Ustavni sud RH je prihvatio zajednički prigovor autotaksi prijevoznika Splita, Dubrovnika i Zagreba te ukinuo zakonom postavljeni kriterij starosti ttaksi- vozila. Konkretnije, Ustavni sud je ukinuo kriterij starosti vozila samo za taksiste te iznajmljivače vozila i vozača, što su vozila (kategorija M1) koja imaju četiri ili do osam putničkih mjesta, dok je zakon "zaobišao" ostale kategorije prijevoza. Međutim, taksisti su naglasili kako bi primjenom nametnute odredbe već od iduće ili 2023. godine dio taksi poduzetnika morao zatvoriti obrt i potražiti novi izvor prihoda, odnosno novi posao.
Za komentar odluke Ustavnog suda RH obratili smo se dubrovačkim taksistima, ali nas je tajnik Udruženja autotaksi prijevoznika Romano Pikunić uputio na predsjednika Ceha prijevoznika pri Udruženju obrtnika Split Milivoja Topića koji nam je rekao da su Ustavnom sudu bili "sporni specifični, izričiti i nerazmjerni zahtjevi o starosti vozila samo za dvije kategorije vozila javnog cestovnog prometa jer to nadilazi samorazumljiv zahtjev za tehničku ispravnost vozila":
- Od donošenja novog zakona o cestovnom prometu 2018. ukazivali na problematičlne točke s kolegama Mišom Miloslavićem i Romanom Pikunićem u Dubrovniku, te s Jozom Kovačevićem iz Zagreba. Nismo pravnici te nas je zastupala Doris Košta koja je ukazala da određene točke zakona nisu ustavne. To su ustvrdili i neki pojedinci i dugo nije bilo pomaka dok se Ustavni sud nije suglasio s našim tvrdnjama da neke točke zakona nisu za dobrobit hrvatskog gospodarstva i tržišnog natjecanja. Spomenuti dio zakona o starosti vozila mora se brzo mijenjati, ali mi nećemo stati samo na tome jer se tim zakonom išlo isključivo u pogodovanju nekim grupacijama da bi se mali poduzetnik doveo do odluke o promjeni posla . Uz to Hrvatska ne pomaže prijevozniciam sa subvencijama pri kupovini vozila, a amortizacija vozila, osobito u manjim sredinama unutar pet godina je nemoguća jer bi smo trebali raditi samo za vozilo, a ne i za život. I tako svakih pet godina!
Na opasku da se građani žale da "vozači koji posluju posredstvom platformi voze karampane samo da bi zaradili, te je nužno ispuniti i uvjet starosti vozila, Topić odgovara:- Svi žele voziti novije vozilo ali si to ne možemo priuštiti. Kvaliteta vozila i sigurnost prijevoza ne idu uvijek zajedno. Uz nisku cijenu ne možete očekivati kvalitetni prijevoz! Još nikad nitko nije proveo analizu isplativosti taksi prijevoza. Iako je europskim zakonima zabranjeno obavljati taksi prijevoz po damping cijenama, svjedoci smo dampinga! Stoga ćemo od Ustavnog suda tražiti obvezu usklađenja s hrvatskim zakonima svih tvrtki koje posluju u našoj zemlji koje moraju imati poslovni račun u Hrvatskoj. Digitalne platforme danas uopće nemajiu poslovni račun u Hrvatskoj i Porezna uprava ne može provjeriti koliko novca izvlači u inozemstvo. Uz to, na tržištu nismo svi isti: želimo otvorena vrata, nismo za netransparentnost i poslovanje u sivoj zoni pod krinkom liberalizacije!
Zakon kakav imamo nema nitko u EU! Svoje prijevoznike pomažu i subvencioniraju u kupnji vozila Njemačka, Francuska, Italija i najbitnije im je da, ovisno o starosti, vozila podliježu periodičnim pregledima svakih 3 ili 6 mjeseci. Neću navoditi proizvođače, ali imate npr. vozila od 1000 tisuća kuna i ona od 60 tisuća eura. Kakvi su nakon pet godina? Jasno da bih radije vozio neka stara 10 godina od dijela novih vozila! A kad su platforme došle u Hrvatsku, tvrdili su: nismo taksi, ali se pokazalo da jesu. Još uvijek nisu registrirane za autotaksi djelatnost, a o novcu kojeg ovdje uprihode država nema nikakav uvid! Istodobno, ministarstvu je jedini argument protiv nas da smo protiv liberalizacije. Ponavljam: nismo, samo tražimo jednako poštivanje hrvatskih zakona i nastavčljamo se boriti za zakonito poslovanje.
I dubrovački taksisti, kao i njihove kolege u Splitu i Zagrebu, poručuju: Ustavni sud je jasno rekao kako nametnuta odredba nije u skladu s zakonom. Željno iščekujemo slijedeće korake nadležnog Ministarstva, a tražit ćemo i preispitivanje ostalih odredbi zakona. Veliki dio kolega više ne mora strepiti da će silom zakona okončati radnu aktivnost a mi nastavljamo borbu za poboljšanje uvjeta rada autotaksi prijevoznika.