Generalni uvoznici i distributeri novih automobila u Hrvatskoj, ali i trgovci koji se bave prodajom uvezenih rabljenih vozila iz Europske unije, posljednjih mjeseci su na velikim mukama.
Razlog je globalna nestašica poluvodiča i još nekih drugih komponenti uzrokovanih pandemijom koronavirusa što je dovelo do smanjenja proizvodnje novih automobila i njihovog plasmana na tržište. Uslijed smanjene ponude potencijalni kupci teže dolaze do novih automobila, jer se na modele pojedinih marki čeka i do godinu dana.
Ništa nije bolja ni situacija na tržištu rabljenih automobila gdje se također već mjesecima osjeća nestašica jer trgovci teško dolaze do rabljenih vozila na tržištu Europske unije. Novi automobili ne dolaze u Hrvatsku u dovoljnim količinama i na vrijeme, a isto tako rabljenih je sve manje, tako da je izbor kupcima sužen kvantitativno, ali i cjenovno., donosi Slobodna Dalmacija.
Djelomičnom analizom tržišta novih automobila došli smo do spoznaje da pojedini generalni uvoznici i distributeri kasne s isporukama između 6 i 12 mjeseci, odnosno da kupci moraju toliko čekati da bi došli do novog limenog ljubimca.
Prema riječima Petre Kovačević zadužene za marketing i PR za Audijev brend pri Porscheu Croatia, trenutno postoje restrikcije u pogledu narudžbe određene dodatne opreme, a rokovi isporuke su se za neke modele produžili.
Primjerice unutar 180 dana isporuke i dalje se mogu dobiti modeli A1, A4 Avant, A5, A6, A7 te također i električni modeli e-Tron/e-Tron GT. Rokovi isporuke naravno uvelike ovise o odabranoj dodatnoj opremi koja može iste smanjiti ili uvećati. Najduži rok isporuke je za modele A3, A5 Sportback i Q8 te iznosi između 270 i 300 dana. Trenutno u Hrvatskoj za isporuku odmah ima ukupno 40-tak vozila.
Na isporuku automobila Volkswagen čeka se između 210 i 330 dana, saznajemo od voditeljice marketinga i PR-ice Ane Samaržije u tvrtki Porsche Croatia. - Suočeni smo s produženim rokovima isporuke na gotovo svim modelima kao što je uostalom situacija i u ostatku Europe. Trenutna potražnja za automobilima premašuje ponudu kod gotovo svih proizvođača, a rokovi isporuke variraju na dnevnoj bazi, ovisno o dostupnosti materijala. Za najnoviji model VW Pola trenutni rok isporuke kreće se između 250 i 300 dana.
U drugoj polovici ove godine osjetno su nam smanjeni proizvodni kapaciteti zbog globalne nestašice poluvodiča i drugih restrikcija opreme uvjetovanih pandemijom, kaže Sanja Stanić, voditeljica marketinga i PR-a za brend Škodu unutar trvtke Porsche Croatia. - Na žalost, cjelokupna problematika će se nastaviti u 2022. godini i odrazit će se na rokove isporuke, ali se nadamo poboljšanju u drugoj polovici godine. Kod marke Škoda trenutni rok isporuke kod modela Octavije je 330 dana, a kod SUV-ova 270 dana.
Kod marke SEAT trenutno je najteže pogođen model Ibiza kod kojeg su rokovi isporuke preko 360 dana, dok su kod svih ostalih modela ti rokovi pomaknuti na minimalno 210 dana, ističe voditeljica marketinga i PR-ica za marke SEAT i Cupra Ivana Nevistić- Sabljić pri tvrtki Porsche Croatia. Kod marke Cupra, s najtraženijim modelom Formentor stoji se nešto bolje jer imaju određenu količinu slobodnih vozila na skladištu ili u dolasku. Što se tiče modela Formentor iz narudžbe, radi velikog interesa kupaca isporuka je prolongirana na minimalno 210 dana.
- Što se tiče Opela trenutno je rok isporuke za većinu vozila između 120 i 180 dana. Mokka je u ovom trenutku vozilo koje ima najbržu isporuku, dok komercijalni program ima nešto sporiju isporuku, kaže Ana Bagarić Šalamon, iz Opelovog ureda u Zagrebu. - Od novih modela u prvom kvartalu dolazi Grandland koji bi trebao imati normalnu isporuku između 90 i 120 dana, te nova Astra u drugom kvartalu također unutar 120 dana. Električna vozila imaju brzu isporuku do 120 dana.
Kada su u pitanju marke Citroen i Peugeot situacija je nešto bolja, izvještava nas Jasmina Pecotić, zadužena za PR ova dva brenda. – Svi timovi proizvođača Citroena i Peugeota su mobilizirani oko proizvodnih aktivnosti svih naših modela u ovom nestabilnom kontekstu, kojemu se svi moramo prilagoditi. Unatoč našim svakodnevnim naporima oko isporuke vozila kupcima, suočeni smo s duljim rokovima isporuke za neke modele (do 6 mjeseci) i ovim putem se ispričavamo potencijalnim kupcima, zaključuje Jasmina Pecotić.
Suzuki također trenutno muku muči s nedostatkom novih vozila, a najveća potražnja je za potpuno novim model SX4 S-Cross, kaže direktorica prodaje u ATT Split Anamarija Gracin. – Ono malo primjeraka koje smo dobili rasprodano je na neviđeno i sada čekamo nove isporuke koje bi trebale stići u travnju iduće godine. Vrlo nam je važno da tvornica, iz koje direktno povlačimo automobile, radi zasada u jednoj smjeni, a iza Nove godine će pokrenuti i drugu smjenu. Sve ovisi o raspoloživim količinama modela u tvornici koja onda to raspoređuje. Ako kupac želi model s opremom koji tvornica nema na lageru onda će ga čekati najmanje četiri mjesec, ako ne i više. ATT ima i određenu količinu demo vozila za koje vlada veliki interes, a radi se o Vitarama i prethodnoj generaciji modela SX4 S-Cross. Ako se navala nastavi ovim tempom vrlo brzo ćemo ostati i bez demo vozila, piše Slobodna Dalmacija.
Iz tvrtke Jolly Autoline saznajemo da se Mercedesovi automobili čekaju na isporuku između šest mjeseci i godinu dana. Stanje se lagano popravlja jer pristižu automobili naručeni tijekom ove godine. Tvornica radi, doduše smanjenim intenzitetom, ali pozitivna je strana da automobili Mercedes-Benza stižu, neki sporije, neki brže a to je opet individualno ovisno o kojem modelu se radi.
Dvije marke kao što su Renault i Dacia relativno dobro stoje s ponudom novih automobila. Za obje marke imamo prilično dobru zalihu vozila najprodavanijih modela i verzija, kao što su Renault Clio i Captur, a za Daciju Sandero Stepway i Duster. Međutim, ako neki kupac želio nešto drukčije, posebnije i ako sada naruči auto, može očekivati da će ga dobiti u svibnju iduće godine, navodi Marina Jelinek, voditelj odjela za odnose s javnošću Renaulta i Dacije.
Slična je situacija i s Kijinim novim automobilima. Iako imaju dosta vozila na zalihi i oni imaju određenih problema s isporukom, ali ne u tolikoj mjeri kao ostali.
Situacija je jako dinamična i brzo se mijenja. U jednom trenutku imamo problema s isporukom određenom modela ili pogona, a onda se stvar normalizira i dolazi do kašnjenja drugih modela ili pogona. Neke modele i pogone imamo na zalihi, kod nekih imamo malo duži rok isporuke, dok kod nekih nema ni naznaka kad bi mogli stići (što ne znači da ne neće nego jednostavno ne znaš kad). Dakle, sve je jako nepredvidivo, kaže PR tvrtke KMAG Azer Šarić.
- Imamo preko 1300 vozila u narudžbi i nakon velikih problema u listopadu i studenom situacija se počela odvijati povoljno, na način da ćemo 400 vozila dobiti još u ovoj godini, a onda od siječnja 2022. počinje dolaziti dosta vozila, priča nam Agim Skura, voditelj prodaje u Autocommercu. - Najtraženiji model je Jeep Compass, kojih u dolasku imamo 150 komada, tako da nemamo paniku, kako je izgledalo da će biti u prije dva mjeseca. Kroz prvi kvartal 2022. očekujem daljnje ubrzavanje – normalizaciju proizvodnje, a jedini model koji je uistinu problem je lako gospodarsko vozilo Ducato, njega se čeka preko 150 dana. Fait Panda, Fiat 500, Fiat TIPO, Fiat Doblo i Jeep Renegade su više nego OK, tako da mislim da je najgore prošlo… Alfa Romeo nije u nikakvom problemu. Alfe dolaze unutar 60 dana (Giulia i Stelvio).