Kraj sezone idealno je vrijeme za prezentaciju novih modela koje proizvođač namjerava plasirati u sljedećoj sezoni. Tako su u Elanu za svjetsku premijeru svoje dvanaest metarske jedrilice Elan Impression 40.1 iskoristili upravo nedavno održani sajam nautike u Biogradu, a nama se pružila prilika da ga isprobamo neposredno nakon premijere.
Na prvi pogled razlika od prethodne 40-ice nije značajna, međutim, bolji poznavatelji ovog modela odmah će uočiti kako su oblik i veličina svjetlosnih otvora na stijenkama kabine različiti, nešto veći, čime se postiglo više dnevnog svjetla i u krmenim kabinama.
Drugi uočljivi detalj je oblik krmenog zrcala, koje više nije onako nakošeno, nego se iznad vodene linije podiže okomito. Ovim naizgled malim detaljem otvorene su i neke nove mogućnosti.
Komotniji kokpit
Naime, kokpit je sada komotniji i nešto duži, a krmena sjedala kormilara veća, pa više nisu samo klupe, nego je i prostor ispod njih iskorišten za neke druge namjene. Ispod portele lijevog kormilareva sjedala ugrađen je roštilj, koji je s razine spuštene krmene platforme upravo na ugodnoj radnoj visini, a pod desnim sjedalom je manji kokpitski frižider.
Ovako koncipirana zatvorena krma otvara mogućnost da uz punu sigurnost, može biti ugrađena veća ili manja krmena platforma. Kako su i nosači klupa ukomponiranih unutar krmenih ograda sada uhvaćeni za razmu krmenog zrcala, a ne više za izvučenu klupicu kormilarevih sjedala, tako je i ukupna čvrstoća krmenih ograda znatno bolja.
Kao i ranije, pod i sva sjedala u kokpitu prekriveni su tikom, a i ovdje se sa samo nekoliko manjih detalja postigao jako dobar efekt. Konzole kola timuna sada imaju jasno naglašen pravokutni oblik i nešto su šire, što jasno odvaja prostor kormilara od prednjeg dijela kokpita, a da se ni na komotnom prolazu kroz kokpit niti na prostoru kormilara nije nimalo izgubilo.
Sjedala u kokpitu pomaknuta su nekoliko centimetara ustranu, baš toliko da prolazi oko kokpitskog stola sada nisu onoliko uski, a da se na volumenu krmenih kabina to i ne osjeti. Gavuni pod sjedalima su plitki, u razini poda kokpita, ali dosta široki i vrlo pregledni.
Otvorena ograda
Šina škote prednjih jedara ostavljena je uz rub kabine, jednako kao i hvatišta bočnih pripona jarbola, a svi konopi za upravljanje i trimanje jedara, osim škote genoae, preko kabine provedeni prema vinčevima uz ulaz u kabinu. Hvatišta škote glavnog jedra, jer šina s klizačem nije predviđena, postavljena su ispred sprayhooda, a lantina podignuta visoko, iznad biminia, pa kokpit pruža punu sigurnost i kod najzahtjevnijih manevara.
Bočni prolazi uz kabinu su nesmetani, a dodatnu sigurnost pruža i mrtva banda izrađena od punog drva. Postolja portela na kabini malo su upuštena tako da se ni za njih ne može zapinjati, a kruna vertikalnog sidrenog vinča, neposredno iza portele lančanika, također spuštena ispod razine palube.
Roler genoae i nosač sidra postavljeni su na samom vrhu pramca, a pramčana ograda ovdje je otvorena. Ovakva koncepcija dosta olakšava ukrcaj i iskrcaj preko pramca.
Interijer Elana Impresson 40.1 može biti u četiri varijante, odnosno svim kombinacijama s dvije ili tri kabine i jednim ili dva toaletna odjeljka, te ugrađenim motorima od 29 do 39 konjskih snaga. Ovaj koji smo imali na testu imao je tri kabine s duplim ležajevima i dvije toaletne kabine, a ugrađeni motor bio je Volvo Penta D2-40.
Sve kabine su dovoljno komotne, opremljene s dovoljno velikim ormarima, izuzetno dobro osvijetljene dnevnim svjetlom i s dovoljno portela i fineštrina za jednostavno prozračivanje.
Zajednička toaletna kabina, smještena desno od ulaza u potpalublje, ima nešto veći prostor za tuširanje, ali i jedan vrlo zanimljiv detalj.
Naime, ulaz u potpalublje uglavnom je otvoren, a portele negdje uklonjene, najčešće u jedan od gavuna u kokpitu i uvijek smetaju. Negdje se za njih ugrađuju nosači uz stijenku jedne od krmenih kabina, ali ni to se nije pokazalo najboljim rješenjem, a negdje su izvedene tako da imaju sistem kojim se spuštaju u razinu poda, gdje ne smetaju, ali znaju stvarati probleme.
Ovdje je to riješeno nosačima na stijenci unutar prostora za tuširanje, mjestu gdje najmanje smetaju. Toaletna kabina u pramčanoj kabini je nešto manja, ali još uvijek dovoljno komotna.
Dodatni ležajevi
Lijevo od ulaza je kuhinja, a naprijed, u za skalu nižem nivou, salon. Ugrađenim materijalima i kvaliteti izrade ne može se navesti nikakva zamjerka. Druga skala na podu je pred ulazom u pramčanu kabinu, tako da se svugdje postigla komotna stajaća visina, a jedine primjedbe odnose se na pajole.
Jedna se odnosi na skalu iz kuhinje u salon, gdje je lijevi kut te skale rezan oštro i malo strši, a druga na činjenicu da su pajole uvidane i samo na strateškim mjestima otvorene.
Istina, zaposlenicima u čarteru ovo i nije mrsko jer gosti manje diraju po instalacijama, međutim, u nekim kriznim situacijama dostupnost oplati je znatno kompliciranija.
Lijevu stranu salona zauzima velika, oko stola postavljena, polukružna sjedeća garnitura, a duž desnog boka duplo sjedalo i navigacijski stol. Spuštanjem stola u nivo sjedala dobije se još jedan dupli ležaj, a preklapanjem navigacijskog stola poravnaju se i sjedala na desnom boku i preinače u još jedan pomoćni ležaj. Veliki svjetlosni otvori, portele i fineštrini po bokovima i po svodu kabine daju izuzetno mnogo dnevnog svjetla.
Strojarnica je smještena ispod skala na ulazu, a uklanjanjem nosača sa skalama i otvaranjem dva bočna otvora na stijenkama krmenih kabina, pristup svakom dijelu motora je jednostavan. Manja primjedba odnosi se na odabir bravica kojima je nosač skala pričvršćen.
Odlično su zamišljene i diskretne, ali i osjetljive kada se poklopac zatvori, a bravica ostane otvorena, pa deformira ili bravicu ili drvo za koje se kači.
Odlična u manevrima
Odlične manevarske sposobnosti uočili smo odmah prilikom isplovljenja. Bez obzira što je testirana jedrilica imala ugrađen bowthruster, nismo ga koristili, a duboki list kormila kod ovih oštrih manevara dolazi do punog izražaja. U oštrom okretu krmom opiše kružnicu promjera tek nešto većeg od svoje dužine, a nagli oštri okret u suprotnom smjeru prihvati odmah, bez ikakvih trzaja ili većih otpora na timunu.
Val koji kopa u plovidbi je minimalan, a na svako dodavanje gasa brzinu podiže gotovo proporcionalno. Isplovljavajući na minimumu od 750 okretaja klizi površinom brzinom od 2,2 čvora. S 1500 okretaja doseže brzinu od 5 čvorova, a na optimalnih 2500 okretaja 7,2 čvora. Na maksimalnih 2850 okretaja dosegnuli smo i 8 čvorova.
Šteta što je za vrijeme testa samo kratkotrajno puhao lagani južin, snage od pet, a na trenutke samo i do 10 čvorova. Jedreći oštro u vjetar, brzina se kretala između 5,5 i 6,2 čvora, međutim, osjećaj za timunom je odličan, a pozicija kola timuna u odnosu na položaj kormilara idealan.
S ovih nekoliko preinaka zadržao se komfor u potpalublju, ali s bogatijim dnevnim svjetlom, a opet i povećala udobnost na palubi i u kokpitu, odnosno, poboljšali su se uvjeti boravka na plovilu i ljeti i zimi.