StoryEditorOCM
NeretvaNA SLIJEPOM KOLOSIJEKU

Slučaj HŽ Carga Ploče: državna tvrtka zatvorila svoju dugogodišnju ispostavu, pa svu skupu opremu iznajmila privatniku koji se bavi istim biznisom!? Otkrivamo pozadinu slučaja koji trese Dolinu Neretve

Piše Ante Šunjić/SD
18. siječnja 2022. - 16:06

Kada je nedavno transport željezničkih cisterni s gorivom iz Ploča prema odredištu u BiH prvi put umjesto lokalnog ogranka "HŽ Carga" obavila privatna kompanija "Enna transport" u vlasništvu Pavla Vujnovca, hrvatskog "plinskog kralja" i čovjeka koji drži većinski udjel u "Luci Ploče", bilo je jasno da se bliži kraj poslovanja te državne tvrtke u najvećoj dalmatinskoj luci, piše Slobodna Dalmacija.

I zaista, Uprava nacionalnog teretnog prijevoznika prije nekoliko dana donijela je odluku o zatvaranju organizacijske jedinice Službeno mjesto Ploče. Takav potez obrazložen je liberalizacijom željezničkog tržišta i ulaskom privatnih prijevoznika na domaće pruge, što je rezultiralo većim troškovima rada, osoblja i ostalim troškovima ispostave "HŽ Carga" u Pločama u odnosu na ostvarene prihode od prijevoza tereta na tom području.

Spomenuto državno poduzeće nakon ulaska Hrvatske u EU ostvaruje prihode u tržišnoj utakmici s ostalim željezničkim prijevoznicima, u kojoj je, ističu iz Uprave, izgubio više od 60 posto dotadašnjih poslova. Promet "HŽ Carga" na koridoru kroz BiH, odnosno otprema i doprema tereta iz Ploča, u razdoblju od 2016. do 2018. značajno je smanjena.

Tijekom 2016. ukupno je prekrcano 1,9 milijuna tona tereta za kupce "Gikil Lukavac", željezaru "Arcelor Mittal" iz Zenice i mostarski "Aluminij" i ostvaren je prihod od 4,5 milijuna eura, da bi već 2018. prekrcaj bio smanjen na samo 300 tisuća tona, što je predstavljalo pad od 85 posto.

Nakon što je 2019. mostarski "Aluminij" završio u stečaju, silazni trend se nastavio, te je 2020. pretovareno tek 42 tisuće tona tereta i ostvaren prihod od 338 tisuća eura. U odnosu na 2016., kada je "HŽ Cargo" držao 22 posto prijevoza na relaciji Ploče - Mostar - Sarajevo - Zenica - Bosanski Šamac, to je bio pad od 97 posto u tonama i 92 posto u prihodima.

Istina, pločanska ispostava državne tvrtke u posljednje je vrijeme prevozila zanemarive količine staroga željeza, nešto goriva i po potrebi B-materiju. No, prema riječima djelatnika, nije problem ni u liberalizaciji tržišta ni u konkurenciji, jer su i sami pobornici nadmetanja u kojem će posao dobiti onaj tko ponudi najbolje uvjete.

No, ogorčeni su ponašanjem odgovornih ljudi sektoru prodaje koji su na natječajima stalno gubili poslove na prijevozu tereta unatoč činjenici da su imali svoje lokomotive i vagone, za razliku od konkurencije koja je dobivala poslove, a vlakove je - iznajmljivala.

Ne tako davno, pločanski "HŽ Cargo" postizao je najbolje rezultate u Dalmaciji, sektoru kojem unutar njihove kompanije još pripadaju Knin, Šibenik i Split. Godišnji promet kretao se oko 2,5 milijuna tona, a otpremali su sipke terete za BiH, pšenicu, žitarice i slične proizvode za hrvatsko tržište i za inozemstvo, opskrbljivali su glinicom "Aluminij" u Mostaru i zvornički "Birač", prevozili su kontejnere, gorivo i druge terete.

Radnicima su u međuvremenu smanjivane plaće, uskraćivane božićnice i uskrsnice i ponuđene su im tri opcije zbrinjavanja. Danas ih je ostalo 13. Od toga 11 u Vuči vlakova, od kojih jedan dio već godinama poslove obavlja u Rijeci, te dvojica u Tehničkom pregledu vlakova i vagona. U odluci se navodi kako će se njihov "radno pravni status rješavati sukladno internim aktima i zakonskim odredbama".

Kakva situacija vlada unutar tvrtke možda najbolje svjedoči pismo koje je Draganu Marčinku, predsjedniku Uprave, uputilo Radničko vijeće i koje donosi podatke koje bacaju novo svjetlo na cjelokupnu situaciju. Dopis je potpisao Tomislav Klarić, čelnik Glavnog radničkog vijeća.

- Žalosno je što smo izgubili vrijeme raspravljajući i donoseći zajedničke zaključke, a u stvari za vas su Radničko vijeće i radnici koji svojim radom zarađuju i za Vašu nemalu plaću skroz nebitni za razliku od Uprave "Enna transporta" kojoj se Vašom odlukom o prepuštanju tereta sada i otvoreno pogoduje.

Ubrzo smo se uvjerili da je i prije samog savjetovanja otkazano namirenje lokomotive gorivom i da je već prepušten vlak konkurenciji iako u Pločama još uvijek imamo i lokomotivu i osoblje.

U Pločama je trenutno zaposleno osam radnika od ukupno 13, jer su uvijek četiri do pet strojovođa stalno na ispomoći, i kada bi napravili izračune na osnovu pokazatelja koje ste nam Vi dostavili, bilo bi vidljivo da produktivnost po radniku u odnosu na ostatak Hrvatske nije ni sada nešto što bi upućivalo na potrebu prestanka pružanja usluga prijevoza - navode sindikalci.

Radničko vijeće je predložilo da četvorica strojovođa i jedan pregledač vagona iz Ploča nastave raditi na ispomoći u Rijeci, a da se koristeći strojovođe i pregledača vagona iz Ploča nastavi pružanje usluga prijevoza tereta iz luke. Podsjetili su da ove godine na relaciji Čapljina-Ploče voze i putnički vlakovi Željeznica Federacije BiH kojima će biti neophodna usluga strojovođe – pilota kako bi mogli prometovati do Ploča.

- Reorganizacijom trenutnog načina rada ljudi bi bili puno više iskorišteni, smanjili bi rashode, a nastavili s ostvarivanjem ne malih prihoda. Svjesni smo da kada takvi prijedlozi dolaze od Radničkog vijeća umjesto od direktora Tehnologije, Prodaje, šefova na terenu, proradi taština pojedinaca i tada se, iako možda i ne bi, donose nerazumne odluke.

Prema Vašim podacima trenutno u Pločama vozimo 0,6 posto ukupnog tereta sa prihodom od oko 1,5 milijuna kuna u razdoblju od siječnja do studenog. Iz toga proizlazi kada bi u Pločama ostalo zaposleno 0,53 posto radnika (i ako bi oni bili još i na ispomoći u drugim sredinama) oni bi ostvarili prihod od 257 tisuća kuna po radniku. Sada je prihod po radniku u ostatku "HŽ Carga" nepunih 228 tisuća kuna - zaključuje se u pismu.

23. studeni 2024 14:30