- Što reći gostu kada želi u našoj ljekarni uzeti antibiotik ili neki drugi lijek na recept? Kome ga uputiti? Mogu li stranci uopće kod nas podizati lijekove na recept? Mome gostu iz Poljske u našoj apoteci nisu dali Amoxil za grlo na recept iz Poljske. Rekli su mu da recept ne valja, ili je on možda krivo shvatio?! – pita se iznajmljivačica. Kako se događaj zbio prije par dana dok su još trajali radovi na Centralnom zdravstvenom informacijskom sustavu Republike Hrvatske, moguće je da mu lijek nije mogao biti izdat radi toga. No turistima koji koriste lijekove u Hrvatskoj ovih dana nije bilo lako objasniti što se događa s našim CEZIH-om. Dok sustav ima poteškoća, u problemu su jednako i domaći pacijenti i stranci. - Kako pomoći gostima kada se nađu u ovakvoj potrebi? Evo što bi trebali znati iznajmljivači i njihovi gosti.
Najprije, naši osiguranici tijekom privremenog boravka izvan mjesta prebivališta odnosno boravišta poput godišnjeg odmora, imaju pravo koristiti primarnu zdravstvenu zaštitu u slučaju npr. traume, akutne upalne i zarazne bolesti, ili akutnog poremećaja kod bilo kojeg ugovornog doktora primarne zdravstvene zaštite u mjestu privremenog boravišta, u istom opsegu kao i kod izabranog doktora primarne zdravstvene zaštite, upute su sa službenih mrežnih stranica HZZO-a.
Hrvatska već godinama koristi eRecept koji omogućuje građanima Europe – iz 22 zemlje, preuzimanje potrebnog lijeka u ljekarnama koje se nalaze u drugim europskim zemljama, zahvaljujući online prijenosu elektroničkog recepta iz zemlje pripadnosti u zemlju odredišta putovanja. I država prebivališta prima obavijest o lijeku koji je podignut u zemlji putovanja. Informatička infrastruktura je implementirana na razini Europe i na nacionalnoj razini kako bi se osigurala jednostavna razmjena podataka.
Zahvaljujući ovim uslugama, svaki građanin Europe može nastaviti koristiti liječničku njegu u drugim državama EU-a pod sličnim uvjetima kao i u vlastitoj državi. Na primjer, moguće je podići lijek u ljekarni bez potrebe predočenja fizičkog recepta i bez straha od potencijalne jezične barijere.
Građani mogu preuzeti svoj lijek u ljekarni u zemlji putovanja bez fizičkog recepta, pouzdajući se u prekograničnu razmjenu podataka između dvije zemlje kroz eRecept. Ljekarnik u zemlji putovanja će vidjeti eRecept koji je propisao pacijentov liječnik u zemlji prebivališta te mu izdati propisani lijek. Recept kojeg je napisao liječnik dostupan je ljekarniku na oba jezika, hrvatskom i jeziku zemlje u kojoj je izdan recept. Pacijentima iz Hrvatske, međutim eRecept će biti dostupan u inozemstvu samo ako je pacijent putem Portala zdravlja dao privolu za preuzimanje recepta u drugim državama EU-a. Riječ je po portalu Ministarstva zdravstva, koji je dio portala e-Građani i dio sustava CEZIH-a.
Pacijenti kojima je Hrvatska zemlja prebivališta morat će platiti punu cijenu lijeka u zemlji koju posjećuju te po povratku imaju pravo zatražiti naknadu troška pri regionalnom uredu HZZO-a, uz predočenje medicinske dokumentacije vezane uz primljeno liječenje, originalnog računa izdanog na ime osigurane osobe iz kojeg je jasno vidljivo kako je zdravstvena njega pružena i račun plaćen, ili originalnog računa iz ljekarne izdanog na ime osigurane osobe iz kojeg je jasno vidljivo da je lijek podignut i račun plaćen. O naknadi troška će se odlučiti na temelju ugovorenog iznosa za istu uslugu u Hrvatskoj ili na temelju cijene lijeka prema popisu lijekova Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje.
Istovremeno, unutar prekogranične zdravstvene zaštite postoji i sažetak o pacijentu koji omogućuje i liječnicima u zemlji putovanja pristup osnovnim i ključnim zdravstvenim podacima o pacijentu koji im mogu spasiti život u kritičnim situacijama, na primjer u slučaju da je pacijent alergičan na pojedine lijekove ili će ga upoznati s poviješću bolesti pacijenta.
Kad građanin putuje u drugu europsku državu i treba posjetiti liječnika, liječnik će moći pristupiti sažetku medicinskih podataka o pacijentu koji sadrži sve ključne zdravstvene podatke o pacijentu. Čime je olakšano liječenje i razumijevanje pacijenata. Unutar EU postoji i Europska kartica zdravstvenog osiguranja (EHIC). Ova kartica je fizički dokaz da je netko osiguranik u zemlji EU te će olakšati proces plaćanja i naknade troškova.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....