Vremenski uvjeti na cestama u protekla dva dana su, u najmanju ruku, strašni. Snijeg je počeo padati u subotu i do nedjelje ga je bilo dobrih sedamdeset centimetara, a problem je dodatno pogoršala i orkanska bura koja je osim oluja nosila i nanose. Zbog zatvaranja cesta i neprohodnosti mnogi su noćili u prihvatilištima i drugim alternativnim smještajima. Da je to greška Hrvatskih cesta i HAC-a, smatra stalni sudski vještak za strojeve, cestovni promet i motorna vozila Stanko Smodlaka.
- Ovo što se dogodilo jučer na području Like je zapravo dokaz neorganizirane djelatnosti HAC-a i HC. Već osam dana smo obaviješteni da se priprema vremenska nepogoda. Zašto HAC preko svojih službi nije kontrolirao prilaz tunelu sv. Rok s južne i sjeverne strane, nego su vozači nekontrolirano nastavili vožnju i ostali blokirani s južne i sjeverne strane tunela?, pita se naš sugovornik koji objašnjava kako su Hrvatske autoceste trebale intervenirati tako da obavijeste vozače, a onda ih po potrebi i usmjeravaju te tako drže prometni tok pod kontrolom, piše Slobodna Dalmacija.
‘Struka već godinama nudi rješenje...‘
Prometni stručnjak tvrdi kako za cijenu od 24 eura koliko košta korištenje ceste od Zagreba do Splita, vozači imaju pravo očekivati sigurnost i udobnost putovanja što je paralelno različito od zastoja dugog dva dana, tvrdi te dodaje kako nije normalno da milijun stanovnika na području Dalmacije bude blokirano dva do tri dana.
- Prema dostupnim informacijama, zašto je dozvoljen promet teretnim kamionima preko Velebita ili pravac Gračac - Knin, ako je blokiran promet za sva vozila na relaciji Posedarje - Sv. Rok kad su upravo kamioni ti koji su blokirali promet izvan autoceste. Apsolutno sam mišljenja da nadležni iz HAC-a i Hrvatskih cesta nisu na vrijeme obavijestili javnost odnosno vozače kojima nisu poslali posebno upozorenje u nedjelju kada je bilo najgore.
Kako kaže, nije cijelu nedjelju postojao problem snijega na kolniku zbog kojeg se morao zatvoriti tunel već je najveću muku stvorio vjetar na južnim padinama Velebita. Struka već godinama upozorava kako bi se to moglo riješiti na sasvim jednostavan inženjerski način kojeg koriste i druge zemlje.
- Očito se ovdje radi o lošem funkcioniranju prometnog sustava, sustava koji je povjeren državnoj firmi. Država je morala pod svaku cijenu osigurati alternativni pravac prema Dalmaciji, jer je u pitanju izuzetno velik broj stanovnika, poentira Smodlaka pa dodaje kako je ključno pitanje ono o razlozima zbog kojih HAC nije dao nalog policiji da zaustavi vozila već kod izlaza Lučko ako je već bila totalna blokada prometa prema Dalmaciji. Budući da se vozila s autoceste u slučaju ovakvih, ali i manje dramatičnih vremenski uvjeta često uklanjaju s autoputa i preusmjeravaju na vožnju starom cestom, HAC zbog toga trpi i financijske gubitke koji rezultiraju slabijim ulaganjima u već postojeću infrastrukturu.
Na ljetnim gumama
No, neke vozače nije zaustavila ni zatvorena autocesta pa su se neki ipak zaputili prema jugu unatoč zabrani. Iako se u početku špekuliralo o broju, objavljeno je kako je petero vozača uhvaćeno i u vožnji s ljetnim gumama zbog čega su prekršajno kažnjeni sa 130 eura.
Smodlaka ističe kako ovi vozači nisu glavni problem nefunkcioniranja sustava te da nema potrebe da se mijenja Zakon o sigurnosti prometa na cestama kako bi raste cijene kazni.
- Iznosi kazni su ionako visoki, potrebnije je tražiti od odgovornih da vode brigu o sigurnosti i udobnosti onima koji ih plaćaju te primijetiti poznate i od struke priznate modele po kojima su druge zemlje to uspješno sanirale. Kako vidim, uporno prebacuju problem na nekog drugog. Tko je taj drugi? Vozači u kritičnim trenucima ne razmišljaju racionalno. U vozilima imaju djece, bolesnih, nemoćnih... Nadam se da nitko nije stradao zbog ovog velikog propusta, zaključuje Smodlaka pa se za kraj zahvaljuje pripadnicima HGSS-a, ali i drugih službi na intervencijama koje i dalje traju.