Ulazak novih ljudi u svijet brodova spada među glavne ciljeve svjetske nautičke industrije. S prosječnim brodovlasnicima pred mirovinom i mladima koji zbog nedostatka posla i drugačijih prioriteta uopće ne razmišljaju o posjedovanju plovila stvari dugoročno ne izgledaju optimistično. Zbog toga na nekim manjim brodovima proizvođači rade s minimalnom maržom ili čak gubitkom kako bi tek za koju godinu počeli zarađivati od prelaska u viši cjenovni razred.
Zaista, suprotno uvriježenom mišljenju, plovila 4-5 metara i nisu pretjerano skupa, pogotovo ako su u pitanju jednostavne pasare ili gumenjaci. Cijenu podižu ambicije za brzinom i snažnijim motorima, no ni tada se ne radi o basnoslovnim iznosima. Gledajući nove modele za ovu sezonu, isprobali smo i Atlantic 530 Open, atraktivan obiteljski gliser za šestero, s dovoljno prostora za sve ljetne aktivnosti, pa čak i s kabinicom za kemijski toalet.
Izvor nadahnuća
Po cjeniku, s osnovnom opremom brod težak 700 kilograma u poljskoj tvornici košta 10.500 eura, na što treba dodati troškove prijevoza, poreze i motor. U najskupljoj varijanti sve zajedno dođe 200 tisuća kuna, a pruža daleko više zadovoljstva od cestovnog monovolumena iste cijene.
Automobili i brodovi se naravno ne mogu uspoređivati, ali tih nekoliko dana ili tjedana provedenih u obilasku jadranske obale su mnogima izvor sreće i nadahnuće za ostatak godine na sivom betonu i asfaltu.
Navedeni Atlantic dimenzija 5,39x2,39 metara zanimljiv je izbor za prvo plovilo jer je jednostavan za upravljanje i lako se prevozi na prikolici. Zbog umjerene težine se može pogoniti i slabijim motorima od ugrađenih 100 konja, iako je naša preporuka upravo maksimalna snaga jer pruža najveći užitak plovidbe.
Brod je lagan za upravljanje i vrlo zabavan pa se nedostatak hidrauličkog volana previše ne osjeti. Trup je sjajno projektiran i dobro da ga u posljednjem redizajnu nisu mijenjali. U prošlom testu s motorom od 75 konja postigli smo 30 čvorova, a u ovoj kombinaciji pet čvorova više.
No, nije stvar maksimalne brzine koliko snage usklađene s potencijalom podvodnog dijela. To će pogotovo doći do izražaja kad se kokpit iznutra napuni putnicima i prtljagom, a izvana neizbježnim obraštajem. Posebno zanimljiv je podatak o prosječnoj potrošnji u glisiranju od 0,8 litara po prijeđenoj milji koja tek na punom gasu jedva prelazi 0,9 litara.
To s punim spremnikom od stotinu litara goriva daje autonomiju od 125 milja za prepoloviti Jadran poprijeko, kada bi C kategorija to dopuštala.
Duboki kokpit
Za razliku od stare generacije istog modela s dva odvojena skiperska sjedala, sada je primijenjeno praktičnije rješenje s udobnom klupom i naslonom preklopivim u tri položaja. To je posebno zgodno za upravljanje stojeći kada je najudobnije izvoditi osmice i hvatati krivine.
Mala dužina broda ne dopušta proklizavanje krme i glisirajući se doslovno možete vrtjeti u mjestu. Pri tome je najbolje što kokpit dubok 80 centimetara uvijek ostaje suh. Kod upravljanja sjedeći, stopala odlično upadaju u predviđeni oslonac dok dojam kvari samo polica previše izbačena u razini koljena.
Uz tu policu na raspolaganju je i još jedna pleksi pregrada sličnog volumena s lijeve strane skladno opremljene konzole.
Uz nakošenu crnu podlogu za instrumente, crni volan i ručicu gasa, prostorom dominira zatamnjeni vjetrobran visok 45 centimetara obrubljen čvrstim rukohvatom.
S prednje strane je pravokutni otvor za pristup unutrašnjem prostoru konzole iako je glavni ulaz s pramčane strane. Glavni poklopac nema veliku ručku za podizanje već samo malu bravicu što nije baš najsretnije rješenje. Također je za pridržavanje teškoga komada predviđena tanka kruta poluga kao na haubi automobila, neuspjela zamjena za hidraulički amortizer.
Unutra stanu svi jastuci, bokobrani i prtljaga, a volumen je iskoristiv i za postavljanje kemijskog WC-a. U tom bi slučaju trebalo ugraditi svjetlo i probušiti prozor za ventilaciju.
Niski jastuci
Koristan suhi prostor je i ispod skiperske klupe, te u pramčanom gavunu ispod sidrenog prostora. Mjesta za prolazak do pramca ima dovoljno jer je širina na podu 30 centimetara s obje strane.
Središnji dio malog pramčanog salona zauzima šesterokutni stol za troje sklopiv za stvaranje malog sunčališta dok drugi dnevni prostor čine skiperska klupa s naslonom prebačenim naprijed, te krmena klupa široka 180 centimetara.
Tamnosmeđe presvlake su vrlo ugodne na dodir i atraktivne vidjeti. Prilikom sjedenja smo primijetili kako je naslon prenizak što bi se bez problema moglo riješiti ugradnjom nešto viših jastuka. Središnji dio klupe se kod podizanja motora može pomaknuti kao i lijevi jastuk postavljen na prolazu do krme.
Uz podni spremnik za pristup baterijama i drenažnoj pumpi su izljevni otvori, te inoks postolja za čaše.
S obzirom na turističku namjenu broda platforme su jedan od najvažnijih elemenata za ugodan ulazak iz mora. Savršeno se nadopunjuju na stepenicu viši završetak broda tako da se na krmi može ugodno sjediti, navlačiti peraje ili se tuširati. Ljestve za kupače su vješto sklopljene u razini platforme pa ne smetaju u gaženju.
Iako se radi o drugom najmanjem primjerku brodogradilišta, ne možemo ne primijetiti kako je kvaliteta plastike i inoksa daleko viša nego bismo očekivali u ovom cjenovnom razredu. Sve unutrašnje i skrivene plohe su uredno premazane i zaista imate dojam da vas navlače da ostanete vjerni istom proizvođaču kada za koju godinu odlučite prijeći u višu klasu. Kako smo i naveli na početku teksta, to će vas i puno više koštati, ali o tom potom.