StoryEditorOCM
DubrovnikOtočani o vezi sa Dubrovnikom

Putujemo morem, a ne magistralom! Tko će nas ‘pokupiti‘ kad nam se brod pokvari? Ne tražimo Postiru, već nešto ‘alavija‘

Piše Kristina Filičić
30. lipnja 2023. - 20:35

Stanovnicima Elafita trenutačni broj otočkih linija, četiri putničke i dvije trajektne dnevno, je dostatan, ali ih muči pristajanje brodova odnosno katamarana na otocima koji, umjesto legendarne Postire, plove na liniji Dubrovnik – Koločep – Lopud – Šipan. Problem je, kažu otočani, iskrcaj putnika ‘ne odgovaraju skale pa putnici skoro u more padaju zbog toga‘.

- Ne tražimo Postiru, teret i putnici su odvojeni pa nije više neophodno, katamaran je OK samo da pošalju nešto što valja. Ovo što nam šalju i što se kvari svaki dan, katastrofa. Nije sigurno, a ovo je more, nismo na magistrali pa ćemo se zaustaviti i netko će doći po nas – kaže Teofil Bogdan sa Šipana pa spominje i bolje usklađivanje plovidbenog reda. Naime, za otočane nema linije kasnije navečer, a gledanje predstave na Ljetnim igrama ili večernji đir Stradunom mogu samo sanjati jer zadnji brod iz Gruža za Elafite je u 20 sati.

image

Teofil Bogdan

Privatni Album/

Nabraja sugovornik i katamarane koji u zadnje vrijeme zamjenjuju 60-godišnju Postiru na ovoj putničkoj liniji. Prva je pristigla Novalja, potom Dora pa se pokvarila, plovila je i Karolina i Dubravka, ‘uvijek brodovi koji ne mogu spustiti skalu na rivu‘. Trenutno put Elafita svako jutro kreće Dora.

- Dora se kvari stalno, a Novalji je skala skroz na dnu rive jer nisu provjerili je li dužina broda odgovara rivi – kaže Bogdan pa pojašnjava zašto su sredinom svibnja mještani prosvjedovali. Katamaran Novalja uslijed loših vremenskih uvjeta ne isplovljava pa su Šipanci tri dana ostali odsječeni od grada. Pitamo ga je li se od prosvjeda Šipanaca promijenilo nešto nabolje:

- Ništa! Bili smo ovaj tjedan na sastanku s upravom Jadrolinije i, kao i dosad, lažu. Znate ono ‘za dvije godine ćemo napraviti drugu Postiru, a to govore već 30 godina, ne znam tko više može vjerovati. Bili smo na Hanibalu Luciću prije dvije godine, rekli su tada obnovit će Hanibala, ubrzat će ga, staviti bočnu rampu, smatraju nas ovcama – kaže ovaj otočanin koji rješenje problema stanovnika Elafita vidi u brodu sličnom katamaranima Kolovare i Puntamika koje je Jadrolinija uzela u najam od tvrtke TP Line.

image
Privatni Album/

- Netko sad misli ‘što vam još treba pa imate šest linija?‘. Ne tražimo više linija, tražimo sigurnost, da ne ostanemo plutat. Sad će poslat Postiru staru 60 godina i treba se ove zime po orkanskom jugu vozit s takvim starim brodom koji se kvari, koji se već jednom razbio u rivu. Ne razumijem tu ludost?! Mi smo Grad Dubrovnik. Libertas svaki dan kupuje nove autobuse, pa će niske, visoke, pa će harmoniku, a Postira vozi 60 godina. Pa đe mi spadamo?! – pita se Bogdan i naglašava kako će Šipanci, ukoliko se stanje ne popravi kroz mjesec dana, blokirati rivu i onemogućiti privezivanje na rivi.

- Dali smo upravi mjesec dana da nešto promijene, ne trebaju nam, ima drugih brodara koji će voziti. Ne žele liniju 807 promijeniti iz teretno-putničke u putničku. Onda bi se mogli neki drugi brodari javiti i izgubili bi tu liniju i subvenciju, jer nitko ne vozi džabe. Ne želiš je izgubiti a ne ulažeš u tu liniju – kaže ovaj Šipanac pa ističe kako i turisti primjećuju da kod iskrcaja putnika nastaje problem a ‘većinom penzioneri dolaze na Elafite, to su stari ljudi i boje se iskrcat, boje se kako će izaći s broda‘.

- Iz očaja ćemo morat blokirat rivu, što je najgore, to nismo htjeli – zaključuje Teofil Bogdan.

image

Sastanak otočana s predstavnicima Jadrolinije i Agencije za obalni linijski pomorski promet o boljoj povezanosti Elafita

Grad Dubrovnik

Podsjetimo, o povezanosti Elafita otočani su razgovarali na ovotjednom sastanku s predstavnicima Jadrolinije i Agencije za obalni linijski pomorski promet te Grada Dubrovnika.

- Sastanak je bio u vezi novog broda jer mi nismo zadovoljni sadašnjim stanjem. Lopuđani i Kalamotezi, njih 95 posto je da se, ako je ikako moguće, radi nova Postira, ustvari brod prema Postirinim karakteristikama. Jer Postira vozi po šiloku, a sva tri otoka su na udaru šiloka – kaže Milo Obuljen, predsjednik Vijeća Mjesnog odbora Lopud. Dok su Šipanci za brži brod, što je i logično jer su najudaljeniji elafitski otok, Lopuđani se drže Postire jer ‘nama deset minuta više vožnje ništa ne znači‘. 

image

Milo Obuljen

Gd/

- Više nam znači brod koji će ići svaki dan a to je nama Postira pružala. Da ima nove motore, nema šiloka koji bi njome ođe zasmet‘o.

Nadjenuli su oni i imena za zamjenske katamarane pa tako Novalju zovu ‘nevalja‘, a Dora je ‘gora‘.

- To su prije svega turistički brodovi nisu prijevoznički. To su brodovi koji troše 700 litara goriva na uru, a Postira troši 1000 litara dnevno. Katamarani nisu loši po moru ali loši su na akostavanju i ovi muli nisu za njih pa je iskrcaj putnika problem – kaže Obuljen pa kao i njegov susjed sa Šipana ističe koliko im znači što je Grad izašao u susret otočanima subvencioniranjem dodatnih trajektnih linija.

- Zašto se ne bi radio novi brod koji nama odgovara? Zimi bi se uz Postiru moglo smanjiti broj dolazaka trajekta. Mi podržavamo da se radi novi brod. Šipanci bi brže brodove jer duga im je vožnja do Suđurđa, mi smo im podrška jer imamo iste probleme. Bržim brodovima oni mogu stići otprilike 20 minuta prije nego sadašnjom Postirom. Ali nova Postira s novim motorima sigurno bi vozila 10 minuta brže. Između tih deset minuta razlike i maritimnih sposobnosti broda, mi ovdje na otoku biramo drugu opciju. Dok se ne nađe nešto novo, nama je Postira najbolja. Turisti, ako žele brzo stići na otoke, imaju glisere za iznajmit, barkariole, izletničke brodove, to nije naš problem. Nama je bitna zima. Za omogućit‘ život na otoku i ostavit‘ ljude na otoku nama treba nova Postira. Zato je Lopud za novu Postiru. Pa Postira zadnjih 30 godina vozi 10 sati dnevno, ima li veće garancije za dobar brod? – poručuje Obuljen.

image

Postira

Tonci Plazibat/Cropix
28. travanj 2024 18:46