Predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen planira udvostručiti godišnji proračun za komunikacije s trenutnih 30 na novih 60 milijuna eura. U obrazloženju za provođenje tog postupka stoji da je u tijeku rat, dezinformacije su posvuda, a Europa si ne može priuštiti gubitak borbe za osvajanje narativa, prenosi Politico.
- U vrijeme krize važnije je nego ikad da demokratske institucije jasno komuniciraju s građanima o akcijama za rješavanje najhitnijih izazova, poručio je glasnogovornik Komisije.
Što se tiče same provedbe ideje, von der Leyen je dovela pomoćnika iz Berlina koji će upravljati projektom što je rezultiralo brojnim kritikama na to da se previše oslanja na njemačke poduzetnike. Veliki PR ugovor vrijedan pet milijuna eura po ubrzanoj proceduri nedavno je dodijeljen dvjema njemačkim sestrinskim poduzećima što je pokrenulo glasine da bi komunikacije EU-a mogle postati afera "made-in-Germany".
Plan Komisije za rad i financiranje ovog pothvata uznemirio je ljude. Komisija je predložila da se novac izvuče iz postojećih fondova, primjerice onih za poljoprivredu, istraživanje, migracije ili iz programa za razmjenu studenata Erasmus. Ovo je razljutilo i desnicu i ljevicu Europskog parlamenta.
- Htio bih čuti što točno planira napraviti s novcem i zašto trenutni proračun nije dovoljan za ispunjavanje komunikacijskih zadataka Komisije. Plan oduzimanja novca iz fondova za istraživanja ili Erasmusa je neodgovoran i neprihvatljiv, rekao je Johan Van Overtveldt, belgijski zastupnik koji predsjeda Odborom za proračun, prenosi Jutarnji list.
Trošenje novca iz novog proračuna za komunikacije može početi tek nakon izbora iduće godine, poručili su iz Komisije kako bi na taj način osigurali da se novac neće koristiti za poboljšavanje ugleda same von der Leyen tijekom izborne sezone. Von der Leyen ima snažnu potporu za drugi mandat, ali se još nije izjasnila hoće li se za njega kandidirati.
Nakon toga, plan predviđa trošenje 60 milijuna eura godišnje za komunikacije u razdoblju od četiri godine. To bi značilo da će von der Leyen ili njezin nasljednik u budućnosti moći uživati u snažnijem proračunu za odnose s javnošću.
- Plan kojim se ne povećava ukupna potrošnja u skladu je s načelima dobrog financijskog upravljanja EU-a, prijedlog će uskoro biti usvojen, rekao je glasnogovornik Komisije.
Institucije EU-a suočene su s pritiskom da moraju smanjiti troškove zbog toga što ratni troškovi rastu dok se istovremeno i inflacija zadržava visoko. Novac koji Komisija naziva svojim proračunom za "korporativnu komunikaciju" ima svoj zasebni proračun od 200 milijuna eura koji izvršna vlast EU-a dijeli s Europskim parlamentom, Europskom investicijskom bankom i diplomatskim ogrankom EU-a. On bi trebao potrajati do 2025. godine.
Iako odluke o upravljanju novcem izazivaju borbu s parlamentom, ono što je posebno zanimljivo su njemačke veze unutar plana.
Dirk von Holleben, dugogodišnji pomoćnik von der Leyen iz dana kada je bila njemačka ministrica obrane, nadzire pojačani komunikacijski pritisak. U Komisiju je došao godinu dana nakon što je von der Leyen imenovana šeficom Komisije 2019. godine poslije rada s njemačkim oružanim snagama na promicanju njihovih poslova na društvenim mrežama, prenosi Jutarnji list.
Prvo je radio na poziciji "službenika za informiranje i komunikaciju" u press službi Povjerenstva. Ondje je počeo koordinirati odnose s javnošću za von der Leyen što je uzrokovalo probleme s drugim uredom koji je tradicionalno obavljao takve dužnosti, rekla su dvojica dužnosnika Komisije koji su htjeli ostati anonimni.
U svibnju je promaknut na mjesto "savjetnika za korporativne komunikacijske kampanje", ta pozicija plaćena je između 14.000 i 16.000 eura mjesečno. Sa svojom novom ulogom ostvario je i izravan doprinos komunikacijskoj strategiji Komisije, rekao je glasnogovornik institucije.
Von Holleben pridružio se njemačkoj postavi koja okružuje von der Leyen. Tu su još Björn Seibert, šef kabineta, i Jens Flossdorf, savjetnik za komunikacije, koji su s njom prethodno radili u ministarstvu obrane u Berlinu. Predsjednica Komisije angažirala je i bivšeg njemačkog novinara Petera Müllera kao komunikacijskog savjetnika i pisca govora.
Von Hollebenov radni raspored također bi mogao zasmetati nekim članovima Komisije jer on trenutno živi s obitelji u Parizu i putuje u Bruxelles samo dva dana u tjednu. To je jako neobično s obzirom na to da je službenicima Komisije dopušteno raditi iz inozemstva samo 10 dana godišnje. Iznimke se mogu napraviti zbog hitnih obiteljskih razloga, no potrebno ih je obnavljati svaki mjesec.
Komisija je odbila komentirati pojedinosti te su kratko poručili da su svi aranžmani u skladu s pravilnicima o osoblju.
Komunikacijski tim Komisije također je Nijemcima podijelio ugovore za promicanje svog rada. Tako je samo prošle godine, Komisija njemačkoj firmi 365 Sherpas i njenoj sestrinskoj tvrtki Zum Goldenen Hirschen dodijelila ugovor vrijedan do 5 milijuna eura za izradu njihove kampanje "You are EU" ("Vi ste EU"), koja nastoji podići svijest građana o potrebi prelaska na obnovljive izvore energije.
Kontroverzno, Komisija je preskočila uobičajeni postupak natječaja da bi ubrzala sklapanje ugovora. Umjesto natječaja, rekli su da su proveli istraživanje tržišta i razgovore s četiri tvrtke u različitim zemljama EU-a prije nego što je posao dodijeljen njemačkim tvrtkama koje se nalaze u istoj zgradi u Berlin-Kreuzbergu.
Von der Leyeni glasnogovornici su branili su taj potez navodeći da je bilo potrebno što prije krenuti s poslom jer je bjesnio rat, presušili su izvori ruske nafte, a EU je pokušavala natjerati ljude da promjene svoje energetske navike.
- U iznimnim okolnostima Komisija može nastaviti s pregovaračkim postupkom bez prethodnog natječaja. U ovom slučaju postojala je hitna potreba da se Europljanima priopći o učincima rata u Ukrajini i odgovoru EU na te učinke, rekao je glasnogovornik.
Ipak, takva odluka također je značila da su druge (potencijalno nenjemačke tvrtke) izgubile šansu u konkuriranju za unosnu ponudu. U konačnici, Komisija je rekla da je tvrtkama isplatila 1,8 milijuna eura umjesto korištenja cijelog ugovora. Cornelius Winter, osnivač 365 Sherpas, rekao je da je Komisija kontaktirala njegovu tvrtku i predložila joj da se prijavi za ugovor.
- Kontaktirali su nas iz Europske komisije i zamolili da predstavimo naše kompetencije za rad u području energetike i kriznih komunikacija. Predstavili smo ih na razgovoru i ponudili početne pristupe za pokretanje kampanje, nakon toga smo zamoljeni da predamo ponudu, rekao je Winter za Politico.
Glasnogovornik Komisije nazvao je kampanju “You are EU” “najvećom i najuspješnijom kampanjom koju je Europska komisija dosad provela.
Von der Leyen se već ranije našla u aferi zbog sklapanja ugovora. Naime, kao njemačka ministrica obrane bila je uvučena u skandal u kojem je optužena da je dodjeljivala velike ugovore bez odgovarajućeg nadzora. Parlamentarna istraga nije pronašla jasne odgovore da je von der Leyen odgovorna, ali je incident ostao zapamćen.
Još jedna bizarna situacija dogodila se 2020. godine kad je von der Leyen angažirala tvrtku za odnose s javnošću koju je osnovao bivši urednik njemačkog tabloida Bild, kako bi je savjetovao o njezinoj prisutnosti na društvenim mrežama. Protiv predsjednice Europske komisije nedavno je podignuta kaznena jer je odbila objaviti SMS poruke koje su, možda, imale ključnu ulogu u pregovorima o nabavci cjepiva protiv koronavirusa.
Iako se proračun Komisije za odnose s javnošću neće upotrebljavati za uljepšavanje imidža von der Leyen u izbornoj godini, ako ostane na poziciji, moglo bi joj to biti od pomoći. Van Overtveldt, šef odbora za proračun, rekao je da će se plan osporiti u parlamentu, prenosi Jutarnji list.