Potražnja za katamaranima za iznajmljivanje s golemim površinama za opuštanje, kako za vrijeme navigacije, tako i na sidrištu, iz godine u godinu je sve veća. Stoga ne čudi činjenica da se poznati škver Catana Catamarans prije nekoliko godina sasvim novom linijom Bali odlučio upustiti u borbu za svoj dio kolača gdje su glavni igrači Lagoon, Leopard i Fountaine-Pajot.
I dalje pod dirigentskom palicom Oliviera Poncina zadržao je neke Catanine koncepte, ali navalni arhitekt Xavier Faÿ ipak je prednost dao komforu, što se posebice ističe u volumenima trupova.
Konceptualno je linija namijenjena širem krugu nautičara u odnosu na liniju Catana, odnosno onima koji ne traže toliko sofisticirana plovila, već jednostavnost, praktičnost, udobnost i nisku cijenu, uz maksimalno zadržavanje dobre plovne karakteristike koliko ovaj koncept dopušta.
To ne znači da je Bali zamišljen kao jeftino i jednostavno plovilo, već na bazi novih i inovativnih rješenja tržištu ponuditi sasvim nešto novo, tako je i s modelom oznake 4.3, s kojim se hrvatska nautička javnost imalo prilike upoznati proteklih mjeseci.
Široke platforme
Već kod prilaska brodu imamo osjećaj da je brod lišen svega suvišnog što bi moglo smetati opuštanju i uživanju. Krmenim dijelom dominiraju velike i prostrane platforme za neometano kupanje bez nagurivanja za prostor tik uz more, što je inače mana većine katamarana.
Zamjerili bismo samo što je jedna od njih opremljena ljestvama za silazak u more, a sam prostor platforme je bez otvora te se ne može iskoristiti za dodatna spremišta.
Mnogi na prvi pogled ostanu iznenađeni malenim kokpitom dok ne upoznaju prostornu raskoš koncepta loft (eng. potkrovlje s pogledom). Sam otvoreni kokpit lišen je suvišnih detalja poput kauča ili sjedala, a staklena vrata koja dijele kokpit i salon otvaraju se cijelom širinom i visinom.
Jednostavno nestaju i omogućuju odlično organizacijsko objedinjavanje kokpita i salona u prostor od tridesetak kvadrata. Tako da odmah iz kokpita s lijeve strane nailazimo na veliki stol okružen naslonjačem i stolicama za poveće društvo, a nasuprot je još jedan ležaj za dnevni odmor.
Kraljevski hladnjak
Nakon prostora za opuštanje dolazimo do radnog dijela smještenog u prednjem dijelu salona. S desne strane je megahladnjak od 615 litara kojeg linijski prati komoda, a iza stuba za potpalublje je skiperov kutak sa stolicom, komodan za planiranje navigacije i ostale administrativne poslove.
S lijeve strane, u hodniku za silazak u lijevi trup, prostrana je i dobro opremljena kuhinja s puno ladica i ormarića.
Odmah možemo zaključiti da open space način razmišljanja daje veliku mogućnost organizacije prostora na kojem bi pozavidjeli i mnogo dulji katamarani. Zahvaljujući golemim panoramskim prozorima cijeli prostor je odlično dnevno osvijetljen i lako prozračan kroz otvorivo prednje okno.
Inače, cijeli prostor odiše jednostavnošću, a materijali korišteni za izradu interijera i obloga omogućuju jednostavno održavanje i čišćenje.
Silaskom u potpalublje otkrivamo svu voluminoznost trupova ponuđenih u tri osnovna rasporeda prostorija. Najraskošnija je vlasnička, gdje je jedan trup u potpunosti posvećen vlasniku i njegovim potrebama, a drugi ide na dvije kabine sa zajedničkom kupaonicom.
Druga je opcija s dvije kabine i jednom zajedničkom kupaonicom u svakom trupu, a čarterska, koju predstavljamo, ima četiri kabine, svaka sa svojim toaletom.
Klizna vrata
I pramčana i krmena kabina su prostrane, kreveti su zavidnih dimenzija ispod kojih se nalazi veliki ladičar, a dodatni prostor za odlaganje sitnica omogućuju brojne police i pretinci oko kreveta. Svaka kabina ima predsoblje s garderobnim ormarom s dovoljno kapaciteta i za dulja krstarenja.
Smjestiti dvije kupaonice uz ovako prostrane kabine za projektante nije bio lak zadatak, te su domišljato integrirali tuš-kabinu i WC prostor, ostavili minimalni prostor za smještaj toaletnih stvari i kliznim vratima dodatno ispeglali skučeni prostor. Napomenimo da je između dviju kupaonica smješten crni tank od 60 litara.
Zahvaljujući brojnim oknima koja se mogu otvarati, kabine imaju dosta dnevnog osvjetljenja i odličnu prirodnu ventilaciju. Bočna okna su uvučena u trup, što omogućuje da stoje otvorena po kiši i za vrijeme navigacije po mirnijem moru.
Valja pohvaliti i organizaciju palube plovila. Šetnice su prostrane, zaštićene solidnom i visokom ogradom sa skladno integriranim rukohvatima na kabini.
Korištenjem krute palube umjesto standardne mreže koju nalazimo kod većine katamarana, Bali u pramčanom dijelu ima desetak kvadrata pramčanog kokpita – udobnog i prostranog prostora posvećenog uživanju na otvorenom. Prostor karakteriziraju i brojna prostrana spremišta, a neka od njih se mogu iskoristiti i za smještaj pomoćnih agregata.
Ovo rješenje je omogućilo i smještaj sidrenog lanca ispod palube, što dodatno povećava sigurnost putnika na katamaranu. Možda nedostaje jedino prozorsko okno u sidrenom spremištu koje bi omogućilo i vizualno praćenje sidra i lanca prilikom dizanja i spuštanja.
Kabine za posadu
Cijela šetnica se proteže do samih pramaca i između njih, a sve je osigurano pramčanom ogradom. Po našem sudu, projektanti su mogli poravnati pramce i pramčanu šetnicu te drukčije riješiti baštun s rollerom za genovu, kao što su napravili neki drugi proizvođači. Time bi se omogućilo pristajanje pramcem i osigurala privatnost krmenog kokpita.
U samim pramcima su spremišta koja se mogu pretvoriti u dodatne kabine za posadu, kao što je i na ovom modelu. Iznad salona je flybridge s kormilarnicom i prostranom klupom. Do njega se dolazi širokim stubama s obiju strana trupa. Skiperu su svi konopi za upravljanje i vinčevi nadohvat ruke, preglednost uređaja za navigaciju i plovnog puta je odlična.
Bali 4.3 standardno je opremljen samopreklapajućom roll genovom od 37 metara četvornih i glavnim jedrom od 52 kvadrata. Za poboljšanje jedriličarskih performansi kod slabijih vjetrova prezentirani model dodatno je opremljen genakerom i pripadajućim vinčevima.
Dobar i za život
Za motorni pogon su zadužene dvije Volvo Pente D2 od 55 konjskih snaga sa S drive prijenosima postavljenima više prema središnjem dijelu broda za lakše manevriranje u skučenim prostorima, te manju izloženost propelera murinzima. U ekonomičnom režimu rada motora pri 2500 okretaja Bali dostiže krstareću brzinu od 8 čvorova.
U jedrenju s glavnim jedrom i preklapajućom (self tacking) genovom na umjerenim vjetrovima dostiže brzinu od 6 do 8 čvorova, ovisno o kutu jedrenja. Sve komande za trimanje i vinčevi za upravljanje jedrima osim opcijskih za upravljanjem genakerom nalaze se na dohvat ruke, a jedinu zamjerku bismo mogli dati visini lantine što će od posade zahtijevati dodatne napore kada jedro treba skratiti pri jačem vjetru.
Na kraju možemo zaključiti da Bali 4.3 svojim inovativnim rješenjima podiže kvalitetu boravka na otvorenom i pruža nove užitke i doživljaje čarterašima koji traže nešto novo, pa i nautičarima koji žele ostvariti svoje snove o vlastitu vlasničkom plovilu.