Sundeck modeli jedna su od niša u kojima su talijanski brodograditelji spojili mediteranski način boravka na moru s potrebom za ugradnju praktične kabine. U početku je to bilo samo mjesto za sigurno odlaganje stvari da bi s vremenom evoluiralo u vrlo iskoristiv prostor za ugodan višednevni boravak. Kako je kroz godine sunčanje postalo prilično opasan sport tako se sve više pažnje poklanja sve većim tendama i zaštiti od ultraljubičastih zraka, no koncept je ostao isti.
Ranieri je u toj kategoriji vrlo priznat, od popularnog Shadowa 19 gdje je sve stalo na pet i pol metara pa do impresivnog 12-metarskog Nexta, uspjeli su zadržati visoku dozu prepoznatljivosti. Brod na testu Next 285 LX je sredina njihove ponude i dobra mjera za četveročlanu obitelj. Na trupu od osam metara (8,80 preko svega) stalo je sve što treba za tjednu đitu i to u velikom stilu jer estetski ovaj model spada među najatraktivnije u klasi.
Duga crna linija na trupu koja objedinjuje tri okrugla prozora vizualno smanjuje visinu i ostavlja snažan dojam na promatrača. Smeđe-zlatna boja sama po sebi označava prestiž i samo podiže taj dojam odlično se uklapajući s presvlakama i podnim oblogama. Vrlo su efektni kvadratni presjeci inoks ograde čime se jasno daje do znanja modernost pristupa oblikovanju. Krasan detalj su i šesterokutni nosači ograde s utisnutim slovom R kao znakom aristokratske pripadnosti.
Deset putnika
Treba naglasiti da je u pitanju brod s punim paketom dodatne opreme pa zato izgleda posebno skockano. Da odmah riješimo i taj dio, cijena standardno opremljenog broda bez poreza i motora je 105,400 eura, a testirani je s najvećim dopuštenim Yamahama 300 i opremom vidljivom na fotografijama 192,469 eura plus PDV. Isplativost takve investicije najviše ovisi o broju dana koji će brod provesti u akciji, a kako smo i naveli mogućnosti su zaista velike.
Brod je registriran za 10 osoba u kategoriji B, što znači međunarodnu plovidbu do 20 milja od obale, a nosi 520 litara goriva i ima cruising domet od 170 milja. Za jadranske parametre sasvim dovoljno. Svaki od putnika moći će pronaći svoje mjesto zahvaljujući sklopljenim bočnim klupama. I to ne bilo kakvima, već kožom presvučenim fetama na izvrsnom mehanizmu koji ih jednim potezom ruke izvlači iz bokova. Nakon niza sličnih improviziranih rješenja na koje smo nailazili ovi spadaju među najbolje. Uz to i izgledaju šminkerski kao dizajnerska putna torba.
S oba boka spuštena i hidrauličkim stolićem reguliranim dugmetom na upravljačkoj konzoli, lako se dobije ravna ploha za sunčanje. Kad je stol podignut oko njega komotno sjedi pet osoba. Uz udoban donji dio svi imaju i kožni naslon da komfor bude potpun.
Iako gledaju skiperu u leđa to je ujedno i pogled prema kuhinjskom bloku s plinskim kuhalom i sudoperom. U podnožju je slobodan prostor za plinsku bocu i posuđe dok je hladnjak sa skiperske strane. Skiperska klupa je formata za troje iako se donji dio preklapa iz dva dijela. Naslon je također zajednički i nakošen prema rubovima što za sjedenje u kutovima nije idealno.
Cijeli prostor je natkriven biminijem na neuobičajeno dvostrukoj konstrukciji roll-bara tako da je bez trzavica izdržao i testiranje preko 40 čvorova. Crno platno inače nije favorit, no u ovoj kombinaciji izgleda izvrsno.
Upravljački prostor je nakrcan svim prekidačima, palicama i ekranima za potpunu kontrolu nad svakim procesom. Uz novu generaciju Yamahinih komandi ide i joystick za zabavno pristajanje i u najuže marine.
Oko cijele konzole je razvučen rukohvat i pod njim tamni vjetrobran. Kroz čvrsta klizna vrata se ulazi u potpalublje i dobiva potpuna slika o Ranieriju. Interijer je potpuno tapeciran i bogat drvom tako da će razoružati sve sundeck skeptike i kritičare. Od masivnih stepenica do materijala presvlaka, sve je na vrlo visokoj razini. Prednji ležaj za dvoje može imati i stol u sredini, a favorit je vrlo lijep krmeni ležaj s puno polica uokolo. Kupaonski dio je također decentno uređen s velikim ogledalom na unutrašnjoj strani vratnice. Ovo je doista prostor koji je teško bilo zamisliti gledajući brod izvana.
Strukturno je to izazov za projektante, ali poželjeli smo da su umjesto malih okruglih prozorčića još veće površine u staklu što bi sigurno dodatno podiglo dojam. Svakako je u interijeru napravljen dobar posao.
Sidro kroz trup
Vrijedi pohvaliti i pramčano sunčalište s naslonom ispod vjetrobranskog stakla. Svaki centimetar plohe je prekriven tako da se, uz sigurnost rukohvata i ograde, tu doista može opustiti. Sidro je provučeno kroz trup i nikome ne smeta, a podest za skakanje je zgodno obložen mekanom Seadek sintetičkom tikovinom kao i ostatak broda.
U mirovanju se Ranieri pokazao kao pravi komforni apartman, a kakav je u plovidbi provjerili smo s parom najsnažnijih dostupnih motora. S Yamahom nikad nema nepoznanica, pogotovo kad je zastupnik brodice ujedno i serviser motora. Sve je bilo glatko uštimano pa je bio užitak stisnuti gas.
Prije dvije godine smo na sajmu u Genovi imali priliku nakratko isprobati brod sa slabijim motorima Mercury 250. U pitanju su bili V8 motori zapremnine 4600 kubika, tako da V6 Yamaha od 4200 kubika na ovome primjerku značajnije ne odstupa po performansama. Ključ je kao i uvijek u okretnom momentu i odabiru propela. Mi smo u Portorožu dostigli 5300 okretaja što je ispod maksimalnih tvorničkih mogućnosti no svejedno više nego dovoljno da bismo ušli u zonu od četrdesetak čvorova gdje se razina goriva iracionalno smanjuje. Umjesto pet litara po milji svi će se složiti da je puno mudrije trošiti tri i uživati u krstarenju brzinom od 25 čvorova.
Usisni kanali
Na tri tone teškome gliseru najviše impresionira osjećaj kontrole, čak i u ovom paketu s maksimalnom snagom. Iako je zbog stajaće visine u interijeru cijeli kokpit podignut to se nije odrazilo na stabilnost. Talijanski brodograditelji tvrde da je razlog dobrih rezultata njihov patentirani Air Step trup s dvije stepenice. Na ovome modelu je ugrađena arhitektura povećanih usisnih kanala druge generacije najbolje vidljiva dok je brod na kopnu. Uzdužna rebra s poprečnim zubima noćna su mora za svakoga tko je ikada brusio tvrdi intonak, ali u Ranieriju su nakon svojih pozitivnih iskustava to rješenje primijenili čak i na manjim modelima gdje su razlike minimalne. Po njihovu mišljenju najveće blagodati ostvarene su u stabilnosti na valovitom moru i nižoj potrošnji. U to smo se uvjerili u dva navrata, po genovskim valovima i savudrijskoj bonaci.
Dok smo jurili tim nevelikim dijelom slovenskog teritorijalnog mora čak smo imali i bliski susret s policijom. Srećom, svi dokumenti su u pregledu bili uredni i nismo ugrožavali druga plovila u zabranjenom obalnom pojasu, ali kad imate ovakvu ergelu na krmi treba biti posebno pažljiv.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....