoma i dalje je najbolje opisati kao tender za megajahte, iako je sve više nautičara kojima je to jedini brod. Za dnevne izlete je savršen, ali samo ako imate 160 tisuća eura viška. Toliko, naime, košta osnovna verzija s benzinskim Mercruiserom snage 220 konja, dok za malo više adrenalina treba još dublje zagrabiti u džep.

Najskuplja verzija opremljena je najnovijim dizelskim TDI Mercuryjem, nastalim u suradnji s Volkswagenom, koju smo isprobali. Osam cilindara u V-konfiguraciji zapremnine 4200 kubika daje snagu od 370 konja i kamionski okretni moment od gotovo 800 Nm. Taj se motor već godinama ugrađuje u terence i limuzine Audija, što je dovoljna referencija pouzdanosti.

image
Motor vrijedan 473 tisuće kuna
Vojko Bašić/Cropix

Nažalost, maloprodajna cijena motora od 473 tisuće kuna gotovo je na razini cijele limuzine, pa ispada da nautičari plaćaju najveći ceh u razvoju novih tehnologija.

Ono po čemu se ovaj motor značajno razlikuje od ostalih jest suha težina od 379 kg (najbliži konkurent Yanmar ima 80 kilograma više). Kod većih plovila to nije važno, ali kad je u pitanju gliser od samo 1800 kilograma, težina postaje vrlo bitan faktor.

Osim najšire lepeze motora na tržištu, razlog suradnje Mercuryja i Volkswagena je i u sve strožim ekološkim zahtjevima, pa testirani motor zadovoljava razinu emisije Tier 3, što odgovara europskoj klasifikaciji Euro 5. Tomu svjedoči i naljepnica pokraj otvora za ulijevanje goriva ultra-low sulfur diesel only (samo dizel s malom količinom sumpora), što se prema iskustvu hrvatskih servisera motora na Jadranu može protumačiti samo kao dobar vic.

Svemirski dizajn

Uz težinu su važne i dimenzije, jer širinom i visinom od 80 centimetara motor lako može stati ispod svake podnice. Na ukrasnoj masci samo brojka 370 otkriva o kakvoj se zvijeri zapravo radi i nije slučajno da je za demo-brod odabran upravo Mirage. To francusko ime bi na hrvatskom značilo fatamorgana, što je opis koji savršeno pristaje sivom brodu niske siluete. Svemirski dizajniran gliser s velikim naljepnicama Mercury TDI na bokovima svakako privlači pažnju promatrača.

Tako je bilo i kad smo iz splitske ACI-jeve marine krenuli u probnu plovidbu, a za nama su se okretali čak i putnici hidroaviona, odnedavno glavne atrakcije Gradske luke.

image
Bliski susret s hidroavionom
Vojko Bašić/Cropix

Lagana igračka predviđena je za benzinske motore do 430 konja i dobro se nosi s ugrađenim dizelašem. Davanjem punog gasa zalijepi vas za naslon kao u avionu, što putnicima nije baš ugodno jer njihova sjedala nemaju bočni oslonac. Samo suvozač ima primjeren rukohvat ispred sebe, dok se putnici na krmenoj klupi moraju pridržavati za uski bok broda. Vozač uz to ima mesnatu preklopnu sjedalicu, te veliki oslonac na noge za hvatanje zavoja. Duboki V-trup dobro je uravnotežen, vrlo efikasan na valovima i siguran za upravljanje.

Nažalost, okretanje u malom prostoru za mnoge je brodove nerješiv problem, pa tako i Frauscherova propela hvata zrak. Prema riječima vlasnika broda, u kombinaciji s nogom Bravo 3 toga problema nije bilo, ali zato je postignuta manja brzina, pa su se ipak odlučili za Bravo 1.

image
Bravo 1 u okretima uzima zrak
Vojko Bašić/Cropix

Na početku su postavili propeler Revolution 4/21 i brzinomjer je stigao do 52 čvora (4320 okretaja), no na testiranom primjerku bio je propeler koraka 22, s kojim smo postigli maksimalnih 4000 okretaja i 46 čvorova. Za jedan dizelaš to su vrlo impresivne brojke.

Općenito, na tim brzinama ne osjetite razliku između benzinskog i dizelskog motora jer buka vjetra nadglasava zvuk motora, a okretni moment i reakcija na pomak ručice su izvanredni. Turbine na Mercuryju aktiviraju se na 2000 okretaja, što je za ovaj brod i granica glisiranja. U praksi će biti dovoljno zavrtjeti motor do 2500 okretaja i već ćete se naći na 26 čvorova s nevjerojatnom potrošnjom od 0,9 litara dizela po prijeđenoj milji.

Čak ni na punom gasu taj iznos ne prelazi 1,5 litara na sat, što govori o dosezima današnje tehnologije. Jedan od razloga tako niske potrošnje je TDI koncept ubrizgavanja goriva izravno u cilindar pod pritiskom od 1800 bara, što smanjuje buku i vibracije te poboljšava izgaranje za manju emisiju štetnih plinova.

Elektronski tempomat

Osim na analognim instrumentima zahvaljujući brojnim senzorima, u sustavu SmartCraft svi se podaci mogu pratiti i na višenamjenskom ekranu dijagonale 7 inča imena Vessel View, koji za Mercury proizvodi Simrad.

image
Jednostavna sportska konzola
Vojko Bašić/Cropix

U kombinaciji s ručicom za mekano upravljanje Digital Throttle & Shift (DTS) mogu se aktivirati i neke zanimljive opcije poput tempomata (Cruise Set Point) za ugodniju plovidbu. Računala i kabeli vide se kad zavirite ispod konzole, gdje su smješteni i osigurači.

Pramčani dio zamišljen je kao priručna kabina, ali zbog male visine od 50 do najviše 70 cm, većinom će služiti kao spremište. Valja naglasiti kako se unutra nije lako zavući, pa ni dohvatiti odložene stvari, stoga valja razmisliti o inačici nazvanoj Mirage Air s puno korisnijim otvorenim pramcem i pretincima ispod klupa.

image
Pramčana kabina prvenstveno je spremište
Vojko Bašić/Cropix

Ovako je broj sjedećih mjesta ograničen na krmenu klupu za troje, dakle ukupno pet osoba. Najveća vrlina Miragea je veliko sunčalište za kojim će se polakomiti svi ljubitelji brončanog tena. Jastuci iz kabine također se mogu postaviti na pramac za dodatni ležaj.

image
Uz sunčalište je lijepa, ali niska platforma
Vojko Bašić/Cropix

Na krmi je i niska široka platforma sa sklopivim ljestvama, tako da će i kupači doći na svoje. Nažalost, to ima i svoju lošu stranu jer u plovidbi unatrag more brzo krene prema kokpitu i svakako bi bila korisna vratašca kao prepreka.

Dizajnu se nema što prigovoriti, tamni vjetrobran bez okvira vrlo je atraktivan, kao i bočni usisi zraka nadahnuti sportskim automobilima. Naravno, izbor boja gelcoata ovisi o željama vlasnika, i iako tamnosiva izgleda spektakularno, za dalmatinske vrućine nije najbolji izbor.

OSOBNA KARTA


Dužina                     7,47 m
Širina                     2,50 m
Težina                     1800 kg
Spremnik goriva              240 l
Motor              220 do 430 KS
Cijena do registracije       200 tisuća eura
Proizvođač              Frauscher, Austrija
Partner              Boltano, Split

OKRETAJI, BRZINA I POTROŠNJA


1000       6       3,6
1500       8       9,2
2000       15       15
2500       26       22
3000       33       36
3500       40       52
4000       46       70

KONAČNA OCJENA


PLUS
Dizajn trupa
Štedljiv motor

MINUS
Visina kabine
Niska krma
Krmeni rukohvat

04. studeni 2024 02:15