Ova je godina bila rekordna za nautički turizam. S kakvim poslovnim rezultatima završavate 2022. godinu?
Iza ACI-je je još jedna rekordna poslovna godina. Kako je izgledala poslovna 2022. za najveći lanac marina na Mediteranu, najbolje govore rezultati u trećem kvartalu, kada je ACI ostvario 194,7 milijuna kuna prihoda od prodaje, što je čak za 29 milijuna kuna ili 18 posto više od prihoda ostvarenih u prethodnoj godini. Ostvareni prihodi najveći su ikad ostvareni u govotovo četrdeset godina dugoj ACI-jevoj povijesti. Naravno, da bismo ostvarili takve rezultate moramo kontinuirano i ulagati u naše marine, a ove smo godine ostvarili iznimne iskorake na tom području. Točnije, tijekom prvih devet mjeseci ove godine uložili smo gotovo 52 milijuna kuna u izvrsnost infrastrukture i ponude u našim marinama diljem Jadrana, što za čak 24,3 milijuna kuna više u odnosu na usporedno razdoblje iz prethodne godine. Slijedom svega navedenog, do kraja ove godine i tijekom iduće očekujemo stabilne prihode, blagi rast troškova uslijed situacije na tržištu, uz nastavak prioritetnih ulaganja te rad na rješavanju strateških pitanja.
Nakon sveobuhvatnih rekonstrukcijskih radova, vrijednih čak 35 milijuna kuna, ACI marina Dubrovnik ovu sezonu dočekala je goste u novom izdanju. Koliko je to podiglo kvalitetu vaše usluge?
ACI marina Dubrovnik već je bila jedna od najljepših i najsadržajnijih marina Jadrana. Međutim, sada smo je podigli na jednu sasvim novu razinu te joj dali lice i naličje kakvo i zaslužuje jedna reprezentativna marina u gradu kao što je Dubrovnik. Ukratko, izgrađen je obalni zid koji sada osigurava preko 220 metara nove obale za uplovljavanje i prihvat četiri do pet metara dužih plovila nego dosad. Uz to, u cijeloj je marini provedena i rekonstrukcija infrastrukture, što obuhvaća rekonstrukciju vodovoda i odvodnje, elektromrežu i instalacije te rasvjetu. To je ono što su nautičari od nas tražili i upravo im je to i omogućeno, kvalitetniji vez i veća razina usluge, i to ne samo nautičke, već i gastronomske ponude te bogate lepeze raznih drugih sadržaja u marini.
Planirate li povećanje broja vezova, pogotovo onih za veća plovila? Je li to moguće ostvariti?
Dio toga već je ispunjen u sklopu ove rekonstrukcije i navedenih rezultata radova, a poglavito u kontekstu povećanja kapaciteta za veća plovila. Dodatno povećanje broja vezova za sad nije u planu, ali daljnja ulaganja u podizanje kvalitete usluga i postojećih kapaciteta svakako jesu. Primjerice, krećemo i u realizaciju projekta izgradnje servisne zone, kojim ćemo sve servise staviti na jedno mjesto, a na plovilima će se moći raditi tijekom cijele godine jer će plovilom moći ući u unutrašnji prostor s preko 1400 četvornih metara. Bit će to najveća nautička servisna zona na južnom Jadranu. U planu je i obnova ljetnikovca Sorkočević kojem pridajemo zaista poseban značaj, i kojem ćemo nastojati vratiti njegov povijesni šarm i sjaj. Po realizaciji navedenog, a uz već postojeće usluge: bazen i najam ležaljki, teniski tereni, dva vrhunska restorana u kojima se tijekom sezone izvodi živa i ambijentalna glazba, sadržaji za djecu; i to ponajprije novouređeno dječje igralište i vanjski prostor s fitness spravama, trgovina, jedinstveno ACI Golf Range vježbalište itd. ACI marina Dubrovnik postat će doslovce grad u malom. Raspolagat će mnoštvom sadržaja kakvim se može pohvaliti rijetko koja marina na Jadranu.
ACI je u posljednjih pet godina u infrastrukturu marina na području Dubrovačko-neretvanske županije uložio više od 95 milijuna kuna. Planiraju li se nova ulaganja u nautički turizam na našem području?
Kada govorimo o novim projektima na području Dubrovačko-neretvanske županije, istaknuo bih najmlađu marinu u našem lancu, ACI marinu "Veljko Barbieri" u Slanom, koja je u kolovozu ove godine proslavila svoj šesti rođendan i koju zaista odlikuju najviši standardi kvalitete. Spomenuo bih i ACI marinu Korčula, koju smatramo turističkom žilom kucavicom jednog od naših najljepših otoka i čijoj smo izvrsnosti na polju infrastrukture i usluge u prethodnom periodu također posvetili veliku pozornost. Štoviše, od ukupnih 44 milijuna kuna koje smo uložili u naše marine tijekom 2021. godine, nešto manje od 25 milijuna kuna izdvojeno je upravo za rekonstrukciju lukobrana u ACI marini Korčula, koja sada ponovno počinje blistati kao jedna od najljepših otočnih marina na Jadranu te pruža znatno višu razinu sigurnosti, ali i veću kvalitetu usluge za plovila i nautičare. Kada je riječ o daljnjim ulaganjima, ACI marina Korčula tek treba dobiti vizuru kakvu svojim značajem i zaslužuje, a sve je to dio dugoročnog cilja ACI-ja za pretvaranje ove važne luke nautičkog turizma u pravu boutique marinu u centru grada, s luksuznim smještajnim jedinicama.
Kako će se ulazak u schengenski prostor odraziti na rad marina, hoće li to utjecati na rezultate poslovanja?
Ulazak u schengenski prostor zaista je veliki uspjeh Vlade Republike Hrvatske na čelu s premijerom Plenkovićem. Svi građani Hrvatske zasigurno će osjetiti dobrobiti, jedan je to u nizu ključnih iskoraka koji potvrđuju kako Republika Hrvatska zaista jest jedna suvremena, kompetentna i konkurentna europska zemlja, a to će se nedvojbeno odraziti i na nautički turizam u kojem smo već dobro etablirani kao svjetska velesila. Poslovanje svih aktera u nacionalnom gospodarstvu će se internacionalizirati, pa tako i naše, a prelazak na euro omogućit će nam dodatne benefite, kako u vidu izravnog odnosa s našim gostima iz zemalja Europske unije, tako i u širem ekonomskom kontekstu.
Kakvi su planovi u ACI marini Dubrovnik za 2023. godinu?
Za početak, na redu je izrada projektne dokumentacije i ishođenje građevinske dozvole za izgradnju objekata u sklopu ranije navedene servisne zone, kao što su modularne hale za servisere, uredi, jedrarija, sanitarni čvorovi i slično. Nadalje, u planu imamo nadogradnju sustava video nadzora kao i nabavu i ugradnju vakuum pumpe za pražnjenje zauljenih voda s plovila, tekuće investicijsko održavanje koje podrazumijeva servise, brigu o okolišu i slično. Da bismo samo ostali stajati na mjestu nužno je sustavno i kontinuirano ulagati. Stoga nam ostaje ključno pitanje produljenja koncesija koje za sve ACI marine, osim ACI marine "Veljko Barbieri" u Slanom istječe 2030. godine. Budući da se do razrješenja koncesijskog pitanja daljnja ulaganja u naše marine ne isplate, naglasak je na održavanju marine i pripremi dokumentacije za buduće projekte. Govoreći o koncesijama, važno je istaknuti kako je ACI trenutno u značajnom investicijskom zamahu. Pokazali smo da imamo znanje, operativnu sposobnost, viziju i potrebna sredstva za iskorake koji će zauvijek učvrstiti položaj Hrvatske u svjetskom nautičkom vrhu. Kako bismo zaista dovoljno odlučno i iskoračili, prethodno je potrebno riješiti važno strateško pitanje produljenja koncesija.