StoryEditorOCM

21. IZDANJECroatia Boat Show: impozantna teglenica od 2700 kvadrata ostala bi zapamćena kao najzanimljiviji izložak da sa zakašnjenjem nije uplovio luksuzni gumenjak Super Rib

Piše Pišu Gordan Jelavić i Željko Simunić
23. travnja 2019. - 14:53

Dugo očekivan i najavljivan 21. Croatia Boat Show s danom zakašnjenja zbog obilne kiše dočekao je posjetitelje na splitskoj Zapadnoj obali sa zanimljivom pričom složenom oko teglenice DN 129, škverskog artefakta površine 2700 kvadrata prenamijenjenog u botanički vrt sa šatorima, pozornicom, ugostiteljskim i izložbenim prostorom.

Ulogu maone, sjetit će se mnogi, nekoć su igrali Jadrolinijini trajekti, jednako funkcionalni, ali vizualno daleko manje atraktivni. Ambiciozan pothvat dovlačenja takve plutajuće građevine očito je bio nužan kako bi se nautika predstavila kao važan dio hrvatskog turizma koji u svakom segmentu raste s kvalitetom i cijenom, kako smještaja tako i usluga.

Manje posjetitelja

To je za mnoge strance svakako zanimljivo što pokazuje i nikad veći broj ponuditelja raznih proizvoda i usluga iz cijele Europe, ali za privući masu domaćih posjetitelja očito nije bilo dovoljno. Neki će reći da je cijena ulaznice od 50 kuna previsoka za naš standard, ali prije bi se reklo kako je u pitanju manjak sadržaja privlačnog široj publici.

image
Split je privukao mnoge strance
Božidar Vukičević/Cropix

Mnogi izlagači su nam rekli kako su očekivali više posjetitelja i za domaće prilike izvanredna priča s party-teglenicom nije u potpunosti zaživjela jer su angažirani DJ i glazbenici često svirali pred polupraznim stolovima. Skori dovršetak hotela Ambasador i Marjan tu bi priču mogao preokrenuti pa će se većina sajamskih događanja ubuduće vjerojatno odvijati u tim novouređenim prostorima.

Ono što primarno privlači publiku na sajmove su brodovi koje ne mogu svakoga dana vidjeti u obližnjoj marini. To se u prvom redu odnosi na premijere poput prototipa tvrtke Pribudić & Borčić pristiglog s dva dana zakašnjenja. Iako je luksuzni gumenjak Super Rib 9 Cabin dovršen u pet iza podne, pred Zapadnu obalu je stigao u vrlo reprezentativnom izdanju.

image
Super Rib 9 Cabin je uplovio u velikom stilu
Božidar Vukičević/Cropix

Kao zastupnici Yamahe i talijanskih gumenjaka Lomac Splićani su točno znali što žele i po projektu Srđana Đakovića složili su vrlo skladan brod od devet metara s kabinom koji bi bez problema mogao nastupiti i u Genovi i u Cannesu. Najmarkantniji detalj je što plastični pramac ide potpuno u špic pa suženi tubusi imaju samo estetsku svrhu, a dojmljiva je i količina tikovine. Nadgrađe je u skladu sa sportskim karakterom prilično nakošeno i završava skladnim tvrdim krovom.

Sklopive bitve i kvadratni rukohvati su crni i sa smeđim jastucima izgledaju vrlo dobro. Unutrašnjost visine 170 cm ima krevet za dvoje i ozbiljan toalet tako da je moguć i duži boravak. S dvije Yamahe 300 brod težak 3200 kilograma postigao je 58 čvorova, a u završnoj fazi opremanja je i Open varijanta s dvije pente od 350 konja. Cijena izloženog prototipa je 190 tisuća eura.

Jeanneau najveći izlagač

Ljubitelji domaće brodogradnje mogli su vidjeti još par primjeraka složenih po hrvatskom guštu - Terra Nautu 28 i Monachus 45, zanimljivo, također s Đakovićevim potpisom, Pearlsea 33 i 56, te mališane Gringa i Ven. S obzirom na to koliko je taj segment industrije već godinama u Hrvatskoj zanemaren, dobro da je na velikoj splitskoj pozornici išta predstavljeno.

Za to vrijeme francuska je mala brodogradnja napravila nevjerojatan skok i preuzela glavninu europskog tržišta. U razvoj novih modela ulažu velika sredstva i diktiraju buduće trendove. Samo Jeanneau u Hrvatskoj godišnje proda 140 brodova, pa ne čudi što je na Croatia Boat Showu njihov zastupnik Euromarine s 14 plovila bio i najveći izlagač.

image
Jeanneau Euromarine 
Božidar Vukičević/Cropix

Merry Fisheri su svijet za sebe, od ribolovnog Marlina 695 do velikog 10.95 pokrivaju najveći dio nautičke populacije, zahtjevnijima su ponuđeni NC 37 i Leader 36, te jahta Prestige 460 kao šlag na kraju. Otvoreniji modeli Cap Camarat popularni su za najam dok je nova generacija Sun Odyssey 410, 440 i 490 pokupila sva priznanja struke i već puni po dvadesetak tjedana u čarterskim flotama.

Croatia Yachting kao zastupnik Grupe Hanse i Balija, izložio je cijelu flotu od 12 plovila, redom čarterskih aduta. Od Hanse 388 vrijedne 150 tisuća, do Hanse 588 od 550 tisuća eura zatvoren je krug od šest primjeraka nove serije 8. Taj njemački škver avangardnim je dizajnom i dobrim plovidbenim svojstvima značajno proširio svoj utjecaj u svijetu nautike i iskoristio stagnaciju Bavarije. Uz Fjorda 42 Open i Sealinea F430 kao motorne brendove svoje grupe izložili su i četiri dvotrupca Bali, 4.1, 4.3, 4.5, te najnoviji 5.4 vrijedan milijun eura.

image
Bali 5.4 impresionira volumenom i cijenom od milijun eura
Božidar Vukičević/Cropix

S dimenzijama 16,80x8,74 m i težinom od 20 tona najveći je primjerak toga francusko-tuniskog brodogradilišta. Zahvaljujući Open Space konceptu put preko salona do pramca je slobodan kroz klasična balkonska vrata pa je dojam kućne atmosfere još više izražen. Uz pramčani resort posebno je impresivan prostor na flybridgeu. Krmenim kabinama se može pristupiti i s vanjske strane čime se dodatno podiže funkcionalnost ploveće kuće za 12 osoba.

Luksuzni Sunreef

Dvotrupci Fountaine Pajota, kako jedrilice tako i motorni, također su se pokazali kao isplativa investicija. Njihov zastupnik Ultra uvezao ih je za nadopuniti svoju ponudu Beneteau jedrilica, a sada čine važan dio njihove flote. Za one koji ne žele razvijati jedra motorni katamarani MY37 i MY44 su iznenađujuće ekonomični i sigurno će ubuduće nositi još veći udio na tržištu. Vrijedi istaknuti kako i Oceanisi nove generacije 38.1, 41.1, 46.1 i 51.1 imaju izrazito široke trupove za dodatan prostor u interijeru.

Posebno mjesto među dvotrupcima na sajmu zauzeo je poljski Sunreef 80, imena 7xSplit, 24 metra dugačka jahta s 340 kvadrata životnog prostora. Riječ je o prvom modelu nove serije uglednog brodogradilišta specijaliziranog za jedrilice i motornjake na dva trupa. Na tu dužinu bi bez problema moglo stati i osam kabina, ali naručitelj je htio brod za samo osam putnika i troje članova posade.

image
Sunreef 80 7XSplit najluksuzniji je dvotrupac u Jadranu

Stoga je razina raskoši za goste teško zamisliva, kao i deklarirana brzina na jedra od 22 čvora. Kad ne bude vjetra na raspolaganju su dva motora snage po 280 konja i šest tona goriva. Budući da je matična luka 11,5 metara širokoga broda Split sigurno će ga biti teško ne primijetiti dok bude krstario Jadranom.

Poljska tvrtka Cobra Yachts kod nas već prisutna s trawlerima Futura u Splitu je izložila jedrilicu Cobra 38 zanimljivih linija trupa. Nudi se u verzijama sa sklopivom i fiksnom kobilicom i u salonu i kokpitu nudi puno komfora. U 11 metara dužine stanu tri kabine i dva toaletna prostora, a konstruktori tvrde da po narudžbi umjesto jednog wc-a mogu složiti i četvrtu kabinu što je u toj klasi prava senzacija.

image
Cobra 38
Božidar Vukičević/Cropix

Brod se za probu već može unajmiti na tjedan dana u Sukošanu po cijeni od 1500 do 2800 eura, a za kupnju je dostupna za vrlo konkurentnih 106 tisuća eura.

Rand i Frauscher

U Cobrinu društvu su redom bili motornjaci, neki posebno atraktivni. Rand 27 Supreme, predstavljen u prošlom broju Otvorenog mora, dizajnom je osvježio ponudu otvorenih modela na tržištu i privukao interes privatnih kupaca, ali i iznajmljivača koji od drugih ponuđača žele odskočiti ekstravagantnijim dizajnom. Prilična cijena od 125 tisuća eura za 8,5 metara dugačak bowrider s Mercruiserom 300 u usporedbi s drugima i nije tako visoka.

Recimo, uz njega izložen austrijski Frauscher drugog koncepta, ali sličnih dimenzija i filozofije 858 Fantom cijeni se gotovo dvostruko više - 215 tisuća eura. Naravno, Dancima će trebati još puno truda za dostići tržišnu prepoznatljivost i produkcijsku dotjeranost Frauschera, no prema onome što smo vidjeli na dobrom su putu.

Od dizajnerski posebnih brodova vrijedi istaknuti Pardo 43, motornjak iz obitelji Grand Soliel, svojedobno poznat po sudskom sporu zbog prevelike sličnosti s Fjordom 42. U svakom slučaju iznimno privlačan brod bio je jedan od rijetkih s cijenom istaknutom u kunama i to s plaćenim porezom.

image
Za Parda 43 treba izbrojati 39 tona kovanica od jedne kune
Božidar Vukičević/Cropix

Iznos je ravno 6,85 milijuna što bi u kovanicama od jedne kune iznosilo ravno 34.250 kilograma. Plastični brod je inače težak deset tona.

Originalnost se mora priznati San Lorenzovom bajbotu, kako Blue Game 42 zovu zbog pripadnosti toj (mega)jahtaškoj obitelji. Nalik ničemu dosad viđenom u svijetu nautike, ta je kombinacija fishermana i luksuznog dnevnog cruisera prozvana Sport Utility Yacht osvojila simpatije javnosti i novinara koji su ga u Dusseldorfu okitili titulom broda godine.

image
Blue Game 42
Božidar Vukičević/Cropix

Taj ulazni model nove serije dug je 13 metara, ima dva Volvo Penta IPS motora za iznimnu okretnost i brzinu iznad 30 čvorova. U krmi je velika vlasnička kabina, a za potrebu se u salonu može složiti još jedan krevet. Iako je cijena u eurima 812 tisuća kažu nam kako je, zajedno s modelom od 62 stope, u samo osam mjeseci od premijere prodano čak 17 komada.

Pametni interijer

Sjajne prodajne rezultate ima i talijanski Absolute Yachts, prema riječima zastupnika na štandu, rade punom parom i godišnje proizvedu preko stotinu primjeraka. Iz široke game Hrvatima su predstavili dva najnovija - Navettu 48 vrijednu 911 tisuća eura i Absolute 62 s cijenom od 1,62 milijuna eura. Dimenzijama 15x4,65 metara Navetta maštovitim rasporedom postiže gotovo katamaransku funkcionalnost s četiri kabine i tri toaleta, uz sve prednosti života na tri etaže.

image
Absolute Navetta 48 tehnološki je bombon
Božidar Vukičević/Cropix

Veći je model klasičnije forme, ali velikim staklenim površinama vrlo moderan. Na 18,65 metara nudi talijanski dizajn i raskoš za duga krstarenja. Oba modela koriste tehnologiju umrežavanja svih ekrana i funkcija Empirbus za potpunu prilagodbu navikama korisnika.

Kada govorimo o kategoriji tvrtki koje nude motore i opremu za brodove, ovogodišnji CBS privukao ih je u rekordnom broju. Još nikada se nije dogodilo da toliko stranaca dođe na feštu u grad pod Marjanom, što nedvojbeno pokazuje da ih itekako zanima hrvatsko tržište. Najveći broj izlagača stigao je iz Austrije i Njemačke, no nisu izostali ni susjedi Talijani.

No, pravo iznenađenje svakako je bio nenajavljen posjet trojice visoko pozicioniranih Japanaca iz Yamaha Motor Europe koji su iz Amsterdama prvi put stigli na CBS procijeniti situaciju na tržištu izvanbrodskih motora i vodenih skutera.

Tražena njemačka sidra

Armin i Dagmar Schulze su kao vlasnici tvrtke Jambo Anker iz njemačkog Waiblingena još lani bili na splitskome sajmu. Kažu nam simpatični Nijemci kako je to bio jako dobar potez, jer je prodaja njihovih sidara na našem tržištu od tada itekako porasla. – Uspostavili smo brojne poslovne kontakte i naša se sidra očito sviđaju mušterijama u Hrvatskoj, pa smo opet došli na sajam – rekao nam je Armin Schulze.

Ispričao nam je kako 5-6 puta godišnje dolaze s kombijima u Hrvatsku i isporučuju sidra svome posredniku, tvrtki Robert Yachting u Sukošanu, a nadaju se nastavku tržišnog uspjeha.

Austrijanac Florian Schnabl je predstavnik tvrtke POD International koja je dio kompanije Point of Sports iz njemačkog Raublinga. Schnabl je do sada izlagao opremu za sportove na vodi samo na zagrebačkom sajmu 2018. i ove godine u veljači, ali je prvi put odlučio doći u Split. – Čuo sam puno lijepoga o Dalmaciji i dobio informaciju kako bezbroj turista dolazi na vašu obalu. Sada vidim da pohvale o ljepoti prirode, mora i grada nisu pretjerane jer mi se Split odmah svidio – kazao nam je Florian.

POD International ima uistinu bogatu ponudu za sportove na vodi, stoga očekuje dobre prodajne rezultate u Hrvatskoj.

Luksuzne igračke

Pascal Kloss se kao voditelj dizajna i marketinga njemačke Sk8te4u Action Sports Company iz Hennefa blizu Kölna također prvi put pojavio na splitskom sajmu. Doduše, male kineske vodene skutere za vuču ronilaca i plivača Sublue koje u Europi distribuira upravo Sk8te4u već prodaje splitski Boltano. Međutim, Kloss vjeruje kako ima još prostora za napredak na hrvatskom tržištu s obzirom na to da oni nude cijeli niz drugih brendova.

Primjerice, u Splitu je pokazao plutajuće fotelje Hot Coral i Cabana Chair koje se proizvode u Kini, te pod nazivom Seanatic prodaju u Europi. Zastupa također Bodyglove vodene igračke za napuhivanje, opremu australskog Madd Geara, kao i RAM daske za skateboarding.

Nikad do sada na splitskom sajmu nije bila ni tvrtka Luxury Marine Toys iz njemačkog Bielefelda. No, njezin ljubazni direktor Taner Uludasdemir nam je objasnio zbog čega je došao, te svoje luksuzne igračke za morske sportove izložio na malo većem štandu. – Puno toga dobroga sam čuo o Hrvatskoj i znam da kod vas iz godine u godinu boravi sve veći broj nautičara i običnih gostiju iz Njemačke.

Osobno znam mnogo ljudi koji ovdje drže svoje brodove preko zime i vjerujem kako im trebaju naši proizvodi za zabavu. Stoga sam stigao kako bih stvorio vlastiti dojam o perspektivi tržišta i mogu vam odmah reći da želim otvoriti prodavaonicu u Splitu ili možda u Sukošanu – rekao nam je Uludasdemir.

Ponuda njegove tvrtke je uistinu bogata kvalitetnim proizvodima raznih svjetskih brendova koji su već stekli određeni renome na globalnom tržištu. To uključuje njemačke podvodne skutere Seabob, švedske električne daske za surfanje Ravik, engleske plutajuće platforme Nautibuoy, američke morske bicikle Schiller...

Austrijski konopi Robline

Austrijanac Rainer Wilhelm odlično poznaje jadransku obalu jer već godinama privatno i poslovno sudjeluje na jedriličarskim regatama. Na sajam CBS je međutim stigao kao global menadžer obiteljske kompanije Teufelberger Fiber Rope koja je pred 229 godina pod nazivom Teufelberger Hanfseilerei osnovana u austrijskom gradu Welsu.

Njihov glavni proizvodi su čelične sajle i Robline konopi u verzijama za nautičare, planinare, penjače i druge namjene. Tvrtka iz Gornje Austrije je neprijeporno moćni globalni igrač i nema nikakve sumnje u kvalitetu njihovih proizvoda jer osim pogona u Welsu imaju još tri tvornice u Češkoj, Tajlandu i SAD.

– Naš Yacht Division odjel također dobro posluje i Robline konopi su poznati brend od Europe pa sve do SAD-a i Tahitija. To je radi dobrog inženjeringa i zbog toga što ljudi koji izrađuju nautičke konope razumiju i imaju znanje o brodovima. Konopi Robline kod vas se već prodaju u lancu Bauhaus, a moja nazočnost na ovom sajmu pokazuje kako postoji još mjesta za napredak na hrvatskom tržištu – kazao nam je Rainer Wilhelm.

Meštri za elektroniku

Bora Mare Marine Electronics je tvrtka osnovana 2009. u Sisku i registrirana je za brojne djelatnosti, u što se ubraja prodaja, ali i opremanje plovila raznih vrsta (Deepsea, Inland i Yachting) s elektronskim uređajima vodećih svjetskih proizvođača. Njezini vlasnici Šandor Rajšli i Nizozemac Edwin Boer nisu krili zadovoljstvo prilikom boravka na splitskoj fešti iz prostog razloga što su ostvarili brojne kontakte.

A valja priznati kako mušterijama imaju što pokazati, jer su od siječnja 2019. postali službeni partneri Cobhama, renomiranog engleskog proizvođača brodske elektronike.

Osim toga, nude engleske radare​ Kalvin Huges, danske sonare Daniamant, kao i Lopolight kontrolne i nadzorne sustave LED navigacijskih svjetala koje izrađuje istoimena tvrtka iz danskog Hørsholma, te antene za TV programe na brodu nizozemske tvrtke Travel Vision. Iako mnogo putuje, Boer kaže kako je zadovoljan životom u Hrvatskoj, a srcu mu je najviše prirasla Korčula.

Vozila za vuču plovila

Vlasnik talijanske tvrtke PMP Nautica iz Dairaga kod Milana Giuseppe Olgiati zajedno sa svojim šefom marketinga i prodaje Massimom Garavagliom na sajmu je predstavljao mini vozila za vuču i podizanje plovila, odnosno karavan kućica. Proizvode ih u Italiji i prodaju ih u raznim verzijama sa strujnim pogonom, kao i inačice sa japanskim Subaru benzinskim motorima snage 13,5 i 22 KS.

Inačica Tug Boat TW2225, primjerice, ima gusjenice, teži 1250 kg i može po marinama vući trajler s brodom ukupne težine 8 tona. Za pomicanje manjih plovila do 300 kg namijenjen je gusjeničar TC500 opremljen s dva elektromotora od 800 vati, dok brodove težine do 5 tona iz plićaka (maksimalno 1 m) izvlači Tug Anfibious TA13700 uz pomoć jednocilindričnog benzinca Subaru.

Olgiati i Garavaglia su prvi put na CBS sajmu, no kažu da nisu naišli na očekivanu pažnju potencijalnih kupaca. – Naši uređaji su popularni u marinama u Italiji s obzirom na to da vlasnici svoja plovila s lakoćom premještaju gdje požele. Također ih često kupuju vlasnici karavan kućica. Svjesni smo da kod vas postoji puno marina i nadamo se da će ljudi prepoznati potencijal naših kopnenih tegljača – rekao nam je Massimo Garavaglia.

Talijani zastupaju MTU

S Apeninskog poluotoka također su stigli Riccardo Cavallieri i Daniele Antonioli iz talijanske tvrtke Know It koja je ovlašteni europski distributer uređaja i opreme tvrtke Peplink iz Hong Konga. Oni nude cjelovita rješenja za internetsku povezanost sudionika prometa na kopnu i moru, te se brinu o dizajnu, implementaciji i upravljanju mrežne infrastrukture.

Cavallieri i Antonioli su puni optimizma u širenju Peplink Pepwave 4G LTE routera i drugih uređaja po Starom kontinentu. Kažu da su već pronašli partnere u Hrvatskoj i spremni su za ovdašnji tržišni proboj.

Odlukom šefova njemačke tvrtke MTU (Motoren- und Turbinen-Union) iz Friedrichshafena, koja je dio kompanije Rolls Royce Power Systems, prodaju i servis poznatih dizelskih motora i generatorskih setova za Hrvatsku, Sloveniju, Crnu Goru i Srbiju preuzeo je MTU Italia iz La Spezie. Upravo zato su njihovi šefovi Marine prodaje Andrea Bardella i Massimiliano Benassi stigli na CBS.

Na štandu smo popričali sa simpatičnim Talijanima koji tvrde da nemaju puno dvojbi oko uspjeha u regiji. – MTU motori poznati su širom svijeta i svi znaju da su kvalitetni i dugovječni. Stoga sam uvjeren da ćemo dobro poslovati i ubuduće – rekao nam je Bardella.

Švicarski roštilji

Kažimo i to da su se u Splitu pojavili i predstavnici poznatog engleskog proizvođača high-tech brodske elektronike Digital Yacht iz Bristola čiji se uređaji prodaju u 100 država svijeta, a Feuerdesign stolne roštilje za pripremu hrane bez dima na brodovima prezentirao je vlasnik tvrtke Limatec iz Švicarske Frank Maier.

ULTRINA MLADA FLOTA

Splitska tvrtka Ultra osnovana 1995. godine od 1999. je zastupnik jedrilica Beneteau, a od 2012. dvotrupaca Fountaine Pajot. Uz prodaju, servis i tehničku podršku vode i školu jedrenja na krstašima kroz koju je prošlo više od 1500 polaznika.

Čarterski dio poslovanja je u odvojenoj firmi Ultra jedrenje koja iznajmljuje 53 plovila (20 u vlasništvu) prosječne starosti svega tri godine. Direktor Emil Tomašević ističe da je od malih nogu u jedrenju što mu je dobro došlo u prepoznavanju potreba gostiju i kupaca.

- Hrvatska s četiri tisuće plovila drži 30 posto svjetskog tržišta i imamo najbolju ponudu u klasi od 45 do 55 stopa. Van sezone polovica naših gostiju stiže automobilom, imamo izvrsnu geopolitičku situaciju i klimu, ali profitabilnost nam je manja nego na Karibima. Naši restorani i vezovi su iznimno skupi, sve cijene usluga su porasle osim najma broda.

Tamo je prosjek 15 tjedana, a mi svi radimo oko 20. Kod nas trenutno traje proces pročišćavanja tržišta, bare boat čarter se industrijalizira i male firme će opstati samo u malim nišama. Primjećujemo i sve veći broj brodova sa zastavama EU u sivoj zoni iznajmljivanja i gostima prijavljenima kao prijateljima, naglašava Tomašević komentirajući stanje s katamaranima:

- Do 50 stopa je slično kao i s jedrilicama, ali iznad toga to postaje čarter s posadom, organizacijski daleko zahtjevniji posao. Interes je dobar i financijski se može pokriti s manje tjedana najma, međutim, nedostaje iskustva i kod gostiju i kod nas. Neki bi gosti htjeli od članova posade dobiti uslugu kao da su na superjahti i stoga treba uskladiti očekivanja i mogućnosti, da se unaprijed zna što ih čeka.

CROATIA YACHTING

Tvrtka Croatia Yachting osnovana je 2004., zastupa jedrilice Hanse i Dehler, motorne jahte Fjord i Sealine, sve iz iste Hanse grupe, te katamarane Bali. U čarter floti imaju 96 brodova od čega petnaest dvotrupaca i u tri baze Kaštela, Biograd i Dubrovnik zapošljavaju 45 ljudi.

Godišnje prodaju tridesetak plovila, velikim dijelom ulagačima u njihov program čarter menadžmenta. Direktor Domagoj Milišić zadovoljan je ovogodišnjim sajmom.

- Sajam je bio veći, imali smo svojih ozbiljnih klijenata, ali malo više posjetitelja bi bilo dobro za opću atmosferu. Lošija prognoza je očito odbila ljude iz drugih gradova da krenu na put. Generalno, Hrvati nisu zainteresirani za nautiku i treba više raditi na privlačenju gostiju iz centralne Europe koji mogu priuštiti kupnju broda. Kod nas ljudi radije ulažu u nekretnine što je više stvar naslijeđa. Mi se planiramo više razvijati u segmentu servisa, motora i opreme, otvoriti još jednu bazu na sjeveru i u Grčkoj, navodi Milišić opisujući nedavno iskustvo s poslovanjem u Turskoj.

- S našim partnerima složili smo flotu od osam jedrilica Hanse, ali turska Vlada je 30. ožujka promijenila zakon i ukinula mogućnost rada sa stranim zastavama. To je potpuno zaustavilo tržište i otjeralo sve investitore. To nam je svima stvorilo probleme s dogovorenim financiranjem, ali je i uništilo njihove šanse da njihovih sadašnjih 350-400 brodova preuzme veću ulogu na tržištu.

Mogli su nam konkurirati jer imaju lijepu obalu, dobre marine i puno jeftinije usluge i restorane. To se možda čini dobro za Hrvatsku, ali sad će dodatno porasti pritisak na Jadran.

image
Ekipa Ultra sailing 
Božidar Vukičević/Cropix

JAPANCI STIGLI INKOGNITO

Tijekom šetnje na sajmu neočekivano sam naišao na trojicu Japanaca zaposlenih u centrali Yamaha Motor Europe iz Schiphol-Rijka kod Amsterdama. Poznajem ih dugo jer me kao reportera Otvorenog mora već godinama pozivaju na europske prezentacije novih Yamaha WaveRunner vodenih skutera. Koordinator poslovanja u Marine odjelu Yukiya Akahori, koordinator Marine proizvoda Takashi Yamada i Marine service šef Toshihiko Ono nisu, naravno, slučajno došli na CBS.

Premda škrti na izjavama, priznali su da im je namjera bila iz prve ruke ocijeniti situaciju na hrvatskom tržištu izvanbrodskih motora i vodenih skutera. Posjetili su veliki štand splitskog distributera Yamaha Pribudić-Borčić, ali su isto tako sa zanimanjem odmjerili izložbene prostore konkurencije, kao što su Honda i SeaDoo.

Zanimljivo je da se nikome od partnera u Hrvatskoj nisu najavili, nego su ovdje boravili inkognito i samozatajno zabilježili sve informacije. Štoviše, čak su onako usput prebrojili Yamaha pente na brodicama na Matejuški i bili zadovoljni njihovim zavidnim brojem. Isto su tako uočili veliki broj Yamaha skutera na gradskim ulicama...

Kasnije smo prošetali Dioklecijanovom palačom, te zajedno popili kavu na sunčanoj Rivi, a Japanci su privatno kazali da su oduševljeni Splitom. Obećali su ponovno doći na ljeto, jer očito su im se svidjeli ležerni splitski đir i lijepo vrijeme.

image
Ekipa Croatia Yachting
Božidar Vukičević/Cropix
16. studeni 2024 21:31