StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetHvaranin u ratnom vrtlogu

Najbogatiji Hrvat u Rusiji već 15 godina živi u Kalinjingradu: Granice su opustjele, zrakoplovi lete samo za Moskvu i Sankt- Peterburg, roba ide na kapaljku, zaludu nam je cijena goriva od tek 80 centi

Piše Gabrijela Bijelić
4. srpnja 2022. - 07:33

Iako nema obiteljskih poveznica s Gradom, Stefanu Vlahoviću, najbogatijem Hrvatu u Ruskoj Federaciji, Dubrovnik je itekako prirastao srcu. Posjećivao ga je kao turist desetak puta, kao uspomenu kod kuće mu zid krasi nekoliko slika Đura Pulitike. A kao otočanin u srcu, jer korijeni su mu hvarski, u dnevnoj sobi čuva i djela korčulanskog slikara Stipe Nobila.

Prije više godina, Vlahoviću su mediji 'prilijepili' etiketu kralja piletine, neki ga i danas nazivaju lokomotivom razvoja rusko-hrvatske suradnje. Oba je nadimka opravdao otvaranjem 10 milijuna eura vrijednog pogona za uzgoj peradi u sklopu svoje velike tvrtke Produkty Pitania. Dogodilo se to 2018., baš u godini Svjetskog prvenstva u nogometu u Rusiji kad su Stefanovi 'vatreni' postali doprvaci. Četiri godine kasnije, situacija je dijametralno suprotna.

image

Gužve u teretnom prometu nakon litvanskog embarga na prijevoz robe

 

8221680 22.06.2022 Trucks stuck near the border crossing point Chernyshevskoye are pictured, in Kaliningrad region, Russia. On June 17, Lithuania stopped the transit of sanctioned cargo goods between Russia and its Baltic Sea territory, the Kaliningrad region, citing EU restrictions. Mikhail Golenkov/Sputnik (Photo by Mikhail Golenkov/Sputnik/Sputnik via AFP)

Mikhail Golenkov/Sputnik Via Afp

Granice u blokadi

Zbog invazije na Ukrajinu, Ruska Federacija je pod sve strožim sankcijama koje se itekako osjećaju i u Kalinjingradu, ruskoj enklavi na Baltiku okruženoj Litvom i Poljskoj, gdje Stefano živi i radi već petnaestak godina.

Prva i najvidljivija posljedica ratnih zbivanja je nemogućnost slobodnog kretanja. Granice enklave su opustjele, a promet ljudi i roba teče 'na kapaljku' preko dva trenutačno otvorena granična prijelaza.

- Najveća razlika u odnosu na vrijeme prije 24. veljače u tome je da nam je praktički nemoguće putovati preko granice. Zrakoplovne linije ograničene su na letove do Moskve i Sankt-Peterburga, a od inozemnih mislim da se leti samo za Antalyu. Lani smo ovdje imali zračni promet od 4 milijuna putnika, a ove godine bi bilo pravo čudo da dosegnemo i milijun i pol – procjenjuje Vlahović. Letovi iz Kalinjingrada za Moskvu su još od 27. veljače preusmjereni preko Baltičkog mora s naglim skretanjem na jug, što za četrdesetak minuta produljuje let.

image

Ruska eksklava Kalinjingrad živi uobičajenim ritmom

Privatni arhiv

Vlahović je inače među rijetkim u Kalinjnigradu 'prekogranično mobilan'. Razlog je tomu njegov diplomatski status. Kao počasni konzul RH u Rusiji, ovaj poslovni čovjek će s obitelji, suprugom Tanjom i djecom Stipom, Janom i Mihovilom moći napustiti Kalinjingrad radi ljetovanja na Braču. Ostali stanovnici oblasti morat će se zadovoljiti godišnjim odmorom na kućnom pragu, što i nije tako loše jer je riječ o području s velikim turističkim potencijalom:

- Imamo plaže kilometrima duge, kao kalifornijske, tu je i nacionalni park, u svakom slučaju mnogo je lijepih mjesta za šetnje i gradelanje. Doduše, primjećujem kako u dućanima nedostaje nekih proizvoda, nestali su nam dobri sladoledi i uvozni artikli, što je dobro za domaće proizvođače koji mogu uskočiti – promišlja naš sugovornik kojega pitamo kako njegova branša prolazi u aktualnoj krizi. Susjedna Litva je, podsjetimo, od 17. lipnja kao dio četvrtog paketa sankcija EU protiv Rusije zabranila provoz čelika i proizvoda crne metalurgije, blokada prometa ugljena stupa na snagu u kolovozu, a patit će i transport građevinskih materijala.

Za namirnice nema embarga

Piletina i puretina, čini se, još odolijevaju:

image

Stefano Vlahović obožava Dubrovnik

Damjan Tadic/Cropix/Cropix

- Mi ne radimo ništa što je zabranjeno sankcijama, prehrambeni proizvodi nisu uključeni. Zapravo sam primijetio više pritisaka na nas sa zapadne strane. Neki naši zapadni partneri su zatezali, primjerice iz Poljske i Slovačke otežavali su nam isporuke, ali to se događalo više u ožujku i travnju nego sad, kad se stanje na tržištu stabilizira – otkriva nam Vlahović, ujedno i počasni predstavnik Hrvatske gospodarske komore i predsjednik Udruge inozemnih investitora. Vlahovićeva tvrtka među pet je najvećih poreznih obveznika u regiji. Poslovnjaci u eksklavi suočeni su ovih tjedana i s zastojem kontejnerskog prometa. Kalinjingrad više ne opslužuju kontejneri, tako da je logistika iznimno složena, a troškovi prijevoza roba od Kine do Europe skoro su se utrostručili. Nije ništa bolje ni u željezničkom prometu jer većina pruga između Rusije i Kalinjingrada prolazi upravo preko Litve.

A kakvo je opće raspoloženje Rusa prema događanjima u Ukrajini, pitamo počasnog konzula:

image

Regija je sjedište ruske baltičke flote

 

 

Mikhail Golenkov/AFP

- Čujte, dvije su velike kategorije stanovništva. Oni koji kažu 'Evo još jedan dokaz da u ovoj državi nitko ne razmišlja glavom' i oni drugi koji zbijaju redove oko države i reagiraju kao nacija koja prolazi kroz kritične trenutke. Osobno nisam imao neugodnosti ni od jednih ni od drugih. A osim tih problema s pograničnim prometom, ne mogu reći da u Kalinjingradu osjećamo neke posljedice događanja oko nas. Restorani su puni, trgovine normalno rade, a nema ni tog odljeva stranih brandova o kojemu se toliko pričalo. Rekao bih da je od stotinu kompanija koje su objavile da će zatvoriti trgovine u Rusiji, to učinilo tek njih tri ili četiri. Mnoga velika inozemna imena prepustila su ruske ispostave lokalnih direktorima s opcijom da ih vrate natrag kad se stanje smiri. Teško je vjerovati da bi netko nakon 20 ili 30 godina investiranja samo tako sve ostavio i otišao – kaže nam Vlahović koji uspoređuje i stanje eksklave u vrijeme kad ju je prvi put posjetio i danas:

- Vidi se veliki napredak. Kad sam prvi put došao u Kalinjingrad, a ni sanjao nisam da će mi to postati drugi dom, ostao sam šokiran lošim izgledom zgrada, posebno onih jeftinijih stanova. Na svakom koraku bila su betonska pročelja s komadima kantana, kao poslije atomskog rata. U međuvremenu se grad dinamično promijenio, trenutačno se ovdje otvara čak i 'filijala' Bolšoj teatra – otkriva nam hrvatski biznismen s ruskom adresom djelić svakodnevice u izdvojenom državnom teritoriju Ruske Federacije koji nastanjuje oko 440 tisuća stanovnika.

Ruski studirao u Kaliforniji

Vlahovićeva tvrtka je među vodećim proizvođačima smrznute hrane od Baltika do Pacifika. Prema pisanju Jutarnjeg lista, naziv 'Produkty Pitania' znači prehrambeni proizvodi, djeluje od 1998. godine i ima oko 240 milijuna dolara prometa godišnje, te više od 2500 zaposlenih.

Specijalizirani su za gotove proizvode za ručak i večeru, obroke na koje dnevno 'otpadne' oko 250 do 300 tona mesa. Procjena je da se od te količine može napraviti više od 50 milijuna obroka mjesečno, dovoljno da nahrani svakog trećeg državljanina Federacije.

Stefano je rođen u Trstu, srednju je školu završio u Italiji. Roditelji su mu počeli raditi u Rusiji početkom 1970. godine, a tridesetak godina kasnije i njihov se sin vezao za tu zemlju. Prethodno je na kalifornijskom sveučilištu studirao ekonomiju te japanski i ruski jezik.

Gorivo smiješno jeftino

Dok Europljani muku muče sa skokom cijena goriva, u Kalinjingradu i ostatku Ruske Federacije s dizelom i benzinom nemaju brige.

Kao velika država proizvođač nafte, nemaju nikakvih unutarnjih ograničenja, pa je u skladu s tim i cijena litre goriva više nego prihvatljivih 80 centi. Ruska Federacija inače ne brine o plasmanu fosilnih goriva koji će se izvoziti u Indiju i Kinu, a te će države opet profitirati zbog jeftinijeg uvoza.

Sankcije ne 'ruše' gospodarstvo

Stefano Vlahović za sebe kaže kako je jedan od najvećih proizvođača poluproizvoda, te gotovih jela u Rusiji. Smatra kako je iluzorno očekivati da će sankcije same po sebi nešto promijeniti ili jače ugroziti rusko gospodarstvo. Iskustvo sankcija već je prošao, putovao je u Iran nakon njihova uvođenja i nije uočio posebne prepreke u prometu roba:

- Tamo ste slobodno mogli kupiti iPhone, i on i druga luksuzna roba bila je u svakom trenutku dostupna, jedino ju je trebalo mnogo skuplje platiti.

 

16. studeni 2024 03:23