Tri riječi zbog kojih možete postati milijuner u Hrvatskoj glase: Otvorite benzinsku pumpu! Da, znam da cijena nafte pomalo pada i da se sve više ljudi prebacuje na električne automobile, međutim, nisu nafta i dizel razlozi zbog kojih bi se mogli obogatiti otvarajući benzinsku pumpu, kruh je razlog!
Svatko s pola mozga mogao je znati da će ovogodišnja zabrana rada (bolje rečeno nerada) nedjeljom te zatvaranje butiga na praznike uroditi katastrofom. Čistom katastrofom! Ovo bi za Nostrodamusa bilo najlakše predviđanje ikad. Ne znam kako to, ali izgleda da mi stalno imamo neku sadomazohističku potrebu otežati stvari koje su već dovoljno teške. Znači, oko 20 posto BDP-a dolazi nam od turizma, sljedećih 10 posto od trgovina na malo što znači da trećinu BDP-a dobro cijedimo.
Od 14 državnih blagdana, 8 ih je u srcu turističke sezone, a od 26 nedjelja, vrata butiga otvorena su samo 16 puta! Sve ovo ukazuje na to da nam je ogromna količina novca doslovno pred vratima (koja se ne smiju otvoriti). Je li mi mislimo da smo Švicarska? Znam da je većina butiga u Švicarskoj zatvorena nedjeljom i praznicima, ali ljudi moji, njima je BDP 800 milijardi dolara, odnosno oko 11 puta više nego u Hrvatskoj.
Na drugu stranu, Britanci, s BDP-om od 3 bilijuna dolara imaju otvorene butige nedjeljom. “Samo bismo htjeli kupiti kruha, sira i salame da napravimo sendviče,” objasnila mi je jedna engleska obitelj koju sam sreo kako zbunjeno stoji ispred zatvorenih vrata od butige. Jesmo li stvarno konkurentni? Ili opet pucamo sami sebi u noge? Gledao sam neki dan na jednoj društvenoj mreži slike i snimke poznanice koja se trenutno nalazi u Španjolskoj, 11:30 uvečer i sve radi, petkom i svetkom, rijeke ljudi razgledaju “tričarije”, razglednice, suvenire.
Često govorimo o produžetku sezone, a zapravo je skraćujemo. Tko je ovdje lud? Ako ne želiš raditi nedjeljom, onda nemoj raditi u turizmu. Imat ćeš dovoljno slobodnog vremena zimi. Kao što pretpostavljate, nisam protiv rada nedjeljom sve dok se radnici pošteno plate te im se omogući slobodan dan tijekom tjedna. Možda sam ja nešto krivo shvatio, ali ideja nerada nedjeljom bila je u svrhu toga da se ljudi opuste i odmore te da provedu vrijeme sa svojim obiteljima.
Međutim, u stvarnosti, sve to pada u vodu, jer razina stresa zbog čekanja u nepreglednim redovima pred benzinskim pumpama nemjerljiva je sa “uživanjem” slobodnog dana s obitelji. Znam, reći ćete “treba kupit preko tjedna”, ali mi ne živimo u pastorali, na vrhu brda, pa ćemo pomalo. Mi smo u gradu koji živi i diše jedino od turizma.
Ljudi trče, rade, a onda dođe nedjelja, a ti na pumpi u redu za pelene jer ti je beba prebacila dnevni limit kakanja. O turistima od kojih živimo da i ne govorim. Svi znamo zbog čega je donesen ovaj iznimno štetan, samoubilački zakon; kako bi se umirio najveći glasački “bazen”, onaj koji dolazi s crkvom. Drugim riječima, samoozljeđivanje kako bi se samozaštitio. Paradoks, znam, ali takav način promišljanja moguć je jedino u politici.
Nažalost, ta kratkovidna i nadasve sebična logika utječe na sve nas. Moramo objašnjavati turistima zašto ne mogu trošiti novce na određene dane (ili čak zašto ne mogu jesti) i zašto mi, stanovnici, stojimo u redovima, na suncu, skupa s djecom i molimo boga da na pumpi ima za kupit pelena i tampona. “E, ne znate vi, tako vam u nas izgleda obiteljsko druženje.
Samo opušteno….” A dogodine bi moglo biti puno gore. Kod nas turistička sezona svake godine počinje s Uskrsom, što znači da će njen početak biti obilježen s dva dana zatvorenih vrata svih restorana, butiga i kafića. Ludilo! Nedavno smo, tijekom dvije covid godine, imali prilike vidjeti kako izgleda kad nema ničega i nikoga, dvije godine u kojima smo stezali kaiše.
I, jesmo li nešto naučili? Nismo! Ili smo toliko glupi i galantni pa prepuštamo konkurenciji da beru “naše” novce? Izračuni ugrubo pokazuju da Hrvatska, odnosno njena ekonomija, zbog ovog zatvaranja, dnevno gubi oko 50 milijuna eura. Fini je to iznos, a zamislite PDV kojeg puštamo da jednostavno iscuri u zahod.
Ponašamo se kao da nam je ekonomija poput Švicarske, a zapravo je sličnija somalijskoj! Ima bit da je Napoleon Bonaparte bio u pravu kada je rekao da “Jedino u politici glupost nije hendikep”. Dakle, otvorite benzinsku pumpu i berite lovu dok sunce sja! Trebali bismo možda promijeniti turističke slogane: može li se Fresh Corner naći na Michelinovoj listi? A Lukoil na TripAdvisoru? Što mislite o novom turističkom slogan “INA, Full of Life”?