StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetŠto gori na avionu?

Dramatična fotografija: kanader je u punom požarnom naletu, a iz motora mu suklja plamen! I ovaj prizor potvrđuje koliki su junaci naši piloti

Piše Jadran Kapor/SD
14. srpnja 2022. - 12:13

Fotografije šibenske vatrene kalvarije izazivaju snažne emocije. Sažaljenje zbog straha i patnji kroz koje prolaze stanovnici od Vodica do Rasline i bijes zbog činjenice da će nam vatrogasci opet biti heroji za jedan dan. Vlasti tvrde da je za protupožarnu sezonu sve spremno, a o 11 vatrogasnih aviona leti njih 8 - četiri Canadaira 415 i četiri AirTractora 802. Stoga je i fotografija našeg kolege Nikše Stipaničeva, prenesena na Facebook grupi VatrogasciRH193 izazvala snažne emocije, piše Slobodna.

Fotografija prikazuje prikazuje kanader u punom požarnom naletu, dok mu iz desnog motora suklja plamen. Dramatična fotografija nastala je u trenutku izbacivanja vodene bombe, a plameni jezici iz avionskog motora dobro su vidljivi na pozadini od gustog crnog dima koji je zamračio nebo.

Kvar na samo jednom kanaderu u ovom trenutku ne bi predstavljao samo gubitak četvrtine raspoloživih kanadera, nego bi za posljedicu imalo još izgorenih kuća, možda i izgubljenih ljudskih života.

Srećom, fotografija odražava samo taj jedan trenutak, možda sekundu ili dvije u kojima je i tehnika "zakašljala" uslijed nenormalnih atmosferskih uvjeta - zraka punog čađe i iskri kroz kojeg je prošao motor na krilu koje je u desnom zaokretu bilo bliže plamenu. Vidjeli ste sigurno već negdje i na cesti, naročito kod mladih bajkera, kad im iz "auspuha" sukne plamen dok se "gasiraju".

image

Trenutak kad je iz desnog motora Kanadera oznake 866 suknuo plamen

Nikša Stipaničev/Cropix

Ono što je mladom bajkeru fora, starijima je samo buka koju je uzrokovao mladić koji nije znao podesiti paljenje. Recimo da se nešto slično dogodilo i na ovoj fotografiji. Jer, vjerovali ili ne, mlazni motor kanadera u smislu sagorijevanja funkcionira isto kao i četverotaktni motor vašeg automobila. Ima usis, kompresiju, sagorijevanje i ispuh, samo što se ovi procesi u mlaznom motoru ne smjenjuju u vremenu nego se kontinuirano odvijaju u turboelisnom motoru Pratt&Whitney 123 AF kojima su opremljeni kanaderi ovog tipa.

Motor funkcionira tako da na prednjoj strani kompresorska turbina sabija zrak u gorioniku. Gorivo i komprimirani zrak čine gorivu smjesu koja se širi a njen mlaz pokreće turbinu koja je preko reduktora povezana s elisom. Iako su putnici našeg nacionalnog avio prijevoznika pomalo sumnjičavi kad sjednu u avion s dvije velike elise, treba znati da su ovakvi turbo-elisni motori, slični ovome na kanaderu, efikasniji na malim i srednjim visinama i brzinama nego što bi to bio jednako snažan mlazni motor bez elise.

Radi se o provjerenim i robusnim motorima, no kanaderi lete pod velikim opterećenjima i u uvjetima kad je zrak pun pepela, čađe, djelomično sagorjelih iskri, pa kad one prođu kroz motor, nije baš ni čudno što se na trenutak dogodi isto što i na "auspuhu" mladih bajkera. No za razliku od njih, posada kanadera i avio-mehaničari pregledat će stanje motora i aviona prije i poslije svakog leta. Bio je to samo trenutak, jedna u nizu fotografija nakon kojih se plamen više nije vidio, a za naše leteće heroje "just another day at the office".

22. studeni 2024 09:23