- Odlična vam je ova Mrduja, fantastična regata, savršeni ste domaćini i još uz sve to vrhunska konkurencija na regatnom polju, na moru – prezadovoljno nam zbori Miloš Radonjić, kormilar pobjedničkog broda “Maxi Jena MM”, kojemu se piše trijumf na jubilarnoj 90. Mrdujskoj regati krstaša.
Na regati koja se već punih devet desteljeća jedri na ruti Split-Mrduja-Split, preciznije startna linija ispod Sustipana pa put splitskih vrata između Brača i Šolte, te okret oko otočića Mrduje i natrag na cilj pred Labudovu đigu. Sve u organizaciji najstarijeg jedriličarskog kluba u Hrvata, JK Labuda koji u životnom kalendaru broji 97 godina, a od toga punih 90 godina organizira Mrduju (nije se jedrilo samo četiri godine tijekom Drugog svjetskog rata).
- Redovito smo na Mrduji, pa smo ove godine imali i jedan kuriozitet da nam je glavni rival bio naš bivši brod “Tutta Trieste” koji je sada u vlasništvu Marija Hrvoja – dopunjava dvije godine starijeg brata mlađi Marko (29) čiji su inicijali MM i dodani u ime broda, koji se eto okitio epitetom najbržeg broda u realnom, jedrenom vremenu.
- Nama odgovara malo vjetra, brod je brz, velika jedrilja, ogroman đenaker, brod dug 24 metra, posada 25 ljudi. Uvijek kažem kako pobjeda 30-40 posto ovisi o kvaliteti broda, a ostalo donosi znanje i iskustvo posade. Redom imamo na palubi momke iz crnogorskih klubova, iz bokokotorskog zaljeva, ali s nama su danas bili i Splićani Armano Zekan te braća Toni i Ivan Bulaja – pojašnjava Miloš čija se obitelj bavi charter turizmom, njih dva brata uz oca Đorda (54), dok obitelj Miloševe supruge izrađuje brodove, imaju tradiciju kalafastva:
Želja - regata Sydney-Hobart
- Oni su tradicionalni, a mi moderni, pa smo već u projektu gradnje novog broda od 30 metara za regate po svijetu. Želja nam je zaploviti na Sydney-Hobart regati, no prije toga ćemo put sjevernog Jadrana na četiri utrke u akvatoriju Trsta i Venecije, među kojima je i prestižna Barcolana.
I tako su Crnogorci najbolje od flote iskoristili prvo na startu malo burina do nekih 4 čvora, pa zatim maestrala do 8 čvorova, projedrivši zadanu rutu za četiri sata i 38 sekundi, dok je drugi ciljnu liniju prošao “Polet Furioso” Nikole Deškovića iz Labuda 50 minuta kasnije, a sedam minuta ispred “Fatamorgane 2” Mate Arapova iz JK Mornara, te “Toto Travel Tutta Trieset” Marija Hrvoja iz JK Trogir, kojem se piše pet sati i dvije minute jedrenja.
No to su tek prolazi kroz cilj, u realnom vremenu, a pokali za najbrže uručit će se i po grupama, ukupno njih 18 skupina, sve po premjeru brodova. Naime, na Mrduji jedre sve klase, od onih najstarijih do brzih jurilica, ali i monotip brodova koji su imali premijernu regatu, a to je klasa “Melges 24”.
- Uz još jednu novost, nagradili smo pokalom i tri prva charter broda koji su dojedrili do Mrduje. Uručeni su im odmah na moru, kako bi mogli nastaviti svoju đitu, dok posebnu pažnju pridajemo starim drvenim jedrilicama koje nisu konkurenti moderdnim jurilicama, no svaka klasa ima svoju čar – kazuje nam Žarko Dešković, predsjednik Labuda, zadovoljan i što je već tradicionalno start regate pucnjem iz regatnog pištolja s broda Lučke kapetanije “Pojišan” dao splitski gradonačelnik.
- Ovo je 90 godina jedne izvanredne tradicije u kojoj sudjeluje jako veliki broj Splićana i gostiju, a želja nam je da ova manifestacija bude još masovnija u budućnosti - zbori nam poteštat Ivica Puljak, izrazivši nadu kako će u narednim godinama regata imati i više sponzora. Otkrivši i svoju želju da i on zajedri, možda već za 15 dana na Viškoj regati.
Uz njega na brodu bila su još dvojica visokih uzvanika - Željko Jovanović, izaslanik predsjednika Republike Hrvatske Zorana Milanovića, pokrovitelja najmasovnije regate na našoj strani Jadrana, te danski veleposlanik u Hrvatskoj Ole Fruis Madsen. Oni su floti zaželjeli mirno more, no odmah se na startu vidjela razlika između laganih, modernih jedrilica i onih starih, “teških” brodova.
- Ma mi smo vam najbrži brod na latinsko idro na regati – dobacuju nam s betinske gajete imena “Lipa moja” kormilara Jadranka Pavića. Stigli su oni sa svojom drvenom krasoticom u Split kamionom, te razvili jedino latinsko idro na regati, i lagano zaplutali prema Mrduji. Za pokrenuti taj brod treba puno više vjetra, no oni su barem došli guštat na more, podno “idra”, i polako će put Mrduje.
- A moja “Bel Ami” u svojim rebrima ima točno 90 godina kao i Mrduja. Ja brojim 72 godine i još jedrim. A teško je pokrenuti brod od 12,5 tona po ovom vitriću – smije se Željko Cikatić, kormiral 14,4 metra duge još jedne “stare” dame među flotom, dok na pučini obilazimo jedan do drugog broda te pitamo posade kako im je na ovoj jubilarnoj Mrduji.
Leut 'Slobodne'
- Fantastično! Mi smo tek kupili brod i zamolili Edu Vujnovića da nam bude skiper – dobacuju nam s Bavarije 37 imena “Mamma Mia”, pa nam se hvale svojom splitskom “vjevericom”:
- Naša 19-godišnja Vana Piccini je prvakinja države u slobodnom penjanju!
"Sinjanjemo" u floti i leut “Slobodne Dalmacije” koji ima više od sto godina u svojim rebrima, ali i puno skipera koji su se sami odvažili odjedriti regatu - Zoran Beščin iz vodičkog Tijata za kormilom “Furije”, pa Igor Čaljkušić na “Maloj sireni 2” iz Labuda, klupski kolega mu Jere Vidović na svom “Zelenku” te Vinko Maroević na “Vintu” iz JK Splita, kao i mnogi drugi koje nismo uspjeli “sinjati” na širokom regatnom polju, budući da se na Mrduji flota uvijek “raspolovi” na dvije strane – onu pod Šoltu i onu pod Brač.
Pa su potonju izabrali Mate Arapov i Mario Hrvoj, koji su vodili međusobnu bitku za što bolju poziciju iza “Maxi Jene MM”, dok je Nikola Dešković sa strane Brača kao drugi oplovio Mrduju.
Taj poredak su zadržali do kraja, pa dok su oni prolazili ciljnju liniju ispred Splita, većina flote je tek okretala Mrduju. No kažu svi u glas - nije bitan rezultat, već samo sudjelovanje na Mrduji, izlazak na more, uživanje podno jedara...
A kako će i ova tradicija biti nastavljena, svjedočimo i sve većem broju mladih i djece u posadama. Od palube "Panjića" Ivana Kljakovića-Gašpića gdje je uz Antu Ćesić, jedrilo i njihovo četvero djece! Ni jedno starije od deset godina!
Pa su tu i dvije Labudove posade - mlada ekipa "Jena Q" Gorana Martinovića te Karla Kureta na "All4One", kao i timovi zadarskog "Uskoka" "Furiosa 2" Igora Cupića i "Gringo 3" Roberta Sandalića koji također pažnju posvećuju mladim naraštajima. Kao i mnogi drugi, oni koji su uvijek vjerni toj našoj - Mrduji....
VIŠE FOTOGRAFIJA S REGATE POGLEDAJTE U NAŠOJ GALERIJI GORE.