- Dobra je namjera ograničiti rad na određeno vrijeme. Iako je takva vrsta rada i ranije bila zakonom regulirana, u praksi se znala zloupotrijebiti što se ovim prijedlogom nastoji spriječiti. Dakle, sklapanje ugovora na određeno je Zakonom o radu predviđeno kao iznimka od pravila da se radni odnos regulira ugovorom na neodređeno, a to se u nas poprilično poremetilo – napominje Lujić.
Kako je objavljeno, novele zakona idu u smjeru sprječavanja zlouporabe takvih ugovora pa će se moći sklapati samo do tri godine, s istim radnikom najviše tri uzastopna ugovora. Za turizam je važna novost koja se tiče stalnih sezonaca. Oni će moći raditi na određeno ili neodređeno, a izvan sezone mogu zamrznuti radni odnos da bi se zaposlili kod drugog poslodavca.
- U turizmu je bilo dosta radnika na određeno i stalnih sezonaca. To su dvije ključne mjere. Stalnim sezoncima su se plaćali doprinosi u mjesecima koje ne rade, uz sigurnost povratka na ugovoreno radno mjesto. Neki su tako godinama radili – kaže Lujić i komentira: „Ove izmjene Zakona nisu revolucionarne. Gotovo u svim dosadašnjim izmjenama smo se suočavali sa smanjenjem radničkih prava, ove nisu takve. Može se reći da samo prepoznaju neke realnosti”.
Kolektivni ugovori, tamo gdje takvo što još postoji, primjenjuju se na sve zaposlenike radnog kolektiva, bili članovi sindikata ili ne.
- Sindikati oduvijek zahtijevaju mogućnost dogovaranja određenih prava za svoje članove, mimo prava svih radnika, naravno ako poslodavci na to pristaju – kaže Lujić.
Zakon o radu konačno će prepoznati rad putem digitalnih platforma za prijevozničke, dostavljačke i druge poslove, poput Glova ili Ubera koji su prisutni i na dubrovačkom području. I oni bi konačno trebali postati zaposlenici sa svim pravima iz radnog odnosa. Jedan od uberovaca s dubrovačkog područja kaže kako većina njih ovdje radi preko obrta, svog ili tuđeg.
- Uberovcem se postaje vrlo jednostavno, bez ikakvog ugovora, samo skineš aplikaciju ‘Uber Driver App‘ koja traži podatke osobne iskaznice, vozačke i prometne dozvole, o vozilu poput euronorme, žiro račun, itd. Po gradu se priča kako država ide u smjeru da na jedan obrt može biti prijavljeno samo jedno Uber vozilo, a svi sa zanimanjem iščekujemo što će Grad Dubrovnik odlučiti o prometovanju taksi i Uber vozila oko povijesne od iduće godine – kaže naš uberovac koji pozdravlja zakonsko reguliranje rada preko digitalnih platforma, ali nije posve uvjeren da će prijevoznici koji na taj način rade u idućim godinama imati posla kao dosad.
Poslodavac u ovom slučaju može biti sama digitalna platforma ili agregator, odnosno pravna osoba koje posreduje između radnika, npr. vozača i dostavljača i platforme.
- Ovo je tek začetak zakonskog reguliranja rada preko platforme, što je dosad bilo posve neriješeno, a kad je tako, onda se mogu očekivati brojne izmjene zakona u nadolazećim godinama – kaže područna sindikalna povjerenica STUH-a. Radnici su slabi informirani o pravima na slobodne dane izvan godišnjeg odmora.
Dobro je znati da se ovim izmjenama zakona uvodi pravo na neplaćeni dopust od pet dana godišnje za pružanje osobne skrbi članu obitelji ili kućanstva te pravo na odsutnost s posla jedan dan zbog hitnih obiteljskih razloga.