Prošli tjedan objavljene su snimke već posve obnovljenih ukrajinskih mostova koje su im Rusi srušili u veljači, te fotografije ožbukanih i svježe oličenih fasada stambenih zgrada u Kijevu koje su prije nekoliko mjeseci bile posve izgorjele, piše Slobodna Dalmacija.
Dosad su Ukrajinci dokazali da su čvrsti kao čavli i njihova vitalnost i brzina obnove nekih dijelova strateške infrastrukture u jeku ruske agresije, dok ih svakodnevno zasipaju agresorski projektili, doista je fascinantna.
S posebnim optimizmom dočekana je i informacija da se ozbiljno radi na obnovi najvećeg zrakoplova na svijetu kojeg su uništili Rusi na početku agresije - popularnog Antonova 225.
Prva vijest je bila kako se na tajnoj lokaciji već naveliko gradi novi Antonov 225, slavna Mriya te da je u rekonstrukciji zrakoplova već obavljeno 30 posto posla. Generalni direktor državnog poduzeća Antonov Yevhen Havrilov jučer je za Bild rekao da je tvrtka započela s izgradnjom drugog zrakoplova An-225, međutim danas je kompanija pojasnila kako nije 30 posto zrakoplova već dovršeno, nego da je tvrtka prikupila 30 posto komponenti koje su potrebne za njegovu obnovu.
„Drugi An-225 bit će izgrađen na tajnoj lokaciji koristeći i nove dijelove i dijelove oštećenog zrakoplova", rekao je za Havrilov za Bild.
Inače, sve u vezi s ovim avionom djeluje enormno, pa tako i cijena njegova ponovnog vraćanja u život. Kompanija je izjavila kako izgradnja novog zrakoplova zahtijeva najmanje 500 milijuna eura. A sredstva se prikupljaju.
Njemački Bildt objavio je kako će Zračna luka Leipzig/Halle pomoći u izgradnji, a na aerodromu je ovaj tjedan otvorena izložba na kojoj su prikazane olupine nekad moćne Mriye.
Bio je simbol industrijske moći Ukrajine
Nakon ruskog napada od nekadašnjeg najvećeg teretnog zrakoplova na svijetu koji je nosio titulu kralja neba, ostala je tek spaljena i zgužvana olupina. Nebeski div, koji se dugo smatrao pokazateljem industrijske moći Ukrajine bio je prizemljen na najbrutalniji način. Rusi su ga uništili odmah na početku invazije na Ukrajinu. Bio je smješten u hangaru na kijevskom aerodromu Hostomel koji je već prvih dana rata postao mjesto intenzivnih borbi. Iz poslovne zgrade Antonova tada je sve opljačkano i spaljeno, a sefovi otvoreni. Sve fotografije i makete zrakoplova su također su nestale.
Mriya na ukrajinskom znači san, a kad je početkom ožujka potvrđeno da je Antonov 225 uništen, ukrajinski ministar vanjskih poslova Dmitro Kuleba je poručio: "Rusija je možda uništila Mriyu, ali nikada neće uništiti naš san o snažnoj, slobodnoj i demokratskoj europskoj državi".
Ukrajinci su Mriyu konstruirali još u sovjetsko doba i najteži je ikad napravljen avion. Njegova izgradnja je trajala tri godine, a prvi put je poletio 21. prosinca 1988. godine. Sagrađen je za prijevoz sovjetskog svemirskog broda Buran ("Mećava") iz Moskve u kozmodrom Bajkonur. Imao je trap sa 32 kotača (po 16 sa svake strane) a napravljen je tako da može i "kleknuti" da bi ukrcao specijalne terete čije unutrašnje manevriranje pomagala posebna 30 tonska dizalica.
Antonov je 2013. godine sletio i na zagrebački aerodrom gdje je ukrcao 140 tona težak transformator tvrtke Končar i odveo ga u San Lorenzo na Filipinima. Građani su tada satima čekali u redu ispred zračne luke kako bi ga pogledali.