Kada smo nedavno prenijeli nalaz izvanredne uprave "Agrokora" da je dio dobavljača koncerna propustio u zakonskom roku zatražiti povrat 850 milijuna kuna od "Agrokora" i tako ostao bez tog novca, upitali smo se tko to u Hrvatskoj "pliva u novcu" pa da propušta utjerati toliki dug.
– Ostali smo svojim propustom u postupku nagodbe vjerovnika "Agrokora" bez 200 tisuća kuna i to je za nas veliki novac, ali imamo i svoju stranu priče – otkrio nam je upravitelj Poljoprivredne zadruge "Potomje" s Pelješca Ivica Radović, ne poričući da zadruga što okuplja pelješke vinare nije prijavila u zakonskom roku potraživanja prema "Konzumu" pa je, primjenom "lex Agrokor", ostala bez svog novca.
Radović spornom smatra samu odluku izvanredne uprave "Agrokora" da vlasnici nenaplaćenih faktura isporučenih tvrtkama iz sastava koncerna moraju te fakture još i potvrditi i dokumentirati.
– Sama izvanredna uprava "Agrokora" kaže da je taj dug od 850 milijuna kuna utvrdila u vlastitim poslovnim knjigama. Pa u čemu je onda problem? Što je sporno? Zašto taj dug nije jednostavno priznat? – pita se upravitelj PZ-a "Potomje".
Izvanredna uprava "Agrokora", podsjetimo, odgovarajući na naš upit kako je došlo do "brisanja" neprijavljenih 850 milijuna kuna, pozvala se na pravila specijalnog zakona po kojemu radi, ali i, istaknuli su, stečajnog zakona.
Oba zakona, upozorili su iz "Agrokora", obvezuju vjerovnike na prijavu svojih potraživanja u zakonskom roku, inače gube pravo na njihovu naplatu.
Ivici Radoviću ovakva su pravila nastavak diskriminirajućih odnosa na domaćem tržištu koji vladaju u odnosu na male poduzetnike.
– Nikakve zaštite u naplati svojih potraživanja ionako nemamo. Vlasnik tvrtke koja nam je dužna istu ugasi, pa otvori drugu. U predstečajnim nagodbama jednostavno nam odrežu dio potraživanja bez našeg pristanka. Pa sad još i ovo... – jada se Radović, čija je zadruga "Konzumu" ispostavljala račune uz posredništvo zagrebačke tvrtke "Megatrend Redok".
Je li takav, posredni način naplate od "Konzuma" bio od utjecaja na odluku PZ-a "Potomje" da ne zatraži naplatu svojih potraživanja?
– Mi smo bili dužni poslati i kopije računa koje smo dobili od "Megatrend Redoka" poštom u "Konzum". Samo jednom u pet godina iz "Konzuma" su zatražili kopiju jednog računa, što ukazuje da su sve račune primali uredno i imali u svojoj evidenciji. Stoga smo smatrali da nije potrebno dodatno prijaviti dospjela potraživanja, kao što smatramo da nas je "Agrokor" o tome trebao pismeno obavijestiti – odgovara naš sugovornik.
U cijeloj priči, otkriva, svoju ulogu imale su i faktoring agencije.
– Poslujući s "Konzumom" godinama smo naplaćivali naša potraživanja putem faktoring agencija uz plaćanje provizije sedam do osam posto, i to 150 do 200 dana nakon isporuke robe. Prema tome, ovo zadnje, brisanje naših potraživanja je zaista krajnje nekorektno prema nama kao malim dobavljačima i nastavak hrvatske priče uništavanja malih proizvođača – zaključuje Ivica Radović.
Pelješki vinari, kako doznajemo, i dalje rade s "Konzumom", ali uz nešto promijenjene tehničke uvjete isporuke robe.
– "Konzum" je hrvatska tvrtka i iz našeg kuta gledišta dobro je da ga se spasilo – smatra Radović.