Nismo krivi što Hrvatska na početku protupožarne sezone ima samo šest protupožarnih aviona. Tri Air Tractora i tri kanadera. Krivnja je na proizvođaču, tvrtki Viking koja je u jesen prošle godine izdala upozorenje za hitne popravke aviona, a onda je preporučila pogrešne načine popravka te su se izgubili mjeseci dok nije odobren način popravka, rekli su danas predstavnici Zrakoplovno-tehničkog centra, tvrtke zadužene za popravak protupožarnih aviona, piše Jutarnji list.
Pred novinare su stali Zdravko Klanac, direktor ZTC-a, Roman Babić, direktor Servisa, Rudolf Španić, voditelj Službe kvalitete, i Miroslav Brebrić, voditelj inženjeringa PP zrakoplova. To je u novijoj povijesti ZTC-a prvi put da je njegova Uprava organizirala konferenciju za novinare, znakovito, desetak dana nakon što je u iznenadni posjet ZTC-u došao ministar obrane Mario Banožić.
Nedovoljno za obranu
Činjenica je da nikada manje protupožarnih aviona nije bilo na početku protupožarne sezone. U javnosti se već dulje vrijeme upozorava da je ovoliki broj protupožarnih aviona nedovoljan za obranu jadranske obale od velikih požara, poput onih prije nekoliko godina na području Splita, te da je zbog nespremnosti protupožarne eskadrile ugrožena nacionalna sigurnost države.
No, Roman Babić danas je izjavio da je i ovih šest aviona sasvim dovoljno za obranu od požara. "Pa, bivša Jugoslavija imala je dužu obalu i manje aviona", konstatirao je danas Babić. No, ipak nije znao reći koliko je od tih šest aviona jučer bilo spremno krenuti na požarišta. Jer, velika je razlika između broja aviona kojima Ratno zrakoplovstvo raspolaže i činjenice koliko je njih stvarno operativno spremno za polijetanje.
Konferencija za novinare organizirana je samo s jednim ciljem - da se Uprava ZTC-a obrani od optužbi da su upravo oni krivi što Ratno zrakoplovstvo na raspolaganju nema 12 protupožarnih aviona. Roman Babić detaljno je pojašnjavao da je u sklopu tehničkog održavanja bilo potrebno obaviti velike "C" preglede na čak četiri aviona, što zahtijeva puno vremena, te da je na avionima utvrđen velik broj teških oštećenja za čiju je sanaciju utrošeno puno više radnih sati od predviđenih.
I na sve to u rujnu prošle godine došla je obavijest od proizvođača aviona o potrebi pregleda spoja krila i trupa. U ZTC-u tvrde kako je tek u siječnju ove godine usuglašen način pregleda aviona te su oštećenja utvrđena na svih šest Air Tractora.
Smiješnima su proglašeni medijski natpisi kako su ta oštećenja pogrešno popravljena varenjem čime je oštećena struktura trupa aviona. "Pa, jedino se varenjem to može popraviti", zaključio je Rudolf Španić. Babić je normalnim proglasio metodu skidanja dijelova s jednog kanadera da bi se osposobio drugi. "To svi rade. To je uobičajena praksa."
Na jesen će svi raditi
Prema njegovim riječima, kanader oznake 811, s kojeg se skidaju dijelovi, trebao bi biti osposobljen do 1. studenoga kada bi Ratno zrakoplovstvo trebalo na raspolaganju imati svih 12 aviona. Prema njegovim najavama, ovih bi dana HRZ trebao dobiti još dva aviona: jedan kanader i jedan Air Tractor. Španić je potpuno lažnom ocijenio i medijsku informaciju da je nedavno testiran upravo remontirani motor aviona u koji prethodno nije stavljeno ulje pa je ponovno završio na popravku. "To se nikad nije dogodilo, a radnik koji je potom otišao iz ZTC-a uopće nije radio na tom motoru."
Više je naših sugovornika posljednjih godina zazivalo dolazak strateškog partnera u ZTC kako bi jedina tvrtka za održavanje zrakoplova opstala, a njegov predsjednik Uprave Zlatko Klanac tvrdi kako imaju dobru budućnost na tržištu. I to usprkos činjenici što ni u Vladi ne vjeruju u takvo što.
Tako nam je nedavno jedan visoki dužnosnik na pitanje o sposobnosti ZTC-a da održava borbene avione Rafale nakon dolaska u Hrvatsku, odgovorio: "Ma, oni za to nisu sposobni". Skepsu u budućnost ZTC-a pojačava i činjenica da u vrijeme kada HV intenzivno prelazi na letjelice zapadne proizvodnje, ZTC ima jedino certifikate za održavanje aviona i helikoptera ruske proizvodnje. Tako nisu u mogućnosti održavati helikoptere Kiowa i Black Hawk ni helikoptere Bell i Eurocopter koje koristi MUP.
Na novinarsko inzistiranje da odgovori zbog čega nisu ishodili potrebne certifikate za održavanje letjelica zapadne proizvodnje, Klanac je ustvrdio kako je tih letjelica premalo u vojsci i policiji, a certifikati su jako skupi. Tvrdi kako su s MORH-om postigli dogovor da njihova tri mehaničara odu na obuku u Francusku kako bi ZTC u budućnosti mogao obavljati poslove pregleda i popravke strukture aviona Rafale. Na pitanje hoće li radnici ZTC-a biti osposobljeni za održavanje i servisiranje budućeg hrvatskog borbenog aviona, Klanac i Babić su rekli kako prve tri godine uporabe servis obavlja proizvođač, a hoće li nakon toga preuzeti te poslove, nije stigao konkretni odgovor. Osim konstatacije da su za to zainteresirani.