Hercegovački maslinari imaju razloga za zadovoljstvo. Na svečanosti u Velikoj sali Federalnog agro-mediteranskog zavoda (FAZ), direktor Agencije za sigurnost hrane Bosne i Hercegovine Džemil Hajrić uručio je predsjedniku Hercegovačke udruge uljara i maslinara (HUUM) Josipu Matiću Loli rješenje o proglašavanju hercegovačkog maslinovog ulja proizvodom zaštićenim oznakom porijekla (ZOP), a osmišljen je i brend Zlatne kapi Hercegovine.
Ulja izvanredne kvalitete
- Naša ulja će sada lakše ići na tržišta. Maslinarstvo ima budućnost u Hercegovini. Imamo ulja izvanredne kvalitete - rekao je član udruge i uspješni maslinar Dragan Musa. On je vlasnik nasada od oko 900 maslina u mjestu Miloševići.
Musine riječi potkrijepio je i Ivan Milas koji i ove godine očekuje solidan urod i vrhunsku kvalitetu ulja.
- Zaštita samog zemljopisnog porijekla puno znači za sve sadašnje i buduće maslinare, a brend Zlatne kapi Hercegovine pomoći će na regionalnom i svjetskom probitku. Možemo konkurirati svjetskim brendovima, jer gdje god se pojavimo, dobivamo nagrade- kaže Milas. Čak i na najvećem svjetskom ocjenjivanju kvalitete maslinovih ulja u New Yorku gdje su, primjerice, ekstra djevičanska maslinova ulja poznatog vinara i maslinara Škegre, već šesti put zaredom osvojila zlatna odličja.
Prilika za rast gastronomskog turizma
Nazočnima se obratio i direktor spomenute Agencije.
- Proizvodi zaštićeni oznakom porijekla duboko povezani s mjestom proizvodnje, jer se u potpunosti proizvode u određenom geografskom području primjenom lokalnih vještina i sirovina. Kvaliteta tih proizvoda direktno je povezana s prirodnim faktorima i ljudima toga kraja - pojasnio je Hajrić.
Ceremoniji u Mostaru nazočili su i mnogi drugi koji su dali svoj doprinos ovim postignućima. Domaćini posebno ističu ulogu Sjedinjenih Američkih Država, koja putem projekta Razvoj održivog turizma Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID) i u suradnji s Agencijom za sigurnost hrane BiH nastavlja predano raditi na zaštiti i promociji jedinstvenih kulinarskih proizvoda Bosne i Hercegovine, među kojima je i maslinovo ulje.
- Maslinovo ulje, kao važan element mediteranske kulture i tradicije, nije samo visokokvalitetan prehrambeni proizvod, već i prilika za dalji rast gastronomskog turizma, sve privlačnijeg turistima koji traže jedinstvena iskustva. Radujemo se nastavku suradnje na projektima koji jačaju lokalne zajednice i čuvaju kulturno naslijeđe, kazao je Feđa Begović, direktor USAID-ovog projekta Turizam.
Nasadi na 1.000 hektara
Maslinarstvo na području Hercegovine živi stoljećima, što potvrđuju i antičkih nalaza kod Neuma, a intenziviralo se zadnjih 15-ak godina. Veliku ulogu u novim postignućima ima i Federalni agro-mediteranski zavod, na čelu s direktorom prof. dr. sc. Markom Ivankovićem. Uz brojne aktivnosti u Zavodu, prije četiri godine inicirali su i utemeljenje maslinarske udruge HUUM, s ciljem dobivanja ZOP/PDO za ekstra djevičansko maslinovo ulje Hercegovine i njegovo brendiranje – jamstveni žig Zlatne kapi Hercegovine.
-Trenutno imamo 10 velikih nasada maslina i oko 800 OPG s prosječnom površinom 0,30 hektra. To znači da imamo 521 hektar po nasadima maslina ili oko 144.000 stabala, od čega je rodnih stabala 116.000.
Hercegovina ima sedam uljara za preradu maslina i dobivanje maslinova ulja.
- Trenutna proizvodnja je oko 380.000 litara, dok je uvoz u 2023. godini iznosio oko 650.000 litara. Simbolično izvozimo cca 10.000 litara. To znači da je raspoloživo za potrošnju oko 1.000.000 litara, a potrošnja po stanovniku (per capita) u 2023. godini iznosi 0,40 litara. Strateški cilj je dostići površine od 1.000 hektara u narednom srednjoročnom razdoblju - kaže Ivanković.
Promocija brenda i razvoj oleoturizma
U suglasju s Ivankovićem i Josip Matić Lolo uvjeren je da posao s maslinovim uljem u ovoj regiji može ići samo naprijed. Isto misle i ostali članova udruge koji zdušno rade na promociji očuvanja ekstra djevičanskog maslinovog ulja Hercegovine, posebno sa ZOP statusom.
- Naši ciljevi su podizanje novih maslinika, evidentiranje maslinara i podrška tehničkim i edukativnim inicijativama. Fokusiramo se na promociju brenda ‘Zlatne kapi Hercegovine’ i razvoj oleoturizma kroz projekte poput Ceste maslinovih ulja Hercegovine, koji podržavaju ruralni razvoj i sprječavaju depopulaciju sela - poručio je Matić Lolo.
Optimizma ne manjka jer, kako reče Hajrić, i međunarodni mediji počeli su sve više istraživati i pisati o postignućima hercegovačkoga maslinarstva i rapidnom razvoju maslinarstva duž jadranskog zaleđa i kraškog hercegovačkog terena. U prilog ovoj činjenici ide i članak objavljen u uglednom američkom maslinarskom časopisu Olive Oil Times u kojem je hercegovačko ekstra djevičansko maslinovo ulje predstavljeno kao nova zvijezda maslinarstva na Mediteranu.