U Stelli Croatici – Muzeju masline u Klisu na srijedu je održana panel-rasprava “Maslinova ulja kao turistički brend” u organizaciji Slobodne Dalmacije i Hanza Medije, te je na taj način obilježena 20. obljetnica izlaženja “Masline”, našeg specijaliziranog časopisa za maslinarstvo i uljarstvo.
Vinko Ursić Glavanović, direktor Slobodne Dalmacije, zahvalio je svima koji su bili i još uvijek su uključeni u rad “Masline”.
– Dva desetljeća života tiskovine nije malo i rijetke su koje dožive punoljetnost. Uvjeren sam da će naša “Maslina” živjeti dalje i biti dugovječna – kazao je na početku direktor Ursić Glavanović.
Najbolji izbor
Meri Šilović, urednica časopisa “Maslina”, zahvalila je svima koji su sudjelovali u velikoj priči časopisa “Maslina” i istaknula da bez svih uključenih ne bi ni imala ovako dugu perspektivu.
– Naša maslinova ulja iz male zemlje najbolja su na svijetu, i da sam turist, sigurno bih to kupila kao suvenir – kazala je Šilović.
Možemo i više
Blaženko Boban, župan Splitsko-dalmatinske županije, istaknuo je da u svojem masliniku pronalazi mir i kući se vraća osvježen.
– “Maslinu” čitam od prvog do zadnjeg slova kako bih kao amater nešto naučio. U 20 godina ovog lista puno se napravilo po pitanju maslinarstva, ali mislim da možemo i puno više. Naša maslinova ulja na visokoj su razini i jedna su od najkvalitetnijih na svijetu.
Turisti su nam pokazali da upravo to žele, jedino nam nedostaje spona, marketinška poveznica koja će povezati maslinara i goste, kako bismo se mogli pozicionirati na svjetsku kartu – rekao je župan Boban.
Tonči Glavina, državni tajnik u Ministarstvu turizma i sporta, svaki slobodan trenutak kad je kod kuće u svom Klisu provodi u polju, najviše oko maslina.
– Zanimljivo mi je vidjeti što se sve dogodilo u ovih 20 godina. Danas smo došli do toga da imamo neka od najboljih svjetskih maslinovih ulja. I naše je obiteljsko ulje prošle godine osvojilo zlato na prestižnom ocjenjivanju ulja u New Yorku, a zahvale tu idu i bivšem direktoru Miroslavu Iviću, koji nas je nagovorio da pošaljemo uzorak na natjecanje – rekao je Glavina.
Dodao je da su za pozicioniranje i brendiranje puno napravile maslinarske udruge i zadruge, ali je stava da se svi zajedno moramo uključiti u prezentaciju nasljeđa i kvalitete jer to nitko ne može napraviti bolje od nas samih.
Na panel-raspravi sudjelovali su Ivana Vladović, direktorica Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije, Krešimir Šakić, direktor Turističke zajednice Šibensko-kninske županije, Sandra Zokić, ravnateljica Uprave za poljoprivredno zemljište, biljnu proizvodnju i tržište, Joze Tomaš, predsjednik HGK-a ŽK Split, Pjero Zekan, direktor tvrtke “Orgula”, dr. sc. Mirella Žanetić, voditeljica profesionalnog panela za senzorsko ocjenjivanje djevičanskih maslinovih ulja s Instituta za jadranske kulture i melioraciju krša, i Andrija Polić, direktor Stelle Croatice – Muzeja masline.
Moderatorica je bila novinarka Slobodne Dalmacije Sandra Barčot.
Primjer autentičnosti
Vladović je na samom početku objasnila kako je projekt “Dalmatinska marenda” jedan od primjera pokazivanja svijetu naše autentičnosti.
– Kad smo počeli razmišljati o tome kako se nametnuti na svjetskom tržištu, prva nam je ideja bila da vidimo gdje smo na gastro-ljestvici. Mi smo s ovim projektom tek zagrebali sve mogućnosti koje nam gastronomija pruža. Do sada smo imali desetak prezentacija u svijetu i začas smo se nametnuli. Krenuli smo lagano, ali želimo stvoriti vezu između proizvođača i kušača ulja i naše ideje su velike – objasnila je Vladović i dodala da rade na brendiranju ulja kroz oleo turizam i osmišljavanje turističkih ruta.
– Naše ulje je, kao i Dalmacija, vrhunsko i ekskluzivno, ali ograničenih kapaciteta. Moramo cijeniti što imamo i težiti održivom cjelogodišnjem turizmu – kazala je Vladović.
Šibensko-kninska županija prva je potaknula i sufinancirala slanje uzoraka na prestižno ocjenjivanje maslinovih ulja u New Yorku i godinama ostvarujemo izvrsne rezultate, a prestigli smo Talijane i Španjolce. Na nedavno ocjenjivanje Hrvatska je poslala 90-ak uzoraka i za sada već imamo 34 zlatne i 12 srebrnih medalja.
Iskorak Dalmacije
– To je jedan od koraka koje smo poduzeli, a još ih mnogo moramo poduzeti. Dalmacija je napravila iskorak i počela raditi na približavanju ponude i ulja onome što svjetsko tržište traži. Svatko je na neki način povezan s maslinarstvom, profesionalno ili amaterski, i to nam pokazuje koliko je maslina kod nas ukorijenjena.
Dalmacija je počela raditi na približavanju ponude i samog ulja onome što svjetsko tržište traži. Kada razmišljamo o profesionalnom maslinarstvu, nije presudan naš osobni stav, nego svjetski standardi. Nagrade su važan element jer stvaraju prepoznatljivost, skreću pažnju na našu regiju i samo su jedan od alata – kazao je Šakić, direktor TZ-a Šibensko-kninske županije.
Dodao je da smo u pogledu turističke promocije na početku, a mogućnosti su brojne.
Sandra Zokić, ravnateljica Uprave za poljoprivredno zemljište, biljnu proizvodnju i tržište, istaknula je da je omjer poslanih uzoraka i medalja hrvatskih maslinovih ulja impresivan.
– To govori da se radi o najkvalitetnijem ulju. Na području cijele Europske unije oznake izvornosti su prepoznate i jamče kvalitetu. Moramo ih imati što više jer ih stanovnik Europske unije prepoznaje kao brend, kvalitetu i ono što želi konzumirati i čemu vjeruje – kazala je Zokić.
Istaknula je da je Splitsko-dalmatinska županija perjanica kada govorimo o maslinarstvu, uz Zadarsku i Istarsku. Što se tiče broja maslinara, Zokić je kazala da se radi o prvom Pravilniku o registru maslinika.
– Imamo manjkavost kad o tome govorimo. Naši su podaci različiti od onih Državnog zavoda za statistiku jer se vode površine koje se obrađuju i primaju potpore. Maslinarstvom se ljudi ne bave kako bi od toga živjeli i puno je onih koji ne primaju potpore. Za tjedan dana imat ćemo prvu obradu podataka kako bismo znali stvarno stanje – objasnila je Zokić.
Joze Tomaš, predsjednik HGK-a ŽK Split, istaknuo je da je maslinar na čelu prehrambene grupacije, te da oni vode maslinare i proizvođače hrane na zajednička izlaganja diljem svijeta kako bi se najbolje predstavili. Otkrio je i da će HGK ubrzo potpisati splitsku deklaraciju unutar jadransko-jonskog bazena kako bi se promovirala mediteranska prehrana i način života, ali i zaštita maslinova ulja.
Istaknuo je da djecu od malih nogu moramo učiti kako se može i treba koristiti maslinovo ulje.
Pjero Zekan, direktor tvrtke “Orgula”, nedavno je bio u Dubaiju, gdje je predstavio ulje sa zlatnim listićima.
– Razmišljali smo o tome kako prezentirati maslinovo ulje vani. Izabrali smo Bliski istok, koji je brzorastuće tržište, i došli smo na ideju prvo suhozida, kojima Dalmacija i otoci obiluju.
Sve velike mediteranske zemlje, poput Španjolske i Italije, otišle su u industrijalizaciju i dominantna im je strojna obrada, dok se naši mali maslinici ručno beru i prerada je isti dan. Tako smo prezentirali ulje kroz taj težački dio i škrtu zemlju jer je to razlog zašto smo najbolji.
Kad vani probaju naša ulja, oduševe se i kažu da bolje nisu do tada probali. Mi smo odlučili dodati i zlatne listiće i napraviti atrakciju kako bismo izazvali dodatni vau-efekt – kazao je Zekan i dodao da zajednički moramo plasirati ulja na svjetska tržišta gdje imamo publiku.
Također je istaknuo važnost edukacije potrošača o korištenju i blagodatima maslinova ulja u prehrani, a kao pozitivan primjer naveo je njihovo Orgula Junior BIO ekstra djevičansko maslinovo ulje, namijenjeno majkama i djeci.
Naše podneblje
Mirella Žanetić već pet godina sudjeluje na prestižnom ocjenjivanju u New Yorku i dodala je da se uspjeh nije dogodio preko noći.
– Veliki je ponos ocjenjivati sva ta svjetska ulja i onda čuti da je neko iz malene Hrvatske najbolje. Više od 20 godina provodimo znanstvena istraživanja na našim autohtonim sortama, i kod nas nema plantaža i velike industrijalizacije. U našem podneblju leži sva tajna i mudrost – kazala je Žanetić.
Što se tiče uzgoja maslina na višim nadmorskim visinama, Žanetić je objasnila da to rezultira visokom kvalitetom ulja i boljim urodom jer su masline na tim lokacijama zaštićenije od bolesti i štetnika.
Andrija Polić, vlasnik Muzeja masline Stella Croatica, počeo je s uljima, a uskoro su proširili svoj asortiman na niz proizvoda.
– Iznimno je bitno dobivati nagrade na svjetskim i domaćim natjecanjima jer one pomažu u pozicioniranju proizvoda na tržištu. Kad pogledam cijeli naš put, nismo puno grešaka na putu napravili. Pravni okvir u našim počecima nije bio jasan, ali se 2003. uokvirio uvođenjem Zakona o hrani.
Ne bavimo se plantažnom proizvodnjom, nego manjim boutique uljima. U početku smo bili zaluđeni izvozom, ali kod pregovora se uvijek javljao problem količine. Dva puta smo poslali robu, a treći put nismo mogli. Onda smo shvatili da kod kuće imamo sve, čak i puno veće mogućnosti, od naših gostiju pa sve do restorana – objasnio je Polić.
Kao pozitivan primjer sinergije, na panelu se spomenuo i primjer Španjolske, u kojoj već 20 godina postoje karte maslinovih ulja, poput vinskih. I mi to, primjerice, možemo istaknuti da izaberemo između tri i pet ulja koja možemo spojiti s određenom hranom, ali za to je potrebna edukacija svih dionika procesa.
Dobar primjer promidžbe je i Svjetsko prvenstvo u branju maslina, koje se održava u Postirima na Braču i na kojem sudjeluju gosti iz cijelog svijeta, a prije nekoliko godina ovaj je događaj dobio i nagradu za inovativni turizam.
Hrvatska je na dobrom putu, ali još uvijek ima posla pred nama. Naši panelisti rješenje vide u udruživanjima i suradnjama te slušanju potreba ljudi s terena o stvarnim problemima. Kad se male ruke slože, sve se može.