- Ispričat ću vam kako mi je HEP ukrao 4000 kuna. Još uvijek ne mogu vjerovati što mi se događa i spremna sam ići do kraja, na sud. Ne zato što mi je stalo do novca nego zato što me netko uporno pravi budalom - s tim je riječima na vrata naše redakcije pokucala 63-godišnja povratnica iz Amerike Ljiljana Martinović, s adresom u Kaštel Štafiliću u koji je doselila u veljači 2020, piše Slobodna Dalmacija.
Rođena Travničanka najprije je trbuhom za kruhom otišla u Njemačku gdje je živjela i radila deset godina nakon čega se preselila u američku saveznu državu Texas, u grad Forth Worth gdje je radila još dvadesetak godina.
U iščekivanju zaslužene mirovine s partnerom Rankom Žužom danas uživa u svom stanu u Kaštelima. Malo, kaže, osim u Ameriku i sada odu u njezinu BiH, malo skoknu kod rodbine u Zagreb, malo u Crnu Goru odakle je Ranko rodom. I sve je, priča, bilo u redu do 31. svibnja 2021. kada su ponovo otišli za Ameriku jer joj se preko oceana rodilo prvo unuče, pa je htjela biti uz sina i nevjestu i pomoći im oko bebe. Zatvorila je stan, ključeve, za ne daj Bože nevolje, ostavila predstavnici stanara i susjedi Senki Jakelić, a još jedne Kati Reloti koja joj je zalijevala cvijeće.
- U Hrvatskoj nisam bila devet mjeseci, sve do ove veljače. Svi moji susjedi u zgradi to mogu potvrditi. Znači nitko nije boravio u stanu. Čak i iz druge zgrade imam svjedoke da nismo bili tu. Prije nego sam krenula na put, stara mi je to navika, fotografirala sam brojilo i isto učinila po povratku u stan. Razlika u potrošnji bila je oko 500 kw jer je povremeno unutra ulazila gospođa Kata Relota koja ga je provjetravala i zalijevala cvijeće, a ostao je samo uključen hladnjak.
No, i prije nego sam se vratila iz Amerike stigao je obračun s ogromnim ratama struje. Senka mi je javila da mi je mjesečna rata izračunata na 650 kn. Rekla sam joj da nema problema i da to plaća računajući kako ću, kad se vratim, ionako biti u pretplati. Tako se, dok Ranko i ja još nismo bili tu, akumulirao novac na mom računu u HEP-u za nešto što se nije potrošilo - priča Ljiljana Martinović.U Hrvatsku se vratila 21. veljače ove godine. I kad je HEP nedavno svima slao nove rate za struju, a njezine nisu došle, proradio joj je crv sumnje.
- Prošlo je tjedan, dva, tri..., svi u ulazu dobili su izračun novih rata osim nas. Ponovo pogledam u brojilo, kad ono okreće samo skupu tarifu. Nazvala sam distribuciju da provjere što se događa nakon čega su HEP-ovi djelatnici 23. ožujka došli i promijenili ga. Dobila sam potvrdu o izvršenim radnjama, zatečenom stanju i zamjeni plombe. I ja sam opet fotografirala zatečeno stanje, ali novi računi i dalje nikako nisu stizali.
Otišla sam u HEP, pitala što je s novim računima na što su mi rekli kako još nisu obračunali. Samo nama u ulazu... Slali su nas ovamo i onamo, od njihova ureda do ureda, ali novi obračun nigdje nismo uspjeli dobiti. Još su mi rekli da što se bojim kad sam u tolikoj pretplati, da idem kući i da će računi stići - prebirući po papirima u nevjerici priča Ljiljana Martinović. A onda je uslijedio šok. Stigao je obračun...
Novo brojilo
- Nisam mogla vjerovati svojim očima što su krivovorili. Oni su na, od njihovih djelatnika potvrđeno i zatečeno stanje, dodali još 3100 kw napisavši kako je mjerilo očitano 1. ožujka što je čista laž. Pa kako je 1. ožujka bilo 3000 kw više nego 23. ožujka kada su bili njihovi djelatnici kod nas i mijenjali brojilo?! Zapravo su samo, saznavši da je promijenjeno mjerilo, izračunali koliko je kw potrebno za 'pokrivanje' preplate na mom računu. Užas. Pa 3000 kw jedno domaćinstvo ne može potrošiti u godinu dana, a pogotovo ne u tako kratkom razdoblju i još u njemu nitko nije boravio.
Tražila sam nekoga od HEP-ovih šefova za razgovor, rekli su mi:”Ne može” i uputili me da zovem korisničku službu ili da napišem mail, a ukoliko to ne znam da nekoga nađem za pomoć. Čisto ponižavanje... Najgore od svega što u HEP-ovom odjelu za obračun nisu ni imali pojma da je zamijenjeno mjerilo, jer su to saznali od nas i reagirali, te nam poslali nove račune tek na naše obijanje njihovih vrata i molbe da nam ih pošalju.
Dakle, HEP-ovi terenci, koji su promijenili brojilo uopće nemaju komunikaciju s ovima, koji obračunavaju rate. A na dnu svakog maila adresiranog na gospođu Martinović stoji "srdačan pozdrav, HEP" bez ijednog imena i prezimena odgovorne osobe za napisani sadržaj, pa tako ni ne možete znati s kim komunicirate - govori Ljiljana Martinović. Nije joj, kaže, bilo druge nego krenuti pisati mailove... I slati dokumentaciju.
- Pisala sam im lijepim tonom, nisam se svađala. Ali samo su me 'skidali', po kratkom postupku. Prije bi došla do predsjednika države nego do nekoga iz HEP-a. Nažalost... Na kraju sam dobila i obrazloženje - ljutito će Ljiljana Martinović navodeći kako u njemu stoji da "nema nikakve zakonske osnove po kojoj se može procjenjivati potrošnja ovisno o tome koliko tko boravi u stanu"."Neispravno brojilo nije ničija krivica i odgovornost, te su tom slučaju postupa prema članku 73. Općih uvjeta za korištenje mreže i opskrbu električnom energijom”, poručili su gospođi Martinović iz splitske Elektrodalmacije pozivajući se na stavak 2. članka 73. u kojemu stoji kako se "u slučaju neispravnog registriranja električne energije, ako se količina isporučene električne energije i snage ne može utvrditi na temelju registriranih podataka iz brojila, količina isporučene električne energije i snage određuje prema prvom dostupnom prethodnom odgovarajućem obračunskom razdoblju kada je registriranje bilo ispravno osim ako operator sustava na zahtjev korisnika mreže energije utvrdi da u razmatranom razdoblju, uslijed izmijenjenih okolnosti koje su utjecale na isporuku električne energije, nije primjereno procjenu temeljiti na prvom dostupnom prethodnom odgovarajućem obračunskom razdoblju kada je registriranje bilo ispravno”.
Uvidom u dosadašnje postupanje nadležnih u HEP-u razvidno je kako potonje nije uzeto u razmatranje u slučaju gospođe Martinović. Iz HEP-ove dalmatinske filijale poručili su joj kako se "čvrsto drže propisa", te da "očitanje koje je upisano na potvrdi, odnosno stanje skinutog brojila, u slučaju kvara nije relevantno za obračun".
"Nema nikakve zakonske osnove po kojoj možemo procjenjivati potrošnju ovisno o tome koliko tko boravi u stanu ili po bilo kojoj drugoj osnovi. Svako odstupanje procjene od gore navedenog članka značilo bi da ne radimo prema zakonu i propisu. Zato smatramo da vaš prigovor nije utemeljen i da smo sve korektno odradili", izričiti su u HEP-u.