StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetVJEČNO PITANJE

Varaju li žene pomorce dok oni ‘tuku‘ more? Varaju li pomorci po lukama svoje žene dok ih one doma čekaju i čuvaju djecu? Evo što na sve kažu mornari i njihove supruge

Piše dv
24. svibnja 2022. - 13:38

U popularnoj FB grupi za pomorce 'Lako njemu, on je pomorac' postavljena su sljedeća pitanja:

- Trpe li vam veze i brakovi zbog razdvojenosti? Kako ste se dogovorili sa ženama, muževima, curama, momcima? Sumnjate li da vas varaju dok 'tučete' more? Ili je obrnuto - ona/on vas optužuje da ih varate dok ste na brodu ili u ono malo vrimena šta siđete u nekoj luci? Kakva su vaša iskustva…? Naravno, ako vam je lipo i imate super vezu/brak onda i to napišite… - napisao je jedan korisnik, a onda su uslijedili komentari.

- Šta reć? Krenuli smo kad nije plovio. Ja kao djevojka nisam mogla biti spremnija za pomorca i da sam htjela... Svi plove ili plutaju u obitelji. Znala sam šta to nosi. Jedino za šta ne možeš biti spreman je situacija kad dođe dijete, a ti si sam kući, vjerujem da je tako bilo i suprugu.

Kažu da ono što ne znaš i ne boli. Za sada vjerujem da se ne varamo... Zna mi reći da je sretan čovjek jer ima 100% povjerenja u mene i ne razumije kako je teško kolegama koji nemaju taj pogled na vezu ili brak. Isto je i s moje strane, jer kako čekat čovjeka doma ako sumnjaš? Onda ga ili ne voliš (već pare) pa radiš isto, pa te nije ni briga. Kako drukčije? Isto je s pomorcima - kako možeš iznevjerit sve ono što te čeka kući? To šta netko nije pomorac ne znači da je sretan čovjek i da ima zdravu vezu - odgovorila je jedna supruga pomorca, piše Slobodna Dalmacija.

A evo što kaže jedan pomorac:

- Imam djevojku, ja plovim, a ona je doma. Dogovor je da ne budem duže od tri mjeseca na brodu. Puno pričamo o svemu kad smo zajedno, veza je bazirana na povjerenju i ljubavi, vjerujemo si bezuvjetno i ne pada mi na pamet zbog komada kože izgubiti to što imamo. Volimo se i poštujemo tako da za tim nemamo potrebe ni želje nijedno - piše pomorac, dok jedan njegov kolega kaže da nije oženjen, nego plovi i gušta, a novac troši na prostitutke.

Drugi pak kaže: 

- Nije do profesije nego je do ljudi. Vazna je ljubav i POVJERENJE. Mi smo 24. godine u braku, imamo 2 prekrasna sina, dok sa druge strane, moj brat koji nikada nije bio na brodu, a ima dva razvoda iza sebe.

Drugi pak navode da današnji pomorci rijetko silaze u lukama, nije to više kao prije. 

image

F B

image

F B

image

F B

Koliko je uopće aktivnih pomoraca u Hrvatskoj?

– Prema službenim podacima, imamo petnaest i pol tisuća pomoraca u međunarodnoj plovidbi, uz još dvije i pol tisuće u nacionalnoj plovidbi. Ukupno, dakle, osamnaest tisuća pomoraca, od čega su čak sedamdeset posto časnici. Prema podacima EMSA-e po broju časnika šesta smo zemlja u Europskoj Uniji, ispred Hrvatske su samo Ujedinjeno Kraljevstvo, Grčka, Poljska, Francuska i Italija, s time da je riječ o zemljama s daleko većim brojem stanovnika, a dobar dio njih ima i vrlo, vrlo snažno domaće brodarstvo. Hrvatska po broju pomoraca prema ukupnom broju stanovnika nadmašuje sve te zemlje, ali ne samo njih nego čak i Filipine koji daju industriji oko 400.000 pomoraca. Pomorci čine čak 1,5 posto od ukupnog broja zaposlenih u Hrvatskoj, godišnje u zemlju donesu više od milijardu eura, što samo za sebe potvrđuje njihov značaj, a na njihov rad posredno je vezan cijeli niz institucija i privrednih subjekata od kojih cijela naša mala zemlja ima izuzetne koristi - rekao je za Novi list Mario Zorović, direktor “Zorovic Maritime Services”, jedne od najvećih tvrtki u regiji za posredovanje u zapošljavanju i izobrazbi pomoraca koju je osnovao zajedno sa svojom suprugom Vojkom 2005. godine.

Pomorskih časnika imamo sve više, no s druge strane konstantno opada broj mornara, timunjera i pomoraca u nižim brodskim zvanjima, takozvane basaforce?

– To je točno. Naši kadrovi u tom segmentu naprosto više ne mogu konkurirati kadrovima s Dalekog istoka. Plaće za nižu posadu su sve manje, a s njima je i sve manje naših ljudi zainteresirano za takve poslove, jer se naprosto više ne isplate. Čak i domaći brodari, čiji brodovi plove pod hrvatskom zastavom muku muče s pronalaskom dovoljnog broja ljudi za niža zvanja na brodu... Mladi ljudi koji danas žele ploviti u velikoj većini se odlučuju za časnička zanimanja, odnosno završavaju pomorske srednje škole i fakultete, jer to donosi neusporedivo veća primanja.

Na kojim vrstama brodova i na kojim kompanijama najčešće plove naši časnici?

– Prema službenim podacima programa Ministarstva mora najviše ih je na tankerima, oko 30 posto i tu je trend stabilan već duže vrijeme. Na brodovima za prijevoz suhog tereta, uglavnom kontejnerašima i brodovima za prijevoz rasutog tereta ih je još uvijek oko 20 posto, s tim da u tom segmentu broj opada. Postotak na putničkim brodovima zabilježava najveći rast i on iznosi već preko 15 posto, kao i na brodovima za prijevoz ukapljenog prirodnog plina (LNG). U oba ta segmenta broj naših pomoraca konstantno raste, kako raste i broj brodova tog tipa. Naši su časnici, moram to istaknuti, bili pioniri na LNG-u, u jednom trenutku su činili čak 25 posto od ukupnog broja svih časnika na LNG brodovima u svijetu.

Putnički brodovi su također u ekspanziji. Na off-shoreu ih je sada ispod deset posto s trendom smanjenja zbog krize koja već dugo pogađa taj sektor uslijed relativno niskih cijena nafte i neisplativosti bušenja novih nalazišta. Što se kompanija tiče, naši časnici su uglavnom na dobro poznatim, uglednim brodarskim tvrtkama. Tako su među tankerskim kompanijama po broju naših pomoraca vodeće kompanije poput Shell-a, Stene, Almija, Chevrona, Scorpia, kod LNG brodova to su Hoegh, Golar, Shell, Mitsui, NYK i ostali, a od kontejnerskih i brodova za rasute terete tu su u prvom redu CMA CGM, MSC, Transocean, dok je na putničkim brodovima najviše zaposlenih na Royal Carribean, Norwegian Cruise Line, Carnival i Disney-u - rekao je Zorović. 

23. prosinac 2024 06:35