StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetNEMA VIŠE VOZAČKE? |

LIJEČNIK OBITELJSKE MEDICINE NIKO VISKOVIĆ O NOVOM ZAKONU O PROMETU: Rješenje za pacijente je ‘vrlo jednostavno‘!

Piše Dubravka Marjanović Ladašić
20. listopada 2021. - 18:00

Obiteljski liječnici su bijesni zbog prijedloga novog Zakona o prometu.

Da je prošao, oni bi bili jedini liječnici obvezni prijaviti privremenu nesposobnost pacijenata za upravljanje vozilima, iako nemaju podatke o tome koji pacijenti imaju položen vozački ispit. Takav im podatak mogu i prešutjeti.

Ovoj odredbi žestoko se usprotivila i koordinacija hrvatske obiteljske medicine, pravobraniteljica za djecu, Ured pučke pravobraniteljice, Hrvatska liječnička komora te veliki broj obiteljskih liječnika. Stoga je Ministarstvo unutarnjih poslova ipak 'olabavilo' svoj prijedlog i djelomično usvojilo njihove prijedloge, te je dodana odredba da su, uz liječnike opće medicine, i liječnici koji su obavili pregled ili su liječili vozača dužni prijaviti privremenu nesposobnost, piše Jutarnji list. Time je, objašnjavaju u MUP-u, proširen krug liječnika koji mogu donijeti odluku o privremenoj nesposobnosti pacijenta, odnosno vozača.

image
Ilustracija
Zeljko Puhovski/Cropix

Liječnici i liječničke udruge posebno zamjeraju što prijedlogom zakona nije definirano koja su to zdravstvena stanja koja utječu na zdravstvenu sposobnost za sigurno upravljanje vozilom. Kako saznaje Jutarnji list, Ministarstvo zdravstva nadopunit će Pravilnik o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače te definirati koje su to dijagnoze koje će liječnici morati prijaviti policiji radi utvrđivanja privremene nesposobnosti za upravljanje vozilom.

No, jasno je da to u praksi neće ići kako je zamišljeno.

Dubrovački liječnik obiteljske medicine Niko Visković kaže da je rješenje za pacijente 'vrlo jednostavno'.

- Otići će privatniku ili preko granice, jer ako ga nisam evidentirao, nikad nije bolestan – ironizira.

– U zdravstvenim kartonima trebali bismo imati rubriku 'vozač' i 'nije vozač', a mi to nemamo. Pacijent mi ne mora reći ima li vozačku dozvolu. Osim toga, može reći i da nema auto, zašto da mu onda pišem da ne može voziti? – pita se.

- Slažem se da za profesionalne vozače, naprimjer taksiste, treba važiti ovaj prijedlog zakona, ali ne za svakog. Ako se nekome vrti, pa valjda je logično da ne smije sjesti za volan! – apelira na zdrav razum dr. Visković. – Svjestan si da možeš skriviti nesreću. 99 posto ljudi to zna, a ovim oni hoće reći da nitko to ne zna. To nije fer prema ljudima.

- Ovim prijedlogom ljude bi trebao nadzirati liječnik, a ne policija. Prebacuju svoj posao na nas. Ako osoba zna da ću ga ja isključiti iz prometa, neće ni doći k meni – govori dubrovački obiteljski liječnik.

image
Obiteljski liječnik Niko Visković
Tonci Plazibat/Cropix

Posebno se osvrnuo na činjenicu što prijedlogom zakona nije definirano koja su to zdravstvena stanja koja utječu na zdravstvenu sposobnost za sigurno upravljanje vozilom.

- Nemam spisak takvih stanja, a to može biti od obične temperature do psihičkih bolesti. U ovoj covid situaciji nedopustivo je da ljudi dolaze. Moramo voditi računa o prevenciji, a to znači ne dolaziti. A ako netko nije došao, kako ću ga isključiti iz prometa? – pita se liječnik Visković i kaže da nisu dobili nikakve obrasce po kojima bi se mogli ravnati. Već im je i previše administracije s kojom se nekad bore i po sat vremena nakon odlaska pacijenta, što je kontraproduktivno.

– Uništavaju medicinu. Nekome će rasti tlak, a neće doći k meni jer ću mu oduzeti vozačku. To je velika šteta jer tako će ljudi umirati od tlaka jer će se bojati za dozvolu. Time samo stvaramo novi zdravstveni problem. Doći će do toga da će se ljudi liječiti po babama i vračarama.

Bjelodani razlozi zbog kojih bi se nekoga trebalo isključiti iz prometa, kazuje liječnik, su psihička rastrojenost, alkoholizam, narkomanija, izuzetno loš vid, ali i aktivni PTSP.  

image
Ilustracija
Biljana Gaurina/Cropix

– Ako netko ima post traumatski stresni sindrom, trebalo bi mu automatski uzeti vozačku, osim ako je riječ o pasivnom PTSP-u. Ne znam što točno predlaže zakon kad zdravstvena stanja nisu nabrojana. Znači, ja ću možda nekome s PTSP-om morati oduzeti vozačku i time mu uništiti život, ako čovjek radi i na radno mjesto ide automobilom – kazuje dr. Visković. – Tu su i dijabetičari kojih je 250.000 u Hrvatskoj i još 100.000 neevidentiranih. Jesu i i oni ugroza na cestama? Na kraju će i nas prisiliti da budemo na bolovanju, a radit će samo hladni pogon – govori dubrovački liječnik o štetnosti prijedloga novog zakona.

24. studeni 2024 05:37