StoryEditorOCM

​Prilagodljiva ljepoticaElan Impression 40.1: paluba je udobnija, a kokpit komotniji i bolje iskorišten nego u prijašnjoj verziji. Kupci mogu birati između četiri varijante interijera

Piše Damir Višić
23. listopada 2019. - 11:33

​​Kraj sezone idealno je vrijeme za prezentaciju novih modela koje proizvođač namjerava plasirati u sljedećoj sezoni. Tako su u Elanu za svjetsku premijeru svoje dvanaest metarske jedrilice Elan Impression 40.1 iskoristili upravo nedavno održani sajam nautike u Biogradu, a nama se pružila prilika da ga isprobamo neposredno nakon premijere.

Na prvi pogled razlika od prethodne 40-ice nije značajna, međutim, bolji poznavatelji ovog modela odmah će uočiti kako su oblik i veličina svjetlosnih otvora na stijenkama kabine različiti, nešto veći, čime se postiglo više dnevnog svjetla i u krmenim kabinama.

image
Svjetlosni otvori su veći nego kod prethodnog modela
Božidar Vukičević/Cropix

Drugi uočljivi detalj je oblik krmenog zrcala, koje više nije onako nakošeno, nego se iznad vodene linije podiže okomito. Ovim naizgled malim detaljem otvorene su i neke nove mogućnosti.

Komotniji kokpit

Naime, kokpit je sada komotniji i nešto duži, a krmena sjedala kormilara veća, pa više nisu samo klupe, nego je i prostor ispod njih iskorišten za neke druge namjene. Ispod portele lijevog kormilareva sjedala ugrađen je roštilj, koji je s razine spuštene krmene platforme upravo na ugodnoj radnoj visini, a pod desnim sjedalom je manji kokpitski frižider.

Ovako koncipirana zatvorena krma otvara mogućnost da uz punu sigurnost, može biti ugrađena veća ili manja krmena platforma. Kako su i nosači klupa ukomponiranih unutar krmenih ograda sada uhvaćeni za razmu krmenog zrcala, a ne više za izvučenu klupicu kormilarevih sjedala, tako je i ukupna čvrstoća krmenih ograda znatno bolja.

Kao i ranije, pod i sva sjedala u kokpitu prekriveni su tikom, a i ovdje se sa samo nekoliko manjih detalja postigao jako dobar efekt. Konzole kola timuna sada imaju jasno naglašen pravokutni oblik i nešto su šire, što jasno odvaja prostor kormilara od prednjeg dijela kokpita, a da se ni na komotnom prolazu kroz kokpit niti na prostoru kormilara nije nimalo izgubilo.

Sjedala u kokpitu pomaknuta su nekoliko centimetara ustranu, baš toliko da prolazi oko kokpitskog stola sada nisu onoliko uski, a da se na volumenu krmenih kabina to i ne osjeti. Gavuni pod sjedalima su plitki, u razini poda kokpita, ali dosta široki i vrlo pregledni.

Otvorena ograda

Šina škote prednjih jedara ostavljena je uz rub kabine, jednako kao i hvatišta bočnih pripona jarbola, a svi konopi za upravljanje i trimanje jedara, osim škote genoae, preko kabine provedeni prema vinčevima uz ulaz u kabinu. Hvatišta škote glavnog jedra, jer šina s klizačem nije predviđena, postavljena su ispred sprayhooda, a lantina podignuta visoko, iznad biminia, pa kokpit pruža punu sigurnost i kod najzahtjevnijih manevara.

Bočni prolazi uz kabinu su nesmetani, a dodatnu sigurnost pruža i mrtva banda izrađena od punog drva. Postolja portela na kabini malo su upuštena tako da se ni za njih ne može zapinjati, a kruna vertikalnog sidrenog vinča, neposredno iza portele lančanika, također spuštena ispod razine palube.

Roler genoae i nosač sidra postavljeni su na samom vrhu pramca, a pramčana ograda ovdje je otvorena. Ovakva koncepcija dosta olakšava ukrcaj i iskrcaj preko pramca.

image
Roler genoe i nosač sidra su na vrhu pramca
Božidar Vukičević/Cropix

Interijer Elana Impresson 40.1 može biti u četiri varijante, odnosno svim kombinacijama s dvije ili tri kabine i jednim ili dva toaletna odjeljka, te ugrađenim motorima od 29 do 39 konjskih snaga. Ovaj koji smo imali na testu imao je tri kabine s duplim ležajevima i dvije toaletne kabine, a ugrađeni motor bio je Volvo Penta D2-40.

image
Krmena kabina impresivnih je dimenzija
Božidar Vukičević/Cropix

Sve kabine su dovoljno komotne, opremljene s dovoljno velikim ormarima, izuzetno dobro osvijetljene dnevnim svjetlom i s dovoljno portela i fineštrina za jednostavno prozračivanje.

Zajednička toaletna kabina, smještena desno od ulaza u potpalublje, ima nešto veći prostor za tuširanje, ali i jedan vrlo zanimljiv detalj.

image
Može imati jedan ili dva toaletna odjeljka
Božidar Vukičević/Cropix

Naime, ulaz u potpalublje uglavnom je otvoren, a portele negdje uklonjene, najčešće u jedan od gavuna u kokpitu i uvijek smetaju. Negdje se za njih ugrađuju nosači uz stijenku jedne od krmenih kabina, ali ni to se nije pokazalo najboljim rješenjem, a negdje su izvedene tako da imaju sistem kojim se spuštaju u razinu poda, gdje ne smetaju, ali znaju stvarati probleme.

Ovdje je to riješeno nosačima na stijenci unutar prostora za tuširanje, mjestu gdje najmanje smetaju. Toaletna kabina u pramčanoj kabini je nešto manja, ali još uvijek dovoljno komotna.

Dodatni ležajevi

​Lijevo od ulaza je kuhinja, a naprijed, u za skalu nižem nivou, salon. Ugrađenim materijalima i kvaliteti izrade ne može se navesti nikakva zamjerka. Druga skala na podu je pred ulazom u pramčanu kabinu, tako da se svugdje postigla komotna stajaća visina, a jedine primjedbe odnose se na pajole.

Jedna se odnosi na skalu iz kuhinje u salon, gdje je lijevi kut te skale rezan oštro i malo strši, a druga na činjenicu da su pajole uvidane i samo na strateškim mjestima otvorene.

Istina, zaposlenicima u čarteru ovo i nije mrsko jer gosti manje diraju po instalacijama, međutim, u nekim kriznim situacijama dostupnost oplati je znatno kompliciranija.

​Lijevu stranu salona zauzima velika, oko stola postavljena, polukružna sjedeća garnitura, a duž desnog boka duplo sjedalo i navigacijski stol. Spuštanjem stola u nivo sjedala dobije se još jedan dupli ležaj, a preklapanjem navigacijskog stola poravnaju se i sjedala na desnom boku i preinače u još jedan pomoćni ležaj. Veliki svjetlosni otvori, portele i fineštrini po bokovima i po svodu kabine daju izuzetno mnogo dnevnog svjetla.

image
Sve je puno svjetla
Božidar Vukičević/Cropix

Strojarnica je smještena ispod skala na ulazu, a uklanjanjem nosača sa skalama i otvaranjem dva bočna otvora na stijenkama krmenih kabina, pristup svakom dijelu motora je jednostavan. Manja primjedba odnosi se na odabir bravica kojima je nosač skala pričvršćen.

image
Strojarnica je smještena ispod skala
Božidar Vukičević/Cropix

Odlično su zamišljene i diskretne, ali i osjetljive kada se poklopac zatvori, a bravica ostane otvorena, pa deformira ili bravicu ili drvo za koje se kači.

Odlična u manevrima

Odlične manevarske sposobnosti uočili smo odmah prilikom isplovljenja. Bez obzira što je testirana jedrilica imala ugrađen bowthruster, nismo ga koristili, a duboki list kormila kod ovih oštrih manevara dolazi do punog izražaja. U oštrom okretu krmom opiše kružnicu promjera tek nešto većeg od svoje dužine, a nagli oštri okret u suprotnom smjeru prihvati odmah, bez ikakvih trzaja ili većih otpora na timunu.

Val koji kopa u plovidbi je minimalan, a na svako dodavanje gasa brzinu podiže gotovo proporcionalno. Isplovljavajući na minimumu od 750 okretaja klizi površinom brzinom od 2,2 čvora. S 1500 okretaja doseže brzinu od 5 čvorova, a na optimalnih 2500 okretaja 7,2 čvora. Na maksimalnih 2850 okretaja dosegnuli smo i 8 čvorova.

Šteta što je za vrijeme testa samo kratkotrajno puhao lagani južin, snage od pet, a na trenutke samo i do 10 čvorova. Jedreći oštro u vjetar, brzina se kretala između 5,5 i 6,2 čvora, međutim, osjećaj za timunom je odličan, a pozicija kola timuna u odnosu na položaj kormilara idealan.

S ovih nekoliko preinaka zadržao se komfor u potpalublju, ali s bogatijim dnevnim svjetlom, a opet i povećala udobnost na palubi i u kokpitu, odnosno, poboljšali su se uvjeti boravka na plovilu i ljeti i zimi.

OSOBNA KARTA

Dužina..........................................................11,90 m
Dužina trupa.................................................11,48 m
Dužina vodene linije.................................... 10 m
Širina............................................................ 3,91 m
Gaz............................................................ 1,50/1,80 m
Deplasman.................................................. 8368 kg
Balast........................................................ 2479/2545 kg
Broj kabina..................................................2/3 + salon
Broj ležajeva.................................................4/6 + 3
Tank vode.................................................... 40/520 l
Tank goriva..................................................146 l
Glavno jedro.................................................. 37,9 m2
Genoa............................................................ 38,1 m2
Genaker............................................................ 98 m2
Snaga motora..............................................29 – 39 KS
Motor..........................................................Volvo Penta D2-40 39 KS
Visina nad vodenom linijom.........................17,60 m
Kategorija.......................................................... A
Proizvođač...................................................... Elan (SLO)
Cijena......................................................... 168.000 eura + PDV

KONAČNA OCJENA

PLUS
- komfor
- manevarske sposobnosti
- kvaliteta izrade

MINUS
- uvidane pajole
- oštar kut skale pajola u salonu
- bravice portele motora

23. studeni 2024 09:25