StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetsve se promijenilo

Ovo zanimanje nekad je bio gospodski posao, žene su imale status ‘boginje’, a danas bi malo tko bio u njihovoj koži...; ‘Ne želim provesti život na tabletama za smirenje‘

Piše Mirela Goreta/SD
19. prosinca 2022. - 11:20

Ah, kako je to nekoć bio gospodski posao. Ljubljanska banka je u ono doba, sjećaju se dobro tih dana danas umirovljene bankarice, jednom tjedno plaćala frizuru svojim zaposlenicama. Dobivale su novac i za cipele, a radnu odjeću – uniforme, osiguravale su banke.

Pamte kako su klijenti, strpljivo i pokorno, stajali u dugim redovima pred šalterima, a bankarskim službenicama, danas to zvuči nevjerojatno, bilo je čak dopušteno zapaliti cigaretu na radnom mjestu. Imale su status boginja, kraljica svemira, a ni plaće nisu bile loše. Da, bilo je to onomad, u Jugi, u socijalizmu, kad ništa nije bilo podređeno tržištu, a nije bilo ni inozemnih vlasnika, koji su, zarad profita, gazili sve pred sobom kao što to čine danas u “samostalnoj” Republici Hrvatskoj.

Nekad toliko željeni posao u nekoj od poslovnica banaka odavno je u Hrvatskoj postao neprivlačan. Što bi rekla jedna od bivših bankarskih djelatnica, koja je, vidjevši gdje je upala, pobjegla iz poslovnice glavom bez obzira: “Ako ste osoba koja ne podnosi stres, nikako se ne prijavljujte na posao bankara. Još uz to ako je ne volite ili vam ne ide prodaja, onda stvarno nema smisla. Bilo mi je jednom dosta, za sva vremena! Ne želim provesti život na tabletama za smirenje.”

Presing i nerealna očekivanja

Naše dvije sugovornice iz Splita, koje još uvijek rade u banci, slažu se s njezinom tvrdnjom. Prva, zvat ćemo je Marija (pravi identitet poznat redakciji), radi taj posao više od dvadeset godina. I daleko je dogurala u hijerarhiji, što ne znači da je izgubila vezu sa stvarnim životom. Samo je očvrsnula, a i sama je vezana stambenim kreditom za instituciju u kojoj radi. Druga, oslovljavat ćemo je Ivana, jer bi iste sekunde, baš kao i Marija, dobila otkaz zbog svog javnog istupa, nešto manje od dva desetljeća odlazi na posao u mnogima u Hrvatskoj omraženu - banku. Objema su dobro poznate promjene u bankarskom sektoru na teritoriju RH minulih godina.

image

Posao je odgovoran, plaća mala, a pritisak ogroman
 

Goran Mehkek/cropix

- Banka je bila institucija dok je bila u državnom vlasništvu, bio je to gospodski posao. Kad su ušle privatne banke na naše tržište, jedino što je, u početku, bilo dobro jest povećanje plaća. Ali profesija je u međuvremenu izgubila dignitet - potvrđuje Marija prisjećajući se djetinjih dana, dok je maštala o poslu koji danas radi. Najviše pamti dotjerane, zgodne žene na šalterima i uzdahe u stilu: “Aaa, ona ti radi u banci.” Ali, davno je, kaže, to bilo. Sad se samo spominjalo.

- Nekad vas nitko od nadređenih nije pitao: “Što si prodao?” Stvarno si se mogao osjećati kao gospodin čovjek. Sam posao je bio znatno lakši... Danas je puno više papirologije i neprestano se povećava, a banka je zapravo postala trgovina. Sredinom 2000-ih je krenulo s pošasti stambenih kredita, a zadnjih deset godina i svim ostalim proizvodima (police osiguranja, prebacivanja tekućih računa, kreditne kartice i sl.). Pritisak je sve veći, zato zaposlenici pucaju. Uz to je u našem društvu zbog slučaja “švicarac” ostalo trajno nepovjerenje u poslovanje banaka.

Djelatnici su, jasno, krivi za sve. Ljudi su generalno frustrirani prema bankama kao institucijama i za svaku i najmanju sitnicu, krivu uplatu ili nešto tog tipa, spremni su urlati na njih. A te žene na šalterima rade za pet, šest tisuća kuna... Naravno da će davati otkaze i odlaziti, radije će i konobariti, raditi u nekom butiku ili u zlatarnici, s manje stresa i odgovornosti, a za istu plaću - razumije Marija dojučerašnje kolegice, koje više nisu mogle izdržati pritisak. Presing, najčešće nerealno postavljenog prodajnog rezultata, koji već godinama lebdi iznad glava zaposlenika u poslovnicama banaka, tjera ih na odlazak. Banka je, slažu se i Marija i Ivana, svedena na supermarket...

Mladi odmah shvate...

- Znaju me zvati ljudi, klijenti drugih banaka i reći kako ih voditelji poslovnica doslovnu vuku za rukav kako bi im uvalili neki proizvod i to rade sve dok ne prodaju ono što su zacrtali. Sve se svelo na dnevnu prodaju, zaposleniku banke dovoljno je imati ludog voditelja i odmah se može upucati. Naravno da mlađi ljudi koji dođu raditi u banku brzo shvate kako im za tu plaću i taj presing prodajnog rezultata nema smisla ostajati na tim radnim mjestima. I daju otkaze... Ima tu nekih bonusa, ali da bi se došlo do njih u sto kategorija mora se ostvariti minimum od 80 posto. Uz to se bonusi na prodaji stalno mijenjaju, to ne bi dragi Bog razumio - objašnjava Marija, koja i sama radi pod pritiskom prodajnog rezultata.

image
Marijo Bašić/ Cropix

Nije takvo što rezervirano samo za službenice na šalterima, najpotplaćenije i najmanje cijenjene djelatnice u bankarskom lancu. A prodaje se sve... Preporučuje se, primjerice, uvaliti klijentu što skuplji paket uz tekući račun, paletu različitih osiguranja ili investicijskih fondova, treći stup osiguranja... Sve prolazi. Samo ga “priveži”.

- Kad u doba inflacije našim klijentima, ne govorim o strancima, nudimo paket od 100 kuna, njima je to, naravno, skupo. Kome to treba?! Ukidamo bankomate, a onda im prodajemo taj paket i govorimo: “Eto, s tim ćete moći podizati novac na bakomatima.” Pa nisu ljudi ludi - žesti se Marija, ističući kako bi se bankarski poslodavci u Hrvatskoj najviše “htjeli riješiti gotovine” u poslovnicama, jer im takav tip poslovanja predstavlja trošak. Za takvo što potrebni su zaposlenici, a puno je prigovora i žalbi klijenata, koji će, kako stvari stoje, ubrzo “pričati” samo s govornim automatima i samostalno podizati online kredite.

Štikle i ‘trliš’

S pritiskom prodajnih rezultata svakodnevno se bori i Ivana, odrasla, baš kao i Marija, u skromnoj, radničkoj obitelji. Kad se 2005. zaposlila u jednoj splitskoj poslovnici velike ovdašnje banke u austrijskom vlasništvu, “radilo se normalno”, bilo je mnoštvo klijenata i puno posla, ali djelatnicima nitko od nadređenih nije radio pritisak.

- Kući sam odlazila iscrpljena, ali sretna. Moj brat je u to vrijeme radio na građevini. Kako smo živjeli zajedno u roditeljskom stanu, on bi ujutro, uoči odlaska na posao, obukao radno odijelo, a ja suknju, košulju i štikle. Plakala bih, dok sam ga gledala, kako tako jadan, u trlišu, ide na posao, a ja odlazim sređena u ured. Nakon nekoliko godina u bankama su počeli pritiskati osoblje s planovima. Nikad nisu bili zadovoljni, psihološki presing bio je ogroman. I dalje sam gledala brata kako u trlišu ide na posao, a ja sam oblačila svoje suknje, košulje i štikle. I opet bih plakala, ali zato što sam htjela biti na njegovu mjestu, raditi njegov posao, a da moj u banci preuzme netko drugi - s mukom se prisjeća Ivana. Još i sad joj je pred očima slika žene, koja je tada mela lišće na ulici ispred njezine zgrade. Sretala ju je svakog jutra kad je odlazila na posao. Svjesna je da će zazvučati smiješno, ali i njoj je zavidjela.

- Znala sam da će ona pomesti tu ulicu i nitko je neće psihički maltretirati, a ja, gospodski odjevena, idem u pakao gdje su me maltretirali na sve moguće načine. Što god da napravila, nisu bili zadovoljni - priča Ivana. Promijenila je radno mjesto, otišla raditi u drugu banku. I sad joj je nešto mirnije radno okruženje. Svjesna je, kaže, kako je to nekoć bio cijenjen posao, skoro poput onog poput liječničkog, ali sada to nema veze ni s čim.

image
Duje Klarić/Cropix

- Bankari su danas trgovci, banke su se svele isključivo na to, ali nisu svjesni da to dugoročno vodi u propast. Sve je trgovina, zato više nemamo ni klijente. Primjerice, žele im, pod svaku cijenu, uvaliti svoje proizvode, bez obzira hoće li ih koristiti ili neće. Sad ću vam objasniti i zašto. Otprilike svako četiri godine u bankama se mijenjaju uprave. U te četiri godine njima je bitno da napumpaju rezultat. Kako to učiniti?! Evo, recimo, ima se u ponudi tri vrste kreditnih kartica, koje su u pravilu iste. Osoblje u banci dobije nalog: “Prodajite, prodajite.” I onda se bankarice trude jednom klijentu uvaliti sve tri, jer će ih tako vezati. I klijent kaže: “Ali ja ne koristim kreditne kartice”. I dobije odgovor: “Ako želite kredit, onda to morate imati.”

Radnici bježe...

Onda ih, ipak, uzme, a bankarica mu kaže: “Vi možete za pola godine blokirati te kartice.” Banka tu sebi radi nepotreban trošak, jer i izrada kartice i njezino slanje koštaju, a meni nikad nije bilo jasno zašto to sebi čini. Dok nisam shvatila da šefovi u bankama izdaju takve direktive kako bi opravdali vlastitu svrhu, imali povlastice u kojima uživaju, stimulacije i bonuse, povoljne kamate za svoje kredite i slično. I onda oni odlaze, ali dolaze novi na njihova mjesta, koji, primjerice, neće prodavati kreditne kartice, nego životno osiguranje ili nešto treće - tumači Ivana. Kao i Mariji potpuno joj je jasno zašto djelatnice, poput onih na šalterima s plaćama od pet, šest tisuća kuna, daju otkaze i idu raditi nešto drugo.

image
/Shutterstock

- Ljudi bježe iz velikih banaka. Osim toga, bankarstvo u ovom obliku kakav poznajemo više neće opstati. Gotovina odlazi iz poslovnica, kredit će klijenti sami podizati putem digitalnih platformi, potrebno je i sve manje kadra. Šaltera je puno manje, klijent će sve teže imati mogućnost ostvariti kontakt uživo. A u svemu tome ljudi više ne žele ići u banke, izbjegavaju ih koliko god mogu. Banke su za njih nužno zlo - kaže naša sugovornica.

Toksična radna atmosfera

- Najgori je pritisak nadređenih, jer traže i veće rezultate od onih koji su im potrebni za njihove bonuse. Zarada u bankama i dalje je ogromna, a klijenti sve nezadovoljniji. Kad dođu u poslovnicu, a to je već odavno postalo standardno, viču: ‘Koliko vas to radi?’ - kaže Marija, potvrđujući ono što i sami vide korisnici bankarskih usluga - broj djelatnika na šalterima značajno se smanjio, a bit će ih još i manje.

Zbog svega toga radna atmosfera u bakama mahom je toksična. Rezultati prodaje prate se na dnevnoj bazi, djelatnici se moraju jedni pred drugima obvezivati što će sve određenog dana prodati, a sutradan opravdavati što su ostvarili. Oni koji ne prodaju dobro idu na raport nadređenima. Čeka ih jezikova juha, loše ocjene, a onda i noćne more zbog neučinkovitosti na poslu. Pri tome se, vele, osjećaju kao zadnje smeće.

Stajanje i vlastita odjeća

Većina djelatnica u bankama i danas nosi radne uniforme, ali se u nekima od njih, u svrhu približavanja klijentima, dopušta, čak i preporučuje, vlastita odjeća. S takvom su poslovnom politikom odavno krenule austrijske banke koje posluju na hrvatskom tržištu, kao i sa stajanjem zaposlenica na šalterima tijekom radnog vremena. Time se, vele naše sugovornice, želi iskazati jednakost s klijentima kako bi se osjećali što opuštenije unutar poslovnice.

Uspješan si onoliko koliko prodaš

Prodaja je svetinja. Ona određuje uspješnost djelatnika, koji na edukacijama uče načine njezine realizacije.

Mnogi mlađi djelatnici u bankama, koji tek dolaze raditi, ostaju začuđeni što se uči na edukacijama. Ništa od onog što su očekivali. Ne stječu, žale se, znanja o bankarskom poslovanju, transakcijama ili, primjerice, prepoznavanju lažnih novčanica. Ponajprije ih podučavaju kakva pitanja postavljati i kako razgovarati s klijentima kako bi pospješili prodaju. O njezinim rezultatima ovisi napredovanje od šaltera do, primjerice, pozicije osobnog bankara, za što nije nužno fakultetsko obrazovanje.

Ipak, nije sve tako crno - osim redovne plaće, regresa, božićnice u bonovima i gotovini, moguće je dobiti i novčane nagrade od osiguravajućih kuća čije se police prodaju, a najbolje ocijenjene ne mimiođe ni trinaesta plaća. Oni deblje kože profitiraju.

21. studeni 2024 08:37