StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetNije preživio

Rusi su uništili najveći zrakoplov na svijetu koji je pri polijetanju imao nevjerojatnih 640 tona i bio je simbol Ukrajine. Namjerno su ‘ubili‘ Antonova 225!

Piše J. K./sd
24. svibnja 2022. - 15:23

Dmitro Antonov je imao taj običaj kojeg razumiju samo piloti starije generacije. Svaki put nakon završenog letačkog dana Dmitro bi položio bi dlan na oplatu svog Antonova AN225 i pozdravio se s njime, zahvalio mu, piše Slobodna Dalmacija.

- Avion je živo biće; morate prema njemu biti pažljivi ako želite da vas poštuje... Jer, avion diše, osjeća i doživljava kao svako drugo biće i treba mu poštovanja - rekao je kapetan nekoć najvećeg transportnog aviona na svijetu, Antonova An-225 Mriya.

Primijetili ste, avion i šef njegove posade dijele isto prezime. Tisuće sati koje su zajedno proveli u zraku pretvorile su ih u obitelj, a Dmitro se dlanom na oplati svog aviona oprostio nakon što su Rusi, namjerno, 'ubili' ovaj avion kad su nakratko osvojili aerodrom Hostomel nedaleko Kijeva.

image
Jack Guez/Afp
image
Frauke Roschlau/Dpa Picture-alliance Via Afp
image
Maxym Marusenko/Nurphoto Via Afp
image
Str/Nurphoto Via Afp

Dmitro tvrdi da se po rupama od metaka i jednoj rupi od ručnog bazača vidi da je na Mriyu pucano iz neposredne blizine. Dmitro je s Mriyom proveo 20 godina, od toga 16 kao zapovjednik zrakoplova, ne namjerava se tek tako oprostiti od svog starog sudruga - želi odgovor na pitanje tko ga je uništio, a još više zašto je ovaj avion nije na vrijeme prebačen izvan zemlje.

Mriya na ukrajinskom znači san. Stotine tisuća ljubitelja avijacije na društvenim mrežama dijelm svijeta tugovali su za Mriyom, za snom kojeg su ukrajinski inženjeri ostvarili kao apsolutno jedini avion takve vrste u svijetu. Nema dvojbe, pogrešno je tugovati za avionom čak i ako je tako jedinstven kao što je Mriya u okolnostima kad rusi svakodnevno ubijaju građane Ukrajine i njihove branitelje. Ali Mriya nije samo avion; ona je simbol Ukrajine i jednog bi dana, da se mogla umiroviti, bila civilizacijski spomenik čovjekovom snu o letenju; dio svjetske industrijske baštine čovječanstva. Rusi su ga uništili iz puke zlobe.

image
Str/Nurphoto Via Afp

AN-225 Mriya o kojem ovdje govorimo, Ukrajinci su napravili još u sovjetsko doba i bio je do danas najteži ikad napravljeni avion. Njegova izgradnja je trajala tri godine, a prvi put je polietio 21. prosinca 1988. godine. Konstrukcijski je sagrađen za prijevoz sovjetskog svemirskog broda Buran ("Mećava") iz Moskve u kozmodrom Bajkonur.

Buran je svemirski brod po svemu gotovo identičnog NASSA-inom Space Shuttleu, a avion i ovaj svemirski brod prikazani su 1989. na zrakoplovnoj izložbi u Parizu. Nakon raspada sovjetskog "carstva", Mriya je dobila dozvolu za međunarodne komercijalne letove.

U svome životnom vijeku oborila je 214 nacionalnih i 124 svjetska rekorda u letenju. Samo za vrijeme jednog leta, 1989. godineMriya je uspostavila 110 novih svjetskih rekorda. Sa 156,3 tona tereta tog je dana oborila rekorde u brzini za zatvorenoj ruti, visini i rekord u visini leta s obzirom na težinu ukrcanog tereta za vrijeme leta od 3 sata i 45 minuta. Sljedećih šest svjetskih rekorda oboreni su 2004. tijekom prijevoza 4 stroja teških za polaganje cjevovoda, teških 247 tona, iz Praga u Taškent.

image
Jack Guez/Afp

Tijekom prijevoza dvaju krakova za vjetroeletranu iz Kine u Dansku, Mriya je 2010. godine prevezla najdulji predmet ikad ukrcan u avion (42,1 metar). U svijet kulture upisala se zračnom izložbom, letom tijekom kojeg je publici predstavljeno 500 djela 120 ukrajinskih slikara. Mriya je ovom izložbom ušla i u Guinessovu knjigu rekorda. Mriya je prevozila humanitarnu pomoć u Irak, a u vrijeme pandemije COVID-a s kraja na kraj svijeta prevozila je tone i tone zaštitne opreme.

An-225 je avion o kojem su snimljeni brojni dokumentarci. Avion je to kojem je stajni trap sa 32 kotača (po 16 sa svake strane) konstruiran tako da može i "kleknuti" da bi ukrcao specijalne terete čije unutrašnje manevriranje pomaže posebna 30 tonska dizalica.

image
Frauke Roschlau/Dpa Picture-alliance Via Afp

Ovisno o konfiguraciji tereta, Mriya ima dolet između 4000 i 15.000 kilometara. Ukrajinci već sada razmišljaju o obnovi ratom uništenih zračnih luka. Štoviše, kao mogućeg konzultanta pozvali su i donedavnog direktora hrvatskih zračnih luka, Splićanina koji je iskustvo stekao upravo u poratnoj obnovi jedne dalmatinske zračne luke. A razmišljajući o posljeratnoj infratsrukturi, razmišljaju i o obnovi sna o Antonovu 225, pa već prikupljaju novac. Po sadašnjim procjenama, trebat će im 3 milijarde dolara.

Tehnički podaci ukrajinskog letećeg sna

Antonov An-225 je strateški transportni zrakoplov nosivosti 250 tona tereta, sa 6 mlaznih motora. Do sada su proizvedena dva primjerka, ali jedan od njih nikad nije dovršen. Dok ga Rusi nisu uništili, bio je apslutno najveći transportni zrakoplov ikad sagrađen.

Dimenzie teretnog prostora: Dužina: 43,3 m; Širina: 6,4 m; Visina: 4,4 m; Volumen: 1220 m³

Posada: 6 članova

Motori: ModelIvchenko-Progress ZMKB D-18T

Snaga svakog motora 230,0 kN

Brzina: 850 km/h - 528 mph

Plafon leta: 10.000 m

Dolet: 4.000-15.000 km

Težina praznog aviona: 350 tona

Ukupna maksimalna težina na polijetanju 640 tona

Raspon krila: 88,40 m

Površina krila: 905,0 m²

Dužina: 84,00 m

Visina 18,10 m

16. studeni 2024 21:52