Nakon višegodišnjeg korištenja Minnkote, došlo je vrijeme da moja dva stroja, Lowrance HDS 12 i Simrad evo3s 12 uparim s Motorguide električnim GPS pramčanim motorom iz grupacije Navico-vih proizvoda koje u našoj regiji zastupa tvrtka Meridian Projekt iz Zagreba.
Malo je ljudi imalo prilike isprobati oba motora jer je zapravo riječ o novitetu na našem tržištu tako da možemo slobodno reći da vrijeme Motorguide-a tek dolazi.
S obzirom na konstantan porast novopridošlih korisnika zabilježen u zadnjih nekoliko godina, a posebno od pojavljivanja moćnih Lowrance&Simrad MDF-ova (MDF- Multi-Function Display) za očekivati je da će broj korisnika samo nastaviti rasti.
Velika je prednost što svi vlasnici i budući kupci mogu računati na korisničku podršku koju dobijaju kroz našu Lowrance&Simrad Hr.podrska face-grupu ili pak kroz direktne telefonske pozive kojima se svi eventualni problemi i nedoumice rješavaju u pravilu trenutno.
Osim toga ove motore prate i garancijski servisi po kojima je Meridian Projekt još davno stekao povjerenje svojih kupaca.
Pritom je činjenica da je Motorguide proizvod kojeg potpisuje Mercury svakako posebna garancija pouzdanosti i dugovječnosti, a što će mnogim morskim vukovima sigurno pojednostaviti izbor prilikom odabira pramčanog motora za svoje plovilo.
Ovo što čitate definitivno nije nikakav usporedni test, jer se s takvim testovima u pravilu omalovažava vrijednost konkurentnih proizvoda, što nam nikako nije cilj.
Moto kojim se rukovodi Meridianov tim u predstavljanju svojih proizvoda je ponajprije iskrenost po pitanju kvalitete jer ti proizvodi na kraju u pravilu završavaju u rukama najiskusnijih tematskih korisnika, poput sportskih ribolovaca, charteraša i ostalih nautičkih majstora.
A budući da je Motorguide ipak motor koji najviše zanima sportske ribolovce, predstavit ću ga, naravno, kroz ribolovno povećalo, i to kroz nekoliko aspekata sve u zavisnosti od ribolova koji se obavlja.
Ali da ovo ne bi bio površan tekst, krenimo s tehničkim karakteristikama Motorguide-a, i to saltwater modela koji su napravljeni za rad u agresivnim morskim uvjetima. Predstavit ću vam Motorguide saltwater modele s GPS-om, te modele koji nemaju ugrađen GPS a koji služe ponajviše kao pomoćni krmeni motori u panuli ili kao klasični pomoćni motori kakve često koriste charteraši.
Motorguide X3 je krmeni električni motor potiska 55-12V i 70 lbs 24V, digitalne kontrole brzine, te dužine osovine od 125 centimetara.
Ovaj motor ima svoj ergonomski nosač, na koji se podiže kad nije u funkciji.
Osovina je od kompozitnih materijala, pomična je i podesiva po dužini ovisno o potrebi urona samog propelera.
Motorguide R3 je također krmeni motor, potiska 45 i 55 lbs 12V, dužine osovine 45 i 90 centimetara, a može se montirati na klasični brodski nosač za vanbrodske motore.
Motorguide R5 je krmeni motor potiska 80 lbs 24V i 105 lbs 36V, dužine osovine 105 i 125 centimetara, također predviđen za montažu na charteraša klasični brodski nosač za vanbrodske motore.
Motorguide R3 i Motorguide R5 su također opremljeni digitalnom kontrolom brzine te imaju i mogućnost vožnje unatrag, odnosno ‘šijanja‘ kako bi mi rekli u našem ribarskom žargonu.
Motorguide Xi3 je 12-voltni pramčani električni GPS motor, potiska 55 i 24V 70 lbs, te osovine u dužinama od 120, 135 ili 150 centimetara.
Motorguide Xi5 je 24-voltni pramčani električni GPS motor potiska 55 i 80 lbs, te 36V potiska 105 lbs, dostupan s osovinama u dužinama od 120, 135, 150 i 183 centimetara.
Za oba ova motora postoji mogućnost produživanja osovine, sve u zavisnosti o visini pramca broda.
MOJE ISKUSTVO
Nakon niza odrađenih testova s Motorguide motorom u različitim uvjetima od kojih je zapravo jako malo bilo neekstremno, dojam koji ovi tihi moćni i ‘pametni‘ propulzori ostavljaju je naprosto vrhunski.
Već u prvom kontaktu postaje jasno da je u pitanju vrhunski proizvod koji vrlo precizno i efektno izvršava sve zadate mu naredbe, pri čemu pregršt funkcija iznimno korisnih za ribolov nikoga neće ostaviti ravnodušnim.
Tako primjerice, svima poznata funkcija ‘Anchor‘, koja je ujedno i najzanimljivija za ribolov po mikrolokacijama i uskim prolazima koje deru snažni kurenti, radi upravo besprijekorno.
Bez obzira na jačinu strujanja ili vjetra brod miruje u zadanoj poziciji bez pretjeranih odstupanja koja bi se mogle negativno odraziti na ribolov.
Jednako se tako možete pouzdati i u ostale kompleksnije funkcije poput onih kojima se zadaju plovne rute, nakon čega bez brige i potpuno slobodnih ruku možete uživati u radu s vašim štapovima ili pak nekim drugim ribolovnim artima.
Motorguide je u radu izuzetno tih što je svakako dodatna pogodnost za uživanje na moru. Brzina se može ugađati doslovno do 0.1 čvora, a što je kod panulanja, ili primjerice sporog vođenja zoke oko nekog braka često od presudne važnosti.
Brzina i lakoća zakretanja osovine me je također fascinirala jer je Motorguide Xi5 80lbs 183cm kao od šale upravljao mojim brodom dugim 6,5 metara i teškim 1600 kilograma.
A posebno me iznenadila maksimalna brzina po bonaci i bez kurenta koja se popela do čak 3,1 čvora, a što znači da se s Motorguide-om mogu vući panule za brancina, strijelke i lice bez ikakvih problema, jer će u takvoj panuli motor do 2 čvora raditi bez opterećenja.
A preglednost podataka je priča za sebe. Naime, sve ono što nemate na daljinskom upravljaču, možete vidjeti na vašem Lowrance&Simrad ekranu. Tako jednim pogledom možete saznati vrti li se propeler, jeste li usidreni ili npr. koja je točno snaga koju ste mu zadali.
Za mogućnost upravljanja preko vašeg ekrana, treba vam samo spajanje na NMEA2000 mrežu, prethodno povezanu GATEWAY kabelom sa vašim Motorguide motorom.
Motorguide se može integrirati na sam brod ili se pak može montirati na brzoskidajući nosač,
tako da ga nakon pristajanja možete odnijeti u sigurnost vašeg doma i tako ga sačuvati od eventualne krađe, ali i vremenskih uvjeta.
Prilikom takvih transfera ne biste trebali imati velikih problema s nošenjem, jer je primjerice, najzastupljeniji motor Motorguide Xi5 80 lbs, težak tek oko dvadesetak kilograma.
Preporuka proizvođača je da se svi metalni dijelovi u tankom sloju premažu s mašću otpornom na sol, te da se nakon svakog korištenja, naravno, tek po pristajanju u porat, motor ispere slatkom vodom.
Moja je preporuka da se prije svakog izlaska na more zategnutost matice osovine propelera provjeri pa po potrebi jako, ali naravno ‘s osjećajem‘ kako bi rekli mehaničari, pritegne, što nikome ne bi trebao biti neki problem. Svi znamo da je to zajednički problem svih motora, pa zašto ga onda jednostavnom provjerom ne izbjeći kad to već možemo učiniti na krajnje jednostavan način.
I naravno, jednom godišnje bih preporučio da se skinu oplate te da se namaste svi metalni dijelovi, pogotovo ako je neki od njih postao suh, te da se provjeri cink-protektor na propeleru.
Za ugradnju i instalaciju Motorguide-a Meridian Projekt ne zahtjeva ovlaštene servisere što će vam u startu sačuvati pozamašnu svotu novaca.
A u slučaju eventualnog kvara, nemate brige jer uz kupovinu motora ide i jamstvo u trajanju od dvije godine od trenutka kupnje.
U slučaju isteka garancije, svi potrebni dijelovi su i dalje lako dostupni.
Uz ugradnju Motorguide motora preporučio bih i LifePo4 baterije uz koje sve radi besprijekorno dok je ušteda na težini samih baterija vrlo zamjetna.
Meridian projekt je također zastupnik za Relion LfePo4 baterije, Anchor kabele te Promariner vrhunske punjače struje, koji su vam potrebni uz ugradnju Motorguide motora.
Iz svog iskustva mogu reći da je odlična opcija jedna Lifepo4 24V 50ah baterija koja se nadopunjava preko servisne, 12/24V 15A smart punjačem.
Smart punjači imaju opciju engine running detection, tako da nikad nećete ostati bez struje za start.
Servisnu puni motor i solar od 170 W tako da struje ima koliko god se boravi na moru.
U slučaju da se 24V bank puni samo ‘sa kraja‘ 220/24V, možete računati na autonomiju od barem dva-tri dana ribolova. Naravno, to je opcija kad su uvjeti na moru normalni, no u slučaju najgorih uvjeta, tada je autonomija ipak manja, pola noći i cijeli dan.
Na maksimumu motora, potrošnja ide do 45-50A, dok standardna potrošnja u normalnim uvjetima iznosi 1-2A na 1h.
Srednji uvjeti mora se penju od 3-10A u prosjeku, tako da je 50Ah litija sasvim dovoljno za brodove do 7 metara i nekih 1,5 – 2 tone.
Moja je preporuka Lifepo4 baterija, jer se uštedi 70 kilograma što nije malo. Olovnim baterijama dok se prazne pada i napon, a samim time raste potražnja za amperima da bi se mogla razviti snaga u elektromotoru, a što kod litijskih baterija nije slučaj. Iz tog razloga je 50A Lifepo4 ekvivalent 130ah agm olovnoj bateriji.
Ono što sve kupce najviše zanima je zapravo razlika između Minn Kote i Motorguide motora.
Najvažnija je razlika je ta da Minn Kota odgovara vlasnicima i kupcima Humminbirda, a Motorguide kupcima i vlasnicima Lowrance&Simrad-a jer je u konačnici tako zamišljeno i namijenjeno.
Informacije o cijenama možete potražiti kod svih maloprodajnih partnera Meridian Projekta, preko linka https://www.meridianprojekt.com/kontakt/ ili pak direktnim upitom putem maila info@meridianprojekt.com ili dino@meridianprojekt.com
Sada nam samo ostaje uživanje u ribolovu s Motorguide motorima jer kad se u driftu ulovi lignja, a da se ne mora bacati sidro da se na toj istoj poziciji ulovi još koja, svaki se ribar istog trena sjeti one stare – Ma ko to more platit?
Rogi ribarima!