StoryEditorOCM
KulturaUMJETNIČKA GALERIJA

Petra Vugrinec predstavila monografiju ‘Hrvatsko slikarstvo simbolizma i secesije‘: ‘Kvalitetno djelo koje je pokrilo jednu prazninu u hrvatskoj povijesti umjetnosti‘

Piše Bruno Lucić
12. lipnja 2024. - 21:24

U centralnoj dvorani Umjetničke galerije Dubrovnik predstavljena je znanstveno-likovna monografija "Hrvatsko slikarstvo simbolizma i secesije" autorice, povjesničarke umjetnosti i muzejske savjetnice u Klovićevim dvorima, Petre Vugrinec.

Vugrinec je doktorski rad "Simbolizam u hrvatskom slikarstvu" obranila na poslijediplomskom doktorskom studiju povijesti umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, a na temelju svog doktorskog i daljnjih istraživanja objavila je opsežnu znanstveno-likovnu monografiju Hrvatsko slikarstvo simbolizma i secesije, zasad najcjelovitiju prezentaciju simbolizma u hrvatskome slikarstvu. Knjiga je objavljena u suizdanju ArTresor naklade i Galerije Klovićevi dvori.

Silva Tomanić Kiš najprije je pozdravila okupljene u ime izdavača. Zahvalila je publici, ali i Umjetničkoj galeriji i njezinom vodstvu, a dodala je kako je ovo drugo predstavljanje jednog djela u nakladi ArTresora u Dubrovniku, naime, ove zime je bilo predstavljanje knjige "Arhitektura Dubrovnika između dva svjetska rata" Antuna Baće. Od prvog trenutka je nakladnik bio zainteresirani za knjigu.

Zahvalila je autorici na povjerenju jer iza knjige stoji veliki rad, sretni su i počašćeni u ArTresoru da autoričin rad mogu preoblikovati u knjigu koju svi mogu čitati. Uputila je zahvale svima koji su dali potporu, urednici knjige Ireni Kraševac, suizdavaču djela, Galeriji Klovićevi dvori i svim galerijama, muzejima i ustanovama koje su omogućili da se u monografiju uvrsti više od 400 likovnih reprodukcija. Na novčanoj potpori zahvalila je Ministarstvu znanosti, obrazovanja i mladih, Ministarstvu kulture i medija, HAZU-u, Gradu Zagrebu i Hrvatskoj zakladi za znanost. Poručila je kako se kroz knjigu vidi autoričin pripovjedački dar.

Povjesničarka umjetnosti i muzejska savjetnica UGD-a, Rozana Vojvoda, kazala je kako je knjiga pokrila jedno prazno mjesto u hrvatskoj povijesti umjetnosti. Govoreći i simbolizmu, Vugrinec podvlači kako nije riječ o stilu, nego o pravcu. Navela je Vojvoda kako je knjiga potpuno ‘ispolirana‘ jer je doktorska disertacija uspješno prerađena u knjigu. Primijetila je kako je, primjerice, zaključak jako koncizan. Poručila je kako knjiga svim muzealcima treba stajati u blizini, ‘iza leđa‘ i da je riječ o djelu koje će dugo trajati jer je interdisciplinarno, opsežno, kvalitetno, dobro strukturirano, prebogato... Nije samo za stručnjake, nego za sve one koje zanima kultura i umjetnost. Riječ je o ogromnom istraživačkom radu, proučavanju slika, onodobne literature, a knjiga je prepuna referenca.

Povjesničar umjetnosti Ivan Viđen otkrio je kako je knjiga "Arhitektura Dubrovnika između dva svjetska rata" dobila nagradu Društva povjesničara umjetnosti Hrvatske koja će svečano biti dodijeljena 21. lipnja u Zagrebu. Rekao je kako su dubrovački umjetnici bili sudionici svih važnih ondašnjih tokova. Ustvrdio je kako se simbolizam na poseban način odnosi prema sadašnjosti, ali i prema prošlosti. Kazao je kako je simbolizam dijelio značajke, ali i sudbinu historicizma... Događao se tad bijeg od naturalizma i realizma... Napomenuo je kako je početkom 2000., dolaskom nove generacije povjesničara umjetnosti, započela nova faza proučavanja i reinterpretacije simbolizma.

- Velika vrijednost ove knjige jest ta što pojednostavljuje raznorodnost i raznovrsnost utjecaja i načina kod umjetnika tog doba. Simbolizam nije samo jedan pravac ili samo jedan stadij u povijesti umjetnosti, on je dalekosežniji, razdoblje je to koje je utjecalo kasnije stadije u hrvatskoj umjetnosti. To je važno vrijeme, vrijeme razvoja institucija, vrijeme jakih poruka. Samo netko tko je povjesničar umjetnosti i komparatist kao i muzejski, galerijski djelatnik može napisati ovakvu knjigu. Važno je napomenuti kako je to razdoblje, razdoblje važnih političkih i društvenih događanja..., kazao je Viđen.

Vugrinec je na kraju dodala kako je Dubrovnik pravo mjesto za razgovor o simbolizmu. Otkrila je kako je knjiga rezultat sinergije velikih entuzijasta te je zahvalila svima koji su joj pomogli u realizaciji monografije, a zahvale je uputila i domaćinima u Dubrovniku. Komentirala je kako je simbolizam jedan od najraskošnijih razdoblja u hrvatskoj umjetnosti, a komentirala je kako vrijednost simbolizma uključuje svu srž onoga što čovjek nosi u sebi. Knjigom je željela predstaviti umjetnički korpus koji nagoni na odgonetavanje.

05. studeni 2024 05:18