Želite kupiti novi automobil, a nemate dovoljno gotovine? Znači, treba vam kredit ili leasing, prenosi Slobodna Dalmacija.
I HAK Revija navodi da je za većinu hrvatskih građana neizostavno rješenje neki od oblika financiranja, autokredit ili gotovinski kredit, financijski ili operativni leasing.
Kome se što više isplati? Autokrediti su do velike svjetske financijske krize 2008. godine bili u ekspanziji, pogotovo kod građana, odnosno fizičkih osoba. Motorizirao se tih 2000-ih godina hrvatski vozni park novim automobilima i vrhunac je bio 2008. s do danas rekordnih 88.265 registriranih novih automobila. Već godinu kasnije se uslijed krize prodaja doslovno prepolovila.
Leasing je kao financiranje za kupnju automobila u to vrijeme bio isplativ isključivo pravnim osobama, tvrtkama i obrtnicima. Za privatne kupce u Hrvatskoj je postao popularniji tek 2010. godine, kad se izmjenama Zakona o porezu na dodanu vrijednost ukinulo plaćanje PDV-a na kamate. Do tada je PDV na kamate leasing kod fizičkih osoba činio neisplativim u odnosu na klasičan autokredit. Leasing je do 2010. bio privlačan pravnim osobama, obrtnicima i osobama koje se bave slobodnim zanimanjima ako su bile u sustavu PDV-a, jer su one PDV na kamatu odbijale kao pretporez, a tad su u ravnopravni položaj došli svi građani. Do tada su autokrediti bili najčešći u financiranju kupnje novih automobila kod fizičkih osoba, a to se polako počelo mijenjati otkad je ukinut PDV na kamate kod leasinga.
Danas je leasing popularnije financiranje za kupnju automobila od autokredita, pa mnoge banke uopće više nemaju u ponudi posebne autokredite, nego u slučaju da korisnici ne žele financiranje putem leasinga, nude nenamjenske kredite. Pojam leasing dolazi od engleskog pojma to lease, što znači iznajmiti. Kod leasing financiranja korisnik rabi objekt leasinga i za to plaća određenu naknadu leasing društvu. Nakon otplate ugovorenih naknada, ovisno o vrsti leasinga, možete steći i vlasništvo nad objektom leasinga. Glavna prednost leasinga u odnosu na kredite jest fleksibilnost, odnosno prilagodljivost.
Dakle, dva su osnovna tipa leasinga, financijski i operativni, a svaki ima svoje specifičnosti i prema tome prednosti za primatelje leasinga. U Hrvatskoj je financijski leasing popularan, kako kod građana, tako i kod tvrtki. Zbog čega je to tako, za razliku od zapadnih država EU-a, gdje je obrnuto? Čini se da je to zbog toga što Hrvati vole vlasništvo na pokretninama, ali i nekretninama. Sjetite se samo da je više naših vlada željelo uvesti porez na nekretnine, ali su i lijevi i desni na kraju od toga odustali zbog pritiska javnosti jer Hrvati naprosto vole biti vlasnici nekretnina. A slično je i s automobilima, iako se na automobile plaća porez, doduše samo na one stare do deset godina.
Kod Nijemaca je, primjerice, drugačije. Tamo se uzima leasing na pet ili još češće na tri ili čak dvije godine, nakon proteka tog vremena leasinga korisnik vraća automobil leasing društvu koje ga potom prodaje ili ponovno daje u leasing, a korisnik leasinga opet u leasing uzima novi automobil. Pritom mu jamčevina koju je dao za prvotni automobil u leasingu najčešće ostaje kao učešće za novi automobil. Tako vozači stalno praktično voze nove automobile koje nemaju u vlasništvu, nego ih zapravo imaju u najmu i za to plaćaju mjesečne rate. Automobili koji su vraćeni u leasing idu u prodaju ili se ponovno nude u leasing.
Financijski leasing je pogodan za one klijente koji po isteku ugovora, a nakon otplate ugovornih obveza, žele postati vlasnici objekta leasinga. Kod financijskog leasinga moguće je ugovoriti viši ostatak vrijednosti koji je kao zadnja otkupna rata u obavezi otplate primatelja leasinga, čime postaju i pravni vlasnici nad objektom leasinga. Posebno je pogodan za klijente koji u sustavu PDV-a ostvaruju pravo na povrat pretporeza, kao i onima koji ostvaruju pravo na povrat kapitalnih ulaganja ili poticaja.
S druge strane, operativni leasing u prvi plan stavlja korištenje, a ne vlasništvo nad objektom leasinga. Ovisno o vrsti i modelu objekta leasinga, operativni leasing je moguće ugovoriti uz više ostatke vrijednosti koji nisu u obavezi primatelja leasinga te se ne otplaćuje tijekom trajanja ugovora, a time im se omogućuje otplata uz niže mjesečne obroke. Kod redovnog isteka operativnog leasinga, primatelj leasinga može vratiti objekt leasinga i ugovoriti nabavku novog modela ili ga može kupiti po procijenjenoj tržišnoj vrijednosti. Kod ovog tipa leasinga moguće je prema želji klijenta u iznos financiranja uključiti dodatne troškove i usluge vezane za korištenje objekta leasinga. Posebno je pogodan za poduzetnike koji nabavljaju službena vozila u korištenju 0-24 sata zato što se iznos primitka u naravi za korištenje vozila obračunava u visini 20% od mjesečnog leasing obroka. Za usporedbu, kod kupovine vozila za gotovinu ili na kredit obračunava se 1% od novonabavne vrijednosti vozila.
HANFA kao nadzorna institucija i regulator leasing poslovanja u Hrvatskoj prikuplja podatke o realizaciji novoga posla i portfelja leasing društava te kvartalno objavljuje statističke izvještaje na svojoj internetskoj stranici koji su javno dostupni. Prema metodologiji izvještavanja HANFA-e, u ukupnoj financiranoj vrijednosti novozaključenih ugovora na dan 31. 12. 2021., udio od 84% zauzima financijski leasing, dok operativni leasing zauzima preostalih 16% udjela.
Cijeli tekst pročitajte OVDJE.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....