Siječanj je ponovno otočane zavio u crno. Nakon neviđene tragedije prošle godine kad su početkom siječnja život u prometnoj nesreći izgubila čak trojica mladića iz Smokvice, krajem siječnja ove godine život je izgubio još jedan mladić. Tek 20 godina imao je mladi Velolučanin kad je u jutarnjim satima 28. siječnja izgubio nadzor nad vozilom zbog neprilagođen brzine na državnoj cesti 118 Blato-Vela Luka, a onda je i izgubio život od ozljeda koje je zadobio jer nije bio vezan. Njegov suvozač, koji je koristio sigurnosni pojas, vratio se kući roditeljima s lakšim ozljedama.
Otočani su, malo je reći, užasnuti, pogotovo stanovnici zapadnog dijela otoka koji se prečesto susreću na tragičnim sprovodima premladih sumještana. Posljednja tragedija izazvala je buru negodovanja, „stalno su prometne između Blata i Vele Luka, svako malo!“, rekli su nam Lučani, „provjerite koliko je mladih izginulo na cesti između Blata i Vele Luke“, predlažu nam Blaćani. Jedna je Korčulanka istaknula interesantnu teoriju, „na zapadnom dijelu otoka su stalno prometne s kobnim posljedicama jer nema policije, čim nema policije, kreću ginut. Ovdje kod nas su non-stop prometne kontrole, istočni je dio otoka krcat policije, naša dica ne ginu“, zaključila je. Nije prvi put da čujemo kako se većina prometnih kontrola odvija na području Grada Korčule i Općine Lumbarda gdje su prometne nesreće sa smrtnim ishodima rijetkost. Istodobno, na području općina Vela Luka, Blato i Smokvica mladi ginu, a policije nema. Odlučili smo istražiti koliko u tim riječima ima istine, obratili smo se PU dubrovačko-neretvanskoj.
„Službenici Policijske postaje Korčula nadzor prometa obavljaju sukladno prostorno-vremenskoj analizi događanja prometnih nesreća. Analiza pokazuje da je u posljednje četiri godine veći broj prometnih nesreća evidentiran na istočnom dijelu otoka, na području Korčule i Lumbarde, u odnosu na zapadni dio otoka, na područje Blata i Vela Luke. Sukladno takvim pokazateljima, na istočnom dijelu otoka nadzor prometa je intenzivniji te u njemu sudjeluje veći broj policijskih službenika. Međutim, budući da je u posljednje četiri godine na zapadnom dijelu otoka evidentiran veći broj prometnih nesreća s nastradalim osobama, na području Blata i Vela Luke podnesen je veći broj represivnih mjera prema sudionicima u prometu u odnosu na istočni dio otoka“, stoji u odgovoru PU dubrovačko-neretvanske.
Odgovor kakav smo očekivali, ni da, ni ne, istina je jedno, ali istina je i drugo. Ukratko, na području Korčule i Lumbarde ima više prometnih kontrola, ali na području Blata i Vele Luke ima više represivnih mjera, odnosno kazne su veće i ozbiljnije. Te veće i ozbiljnije kazne, kao što vidimo, nisu urodile plodom, ali češće kontrole možda bi. Odlučili smo usporediti brojke za dva dijela otoka.
U posljednje četiri godine, od 2018. do 2022. godine, samo na kobnoj Državnoj cesti 118 Blato-Vela Luka dogodilo se 14 prometnih nesreća u kojima je smrtno stradalo 6 osoba! Šest uglavnom mladih osoba, šest tragedija koje će se pamtiti u tek četiri godine, a ako pribrojimo i ovu posljednju, koja po statistici prelazi u 2023. godinu, imamo na samo jednoj cesti 15 prometnih sa 7 smrtno stradalih. Osim tragično poginulih, tu je i 5 teže te isto toliko lakše ozlijeđenih, a 6 prometnih nesreća je zabilježeno s materijalnom štetom.
S druge strane, na području cijelog Grada Korčule i Općine Lumbarda u istom periodu zabilježeno je puno više, čak 125 prometnih nesreća, ali s tek dvije poginule osobe, od toga 64 s ozlijeđenim osobama te 59 prometnih s materijalnom štetom. Te dvije prometne nesreće sa smrtnim ishodom bile su, kako kažu Korčulani, sudbina ili viša sila na koju se teško može utjecati. Prvo je u travnju 2019. godine poginuo još jedan mladi Velolučanin, 22-godišnji policijski službenik koji se motorom iz Vele Luke vozio na posao u Policijsku postaju Ston. Mladi je policajac izgubio nadzor nad motorom, a iz suprotnog smjera je naišao Mercedes, zadobio je smrtne ozlijede. Iste godine u lipnju državljanka Novog Zelanda koja je imala 68 godina po vrućini se vozila mopedom lokalnom cestom prema Pupnatskoj luci. Izgubila je nadzor nad skuterom, udarila u stijenu i stradala na mjestu.
Od 2019. do danas niti jedna nesreća na istočnom dijelu otoka nije bila kobna, rijetke su čak i one s težim ozljedama. Na zapadnom je dijelu otoka druga priča, svi su mladi životi izgubljeni zbog neprilagođene brzine, najčešće u ranim jutarnjim satima uz kumovanje alkohola ili mladosti. Pitamo se nije li vrijeme da policija izađe na cestu i spriječi daljnje tragedije? Pustite analize, pojačajte nadzor na cesti između Blata i Vele Luke i spasite, napokon, koji mladi život.